فرصت بزرگ پیشرفت ایران

روح الله مهرجو‪-‬ سال ۱۴۰۰ نیز به مانند سال‌های گذشته با نامی اقتصادی توسط مقام معظم رهبری آغاز شد؛ تولید، پشتیبانی‌ها و
مانع زدایی‌ها. عنوانی که تمامی موارد لازم برای رشد اقتصادی را در برگرفته و البته در آن نکته بسیار حائز اهمیت وجود دارد مبنی بر اینکه این شعار بیش از پیش بر نقش هر سه قوه مقننه، مجریه و قضائیه در رشد و رونق اقتصادی اشاره می‌کند. البته طبیعی است که نقش قوه مجریه در این حوزه از سایر قوا بیشتر است اما بدون یاری دو قوه دیگر حصول نتیجه مطلوب امکان پذیرنیست.
واقعیت آن است که امروز مسائل اقتصادی برای اکثریت مردم ایران از درجه اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و دغدغه اول هر خانواده محسوب می‌شود. به عنوان مثال به اعتراضات برخی از بازنشستگان که در چند روز گذشته در شبکه‌های اجتماعی و اخبار منعکس شده است، توجه کنیم درمیابیم که افزایش بی‌سابقه قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید مردم، این مشکلات را به وجود آورده است. بنابراین رونق تولید و ایجاد شغل به همراه مهار تورم و افزایش قدرت خرید مردم به یکی از چالش‌های مهم روز کشور بدل شده است.
بدون تردید تولید باید توسط مردم صورت گیرد و سرمایه‌ها و نقدینگی‌های آن‌ها که این روزها در بازار ارز، طلا، خودرو و ملک انباشت شده است، به سمت تولید ناخالص داخلی سوق یابد، اتفاقی که به طور کامل و به خوبی رخ نداده است.


وقتی نقدینگی مردم به سمت تولید راه می‌یابد، تورمی هم در کار نخواهد بود، اما سایر بازارها که ذکر آن‌ها پیشتر رفت،
تورم زاست چرا که افراد به دنبال سود بیشتر هستند. لذا برای مهار تورم دولت راهی جز فراهم کردن بستر تولید ندارد. در این راه ابزارهایی وجود دارد که هر سه قوه می‌توانند با هماهنگی لازم و با به کار‌گیری آن‌ها تولید را تقویت کنند.
در درجه اول باید امنیت سرمایه‌گذار تامین شود و حقوق مالکیت به طور کامل رعایت شود تا افراد ترغیب شوند سرمایه‌های خود را در داخل کشور حفظ کنند و احیانا از خارج نیز وارد کنند. همچنین سرمایه گذاران خارجی مجاب شوند که در ایران می‌توانند سود خوبی به دست آورند. متاسفانه در حال حاضر سرمایه‌های داخلی نیز در ترکیه و امارات صرف خرید خانه می‌شود که باید برای آن تدبیری اندیشید. همچنین معافیت‌های مالیاتی و بیمه‌ای ابزاری است که بر اساس یک ساز و کار حساب شده که تدوین آن نیز چندان دشوار نیست و الگوهای بسیاری در گوشه و کنار دنیا از غرب گرفته تا جنوب شرقی آسیا، وجود دارد.
با استفاده از همه این موارد می‌تواند با تحقق شعار سال که توسط مقام معظم رهبری مطرح شده است، به دغدغه‌های مردم پایان داد.
برای انجام آن علاوه بر اینکه یک هماهنگی و همت همگانی در هر سه قوه کشور نیاز است باید به این نکته تاکید کرد که همه اقدامات از سیاست خارجی گرفته تا سیاست داخلی باید در اختیار تحقق شعار سال قرار گرفته و با ایجاد یک هم صدایی در این زمینه، اراده همگانی در کشور ایجاد کرد تا همه اجزا و اقشار جامعه در این راه حرکت کنند. طبیعی است تا زمانی که تولید رونق نیابد و همچنان ملک، طلا و ارز بهترین ملجا برای حفظ دارایی مردم شناخته شود، مشکلات اقتصادی برطرف نشده و تورم هر روز بیشتر افسار پاره خواهد کرد.
در این راه باید جهادی پیشه کرد از نوع هشت سال دفاع مقدس که جوانان این مرز و بوم جان خود را بر کف دست نهادند و در مقابل زورگویی جهان ایستادند تا ایران همچنان که از گذشته دور تا کنون خود را حفظ کرده است، استوار بایستد و به حق واقعی خود در جهان دست یابد.
جمعیت جوان ایران که هر روز به سمت کهن‌سالی پیش می‌رود فرصت بزرگ رونق اقتصادی است اما هرچه بیشتر در این حوزه تعلل کنیم، این فرصت بزرگ به تهدید بزرگ بدل می‌شود.
بنابراین از زمان اندکی که باقیمانده است و پیش‌رو داریم باید به نحو مطلوبی بهره برداریم تا بتوانیم همچون گذشته بر آرمان‌های خود استوار باقی بمانیم. بدون تردید کاهش قدرت اقتصادی، فاصله ما را با کشورهای پیشرفته هر روز بیشتر از گذشته افزایش می‌دهد و این به نفع ایران بزرگ و عزتمند نخواهد بود و باید هرچه زودتر آنچه مد نظر مقام معظم رهبری در انتخاب شعار سال است را محقق کنیم.