بحران میانسالی

فاطمه فرحمند‪-‬ انسان‌ها از کودکی تا زمانی که زنده‌اند از نظر جسمانی و روانی مراحل زیادی را طی می‌کنند که مستلزم رشد و بالندگی آن‌ها است. گذر از بعضی مراحل سخت و چالش‌برانگیز است.
یکی از این مراحل بحران میانسالی است که پر از شک و اضطراب می‌باشد و از حدود ۴۰ تا ۵۵ سالگی بروز آن مشخص می‌شود. شخص به دلیل درک اینکه نیمی از زندگی‌اش گذشته و به اندازه کافی زندگی او به سامان نرسیده، از نظر احساسی در حالت خوبی قرار ندارد.
در این حالت فرد ممکن است نسبت به زندگی، کار یا شریک زندگی خود احساس ملالت کند و برای ایجاد تغییر در این موارد میل قوی‌ای را حس می‌کند.
همچنین این وضعیت «آغاز فردیت» فرآیند تحقق نفس یا «خودشکوفایی» که تا هنگام مرگ ادامه دارد نیز هست. این فرآیند در مردان در مقایسه با خانم‌ها بیشتر است.


بحران میانسالی در ۱۰ درصد افراد نشانه‌های بارزتری دارد. بسیاری از افراد می‌توانند این بحران را مدیریت کنند. افرادی که عمرشان را صرف این اهداف و آرزوهایشان کرده‌اند کمتر از سایرین به این بحران دچار می‌شوند.
در بحران میانسالی مردان مستقیما بر دستاوردهایشان تمرکز می‌کنند و تمایل دارند موفقیت‌هایشان را به اطرافیان ثابت کنند مانند ماشین جدید، تغییر شکل، تغییر در نوع پوشش. اما در زنان، تمایل بیشتری به حفظ ظاهر فیزیکی و جذابیت‌های ظاهری می‌باشد.
همچنین میانسالانی که در این دوره در مورد فرزندان وظایف کمتری دارند بیشتر مایل به انجام کارهایی می‌شوند که در گذشته به دلیل وجود فرزندان و مشغله‌های مربوط به آن‌ها از انجامشان چشم پوشی کرده بودند.
بحران میانسالی می‌تواند به شکل‌های خفیف یا خطرناک بروز کند و بر سلامتی، رفاه و وضعیت مالی افراد تاثیر بگذارد. برخی از نشانه‌های بحران میانسالی تغییرات شدید در عادت‌ها، نوسان خلق و خو، تصمیم گیری‌های
شتاب زده، تغییر در عادات خواب، وسواس در مورد ظاهر، قطع رابطه با دوستان قدیمی و جایگزین کردن آن‌ها با دوستان جوانتر، احساس ضعف و ناامیدی، تغییر شغل، فکر مرگ، ترک همسر یا برقراری رابطه خارج از ازدواج، افسردگی، بی‌قراری و سرزنش کردن اطرافیان است.
نکات مهم برای مقابله با بحران میانسالی: پذیرش بحران توسط خود فرد و اطرافیان. قبل از ایجاد هر تغییر اساسی خوب فکر کنید و همه جوانب تصمیمتان را بسنجید همچنین با یک روانشناس و مشاور در تماس باشید. در سوی دیگر فعالیتی جدید را شروع کنید و به مسافرت بروید تا در لاک خود فرو نروید. ورزش کردن و داشتن رژیم غذایی سالم نیز در مواجهه با این بحران
بسیار مهم است.