اینفلوئنسرهای واقعی

بابک خطی‪-‬ اصطلاحی به نام تاثیر‌گذار یا به اصلاح معمول «اینفلوئنسر»، خصوصا در فضای مجازی داریم که به انسان‌های تاثیرگذار اطلاق می‌شود و شامل افرادی‌است که جامعه را از خود متاثر کرده و به تبع دنبال‌کنندگان زیادی در حد چند صد هزاری و میلیونی دارند.
اما سوال اینجا است که معیار این تاثیرگذاری‌ها چیست و فرآیند تاثیرگذار شدن آدم‌ها از چه معابری می‌گذرد.
چند روز پیش شاهد خداحافظی انسانی از دنیا بودم که منشا اثرات فراوانی بر محیط اطرافش بود.
کسی که زندگی را زندگی کرده و نسبت به جامعه و انسان‌ها احساس مسئولیت می‌نمود و تمام نقطه‌هایی که اتصال آن‌ها زندگی‌اش را تشکیل می‌داد سرشار از حس همدلی با دیگران و انجام اقدامات متواتر موثر برای کمک به دیگران بود.


زندگی کردن نوعی از سبک زیست که انتخاب انسان‌هایی با ویژگی‌های کاملا خاص می‌باشد.
نکته قابل تامل اما این است که با وجود این ویژگی‌های منحصر به‌فرد و اقدامات فراوانی که این دست آدم‌ها در طول زندگی خود برای بهترشدن دنیا به عنوان جایی خواستنی‌تر برای زندگی انجام می‌دهند، به اندازه قدر و تاثیرگذاری‌شان شناسا و معروف نیستند؛ در هیچ صفحه‌ای از کتاب یا روزنامه یا صفحات اجتماعی مدیا نامی از این افراد برده نشده، اکثریت افراد جامعه از وجود چنین افراد تاثیرگذاری آگاه نیستند و به عنوان «اینفلوئنسر» شناخته نمی‌شوند.
مسئله مهم این است که گزاره «اینفلوئنسر» بودن و شدن با توجه به انتخاب‌های مردم صورت می‌گیرد و این اقبال ما به افراد و محتوایی که ارائه می‌دهند است که از آن‌ها اینفلوئنسر می‌سازد. این نکته که افرادی چون فرد مورد نظر یادداشت و افراد دیگری با همین سبک زندگی ویژه که در خدمت بهتر کردن شرایط اجتماعی هستند جزء افراد تاثیرگذار زندگی اکثریت جامعه نیستند و تنها برای دسته‌های محدود شناخته شده‌اند و گاهی تنها نبودن و رفتن آن‌ها است که تلنگری در جهت اثرگذاری آن‌ها می‌زند و این یک زنگ خطر است.
علامت هشداری مبنی بر اینکه مبادا در انتخاب افراد مهم و اثرگذار زندگی‌های‌مان از معیارهای واقعی و درست استفاده نکنیم و نکند گاهی انتخاب‌های ما صرفا مقهور جذابیت‌های بصری بدون عمق و روزمره‌گی‌های با پوسته
جذاب است.
شاید در نقطه عطف انتخاب‌های‌مان قرار داشته باشیم و زمانی رسیده باشد که لازم است در ملاک‌های انتخاب افراد مهم و تاثیر‌گذار زندگی در دنیای‌مان تجدید نظر کنیم و معیارهای واقعی‌تری را برای الگوبرداری و ارزش‌گذاری انتخاب نماییم.
باشد روزی که اینفلوئنسرهای واقعی زندگی‌مان را بهتر بشناسیم و با الهام گرفتن از آنان اتمسفر زیستی‌مان را روز به روز بهتر نماییم.