«ابتکار» راهکارهای موثر بر بهبود وضعیت اقتصاد را بررسی کرد دلار بی‌تفاوت به سیگنال‌ها

کیمیا نجفی
طی چند وقت اخیر اخبار متعددی به اقتصاد ایران مخابره شد که قابلیت ایجاد نوسان در بازارهای داخلی به ویژه بازار ارز را داشت، اما به نظر می‌رسد که دیگر نرخ ارز همانند گذشته اخبار را جدی نمی‌گیرد و ترجیح می‌دهد که بدون توجه به سیگنال‌ها روند آرام و کم نوسان خود را حفظ ‌کند.
مذاکرات احیای برجام، سفر نخست وزیر کره جنوبی به ایران و کشمکش میان رئیس‌کل بانک مرکزی و رئیس سازمان برنامه و بودجه در رابطه با بدهکاری بانک مرکزی به دولت بخشی از اتفاقاتی است که طی روزهای اخیر رخ داد اما این اتفاقات نتوانست هیجانی را به بازار ارز ایران وارد کند و می‌توان گفت که قیمت در این بخش به دور از تنش به روال کم‌نوسان خود ادامه داد. حال این پرسش مطرح می‌شود که چرا نوسانات دلار در این‌روزها محدود شده است و این روال آرام تا چه زمانی ادامه دارد؟ در این راستا علی‌اصغر سمیعی‌زفرقندی، رئیس هیئت موسس کانون صرافان و تحلیلگر اقتصادی بازار ارز به «ابتکار» گفت: اینکه چند هفته‌ای است که در بازار ارز تلاطمات شدید مشاهده نشده خودش خبر خوبی است هرچند که در این مدت بازارها تقریباً تعطیل یا نیمه تعطیل بوده و شاید ثبات در آن زیاد قابل اعتماد نباشد، ولی تا همین حد هم باید شکرگزار مسئولان اقتصادی و مدیران بازار باشیم. امروز مسئولان وزارت خارجه ما بر اساس شغلی که دارند مشغول مذاکره و مباحثه با مقامات کشورهای دیگر هستند تا بتوانند سایه شوم تحریم‌های ظالمانه را از سر اقتصاد ما بردارند.
این تحلیلگر بازار ارز با بیان یک مثال ادامه داد: تصور کنید در یک آشپزخانه عده‌ای به فکر تهیه سالادی بسیار عالی هستند، اگر کسانی که متصدی پخت و به عمل آوردن سایر غذاها هستند کار خود را رها کنند و به تماشای تهیه‌کنندگان سالاد بپردازند قطعا نتیجه دلخواه به دست نخواهد آمد. اما اگر هر گروه کار خود را به بهترین نحو انجام دهد بدون‌شک سفره بسیار رنگین‌تر خواهد شد. به عبارتی دیگر در کار گروهی اگر همه گروه‌ها خود را معطل چند نفر کنند و کار خود را منوط به موفقیت دیگری بدانند آنگاه انجام کار مشکل می‌شود و نتیجه دلخواه به دست نمی‌آید.


سمیعی با اشاره به میزان حساسیت‌پذیری بازار ارز در اقتصاد گفت: اقتصاد و به طور ویژه بازار ارز در این چند سال اخیر به اندازه کافی نسبت به مذاکرات برجامی و امثالهم حساسیت نشان داده و دیگر خبری از نوسانات به شدت گذشته نخواهد بود.
وی در ادامه افزود: اکنون اگر بازار ارز بخواهد توجهی نشان دهد بهتر است به مسائل دیگر نگاهی داشته باشد. مثلاً اخیراً شنیده می‌شود در مجلس شورای اسلامی مصوبه‌ای در دستور کار قرار گرفته که در آن نسبت به تسهیل صدور مجوز برای کسب و کار با هدف حذف موانع و مزاحم توجه شده است. اگر این اقدام به نتیجه برسد به نظرم اثر آن از رفع همه تحریم‌های ظالمانه کمتر نخواهد بود و می‌تواند گامی بسیار سودمند در راه رقابتی شدن و در پی آن رونق کسب و کار برآورد شود و اگر کسب و کار رونق بگیرد نتیجه آن کم شدن نرخ تورم، نرخ بهره، کاهش نرخ بیکاری و پویایی اقتصاد کشور خواهد بود. این تحلیلگر ارز در ادامه صحبت‌هایش به راهکارهای مناسب برای کمک به اقتصاد و بازار ارز اشاره کرد و در این خصوص گفت: علاوه‌بر توجه داشتن به مصوبه گفته شده اگر مسئولان اقتصادی نسبت به چند نرخی بودن‌ها مخصوصاً چند نرخی بودن ارز در بازار، معایب و مفاسد آن توجه نشان دهند بسیار برای اقتصاد و بازار ارز سودمند خواهد بود. این در حالی است که اگر دولت نسبت به حذف همه یارانه‌های غیر هدفمند اقدام کند و یا گامی در راه تعدیل سیستم مالیات‌ستانی برداشته شود بدون شک بیشتر از اخبار یک دوهفته اخیر می‌تواند به احیا و فربهی اقتصاد کشور کمک کند.
سمیعی در پایان با اشاره به تاثیر به نتیجه رسیدن جلسات وین برای بازار ارز ادامه داد: راجع به توافقنامه‌ای هم که ممکن است در وین به دست بیاید باید بگویم هرچند که هر توافقی خالی از نکات مثبتی نیست اما مسئله بازار ارز را چندان مرتبط با مسائل و توافقات خارجی نمی‌بینم. مسئله بازار ارز بیشتر مرتبط به نرخ تورم، نرخ بهره، جذب سرمایه‌ها در بازار تولید، رفع بیکاری و مدیریت مسائل اقتصادی در داخل کشور است. البته اگر موافقت‌هایی به دست بیاید و تحریم‌های ظالمانه برداشته شود ممکن است مقداری از پول‌های بلوکه شده ایران هم آزاد شود اما باید بگویم که مشخص نیست که آیا آزاد شدن پول‌های بلوکه شده به تنهایی می‌تواند به نفع اقتصاد کشور باشد یا خیر. چراکه پول یک ابزار است و به وسیله آن هم می‌شود خوشبخت شد و هم بد بخت.