رسوایی کرونایی

لیلا مهداد- کووید-19 دوباره خبرساز شد، آن هم با مدیران شهری. این‌بار در آبادان. قول‌وقرارها بر اولویت‌بندی دریافت دوز اولیه واکسن بود. قول‌وقرارهایی که می‌گفتند پاکبانان‌ جزو مشاغل پرخطرند و نیازمند واکسن کووید-19. لیست پاکبانان آبادان تهیه شد. لیستی که هوس کرد نام بعضی از مدیران شهری و اعضای شورای شهر را هم میان پاکبانان بنویسد. پاکبانانی با لباس کار و ماسک بر صورت تصمیم گرفتند واکسن چینی وارداتی را امتحان کنند. مدیران شهری و بعضی از اعضای شورای شهر هم زیر ماسک پنهان شدند تا از واکسن چینی بی‌نصیب نمانند. مدیران شهری که آبادان را سرزبان‌ها انداختند. چند ساعتی طول نکشید که همه از این تقلب گفتند. رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان اولین کسی بود که پرده از این تقلب بزرگ برداشت. شکرالله سلمان‌زاده از هماهنگی با شهرداری گفت. از قول و قرار تهیه لیستی از پاکبانان برای مراکز بهداشت شهرستان‌ها. لیستی که تعیین می‌کرد چه کسانی در اولویت دریافت واکسن هستند. «متأسفانه تعدادی از مدیران شهرداری و اعضای شورای شهر نام‌شان در این لیست جای پاکبانان را گرفت.» به گفته سلمان‌زاده در شرایطی که مراجعه‌کنندگان ماسک بر صورت داشتند، شناسایی افرا معطوف می‌شده به لیست. «مبنا لیست ارسالی شهرداری بود، بنابراین بعضی از مدیران شهری واکسن دریافت کردند.»

هرچند واژه داوطلب‌شدن با ترسیدن کمی منافات دارد! البته شیرازی گفته واکسن‌های «سینوفارم» چینی برای داوطلبان ناشناخته بوده، برای همین ترسیدند. کاش شیرازی این سوال را پاسخ بدهد؛ آیا پاکبانان داوطلب با ذهنیت واکسن فایزر، مدرنا و آسترازنکا برای تزریق آمده بودند؟

«واکسن‌های «سینوفارم» برای داوطلبان ناشناخته بوده برای همین ترسیدند.»

شهردار آبادان ماسک زده و کت‌وشلوار پوشیده، چشم در لنز دوربین نشست تا در مورد این تقلب شفاف‌سازی کند. محمودرضا شیرازی صحبت‌های رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان را تنها دامن‌زدن به حاشیه‌ها دانست. «بیش از 500 پاکبان در آبادان فعال هستند. حدود 219 دوز به آنها اختصاص یافته است.»



قرار بر تزریق واکسن چینی که شد، 14 پاکبان داوطلب شدند برای محک‌زدن واکسن وارداتی از دیار چشم بادامی‌ها. مراسم رسمی برگزار شد تا آداب تزریق واکسن کووید-19 هیچ کم و کسری نداشته باشد. امام جمعه شهر و شهردار آمدند. مدیران شهری هم دعوت بودند. مراسمی که به گفته شهردار آبادان کمی با تأخیر شروع شد. «چند تن از داوطلبان استرس داشتند و می‌ترسیدند.» هرچند واژه داوطلب‌شدن با ترسیدن کمی منافات دارد! البته شیرازی گفته واکسن‌های «سینوفارم» چینی برای داوطلبان ناشناخته بوده برای همین ترسیدند. کاش شیرازی این سوال را پاسخ بدهد؛ آیا پاکبانان داوطلب با ذهنیت واکسن فایزر، مدرنا و آسترازنکا برای تزریق آمده بودند؟

در میان مدعوین مراسم رسمی آقای شهردار به امام جمعه آبادان هم اشاره داشته. هرچند امام جمعه آبادان دریافت واکسن را شایعه دانسته و گفته: «تا الان هیچ‌گونه واکسنی نزدم و قطعا نخواهم زد تا افراد اولویت‌دار استفاده کنند.» حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیمی‌پور تأکید کرده منتظر واکسن ایرانی خواهد ماند.

پاکبانان از واکسن می‌ترسند. از میان 14 داوطلب به گفته شهردار آبادان تنها هفت یا هشت نفر واکسن را دریافت می‌کنند. چهار یا پنج روز به روایت آقای شهردار از مراسم رسمی دریافت واکسن می‌گذرد و دیگر داوطلبی پیدا نمی‌شود! «به واحدهای خدمات شهری دستور دادم مسئول هر قسمتی پاکبانان را متقاعد به دریافت واکسن کند.» دستور آقای شهردار افاقه می‌کند و پاکبانان هر بخش به همراه مسئول بخش به مراکز بهداشت مراجعه می‌کنند. «به مسئولان گفتن برای اطمینان پاکبانان اگر متولیان امر قبول کردند همراه پاکبانان تزریق واکسن داشته باشند.»

«برای رفع استرس پاکبانان واکسن زدم.»

219 دوز واکسن سهم بیش از 500 پاکبان آبادان بود. دوزهایی که به گفته شهردار آبادان 9تایشان به مدیران شهری تزریق شدند؛ هشت مدیر و خود شهردار. «هشت نفر یکی از کارشناسان مسئول بود. یکی از معاونان خدمات شهری. مدیر پسماند و مشاور بهداشت خود شهردار.» 9 سوپرمنی که واکسن«سینوفارم» را روانه رگ‌هایشان کردند تا پاکبانان ترغیب به تزریق شوند. «مسئولان قبل از پاکبانان تزریق کردند.» هرچند از میان این 9سوپرمن، یکی به گفته آقای شهردار بعد از تزریق حالش بد شد و کرونا گرفته. «دو روزی اهواز بستری بود و حالا تهران است. 35درصد ریه‌هایش درگیر است.» در این ویدیو شهردار آبادان از تزریق واکسن به دو تن از غسالان کرونایی و چند بیمار با مشکلات زمینه‌ای جراحی قلب باز و مشکلات کلیه‌ای خبر می‌دهد. «مهلت تزریق یک هفته بود که تمام شد و 115 واکسن باقی مانده.»

به باور آقای شیرازی، شهردار آبادان مسائلی از این دست در شهرهای دیگر کشور هم اتفاق افتاده؛ دچار استرس‌شدن پاکبانان و همراهی مسئولان برای تزریق واکسن! «آبادان هم مستثنا نبوده هرچند حقی هم از پاکبانی ضایع نشده.»

«تزریق اعضای شورای شهر را تکذیب می‌کنم.»

آقای شهردار حضور اعضای شورای شهر و تزریق واکسن به بعضی از این اعضا را در ویدیو کاملا تکذیب می‌کند. «من تزریق اعضای شورای شهر را تکذیب می‌کنم.» شهردار آبادان کمی صدایش را پشت میکروفن صاف می‌کند و از تجربه یک‌ماه کرونا گرفتنش می‌گوید. اینکه روزگار سختی را گذرانده و مقداری از ریه‌اش هم درگیر شده. او از کرونا گرفتن بعضی از اعضای شورای شهر در تیرماه هم می‌گوید. تجربه‌های سختی که این گمانه را قوت می‌بخشد که شاید شهردار برای تکرارنشدن آن روزهای سخت تصمیم گرفته واکسن بزند؛ در راستای ترغیب پاکبانان البته.

به باور آقای شیرازی، شهردار آبادان مسائلی از این دست در شهرهای دیگر کشور هم اتفاق افتاده؛ دچار استرس‌شدن پاکبانان و همراهی مسئولان برای تزریق واکسن! «آبادان هم مستثنا نبوده هرچند حقی هم از پاکبانی ضایع نشده.»

در آخر ویدیو اما آقای شهردار واقعا از این در به آن در زدن خسته شده. شهرداری که گویی به فکر چاره‌ای است برای اختتامیه این مصاحبه شفاف‌ساز. «این دوز اول واکسن است. این‌طور نیست هر کسی واکسن زد ماسک نزند چون رعایت نکند مبتلا می‌شود اما خفیف، ریه‌هایش کمتر درگیر می‌شود.»