دزدان واکسن

آفتاب یزد- گروه شبکه: همه جا صحبت از یک دزدی است که برخی از مدیران شهرداری آبادان آن را رقم زده اند. آن‌ها با وقاحت از سهمیه واکسن کرونای پاکبان‌هایی سوء استفاده کرده‌اند که به سبب شغل‌شان بیشتر در معرض این بیماری وحشتناک قرار دارند. حالا همه عصبانی‌اند و شاکی، چرا که بسیاری از بیماران خاص و سالمندان و حتی کادر درمان هنوز واکسینه نشده‌اند و در این شرایط این افراد به ظاهر مسئول، با تقلب اسم خود را در سهمیه پاکبانان قرار دادند و با دور زدن قانون واکسینه شدند. اولین بار این ماجرا را شکرالله سلمان زاده، رئیس دانشگاه علوم پزشکی آبادان طی گفتگویی مطرح کرده و گفته بود: «پاکبان‌ها یکی از اولویت‌های تزریق واکسن کرونا بودند و طبق فهرستی که از سوی مدیران شهرداری آبادان به مرکز بهداشت ارسال شده، افراد واکسن کووید- ۱۹
را دریافت کرده‌اند. متاسفانه در این میان تعدادی از مدیران شهرداری و اعضای شورای شهر آبادان واکسن را دریافت کرده‌اند. با توجه به اینکه مدیران شهرداری و اعضای شورای شهر آبادان، ماسک بر چهره داشتند، شناسایی آنان برای همکاران ما هنگام تزریق واکسن امکان‌پذیر نبود اما نامشان در فهرست ارسالی از سوی شهرداری قرار دارد.»
> خود پاکبان‌ها خواستند که ما واکسن بزنیم!
بعد از آن علیرضا احمدی، رئیس شورای عالی استان‌ها عنوان کرد: «اعضای شورای شهر آبادان واکسن کرونا تزریق نکردند. از ۱۰۴نفری که واکسن در آبادان دریافت کردند ۸نفر از مدیران شهرداری بودند، ۲۴نفر هم شهروندانی که دارای بیماری زمینه‌ای بودند.» به این ترتیب علیرضا احمدی، عامل اصلی این تخلف را شهرداری آبادان عنوان کرد. از آنجا که در چنین مواقعی مسئولان ید طولایی در توجیه کردن دارند این بار هم شهردار آبادان با بهانه تردید پاکبان‌ها در واکسن زدن، درصدد توجیه اقدامشان برآمده است. به گزارش باشگاه خبرنگاران محمود رضا شیرازی شهردار آبادان گفته است: «شهرداری آبادان مانند سایر شهرداری‌های کشور سهمیه تزریق واکسن کرونا به پاکبان‌ها را دریافت کرد که متاسفانه این موضوع در روزهای اخیر باحواشی زیادی همراه بود.» او ادامه


داد: «پاکبان‌ها مجموعه‌ای از ارکان اصلی هر شهرداری هستند و ۲۱۹ واکسن کرونا به شهرداری آبادان جهت تزریق به پاکبانان اختصاص یافت و تعداد پاکبانان شهرداری آبادان بیش از ۵۰۰ نفر است.» شهردار آبادان افزود: «۱۴ تن از پاکبانانی که داوطلب دریافت واکسن سینوفارم بودند به جهت تردید و استرسی که داشتند در مراسم تزریق واکسن حاضر نشدند و علت ترس آنان ناشناخته بودن این واکسن بود.» شیرازی بیان کرد: «پاکبانان خواهان این بودند که بنده و امام‌جمعه شهرستان آبادان که در مراسم حاضر بودیم قبل از آن‌ها این واکسن را دریافت کنیم تعدادی از آن‌ها انصراف دادند و هشت یا
هفت نفر از این پاکبانان در این مراسم، واکسن دریافت کردند.» شهردار آبادان تصریح کرد: «چهار یا پنج روز بعد از مراسم به بنده اطلاع داده شد که داوطلبی از بین پاکبانان حاضر به تزریق واکسن نیست و بنده به واحدهای مختلف خدمات شهری دستور دادم که هر مسئولی در حوزه پاکبان‌ها با کارکنان خود صحبت کند و با آن‌ها به مرکز بهداشت جهت تزریق واکسن مراجعه کنند.» محمودرضا شیرازی عنوان کرد: «۹ نفر از مسئولین از جمله بنده و ۸ نفر از کارشناسان مسئول،
یکی از معاونین خدمات شهری، مدیر سازمان پسماندو مشاور بهداشتی شهرداری آبادان بعد از ترغیب پاکبانان قبل از تزریق آن‌ها این ۹نفر مسئول واکسن کرونا را دریافت کردند.» شهردار آبادان گفت: از ۲۱۹ واکسن‌کرونایی که باید به پاکبانان شهرداری آبادان تزریق می‌شد، متاسفانه تنها ۱۰۴ واکسن به این پاکبانان تزریق شد لذا ۱۱۵ واکسن کرونا باقی مانده است. » او ادامه داد: «هیچ کدام از اعضای شورای شهر آبادان واکسن کرونا دریافت نکردند و اصلا خواسته‌ای در این خصوص از ما نداشتند. پاکبانان سراسر کشور نسبت به تزریق واکسن سینو فارم دچار تردید و استرس شده بودند و شاهد این موضوع هستیم که در شهرهای مختلف کشور مسئولین مربوطه همراه پاکبانان واکسن کرونا را دریافت کرده اند.» او عنوان کرد: «هدف ما این بود که همه پاکبانان واکسن کرونا را دریافت کنند و حقی از آن‌ها ضایع نشود همچنین ۲۴ واکسن از واکسن‌هایی که به شهرداری آبادان جهت تزریق به پاکبانان تعلق گرفته بود به بیماران زمینه‌ای خارج از حوزه شهرداری آبادان تزریق شد.»
نوشادی، سرپرست شهرداری اهواز نیز با اشاره به وجود فضای بی‌اعتمادی میان پاکبان‌ها در زمینه تزریق واکسن کرونا، گفت: «برخی از پاکبان‌ها تصور می‌کنند تست واکسن بر روی آن‌ها در حال انجام است و این واکسن استاندارد نیست به همین دلیل رغبتی برای تزریق واکسن ندارند، که این ذهینت غلط باید شکسته شود زیرا واکسنی که به شهرداری اهواز اختصاص داده شده از همان سهمیه استان است که سایر گروه‎ها اعم از پزشکان و پرستاران نیز آن را دریافت کرده‌اند.» نوشادی با بیان اینکه با هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی اهواز به تعدادی از مدیران شهرداری واکسن تزریق می‌شود، افزود: «ما نمی‌توانیم افراد را به تزریق واکسن مجبور کنیم و تنها راه حلی که به ذهنمان رسید این است که مدیران در مقابل کارکنان همان واکسن را تزریق کنند تا این معضل حل شود.» نوشادی با بیان اینکه ماهیت کار شهرداری خدمات‌رسانی به شهروندان است، اضافه کرد: «بیماری کارکنان شهرداری در خدمات‌رسانی به شهروندان مشکل ایجاد می‌کند، این در حالیست که همه بدنه شهرداری از مدیران تا کارکنان، درگیر بیماری کرونا بوده و تعداد زیادی مبتلا به این ویروس شده و یا فوت کردند.»
> واکسن کرونا نزده‌ام
اما در میان استفاده‌کنندگان از واکسن پاکبانان، علاوه بر مدیران شهرداری، نام امام‌جمعه آبادان نیز به چشم می‌خورد که وی این موضوع را تکذیب کرده است. حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیمی‌پور اظهار داشت: «اخیراً شایعه شده که بنده واکسن کرونا دریافت کرده‌ام و باید اعلام کنم که تاکنون هیچ‌گونه واکسنی تزریق نکرده‌ام.» وی با بیان اینکه مطمئناً واکسن نخواهم زد تا افراد اولویت‌دار استفاده کنند، افزود: «منتظر می‌مانم تا واکسن ایرانی که نتیجه دسترنج متخصصان جوان کشورمان است را تزریق کنم.» امام جمعه آبادان گفت: «فعالان فضای مجازی و رسانه‌ها در پخش خبرها و حفظ آبروی افراد در ماه شریف رمضان دقت بیشتری کنند.»
> ورود دادستانی به ماجرا
با این حال دادستان عمومی و انقلاب آبادان از تشکیل پرونده در شعبه ۳ بازپرسی برای پیگیری قضائی تزریق واکسن کرونا به برخی از مدیران شهرداری آبادان در قالب تزریق به پاکبان‌ها خبر داد. حمید مرانی‌پور گفت: «دستگاه قضائی تحقیقات خود در خصوص سوء استفاده از سهمیه واکسن کرونای پاکبانان از سوی برخی مدیران شهرداری آبادان را با قاطعیت دنبال می‌کند.» دادستان آبادان اظهار داشت: «در پی اقدام برخی مدیران شهرداری آبادان و دریافت واکسن کرونا به‌جای پاکبانان موضوع بلافاصله در دستور کار دادستانی آبادان قرار گرفت. دستگاه قضائی تحقیقات فنی و میدانی خود را توسط مراجع مختلف آغاز کرده است.» مرانی‌پور اضافه کرد: «پس از تکمیل تحقیقات، اگر مشخص شود شخصی با سوء استفاده از موقعیت شغلی خود به جای پاکبان‌ها واکسن کرونا دریافت کرده است با وی برخورد قاطع قانونی خواهد شد. همچنین اگر افراد دیگری در رابطه با تزریق واکسن کرونا تبانی کرده باشند دستگاه قضائی در راستای حقوق عامه با آن افراد برخورد لازم را انجام می‌دهد.»
> دستور وزیر بهداشت
از سوی دیگر در پی سوء استفاده برخی از مدیران و کارمندان شهرداری آبادان در راستای تخصیص سهمیه واکسن به پاکبانان، وزیر بهداشت در نامه‌ای به رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان، دستور عزل فوری معاون بهداشتی و مدیران ناظر بر اجرای برنامه ایمن‌سازی را صادر کرد. به گزارش ایسنا متن نامه وزیر بهداشت به شرح زیر است: «متاسفانه با خبر شدیم که بعضی از مدیران و کارمندان منتسب به شهرداری آبادان در راستای تخصیص سهمیه واکسن به پاکبانان از این حرکت خداپسندانه و خیرخواهانه برای گروهی که در معرض شدید آلودگی با پسماندهای آلوده قرار دارند، سوء استفاده و واکسن تزریق نموده‌اند. این در حالی است که تاکنون مسئولین ارشد وزارتخانه که مستمراً در بازدیدهای میدانی در معرض گرفتاری با ویروس می‌باشند و به عنوان گروه اولویت‌دار پزشکی حق استفاده از واکسیناسیون را دارند به نفع نیازمندان دیگر، از این حق قانونی، شرعی و عرفی خود گذشتند. گروهی که در اولویت‌های سوم و چهارم می‌باشند چنین سوءاستفاده‌ای نموده‌اند. لذا ضروری است در اسرع وقت موارد زیر اجرا شود:
۱- معاون بهداشتی و مدیران ناظر بر اجرای برنامه ایمن‌سازی در اسرع وقت عزل گردند.
۲- کلیه کسانی که عامداً با این رفتار غیرمنصفانه و سوءاستفاده همراهی کرده‌اند و کسانی که به نحو ناشایست و ناعادلانه واکسینه شده‌اند، به مراجع قانونی معرفی شوند. بدیهی است هرگونه تکرار مورد فوق‌الذکر با برخورد محکم‌تری مواجه خواهد شد.»
> تکرار ماجرا این بار در گلستان
اما این قصه سر دراز دارد چرا که خبر می‌رسد که این ماجرا در گوشه دیگری از کشورمان چون استان گلستان نیز تکرار شده است. به‌گزارش تابناک و بنا به اعلام دانشگاه علوم پزشکی گلستان، تزریق واکسن کرونا برای ۲۴ نفر از پاکبانان شهر علی آبادکتول انجام شد. اما در لیست ۲۴نفره پاکبانان شهرداری علی‌آبادکتول، نام ۲تن از مدیران شهرداری و یکی از پیمانکاران و همسرش به چشم می‌خورد. با توجه به اینکه بر اساس دستورالعمل ابلاغی وزارت بهداشت، پاکبانان یکی از اولویت‌های تزریق واکسن کرونا محسوب می‌شوند به همین منظور در مرحله اول، تزریق واکسن کرونا برای ۲۴ نفر از ۴۵ پاکبان شهرداری علی آبادکتول در دستور کار قرار گرفت که سهمیه فوق مورد سوءاستفاده ۲ تن از مدیران شهرداری و یکی از پیمانکاران و همسرش
قرار گرفت.
> برکناری رئیس شبکه بهداشت علی‌آباد
اکنون در این راستا معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: «رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان علی‌آباد به دلیل تزریق غیرقانونی واکسن کرونای پاکبانان این شهر به برخی از مدیران شهرداری برکنار شد.» ناهید جعفری در گفتگو با ایرنا اظهار داشت: «پس از بررسی به عمل آمده، کوتاهی رئیس شبکه بهداشت علی آباد قطعی تشخیص داده شد. تزریق این واکسن روز جمعه انجام شد و طبق برنامه قرار بود واکسن کرونا به ۲۴ نفر از پاکبانان علی آباد تزریق شود که به دلیل حضور نیافتن تعدادی از آن‌ها، چهار واکسن به پیمانکار و سه نفر دیگر از پرسنل خدمات شهری شهرداری تزریق شد.» جعفری گفت: «اگر در تزریق واکسن به پاکبانان، افراد غیر از این قشر واکسینه شده اند، مقصر شبکه بهداشت نبوده و عامل آن شهرداری به عنوان ارائه‌دهنده لیست است.» غلامرضا حاتمی سخنگوی شورای اسلامی علی‌آبادکتول نیز اظهار داشت: «شهرداری علی آباد لیست ۴۵نفره از پاکبانان را برای تزریق واکسن در اختیار مرکز بهداشت قرار داد که با انجام قرعه‌کشی، ۲۴ نفر برای تزریق واکسن انتخاب شدند.» سخنگوی شورای اسلامی علی‌آباد‌کتول افزود: «در روز تزریق، تعدادی از پاکبانان در محل تزریق حاضر نشدند و تماس فراوان با آن‌ها بی‌نتیجه ماند. از آنجایی که بسته واکسن باز شده و احتمال فاسد شدن آن وجود داشت، در اقدامی اشتباه، چهار واکسن باقیمانده به افرادی غیر از پاکبانان و مجموعه تحت نظر پیمانکار بخش خصوصی تزریق شد.»
> واکنش کاربران
ماجرای واکسن دزدی با بازتاب‌های منفی از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی روبه رو شده است.
یکی از کاربران در این مورد نوشته است: «خوبه که شهردار آبادان و افراد دیگه به عنوان جریمه که واکسن کرونا زدن بجای پاکبانان یک ماه پاکبانی کنن».
کاربر دیگری گفته است: «خدا را شکر که واکسیناسیون پاکبانان شریف علیه بیماری کووید ۱۹ آغاز شد و حیرانم از رفتار برخی مدیران شهرداری در آبادان و علی آباد کتول که خود را جای پاکبانان برای دریافت واکسن جا زدند».
دیگری نوشت: «مهم‌تر از اینکه شهردار آبادان سهم پاکبانان شریف از واکسن را دزدیده، فرایندی است که طی آن کسی شهردار می‌شود که می‌تواند اسمش را توی لیست پاکبانان بگنجاند و ماسکش را از صورت برندارد تا توی صف واکسن شناخته نشود و حق یکی از ضعیف‌ترین و شریف‌ترین اقشار جامعه را برای نفع شخصی بردارد».
کاربران دیگر نوشته اند: «زیبایی تلاش خارج از نوبت چند مسئول آبادانی در استفاده از سهم پاکبانان اینه که هنوز قشرهای نیازمند جامعه بیشتر از مسئولین جایگاه دارند»، «امیدوارم با دخالت قوه قضائیه متخلفین هرچه زودتر به سزای اعمالشان برسند»، «اگر قاضی بودم، مجازات مسئولین آبادانی در استفاده سهم واکسن کرونا پاکبانان را یک سال نظافت معابر عمومی قرار می‌دادم»، «در حالی‌که هنوز اکثریت کادر درمان واکسینه نشدند، واکسیناسیون پاکبانان یعنی خط مقدم را رها کردید و پشت جبهه‌ها را آذین بستید. دور از انتظار نبود این رفتار».