کوسه‌های انسان نما

فاطمه رسولی‪-‬ حتما این خبر را شنیدید که مدیران شورا و شهرداری آبادان واکسن سهمیه پاکبانان را زدند و به روی مبارکشان هم نیاوردند که حق شهروندی پاکبانی را پایمال می‌کنند که در خط مقدم این بیماری قرار دارد و به اندازه کافی در این زمان مظلوم واقع شده است. حالا سوال این است؛ چه تفاوتی وجود دارد بین این افراد با آندسته از نیروهای بهداشت با عناوین شغلی مختلف؛ روانشناس، مشاور تغذیه، بهداشت محیط که در این شرایط سخت کرونا از پای میزهایشان به کوچه و خیابان‌های شهر آمده‌اند و فارغ از هر به میان مردم می‌روند، تست می‌گیرند، در بیمارستان‌ها پا به پای بیماران کرونایی، کمک رسان بوده و با آن‌ها همدلی می‌کنند.
تفاوت اصلی در نقطه نظرها ودیدگاه‌های آن‌ها است. هر فردی احساسات، دیدگاه‌ها و رفتارهای مخصوص به خودش را دارد، اینکه اهداف و روابط ما هر یک تا چه اندازه برای ما اهمیت دارند، منجر به سبک رفتاری خاصی می‌گردد. شاید بهتر باشد در مورد سبکی صحبت کنیم که در این مدیران و طریقه رفتارشان به وضوح قابل دیدن است، و آن هم سبک کوسه‌وار یا سبک زورگویانه است؛
کوسه‌ها سعی می‌کنند که عقیده و نظر خود را به فرد مقابل تحمیل کنند. اهداف این افراد برایشان اهمیت خاصی دارد و روابط بین فردی برای آن‌ها بی‌اهمیت است. آن‌ها در پی آن هستند که به هر قیمتی که شده به اهدافشان برسند. آن‌ها به نیازهای آدم‌های دیگر فکر نمی‌کنند. برایشان مهم نیست که دیگران آن‌ها را می‌پذیرند یا خیر. کوسه‌ها بر این باورند که درهر رابطه‌ای یک طرف می‌بازد و یک طرف می‌برد و آن‌ها می‌خواهند که برنده باشند. بردن به کوسه‌ها حس غرور و پیروزی می‌دهد. باختن به آن‌ها حس ضعف، بی‌کفایتی، و شکست می‌دهد. کوسه‌ها سعی می‌کنند با اعمال قدرت، زورگویی و فشار بر دیگران غلبه کنند. این افراد گاهی مبتلا به اختلال خودشیفتگی هم هستند. سبک بعدی که شاید سبک بسیاری از اقشار جامعه هم باشد و شامل افرادی است که تنها شاهد خوردن حقشان توسط افراد کوسه هستند و صدایشان هم از مظلومیت در نمی‌آید شامل سبک لاک پشتی و سبک خرس مهربون است.
لاک پشت‌ها به لاک خود عقب نشینی می‌کنند تا از اختلاف بپرهیزند. آن‌ها هم از اهداف شخصی و هم از روابط خویش با دیگران می‌گذرند. آن‌ها از موضوعاتی که می‌توانند اختلاف برانگیز باشند و از افرادی که با آن‌ها اختلاف دارند پرهیز می‌کنند. به نظر لاک پشت‌ها سعی در حل اختلافات بین فردی کاری بیهوده است. به نظر آن‌ها دور شدن از اختلافات و تعارضات بین فردی آسانتر از روبرو شدن با این


اختلافات است.
خرس‌های مهربون، به روابط با دیگران اهمیت زیادی می‌دهند در حالی که برای رسیدن به هدف اهمیت چندانی قائل نیستند. آن‌ها می‌خواهند که دوست داشتنی و محبوب باشند. به نظر آن‌ها باید از تعارض پرهیز کرد تا به این ترتیب هماهنگی و تعادل حفظ شود. خرس کوچولوها سعی می‌کنند اختلاف و تعارض بین فردی را کمرنگ کنند چون می‌ترسند که رابطه آسیب ببیند.