پولدارها زودتر واکسن می‌زنند؟

آفتاب یزد - گروه شبکه: روز گذشته علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد مقابله با کرونا طی سخنانی، موضوعی را عنوان کرد که قابل تامل است. او به نقل از خبرگزاری میزان گفته بود: «برخی عجله دارند و صبر نمی‌کنند تا طبق سند ملی واکسیناسیون واکسن را دریافت کنند. این افراد برای دریافت واکسن کرونا به خارج از کشور مراجعه می‌کنند که ممکن است از آن‌ها کلاهبرداری شود و یا اصلا واکسن تقلبی به آن‌ها تزریق شود، بر همین اساس، ستاد ملی مقابله با کرونا مجوز داده افراد یا شرکت‌ها با ارز نیمایی، واکسن وارد کنند تا افرادی که نمی‌توانند طبق سند ملی واکسیناسیون، منتظر دریافت واکسن باشند از واکسن‌های واردشده توسط این افراد استفاده کنند و پول آن را نیز پرداخت کنند. بعید می‌دانم مردم از این موضوع استقبال کنند و این موضوع حتما باید از سیاست‌های وزارت بهداشت جدا شود، چرا که طبق سیاست‌های اعلام‌شده، همه مردم تا پایان سال رایگان واکسینه خواهند شد، اما اگر نوبت فردی برای دریافت واکسن در سند ملی واکسیناسیون به عنوان نمونه آذرماه است، می‌تواند با پرداخت هزینه زودتر این واکسن را دریافت کند.» اینکه این مقام مسئول می‌گوید با پرداخت هزینه می‌توان زودتر واکسن دریافت کرد یعنی آنکه، هرکس پول دارد می‌تواند سلامتی خود را بدون هیچ مشکلی بخرد. در واقع جفایی آشکار در حق کسانی است که پولی برای خرید زودتر واکسن ندارند و باید همچنان منتظر بمانند تا نوبت واکسن‌شان شود که با این نحوه واردات واکسن و تزریق آن و سوءاستفاده‌هایی که در این میان می‌شود، مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا نوبتشان شود.
> واکسیناسیون کرونا
رایگان است
با این وجود رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی این موضوع را رد و بر رایگان بودن واکسیناسیون ملی کووید ۱۹ تاکید کرده و گفته است: «واکسیناسیون کرونا تا رسیدن به نقطه هدف یعنی ایمنی جمعی ناشی از واکسیناسیون رایگان خواهد بود.» به گزارش ایرنا کیانوش جهانپور افزود: «وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هرگونه سیاست موازی یا دور زدن این برنامه ملی با هر عنوان اعم از پرداخت هزینه واکسن که ناقض برنامه ملی واکسیناسیون باشد را تکذیب می‌کند.» جهانپور گفت: «هر واکسن مجاز کرونا از هر جا که وارد یا تولید شود، توسط وزارت بهداشت خریداری شده و درچارچوب برنامه واکسیناسیون ملی علیه کووید ۱۹ و به صورت رایگان توزیع و تلقیح خواهد شد.»


> تو خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل
درست است که پرداخت هزینه برای دریافت واکسن زودتر از موعد، از سوی جهانپور تکذیب شده است اما این ماجرا گواه این است که سیستم اطلاع‌رسانی در وزارت بهداشت و ستاد مقابله با کرونا فشل است یعنی سخنگوی ستاد مقابله با کرونا یک حرف می‌زند و مسئولی دیگر از همین حوزه حرفی دیگر. در حالی که این هرج و مرج و تناقض گویی‌ها که به کرات از زمان ورود کرونا به کشور تا به الان از سوی مسئولان شاهد بودیم، جز سردرگمی، نگرانی و بدتر از آن بار روانی برای مردم چیزی نداشته است. از آنجا که رئیسی سخنگوی ستاد مقابله با کرونا گفته‌های خودش را تکذیب نکرده است، اگر بحث پرداخت پول برای کسانی که می‌خواهند زودتر واکسن دریافت کنند جدی شود تبعیض بزرگی صورت می‌گیرد که قطعا تبعات ناگواری را در پیش خواهد داشت.
در این خصوص یک جامعه‌شناس به آفتاب یزد می‌گوید: «تبعات این موضوع آنقدر بدیهی است که نیاز به توضیح ندارد. وقتی سخنگوی ستاد مقابله با کرونا صراحتاً به موضوع واکسن کرونا طبقاتی و پولی نگاه می‌کند تو خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل.» نادر صادقیان بیان کرد: «با این همه معضل، مصیبت و گرفتاری که مردم با آن روبرو هستند و از سوی دیگر شاهد از بین رفتن دسته دسته مردم هستیم چرا باید نگاه مادی و کاسبکارانه به واکسن کرونا وجود داشته باشد؟ اساساً ایشان بر چه مبنایی این موضوع را مطرح کرده‌اند؟ اگر مصوبه دولت است که وای به حال آن دولت و اگر نظر شخصی این مقام مسئول است مگر نظر شخصی ایشان ملاک است اساساً تصمیم‌گیری در این حوزه در حیطه و اختیارات چه کسی است؟» وی با بیان اینکه در خصوص مسائل کرونا و هرج و مرج عجیبی وجود دارد اظهار کرد: «مردم نگرانی‌های اقتصادی و اجتماعی بسیاری دارند به جای اینکه مسئولان بیایند آن‌ها را درست کنند شاهد اخبار متناقض، مدیریت متشتت، چنددستگی وعدم انسجام مدیریت هستیم و بدتر آنکه یک مسئول می‌آید می‌گوید هر کس که پول دارد می‌تواند زودتر واکسن کرونا را تزریق کند.» این جامعه‌شناس گفت: «معنی این حرف آن است که آن کس که پول ندارد جانش هم اهمیت ندارد انگار برخی از این مسئولین قصد کردند که با زدن چنین حرف‌هایی صبر مردم را به پایان برسانند با این اوصاف به نظر می‌رسد که مردم برای زنده ماندن‌شان هم باید پول بپردازند.»
> واکنش کاربران
اکنون این ماجرا مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته و واکنش آن‌ها را نیز در پی داشته است.
یکی از کاربران در این مورد نوشته است: «ستاد ملی کرونا به میمنت و مبارکی رفت سر اصل مطلب و از پولی شدن واکسن کرونا خبر داده، البته تزریق رایگان هم خواهیم داشت احتمالا مثل الان همون روزی ۱۰ هزار دوز منهای یه سری مدیران که میخوان از سهمیه پاکبان‌ها استفاده کنن، به عبارتی اگر کسی میخواد زودتر واکسن بزنه باید پول بده».
کاربر دیگری گفته است: «واکسن کرونا حکم بقا رو داره اینم پولی کردن یعنی برای زنده بودنت باید پول بدی».
دیگری نوشت: «الان میگن فقط کسانی که میخوان زودتر واکسن دریافت کنن پول بدن. اما همه میدونیم حتی از اونایی که عجله ندارن هم پول خواهند گرفت».
کاربران دیگر نوشته اند: «عجب‌گیری افتادیم! واکسن هم گرو کشی کردن! فردا آگهی پیش‌فروش هم میکنن لابد!»، «امیدوارم این خبردروغ باشه والا یعنی هرکسی پولداره میتونه ایمنی وسلامت خودش رو زودتر بخره»، «حتی تو لیبرال‌ترین کشورها هم روشون نمیشه اینجوری از پولدارها حمایت کنن!».