ابعاد حمایت اجتماعی

قربانعلی تنگشیر ‪-‬ حمایت اجتماعی به کمک یا مساعدتی اطلاق می‌شود که دیگران در هنگام مواجهه شخص با استرس، فشار و مشکلات زندگی در اختیار فرد می‌گذارند. این مساعدت و حمایت به اشکال مختلف می‌تواند صورت بگیرد. در شرایطی به شکل عاطفی و هیجانی از طریق ابراز علاقه و احترام و در شرایطی به شکل ابزاری و از طریق فراهم کردن کمک‌های ملموس نظیر پول و اطلاعات برای فرد انجام می‌پذیرد. حمایت اجتماعی اطلاعات و بازخوردهایی که از عزیزان و اطرافیان می‌گیریم و قرار گرفتن در شبکه ارتباطی و وظیفه متقابل است.
حمایت اجتماعی به چهار دسته تقسیم می‌شوند:
۱. حمایت عاطفی با سهیم شدن در تجارب زندگی پیوند می‌خورد و توجه، مراقبت و صداقت را شامل می‌شود
۲. حمایت ابزاری که فراهم کردن وسایل و خدمات در دسترس را برای فرد شامل می‌شود که از طریق دوستان نزدیک و همکاران صورت می‌گیرد.


۳. حمایت اطلاعاتی که حمایت به وسیله نصیحت، پیشنهاد و اطلاعاتی است و فرد در مواجهه با مسائل می‌تواند از آن استفاده کند.
۴. حمایت ارزیابی که نوعی اعتبار بخشیدن است.
حمایت اجتماعی می‌تواند نقش مهمی در کاهش استرس زندگی داشته باشد و انسان‌ها باید یاد بگیرند که حمایت اجتماعی خود را تقویت کنند تا بتوانند در جامعه خود موثر و مفید باشند. برای به دست آوردن حمایت اجتماعی ما انسان‌ها باید به سراغ رابطه اجتماعی برویم بنابراین رابطه با دوستان، خویشاوندان، همسر، همکار، مدیر و کارمند همگی مصداق‌هایی از رابطه اجتماعی محسوب می‌شوند. حتی ارتباط با حیوانات نوعی ارتباط اجتماعی است. عدم نداشتن رابطه اجتماعی باعث بروز واماندن و تنها ماندن می‌شود که در نهایت استرس‌زا هم هستند. در حمایت اجتماعی به موضوعات کاربردی‌تری مانند نحوه مدیریت حمایت اجتماعی، کارکردهای مثبت آن، هزینه‌های آن، اثر حمایت اجتماعی در کیفیت زندگی، مدیریت رابطه اجتماعی و عاطفی برخواهیم خورد که همه آن‌ها در چهار مدل زیر خلاصه می‌شود:
۱. حمایت اجتماعی و عاطفی
۲. حمایت ابزاری و فیزیکی
۳. حمایت اطلاعاتی
۴. حمایت در ارزیابی و شناخت
ببینیم در این دوران سخت و سیاه کرونایی چقدر حمایت اجتماعی داشتیم و در کدام یک از چهار نوع آن‌ها موفق بودیم و چرا نمی‌توانیم نیازهای اجتماعی جامعه و خانواده خود را برطرف کنیم. در زمان باقی مانده تا می‌توانید مفید باشید زیرا هیچ انسانی از بدنامی سود نکرده ما همه‌مان نیازمند حمایت اجتماعی هستیم باید به یکدیگر کمک کنیم .
خدایا چنان کن سرانجام کار
تو خشنود باشی ما رستگار