زلزله پشت زلزله

گروه حوادث/    وقوع زلزله‌ ۵.۹ ریشتری صبح دیروز که در حوالی بندر گناوه در استان بوشهر رخ داد و چندین پس‌لرزه با شدت 4.5 و 3.9 ریشتر نیز به همراه داشت به 10 روستا خسارت وارد کرد و 5 مصدوم بر جا گذاشت. شدت این زمین‌لرزه به حدی بود که در استان‌های فارس و خوزستان نیز احساس شد.
به گزارش خبرنگار حوادث «ایران»، این زمین‌لرزه ساعت 11 و 11 دقیقه صبح یکشنبه در عمق 10 کیلومتری زمین رخ داد. این زلزله باعث قطعی برق، تلفن ثابت و اینترنت در شهر گناوه و وحشت مردم شد که ساعتی بعد با وصل شدن آب و برق و گاز این مشکل در شهرستان گناوه برطرف شد. براساس گزارش‌های دریافتی از شهر گناوه، مردم تا ساعت‌ها از ترس پس‌لرزه‌ها در خیابان‌ها به‌سر می‌بردند.
محمدحسین قوسیان مقدم، سخنگوی هلال‌احمر در آخرین توضیحات خود درباره این زلزله به «ایران» گفت: تاکنون حدود 10 روستا در مرکز وقوع زلزله دچار خساراتی از جمله ترک‌خوردگی دیوارها، تخریب منازل و آسیب‌دیدگی برخی آثار تاریخی شده‌ و 5 نفر - 4 نفر در گناوه و یک نفر در دیلم - مصدوم شده‌اند.  البته چند نفری هم مصدوم سطحی داشته‌ایم که در حین فرار آسیب دیده اند. همچنین ۵۲۰۰ تخته چادر آماده است تا در صورت نیاز توزیع شود.  وی افزود بیشترین آسیب به دو روستای گمارون با 75 خانوار ساکن و روستای فخرآوری با 100 خانوار وارد شده است. بعد از وقوع زلزله اصلی 15 پس لرزه  رخ داده که برخی از پس لرزه ها بیش از 4 ریشتر شدت داشته اند.
دستور معاون اول رئیس جمهوری برای رسیدگی فوری


اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری نیز ظهر روز یکشنبه در تماسی تلفنی با استاندار بوشهر در جریان آخرین وضعیت مناطق زلزله‌زده بویژه بندر گناوه قرار گرفت و دستورات لازم برای رسیدگی‌های اولیه و فوری به آسیب‌دیدگان این حادثه را صادر کرد.
وی در این تماس تلفنی بر به‌کارگیری کلیه امکانات برای رسیدگی‌های لازم و درمان مصدومان حادثه تأکید کرد. همچنین ضرورت آمادگی مدیریت بحران استان را خاطرنشان کرد و خواستار اعزام تیم‌های ارزیاب، بررسی خسارات وارد شده و ارائه کمک‌های اولیه به مردم شد.
ریزش کوه های منطقه
غلامرضا حاجیانی مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان بوشهر نیز گفت: باید نتایج ارزیابی‌های اولیه مشخص شود و بعد تیم‌ها مستقر می‌شوند تا بتوانند کار رساندن آذوقه و سایر اقدامات کمک‌رسانی و امدادی را به خانواده های آسیب دیده انجام دهند.
به گفته اهالی شهرستان، در روستای محمدصالحی و اطراف آن، ترک‌خوردگی بعضی منازل گزارش شده و نیروهای راهداری و هلال‌احمر در آماده‌باش هستند. یکی از ساکنان مناطق زلزله‌زده هم گزارش داده است گله‌ای زیر آوار ناشی از زلزله در کوهستان «شول» مانده و تلاش اهالی برای کمک‌ به این دامدار موفق نبوده است. بر اثر این زلزله کوه های اطراف گناوه از جمله کوه گمارون ریزش کرد.
ثبت 15 پس‌لرزه
سازمان اورژانس کشور نیز در گزارش جدیدی اعلام کرد: تاکنون بیش از 15پس‌لرزه در منطقه ثبت شده است. اورژانس هوایی، اتوبوس آمبولانس و تیم واکنش سریع سلامت در اولین دقایق به محل اعزام شده است.مجتبی خالدی، سخنگوی سازمان اورژانس کشور با اشاره به زمین‌لرزه 9/5 ریشتری بوشهر اظهار کرد: ۵٠ آمبولانس از استان‌های همجوار، پنج اتوبوس آمبولانس و سه بیمارستان صحرایی از شهرکرد، شیراز و اصفهان در حالت آماده‌باش هستند. ضمن اینکه دیوارهای یک پایگاه اورژانس ترک برداشته است.
بررسی وضعیت آسیب‌دیدگی آثار تاریخی
پس از وقوع زمین‌لرزه بندر گناوه، کارشناسان میراث فرهنگی برای بررسی وضعیت آسیب‌دیدگی آثار تاریخی در کانون زلزله عازم منطقه شدند.نصرالله ابراهیمی، معاون میراث فرهنگی استان بوشهر در این‌باره گفت: در بررسی‌های اولیه گزارشی مبنی بر آسیب و تخریب آثار بر اثر این زمین‌لرزه در نزدیکی کانون زلزله که شهرستان گناوه بوده اعلام نشده و در دیگر شهرستان‌ها هم با اعزام کارشناسان میراث فرهنگی در محل، جزئیات خسارات احتمالی در حال بررسی است.