پیشرفت در مذاکرات وین


سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این که آیا فرقی بین تحریم ها قائل می شویم گفت: گفت وگوها در چارچوب ۱+۴ انجام می شود. مذاکرات ادامه دارد البته توفیق ها و پیشرفتهایی حاصل شده و به مرحله ای رسیدهایم که تحریمها را لیست کنیم و آمریکا نیز باید به تعهدات خود عمل کند.

به گزارش ایسنا، خطیب زاده در نشست خبری در ارتباط با گزارش برخی از رسانه های غربی مبنی بر انجام مذاکرات میان ایران و عربستان در منطقه سبز بغداد و اظهارنظرهای مقامات غربی و عراقی در این ارتباط گفت: ایران همواره از گفتوگو با پادشاهی سعودی استقبال کرده و آن را به نفع مردم دو کشور و همچنین صلح و ثبات در منطقه می داند. با توجه به اینکه برخی از رسانه های منتشر کننده این اخبار نیز سابقه طولانی در خبرسازی دارند در مورد گزارشات ضد و نقیض رسانه ای اظهار نظر نمی کنیم.

وی در باره سفر لاوروف به تهران گفت: در حال تکمیل دو سند موازی هستیم. آنچه که برنامه سند همکاری دو کشور است هر پنج سال یک بار تمدید می شود. فروردین امسال مدت زمان آن به اتمام رسید ولی مطابق با مندرجات سند به شکل خودکار تمدید شده و سندی معتبر بین دو کشور است. در حال کار کردن روی یک سند ارتقا یافته هستیم. توافقات خوبی برای پیگیری این سند انجام شده است.

سخنگوی وزارت خارجه در باره سفر وزیر خارجه پاکستان به تهران گفت: این سفر مهمی است. روابط اسلام آباد و تهران روابط عمیق و گسترده ای است و در جریان این سفر دو کشور علاوه بر گفت و گو در ارتباط با موضوعات دو جانبه مرز سوم مشترک بین دو کشور را نیز افتتاح می کنند.

سخنگوی وزارت خارجه در ارتباط با سفر هفته گذشته مشاور امنیت ملی عراق به تهران اظهار کرد: در این سفر موضوعات مختلف با اهمیت بالا مورد بحث و رایزنی قرار گرفت. روابط ایران و عراق چند لایه و عمیق است و همواره با دوستان عراقی خود در ارتباط با موضوعات مختلف رایزنی و گفتوگو می کنیم.

وی رایزنیهای تلفنی اخیر وزیران امور خارجه افغانستان و ایران اظهار کرد: در گفتوگوها و مذاکرات بین مقامات تهران و کابل مسائل مربوط به روند صلح در افغانستان مورد پیگیری قرار گرفته است.

خطیب زاده در مورد آخرین وضعیت سند جامع همکاری های ایران و افغانستان گفت: بیش از ۹۹ درصد این سند محقق شده، در برخی از موضوعات گفت وگوها همچنان ادامه دارد و امیدواریم در آینده نزدیک این مقدار اندک باقی مانده نیز به نتیجه برسد.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد گفت وگوها بین ایران و ۱+۴ در وین و اینکه این گفت وگوها به چه نتیجه ای رسیده، اظهار کرد: آنچه که در وین در جریان است گفت وگوهای فنی پیرامون چگونگی رفع تحریم های ظالمانه آمریکا و بازگشت این کشور به تعهدات خودش ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است.خطیب زاده ادامه داد: در این مذاکرات پیشرفت هایی حاصل شده و در مسیر درستی هستیم. البته بدین معنا نیست که به مرحله نهایی گفتوگوها رسیده باشیم.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه ما موافق فرسایشی شدن این گفتوگوها نیستیم، ادامه داد: هیأت ایرانی برای فرسایشی شدن گفتوگوها در وین حاضر نشده و در همین چارچوب سعی کرده ایم که متون خود را به طرف های مقابل ارائه کنیم و از طرف های مقابل هم خواسته ایم که سریعا وارد مصادیق و متون مشترک شوند و هر چه زودتر این اتفاق بیفتد ما بهتر می توانیم به نتیجه فکر کنیم. الان خیلی زود است به آن فکر کنیم. الان در مرحله ای هستیم که باید گفت وگوها در مورد موضوعات سختی انجام شود.

این دیپلمات ارشد کشورمان تأکید کرد: ما عجله ای نداریم و مهم این است که در چارچوب فرمایشات مقام معظم رهبری و سیاست های کلی نظام حرکت کرده و در این چارچوب می توانیم منافع مردم ایران را تأمین کنیم و همان طور که گفتم تا الان این گفت وگوها در مسیر درستی حرکت کرده است.

خطیب زاده در ارتباط با فهرست تهیه شده از سوی ایران و اینکه آیا طرف های مقابل در وین آن را پذیرفته اند، گفت: جزئیات گفت وگوها در وین شاید این گونه نباشد و در اینجا نیز نیستیم که گفت وگوها را در فضای عمومی به جلو ببریم.

وی ادامه داد: مهم این است که ایران در کمیسیون مشترک برجام نظرات خود را به صورت قاطع در چارچوب سیاست های نظام بیان کرده است. موضوعات سختی وجود دارد و ما فکر می کنیم که اگر دولت آمریکا تصمیم خود را بگیرد که از میراث شکست خورده ترامپ فاصله بگیرد و سعی کند در مسیر انجام تعهدات قدم بردارد این مسیر راحت تر جلو می رود.

خطیب زاده خاطر نشان کرد: در این گفت وگوها ما منافع مردم ایران را به صورت دقیق پیگیری می کنیم.

وی با تاکید بر اینکه در وین هیچ گفت وگوی مستقیم و یا غیرمستقیم با ایالات متحده آمریکا نداریم گفت: دولت آمریکا بهتر از هر کسی می داند ایران تمام اقداماتش را در چارچوب پارامترهای برجام انجام داده و تنها زمانی این ها را متوقف می کند که تمام تحریم های اعمال شده و یا بازاعمال شده را بردارد و ما بتوانیم این موضوع را راستی آزمایی کنیم.

خطیب زاده در مورد نوع واکنش های صورت گرفته به غنی سازی ۶۰ درصد در ایران تصریح کرد: در خصوص غنی سازی ۶۰ درصد ایران براساس نیازهای خود در چارچوب برجام این ها را انجام می دهد و این موضوع به اطلاع آژانس رسیده شده و آژانس بین المللی انرژی اتمی از این اقدام ایران آگاه است.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: تصمیم ایران در پاسخ به اقدام تروریستی است که در خاک ایران انجام شد. عملیات تروریستی که با بی عملی و عدم محکومیت این اقدام بسیار خطرناک از سوی آمریکا و کشورهای اروپایی همراه بود. این بی عملی نقطه تاریکی در ادعاهای آن ها است.

خطیب زاده با بیان اینکه مسیر ما روشن است، گفت: آمریکا از برجام خارج شده و آن را نقض کرده و این ایالات متحده آمریکاست که باید در ابتدا به تعهدات خود برگردد و ما بتوانیم آن را راستی آزمایی کنیم، بعد از آن ایران اقدامات جبرانی خود را متوقف می کند و همان طور که پیش از این گفتم تمامی این اقدامات در چارچوب برجام بوده است.

وی ادامه داد: نگرانی های اروپایی ها در این زمینه نیز نقطه شرمی برای آن هاست. اروپایی ها شریک نقض برجام از سوی آمریکایی ها بودند و از سوی دیگر شاهد اعمال استانداردهای دوگانه از سوی اروپایی ها هستیم. اروپایی ها باید بدانند که با این جور لفاظی ها قدرتی پیدا نمی کنند بلکه ارزش خود را بیش از پیش در بین مردم ایران از دست می دهند و میزان تأثیرگذاری شان در مذاکرات را کمتر می کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ارتباط با ادعاهای مطرح شده از سوی دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق مبنی بر آزادسازی پول های بلوکه شده ایران در عراق طی یک ماه آینده اظهار کرد: مناسب است که در این مورد از خود ایشان بپرسید.