استیضاح نمایشی نمکی!

آفتاب یزد ـ رضا بردستانی: استیضاح «سعید نمکی» در مجلس یازدهم نه یک احتمال که یک شوخی است آن هم مجلسی که، استیضاح «دژپسند» را «بایگانی» کرد و همچنان مترصد «سوال و استیضاح» حسن روحانی است!
آن طور خبرگزاری‌ها نوشته اند، منشا خبر، تسنیم است و این نکته ی «فان» داستان است که یک خبرگزاری منتقد دولتِ حسن روحانی، خبر از استیضاح سعید نمکی بدهد. تسنیم نوشت: تعدادی از نمایندگان مجلس طرح استیضاح سعید نمکی وزیر بهداشت و درمان را تدوین و در کارتابل هیئت رئیسه قرار دادند. این طرح که از سوی جلیل رحیمی جهان آبادی نماینده تربت جام تدوین و در حال امضا گرفتن از نمایندگان است دارای محورهای در مورد شیوع موج چهارم کرونا و افزایش فوتی‌ها، عدم شفافیت وضعیت هزینه کرد اعتبارات کرونا و رسیدگی به مناطق محروم کشور، است. لازم به ذکر است، طرح تحقیق و تفحص از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز اخیرا در سه محور و با امضای بیش از 50 نماینده مجلس تهیه و تقدیم هیئت رئیسه مجلس شده است. عدم شفافیت وضعیت هزینه کرد اعتبارات کرونا و رسیدگی به مناطق محروم کشور از جمله محورهای تحقیق و تفحص از وزارت بهداشت است.
>استیضاحی که وصول نشده تکذیب شد!
در فاصله‌ای اندک تحت عنوان خبر تکمیلی و به نقل از یک عضو هیئت رئیسه مجلس می‌نویسند: هیچ طرح استیضاحی برای وزیر بهداشت اعلام وصول نشده. خانه ملت نوشت: عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی ضمن تکذیب برخی مطالب مبنی بر طرح استیضاح وزیر بهداشت تاکید کرد هیچ طرح استیضاحی برای وزیر بهداشت در هیئت رئیسه اعلام وصول نشده است. علی کریمی فیروزجائی با اشاره به برخی شایعات مبنی بر این که طرح استیضاح سعید نمکی وزیر بهداشت تحویل هیئت رئیسه شده است، گفت: این ادعا‌ها صحت ندارد و چنین طرحی توسط هیئت رئیسه دریافت نشده است. نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مرجع رسمی خبر‌ها مربوط به طرح‌های استیضاح وزرا، مجلس شورای اسلامی است و هر گونه خبر در این باره به صورت رسمی از سوی هیئت رئیسه مجلس اطلاع‌رسانی می‌شود. وی افزود: نباید اجازه داد برخی شایعات و فضاسازی‌ها در مسیر وزارت بهداشت برای مقابله با موج چهارم کرونا اختلال ایجاد کند.


>تکذیب هم نمی‌شد باور نمی‌کردیم!
پیشتر در گزارش‌های متعدد به نکات مهمی در مورد سعید نمکی و گرایش او به منتقدان دولت حسن روحانی، بگو ـ مگو با رئیس جمهور، حمله به منتقدان وزارت بهداشت نوشته بودیم و تاکید شده بود؛ وزیری که روزنامه‌های منتقد دولت، تمام صفحه ی خود را به او اختصاص می‌دهند، ضعیف باشد یا نباشد هرگز در خطر استیضاح قرار نخواهد گرفت.اما کسانی که اندکی با علمِ رسانه و تعاملات سیاسی کشور آشنا باشند قطعاً منتظر خبری از این جنس هستند که یا سعید نمکی تهدید به استعفا کند و یا این که مجلس یازدهم به کمک سعید نمکی بیاید و او را با یک استیضاح نمایشی از زیر فشار سنگین انتقادها نجاد دهند که در هر دو صورت کمکی به ضعیف ترین، پرحاشیه‌ترین و عجیب‌ترین وزیر کابینه نخواهد کرد.
>تزریق یک میلیون دوز واکسن تا پایان هفته!
همه کسانی که اخبار کرونا را پوشش می‌دهند با ادبیات نمکی نیز آشنا شده اند؛ منهای التماس‌ها و پرخاش ها، منهای ادعاها و سوگند خوردن ها، این وزیر دولت روحانی تبحری عجیب در بیان حرف‌های عجیب دارد؛ حرف‌هایی عجیب که گاه به تنش، چالش و هزینه تبدیل شده است و اما «آغاز تزریق یک میلیون دوز واکسن کرونا» و «اعلام فراخوان ثبت نام برای واکسیناسیون بیماران صعب العلاج» جدیدترین گفته‌های سعید نمکی است. آن طور که باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از نمکی، وزیر بهداشت نوشته: ۱۶ میلیون دوز از طریق سهمیه کوواکس واکسن خریداری کرده‌ایم و بعد از ماه‌ها توانستیم پول آن را انتقال دهیم. ما با کشور روسیه و هند، چین مذاکراتی در زمینه تامین واکسن انجام داده و به نتایج خوبی رسیدیم. یک میلیون دوز واکسن که متاسفانه با تاخیر نیمه دوم فروردین به کشور رسید، با همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور از امروز تزریق می‌شود. مرحله نخست واکسیناسیون کرونا تا هفته اول اردیبهشت پایان یابد و مرحله دوم نیز براساس پیش‌بینی‌ها در اردیبهشت آغاز شود. در مرحله اول تمام کادر درمان، دانشجویان علوم پزشکی و پرستاری، کارکنان آزمایشگاه‌ها و همچنین بیماران صعب العلاج واکسینه می‌شوند. برای شناسایی بیماران صعب العلاج علاوه بر پرونده‌های موجود پزشکی، دانشگاه‌های علوم پزشکی فراخوانی برای ثبت نام این بیماران اعلام می‌کنند.
>خبر تکذیب شده ی استضاحِ نمکی یعنی عقب نشینی؟!
اتاق فکری که وزیر بهداشت را تجهیز و راهی میدان رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها می‌کند در مجموع می‌تواند به این نتیجه رسیده باشد که ادامه ی شرایط موجود و روش در پیش گرفته شده از سوی سعید نمکی ممکن است به برکناری ناگهانی او از این پست منتهی شود(!) چاره ی کار برای فرار از برکناری یا همراهی با مجموعه ی دولت است که اندکی سخت می‌نماید یا رو کردنِ یک خبر ساختار شکنانه است؛ استیضاح سعید نمکی از سوی مجلسی که منتقد روحانی است و چون مجلس منتقد روحانی است پس نمی‌تواند استیضاح‌کننده ی سعید نمکی باشد بدان علت که حامیان مجلس یازدهم تمام قد از سعید نمکی حمایت می‌کنند و این در تضاد با منش حامیان مجلس و منتقدان دولت است.
نکته ی دیگری که اساساً هر استیضاحی از جمله استیضاح نمایشی نمکی را باورناپذیر می‌کند، عمر کوتاه دولت، لبِ مرز بودن دولت برای از حد نصاب افتادن و ویروس کرونا و پیک چهارم است. درست در هنگامه‌ای که جامعه در التهاب یک ویروس ناشناخته در تلاش برای رهایی از دوران سیاه شیوع و همه‌گیری است بدترین و تلخ‌ترین خبری که مجلس را رو در روی مردم و نه دولت قرار می‌دهد، استیضاح وزرا است! آن هم استیضاحی که می‌دانند با مشی مجلس و تفکرات گردانندگان مجلس کوچکترین همخوانی‌ای ندارد.
>برکناری و استعفاء محتمل‌تر است؟!
جامعه ی رسانه‌ای در تحلیل و بررسی‌های منتشر شده، با توجه به نوع عملکرد سعید نمکی و نیز ضعف مفرط این وزیر تقریباً«لایتچسبک» به مجموعه ی دولت حسن روحانی، متزلزل از منظر مدیریتی و سیاسی و پرچالش از منظر رسانه‌ای و پرحاشیه از منظر اجتماعی؛ متفق القول خواهان کناره‌گیری او بوده‌اند آن هم نه به دلیل ضعف‌ها و چالش‌ها و حواشی بلکه به این دلیل که او خود را هیچ کاره می‌داند و مدعی است «کسی به حرف او گوش نمی‌دهد»
در روزهایی که بگو ـ مگوی نمکی با رئیس دفتر روحانی و شخص رئیس جمهور و برخی از اعضای ستاد ملی مقابله با کرونای کشور به التهابی فراتر از التهاب کرونا مبدل شده بود، خواسته ی دیگر متخصصان و رسانه‌ای ها، کنار گذاشته شدن نمکی و انتخاب سرپرست برای ماه‌های پایانی دولت دوازدهم بود که در مجموع باید گفت با بالاگرفتن احتمال برکناری، خبری که می‌تواند به یک ضد واکنش تبدیل شود، احتمال استیضاح نمکی از سوی مجلس یازدهم است خبری که نه جامعه ی رسانه‌ای و نه مردم و نه دولتی‌ها آن را جدی نگرفتند و چون جدی نگرفتند و تاثیری برجای نگذاشت خیلی زود تکذیب شد تا استیضاح نمایشی نمکی به یکی از برگ‌های رزومه نه چندان دلچسب وزیر بهداشت مبدل نشود.
این روزها و در ایامی که ملغمه‌ای از کرونا و دعواهای سیاسی در کشور همه را گیج و عصبانی کرده، چنین بازی‌های نخ نما شده ای، حداقل به روسای جمهوری بعدی هشدار می‌دهد حتی اگر مجبور به انتخاب وزیر ضعیف، تحمیلی و ناکارآمد هستند نیز از جنس سعید نمکی وزیر انتخاب نکنند. منتظر روزهای آتی و سناریوهای بعدی نمکی و حامیان وی می‌مانیم از این دست سناریوها بازهم خواهیم داشت سناریوی بعدی می‌تواند استعفا و نامه به
مردم باشد!