افزایش امیدها به موفقیت مذاکرات وین

با اظهارات خوش بینانه دیپلمات‌ها و مقامات ایرانی و آمریکایی درباره روند مذاکرات وین، خوش بینی‌ها نسبت به احتمال احیای برجام و توافق واشنگتن و تهران برای لغو تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران و بازگشت آمریکا و ایران به تمامی تعهدات برجامی، افزایش یافته است.به گزارش عصرایران، با وجودی که تهران و واشنگتن به صورت رو در رو و مستقیم مذاکره نمی‌کنند اما این روزها دیپلمات‌های گروه 1+4 ( آلمان، فرانسه، بریتانیا، روسیه و چین) در وین نقش میانجی و پیام بَر را بین دیپلمات‌های ایرانی و آمریکایی ایفا می‌کنند.
"عباس عراقچی" معاون وزیر خارجه ایران که مسئول هدایت مذاکرات تیم ایرانی در وین است، دیروز در اظهاراتی از شکل‌گیری تفاهم جدیدی برای احیای برجام سخن گفته و ضمن مثبت و سازنده خواندن مذاکرات وین، تاکید کرده مذاکرات به مرحله‌ای رسیده که طرف‌ها می‌توانند روی یک متن مشترک کار کنند.
این دیپلمات ایرانی افزود که هیئت ایرانی متن مورد نظر خود را آماده و به تمام طرف‌ها ارائه کرده است.همزمان "جیک سالیوان" مشاور امنیت ملی دولت بایدن هم در مصاحبه‌ای با شبکه محافظه کار "فاکس نیوز" آمریکا مذاکرات وین را سازنده توصیف کرده و گفته اعضای گروه امضا‌کننده برجام توانسته‌اند تمامی مسائل مرتبط با تحریم‌ها و مسائل هسته‌ای ایران را روی میز گفتگو قرار دهند.
او در عین حال تاکید کرده مادامی که آمریکا از بازگشت ایران به تمامی تعهدات برجامی خود مطمئن نشود تحریمی را لغو نخواهد کرد. این اظهار نظر سالیوان مشابه اظهار نظر 2 روز پیش بایدن در نشست خبری با نخست وزیر ژاپن در کاخ سفید است که گفته بود کشورش می‌خواهد بدون دادن امتیاز عمده به ایران به برجام بازگردد.ناظران سیاسی معتقدند تاکید دولت آمریکا به ندادن امتیاز به ایران بیشتر برای راضی نگهداشتن محافل مخالف احیای برجام در داخل و خارج آمریکاست وگرنه واشنگتن بدون لغو تحریم‌هایی که ترامپ پس از خروج از برجام طی 3 سال گذشته علیه ایران وضع کرده، قادر به احیای برجام نخواهد بود؛ چون در این صورت تهران به هیچ وجه به تعهدات برجامی خود بازنخواهد گشت. همزمان دیپلمات‌های عضو گروه 1+4 نیز در اظهارات مشابهی روند مذاکرات وین را سازنده و مثبت توصیف کرده اند.نماینده روسیه در وین حتی تاکید کرده بهتر است هیئت‌های کارشناسی از همین امروز
(یک شنبه 29 فروردین 1400) تمامی بحث‌های کارشناسی مرتبط با لغو تحریم‌ها و مسائل و ابعاد فنی برنامه هسته‌ای ایران را برای بررسی روی میز بگذارند تا وقت هدر نرود و هر چه سریع‌تر توافق نهایی حاصل شود. با وجود پیشرفت مذاکرات وین، در برخی از محافل مخالف برجام به ویژه در عربستان سعودی و اسراییل نگرانی از احتمال بازگشت دوباره آمریکا به برجام و عقب نشینی این کشور از فشار حداکثری علیه ایران، شدت یافته است.