سردار حجازی عمری در خدمت اسلام و انقلاب بود

گروه سیاسی/  سردار سیدمحمد حجازی، جانشین فقید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی  پس از 42 سال تلاش و مجاهدت در جبهه‌های مختلف، از دفاع مقدس تا دفاع از حرم و مقابله با داعش، شامگاه یکشنبه در میانه اذان و افطار جان به جان آفرین تسلیم کرد.
سردار رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران در تشریح علت درگذشت سردار حجازی با بیان اینکه این شهید بزرگوار در دفاع مقدس شیمیایی شد و از این عوارض رنج می‌برد، در چند ماه قبل هم مبتلا به کرونا شد که بهبود یافت، اظهار کرد: «پس از درگذشت ایشان کمیسیون پزشکی در بیمارستان بقیه‌الله برگزار شد که طی آن، عوارض شیمیایی عمده‌ترین دلیل پیوستن ایشان به یاران شهیدش اعلام شد. این کمیسیون به اعتبار جانباز شیمیایی بودن سردار حجازی و محرز بودن تأثیرات جانبازی در به شهادت رسیدن، ایشان را رسماً به عنوان شهید معرفی کردند.»
بنابراین، آنچه در پیام‌های مختلف، از جمله پیام رئیس ستاد کل نیروهای مسلح تا پیام جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری به عنوان «عروج شهادت گونه» این سردار شهید نام برده می‌شود، ناشی از واقعیتی است که سردار رمضان شریف به آن اشاره کرد؛ اینکه کمیسیون پزشکی بیمارستان بقیة الله، تأثیرات جانبازی سردار حجازی را در به شهادت رسیدن ایشان محرز عنوان کرد.
سابقه نظامی و جهادی


می‌توان با نگاهی به زندگی و مسئولیت‌های کاری سردار حجازی، از سابقه نظامی و جهادی این سردار تصویری به دست داد. اما به نظر می‌رسد تصویر مهم‌تر، آن چیزی است که سردار رمضان شریف به آن اشاره کرد. سخنگوی سپاه با اشاره به جایگاه شهید حجازی در جبهه مقاومت تأکید کرد: شهید حجازی در ۸ سال آخر عمر مبارکش به واسطه حضور در جبهه مقاومت برای صهیونیست‌ها چهره‌ای نام آشنا‌تر بود و سال‌ها بود که صهیونیست‌ها به دنبال ترور ایشان بودند؛ از دیشب که خبر به شهادت رسیدن ایشان منتشر شد، این موضوع از رویکرد رسانه‌های آن‌ها کاملاً مشخص است. تعبیر یکی از این رسانه‌ها این است که «یکی از سرسخت‌ترین و مدبرترین نیرو‌هایی که مقابل رژیم صهیونیستی بود، به شهادت رسید.»
سردار سید محمد حسین‌زاده حجازی متولد 1335 در اصفهان و از جمله فرماندهان باسابقه سپاه پاسداران بود که از همان ابتدای تأسیس سپاه، به عضویت آن درآمد.
به گزارش تسنیم، او در دوران دفاع مقدس مسئولیت‌هایی نظیر ریاست ستاد سپاه منطقه دوم کشوری، جانشینی سپاه منطقه چهار کشور و جانشینی قرارگاه عملیاتی سلمان در جبهه میانی را برعهده داشت و پس از آن تا پایان دفاع مقدس به‌عنوان جانشین قرارگاه عملیاتی قدس سپاه مشغول به خدمت شد.
باوجود این، مسئولیت‌های مهم‌تر و خطیر او در دوران پس از دفاع مقدس آغاز شد. پس از پایان دفاع مقدس سردار حجازی معاون هماهنگ‌کننده نیروی مقاومت بسیج شد تا اینکه در سال 76 به فرماندهی این نیرو برگزیده شد و تا سال 86 نیز در این سمت باقی ماند. پس از آن با حکم فرماندهی معظم کل قوا، رئیس ستاد مشترک و معاون هماهنگ‌کننده فرمانده‌کل سپاه شد و تا سال 87 در این سمت باقی ماند تا اینکه در سال 87 به سمت جانشین فرمانده‌کل سپاه برگزیده شد و همزمان جانشین فرمانده سپاه در قرارگاه ثارالله تهران نیز بود.
سردار حجازی در سال 88 به ستاد کل نیروهای مسلح رفت و جایگزین سردار نقدی در معاونت آماد و تحقیقات صنعتی ستاد کل نیروهای مسلح شد. پس از آن به فرماندهی سپاه لبنان منصوب شد و تا 1398 در این جایگاه خدمات ویژه‌ای در راستای تقویت جبهه مقاومت انجام داد. پس از شهادت سردار سلیمانی و با پیشنهاد سردار قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه، سردار حجازی در 30 دی  سال 98 با حکم سرلشکر سلامی فرمانده‌کل سپاه به‌عنوان جانشین نیروی قدس سپاه منصوب شد.
تشییع در تهران و اصفهان
به دلیل محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا، مراسم تشییع پیکر سردار حجازی به صورت محدود برگزار شد. در این مراسم که در محل ستاد فرماندهی کل سپاه برگزار شد، فرماندهان ارشد سپاه و ارتش، از جمله سرلشکر باقری رئیس ستادکل نیروهای مسلح، امیر موسوی، فرمانده کل ارتش و سایر فرماندهان از دو نیرو حضور داشتند. مراسم اقامه نماز بر پیکر سردار حجازی جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه با حضور آیت‌الله موحدی کرمانی برگزار شد. سردار محمد شیرازی رئیس دفتر نظامی فرمانده معظم کل قوا هم پیام تسلیت مقام معظم رهبری را قرائت کرد.
سردار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران در سخنرانی خود در این مراسم، «شهید حجازی» را شخصتی توصیف کرد که در لبنان نقشه قدرت حزب‌الله برای شکست قطعی صهیونیست‌ها را تکمیل کرد.
به گزارش فارس، سردار سلامی، نیروی مقاومت بسیج را محصول مجاهدت‌های 10 ساله این فرمانده باتدبیر دانست و افزود: افق‌های بلند جهاد شهید حجازی به مرزهای ایران ختم نشد، او به لبنان رفت و در آنجا به کمک سید مقاومت حضرت حجت‌الاسلام سید حسن نصرالله و فرزندان امت اسلام، حزب‌الله مقتدر شتافت و در آنجا نقشه قدرت حزب‌الله را برای شکست دادن قطعی صهیونیست‌ها تکمیل کرد.
او با اشاره به اینکه صهیونیست‌ها او را در فهرست ترور خود قرار داده بودند، اظهار کرد: به صهیونیست‌ها هم می‌گوییم، شنیدم که شادمانند، شاد نباشید، ما راه را ادامه می‌دهیم و هیچ کس این جبهه را ترک نخواهد کرد و سنگرها همیشه پر است از مردانی که زره‌شان پشت ندارد و شمشیرها در دست جوانان امت اسلام از نیام کشیده شده است و این راه تا پایان عمر همه شیاطین عالم که در مقابل اسلام ایستاده‌اند ادامه خواهد یافت.
سرهنگ علی قمیان، سخنگوی سپاه صاحب‌الزمان(عج) به «مهر» گفت که پیکر مطهر سردار شهید سیدمحمد حسین‌زاده حجازی امروز (سه‌شنبه) در اصفهان تشییع و خاکسپاری می‌شود. او اظهار کرد: پیکر مطهر این شهید بزرگوار از فرودگاه نیروی هوایی سپاه در میدان پرواز به سمت گلزار شهدای استان اصفهان تشییع و خاکسپاری خواهد شد. همچنین مراسم یادبود سردار شهید حجازی روز پنجشنبه صبح در گلزار شهدا برگزار خواهد شد.
سیل پیام‌های تسلیت
چهره‌های سیاسی و نظامی بسیاری درگذشت شهادت گونه سردار حجازی را تسلیت گفتند. در پیام تسلیت حسن روحانی، رئیس جمهوری آمده است: «درگذشت مجاهد خستگی‌ناپذیر سردار سرتیپ پاسدار سیدمحمد حسین‌زاده حجازی، جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، موجب تأثر و اندوه فراوان شد. این فرمانده جانباز و متعهد، تمام زندگی خود را با اخلاص در سنگرهای مختلف خدمتگزاری بخصوص در دوران دفاع مقدس و پس از آن در سمت‌های مختلف، وقف پاسداری و دفاع از ارزش‌های والای انقلاب اسلامی و خدمت به میهن اسلامی کرد و کارنامه پرافتخاری به یادگار گذاشت. اینجانب این ضایعه را به محضر فرماندهی کل قوا، ملت شریف ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و همه دوستداران و بویژه خانواده گرامی آن مرحوم تسلیت می‌گویم و در این ماه پربرکت از درگاه خداوند متعال برای ایشان همجواری با همرزمان شهیدش و برای عموم بازماندگان صبر و سلامتی مسألت دارم.»
سیدابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه هم در پیام خود سردار حجازی را «مجاهد بصیر و سردار ولایتمدار» توصیف کرد که «اقدامات و خدمات ارزشمندی برای تأمین امنیت، جذب و پرورش جوانان مؤمن و انقلابی و ارتقای توانمندی‌های لجستیک و صنعت دفاعی انجام داد. و در جبهه مقاومت نیز استوانه‌ای قابل اتکا برای رزمندگان مقابله با داعش و رژیم صهیونیستی، خصوصاً در لبنان به شمار می‌رفت.» محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی هم در پیام خود، آن سردار مخلص را یکی از درخشان‌ترین ستاره‌های محور مقاومت دانست که «در سال‌های مجاهدت شهید سپهبد سلیمانی در نیروی قهرمان‌پرور قدس بخصوص در ایفای وظیفه دفاع از حرم آل الله علیهم السلام و مبارزه با دشمنان تکفیری، یکی از مؤثر‌ترین همراهان و یاوران ایشان در میدان‌های مبارزه حق علیه باطل بود.»
اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری هم در پیام خود با اشاره به اینکه «عروج شهادت گونه سردار سید محمد حجازی جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، موجب تأثر و تأسف گردید» اظهارکرد: «این جانباز فداکار نظام با ویژگی‌های اخلاقی منحصر به فرد، در دوران مسئولیت خود خدمات ارزشمندی در عرصه علمی و تحقیقات صنعتی، جایگاه فرماندهی نیروی مقاومت بسیج و جانشینی فرماندهی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انجام داد.»
سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان هم در پیامی شهادت سرتیپ حجازی را به حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی تسلیت گفت. به گزارش فارس در این پیام آمده است: «رفتن وی زمانی که در اوج جهاد خود قرار داشت و نیز در زمانی که محور مقاومت به وجود مبارک او نیاز داشت، باعث ناراحتی ما شد.» سید حسن نصرالله در ادامه سردار حجازی را برادری بزرگ و تکیه گاهی محکم خواند و افزود: «وی در اخلاق یک الگو بود و اندیشه‌ای درخشان و تجربه‌ای قابل توجه داشت.» دبیرکل حزب‌الله دو پیام تسلیت جداگانه نیز به سرلشکر «حسین سلامی» فرمانده کل سپاه پاسداران و سرتیپ «اسماعیل قاآنی» فرمانده نیروی قدس سپاه فرستاد.
علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، سید حسن خمینی، عبدالرضا رحمانی فضلی، علی لاریجانی، محمد جواد ظریف، محمود واعظی و... از چهره‌هایی بودند که با صدور پیام‌های جداگانه‌ای، درگذشت سردار حجازی را تسلیت گفتند.

خبر

پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب ؛
سردار حجازی عمری در خدمت اسلام و انقلاب بود

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی درگذشت سردار پرافتخار سیدمحمد حجازی را تسلیت گفتند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم الله الرّحمن الرّحیم
با تأسف فراوان خبر درگذشت سردار پرافتخار، سردار سیدمحمد حجازی رضوان‌الله‌علیه را دریافت کردم. عمری سراپا مجاهدت، فکری پویا، دلی سرشار از ایمان راستین و آکنده از انگیزه و عزم راسخ، و نیرویی یکسره در خدمت اسلام و انقلاب، خلاصه‌‌ای از شخصیت این مجاهد فی سبیل الله است. او در مسئولیت‌های بزرگ و اثرگذار در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خدمت کرده و در همه‌ آنها، سربلند و موفق بوده است. فقدان او حقاً مایه‌ تأسف و اندوه است. لازم می‌دانم به همسر گرامی و فرزندان و دیگر افراد خاندان و به دوستان و همکاران ایشان صمیمانه تسلیت عرض کنم و صبر و تسلّا برای آنان از خداوند متعال مسألت نمایم. رحمت و مغفرت و رضوان الهی بر این برادر فقید باد.
سیّدعلی خامنه‌ای
۳۰ فروردین ۱۴۰۰