نفت در یک قدمی بازگشت به روزهای طلایی


 

اشباع کم سابقه ذخایر نفت که در اوج شیوع ویروس کرونا به وجود آمده بود و بازار را به مرز فروپاشی کشانده بود، تقریبا از بین رفته و از احیای قیمت نفت پشتیبانی کرده است.به گزارش ایسنا، جدیدترین گزارش آژانس بین المللی پول نشان می دهد تنها یک پنجم از مازاد ذخایری که سال گذشته در پی فروپاشی تقاضا در ذخایر نفت اقتصادهای توسعه یافته به وجود آمده بود تا فوریه باقی مانده است. از آن زمان مازاد باقیمانده با کاهش ذخایر شناور که در دریاها نگهداری میشدند و کاهش ذخایر در یک پایانه نفتی کلیدی در آفریقای جنوبی ناپدید شده است.روند توازن دوباره بازار نفت در شرایطی روی می دهد که اوپک و متحدانش میزان قابل توجهی از تولیدشان را محدود نگه داشته اند و احیای اقتصادی امیدبخش، تقاضای جهانی برای سوخت را بهبود بخشیده است. این امر از قیمتهای نفت در حدود ۶۷ دلار در هر بشکه پشتیبانی کرده که اتفاق خوبی برای تولیدکنندگان بوده اما مایه نگرانی فزاینده خودرو سواران و کشورهای مصرف کننده بزرگ نفت نسبت به تورم شده است.اد مورس، مدیر تحقیقات کالا در گروه مالی سیتی در اینباره گفت: سطح ذخایر نفت تجاری در کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری اقتصادی به پایین میانگین پنج ساله بازگشته است. آنچه که از مازاد ذخایر مانده، تقریبا در چین متمرکز شده که در حال ایجاد یک ذخایر نفتی دائمی است.

پاکسازی اشباع نفتی دوران پاندمی

به گفته مشاوران شرکت آی اچ اس مارکیت، این فرآیند هنوز کامل نشده است. به نظر می رسد مازاد ذخایر قابل توجهی در سواحل استان شاندونگ چین مانده است. با این حال این مازاد ذخایر ممکن است برای تامین خوراک پالایشگاههای جدید در این منطقه جمع شدهاند. حذف باقی مانده مازاد ذخایر جهانی نفت ممکن است زمان بیشتری ببرد زیرا گروه اوپک پلاس در حال احیای بخشی از عرضه نفت فریز شده است و شیوع ویروس جدید در هند و برزیل تقاضا را تهدید می کند. با این حال به نظر می رسد پایان این اشباع در تیررس قرار گرفته است.طبق برآورد آژانس بینالمللی انرژی، ذخایر نفت در اقتصادهای توسعه یافته تا فوریه، تنها ۵۷ میلیون بشکه بالای میانگین دوره ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ بودهاند که پایینتر از اوج ۲۴۹ میلیون بشکه در روز در ژوییه است.اوضاع فعلی کاملا نقطه مقابل یک سال پیش است که قرنطینه ها باعث سقوط ۲۰ درصدی تقاضای جهانی برای سوخت شده بود. شرکت بازرگانی نفت گانوور آن زمان پیش بینی کرده بود فضای ذخیره سازی برای نفت به زودی به پایان میرسد.

افت انبارسازی نفت

مازاد ذخایر در آمریکا تقریبا پاکسازی شده اند. طبق گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، در مجموع ذخایر نفت و فرآوردههای نفتی در اواخر فوریه به ۱.۲۸ میلیارد بشکه رسید که سطح مشاهده شده پیش از شیوع ویروس کرونا بود و همچنان در این حدود قرار دارد. ذخایر نفت در کرانه شرقی آمریکا هفته گذشته به پایینترین سطح خود در ۳۰ سال گذشته کاهش پیدا کرد. مرسدس مک کی، تحلیلگر ارشد در شرکت مشاوره FGE در این باره می گوید: ما شاهد اوجگیری فعالیت پالایشگاهی در آمریکا هستیم که برای کاهش سطح ذخایر مطلوب خواهد بود.همچنین کاهشی در ذخایر نفت استراتژیک آمریکا دیده میشود. دولت وقت آمریکا سال میلادی گذشته به معامله گران و شرکتهای نفتی اجازه داده بود بخشی از مازاد عرضه را موقتا در این ذخایر استراتژیک نگهداری کنند و آنها در ماههای اخیر بی سر و صدا حدود ۲۱ میلیون بشکه از این ذخایر برداشت کرده اند. مازاد ذخایر نفت که در دریاهای جهان نگهداری میشدند نیز ناپدید شده است. سال گذشته که تاسیسات خشکی با کمبود فضا برای نگهداری نفت روبهرو شده بودند نفتکشها به مخازن شناور تبدیل شده بودند. اما طبق گزارش شرکت آی اچ اس مارکیت، این حجم نفت نیز کاهش پیدا کرده است. به گفته تحلیلگران آی اچ اس مارکیت حجم ذخایر شناور در دو هفته گذشته حدود ۲۷ درصد کاهش پیدا کرده و به ۵۰.۷ میلیون بشکه رسیده که پایینترین میزان در یک سال گذشته است.کاهش سطح ذخایر نفت در هاب استراتژیکی بااهمیت خلیج سالدانها در کرانه غربی آفریقای جنوبی نماد احیای تقاضا به شمار می رود.

کاهش ذخایر نفت سالدانها

طبق آماری که توسط بلومبرگ گردآوری شده، ذخایر نفت در پایانه سالدانها در آستانه نزول به ۲۴.۵ میلیون بشکه است که پایینترین میزان در یک سال گذشته است.برای ائتلاف اوپک پلاس که عربستان سعودی و روسیه مدیریت مشترک آن را بر عهده دارند، این کاهش نشانه پیروزی یک استراتژی متهورانه است که آنها یک سال پیش اتخاذ کردند.