فاجعه كرونايی در سكوت

آرمان ملی- وحید استرون: در طول یک ماه گذشته آمار مرگ در تهران به حدی افزایش پیدا کرده که کارکنان بهشت زهرا(س) قادر به خدمات رسانی نیستند و آمار فوتی‌های مبتلا به کرونا در تهران، از روزانه 20 تا 30 نفر به 130 نفر در روز رسیده است. طبق تماس‌هایی که خانواده متوفیان کرونا با «آرمان ملی» گرفته‌اند، اعلام کرده‌اند که روزها در بهشت زهرا سرگردان هستند و ابراز گلایه می‌کنند، مسئولان این آرامستان به خانواده‌ها می‌گویند که فردی برای غسل دادن متوفیان نداریم و باید یک نفر از خانواده این کار را انجام دهد. همچنین تعداد مرگ و میر تاحدی بالا رفته که تدفین جنازه‌ها تا چند روز به طول می‌انجامد. در این میان یکی از مسئولان شهرداری تهران گفته است که تعدادی از نیروهای این سازمان یا به کرونا مبتلا شده یا از خستگی مفرط توانی برای کار ندارند و با کاهش نیروی خدماتی مواجه هستند. مشاهدات میدانی نیز این موضوع را تایید می‌کند و در بهشت زهرا و قطعه بحران در هر لحظه چندین نفر به خاک سپرده می‌شوند و نشانگر خاکسپاری بیش از 130 نفر است. روز گذشته رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران این موضوع را تایید کرد و دلیل تاخیر در تدفین فوت شدگان کرونا را کمبود سردخانه عنوان کرد.
 فاجعه از بیمارستان تا آرامستان‌ها 
به گفته رضــا کــرمی محمــدی، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران «تقریبا یک سوم فوتی‌هایی که روزانه اعلام می‌شود، متعلق به تهران و حومه است و وضعیت خوبی حاکم نیست. در صورت بدتر شدن شرایط کرونایی ظرفیت سردخانه‌ها احتمالا دیگر کفایت متوفی‌ها را نمی‌کند.» همزمان با این صحبت‌ها، اورژانس ۱۱۵ تهران نیز برای جذب داوطلب فراخوان داده است. همچنین رئیس اتحادیه کشوری گازهای طبی و صنعتی از افزایش چشمگیر تقاضا برای سیلندر اکسیژن در کشور خبر داد. سلیندرهای اکسیژن بیشتر موارد مصرفی برای بیماران مبتلا به کرونا است و آن‌طور که مسئولان گفته‌اند در شهرهایی که درگیری بیشتری با کرونا وجود دارد تقاضا نیز بیشتر است و در بعضی استان‌ها عرضه و تقاضا متعادل نیست، بطوری‌که در برخی از استان‌ها تقاضا تا چهار یا پنج برابر نسبت به قبل از کرونا افزایش یافته است. قیمت این کپسول‌ها نیز 100 درصد افزایش داشته است. یکی از بیماران مبتلا به کرونا نیز با «آرمان ملی» تماس گرفت و گفت: «بعد از تایید تست pcr مبنی بر ابتلای بنده به کرونا، مرا را نپذیرفتند و با آشناها و دوستانی که داشتیم که یک تخت در یکی از بیمارستان‌های دولتی پیدا کردیم و برای سه شب، 30 میلیون تومان از ما طلب کردند و گفتند اگر نمی‌خواهید به منزلتان بروید، وقتی حالم خراب‌تر شد و مجبور شدم در بیمارستان با این وضع بستری شوم و در یک اتاق به همراه سه بیمار دیگر بستری شدیم.» با توجه به این گفته‌ها از هفته‌ها پیش مسئولان بیمارستان‌ها اعلام کردند که همه تخت‌ها پرشده و حتی بیمارستان‌ها از پذیرش مصدومان تصادفات و حوادث نیز امتناع می‌کنند. روز گذشته نیز اعلام شد به دلیل هجوم بیماران به بیمارستان مسیح دانشوری، مسئولان این بیمارستان تصمیم گرفتند که بیمارستان صحرایی برای ارائه خدمات به بیماران کرونایی در محوطه این بیمارستان در تهران راه‌اندازی کنند.
 ستاد کرونا به منزله، شورای عالی امنیت ملی


روز گذشته حسن روحانی، رئیس‌جمهور  با مقایسه بحران کرونا با جنگ ایران و عراق گفت ستاد کرونا به منزله «شورای عالی امنیت ملی» است و هیچ‌کس حق ندارد به آن حمله کند، چون روحیه مردم را خراب می‌کند. او خواستار برخورد دادستانی کل کشور و قوه قضائیه در این زمینه شد. با این حال بار دیگر دولت همه تقصیر‌ها را به گردن مردم انداخت. علی ربیعی سخنگوی دولت در تازه‌ترین نشست خود گفت: «بررسی‌ها نشان می‌دهند دو عامل در شکل‌گیری موج چهارم کرونا موثر بوده است، یک عامل ویروس جهش‌یافته جدید است. با قدرت سرایت بالا و با پیشروی مهلک در بدن بیمار که قبل از عید نوروز وارد کشور شده است. عامل دیگر، عدم رعایت پروتکل‌ها است. تجربه در ایران نشان می‌دهد زمانی که نرخ مرگ و میر پایین می‌آید مردم احساس آسودگی خاطر می‌کنند و از رعایت پروتکل‌های بهداشتی غفلت می‌کنند.» در این میان مردم و منتقدان می‌گویند: «دولت در ایام نوروز قوانین محکمی برای کنترل رفت و آمدها وضع نکرده بود.» این درحالی است که طی چند وقت گذشته اعضای شورای شهر و مدیران شهری به دنبال قبرستان‌های جدید برای تهران هستند. در این میان محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران تاکید کرد: «شرایط کرونایی در کشور به سرعت رو به وخامت است. به نظر می‌رسد که اردیبهشت ماه شاهد حفظ وضعیت قرمز در بسیاری از نقاط کشور خواهیم بود و در این شرایط هم قصد داریم و برنامه‌ریزی کرده‌ایم چهار انتخابات را همزمان اجرا کنیم که می‌تواند پیک چهارم را به پیک پنجم تبدیل کند ظرف دو ماه آینده و باید برنامه‌ریزی دقیق‌تری برای زمان و نحوه تبلیغات و هنگام برگزاری رای‌گیری در کشور به ویژه کلانشهرها و مراکز پرجمعیت انجام شود.» 
 ممنــوع الگفــت‌وگــو شـدن مشاوران و مسئولان وزارت بهداشت 
خبرنگار «آرمان ملی» برای بررسی وضعیت موجود با چند نفر از اعضای ستاد مقابله و کارشناسان مربوطه تماس گرفت تا وضعیت کشور را بررسی کند، اما آنها یا از صحبت امتناع می‌کردند یا تلفن همراهشان خاموش بود. با این حال یک منبع آگاه در رابطه با این موضوع می‌گوید: «جرم ما این است که اصرار هویدا ‌کردیم. در وضعیت فاجعه کسی دوست ندارد اطلاع‌رسانی شود و چرای این موضوع را باید از خود مسئولان ذیربط پرسید. معاونان و مشاوران وزیر تا اطلاع ثانوی ممنوع الگفت‌وگو هستند، مگر با نظر و مجوز وزارت بهداشت!» با این حال یک متخصص بیوتکنولوژی پزشکی با تایید این موضوع به «آرمان ملی» می‌گوید: «متاسفانه آنقدر تناقض‌گویی ها زیاد شده است که حتی به اساتید دانشگاهی نیز اعلام شده که گفت‌وگو‌یی با رسانه‌ها انجام ندهند.»
 شرایط از کنترل خارج شده 
آنطور که پرفسور علی کرمی می‌گوید: چرا مسئولان رسما اعلام نمی‌کنند که شرایط از کنترل خارج شده و کشور را قرنطینه کامل کنند، ما به تعداد 1000 نفر در روز فوتی خواهیم رسید. بیمارستان‌ها دیگر توان پذیرش یک بیمار را ندارند و قطعه بحران آرامستان‌ها پر شده است و این یعنی فاجعه بزرگ. از صبح امروز دائم مردم به من زنگ می‌زنند که چه کار کنیم؟ در این شرایط و فقط به آنها می‌گویم که در خانه بمانید و این تنها را راه نجات از بحران است. مسئولان به‌جای بحث‌های سیاسی و سوء مدیریت، دست از تناقض‌گویی بردارند و ممنوعیت تردد در سطح شهر را اعمال نمایند. متاسفانه تناقض‌گویی در ستاد کرونا و اختلاف نظرها در پروتکل‌ها مردم را سرگردان کرده است.» روز دوشنبه ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت گفت: «بسیاری از داروهای معروف در درمان کرونا در عین بی‌تاثیر و کم تاثیری، عوارض جانبی خطرناکی نیز دارند.» دکتر کرمی، این صحبت‌ را اوج تناقض‌گویی می‌داند و معتقد است که «اگر داروها اثر ندارد چرا با جان مردم بازی می‌کنید. شما دبیر علمی کمیته کرونا را تغییر می‌دهد و چرا تقصیر را به گردن دیگران می‌اندازید؟، وقتی کسی به حرف‌های ایشان گوش نمی‌داد و وقتی مسئولان تصمیمات شخصی می‌گیرند و مانع از اجرای دستورات کمیته علمی می‌شود، هر فردی بر سر کار بیاید بازهم بی‌تاثیر است. تنها راه تعطیلی کامل است و در غیر این صورت ابعاد فاجعه گسترده‌تر می‌شود. باید هرچه سریع‌تر ستاد کرونا جلسه اورژانسی و اضطراری برگزار کند و با شرط اینکه معیشت نسبی مردم تامین شود، کشور را هرچه سریع‌تر تعطیل نمایند. به جرأت می‌گویم که ویروس و شیوع کرونا از کنترل مسئولان خارج شده و مردم باید به فکر حفظ جان خود باشند.» وی در ادامه خاطر نشان کرد:‌«ما قصد ترساندن مردم را نداریم ولی باید کاری که سال گذشته چین انجام داد را هم اکنون در کشور انجام شود و به اندازه یک ماه منع تردد در شهر را گذاشت، اما خوراکی و ارزاق مردم را به در خانه‌ها ‌برد و تقریبا این تنها راه‌حل موجود است.»
 301 شهرستان در وضعیت قرمز 
روز گذشته نیز بیش از 390 نفر در کشور جانشان را از دست دادند. طبق آخرین اعلام وزارت بهداشت و درمان  ۳۰۱ شهرستان در وضعیت قرمز قرار گرفتند. طبق این اعلام از دوشنبه (30 فروردین) تا سه شنبه (31 فرودین) ۳۹۵ بیمار کووید۱۹ در کشور جان خود را به دلیل این بیماری از دست دادند. از دیروز تا امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۵ هزار و ۴۹۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که سه هزار و ۳۶۵ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به دو میلیون و ۲۸۶ هزار و ۹۲۷ نفر رسید. چهار هزار و ۹۱۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. همچنین تاکنون 301 شهرستان در وضعیت قرمز، ۹۵ شهرستان نارنجی، ۴۵ شهرستان زرد و تنها هفت شهرستان در وضعیت آبی قرار گرفتند.