لجاجت با دولت با حمایت از وزیر ضعیف دولت!

آفتاب یزد: دیروز نوشته بودیم که؛ «استیضاح «سعید نمکی» در مجلس یازدهم نه یک احتمال که یک شوخی است آن هم مجلسی که استیضاح «دژپسند» را «بایگانی» کرد و همچنان مترصد «سوال و استیضاح» حسن روحانی است! » چطور ممکن است مجلسی که به ترکیب ۲۹۰ نفره‌ی خود نرسیده است ۵۰ امضاء‌کننده‌ی استیضاح داشته باشد و ۲۳۵ حامی تمام قد برای ضعیف‌ترین وزیر کابینه‌ی دوازدهم؟!
> نمکی وزیر محبوب تلویزیون و ۲۰:۳۰
مصطفی رسته مقدم در «امتداد» می‌نویسد: «بخش کرونایی ۲۰:۳۰ کنایه‌های خاص داشت به «برخی» که از آن‌ها نام نبرد. اما آن‌ها را کسانی معرفی کرد که «قصد پایبندی به شیوه‌نامه‌ها ندارند». ۲۰:۳۰ آن‌ها را مسئول مرگ و میر معرفی می‌کند. مجری در عین تاکید عجیب بر روی عبارت «برخی» به سراغ حمایت از وزیر بهداشت رفت و گفت که نظام سلامت کشور بیکار ننشسته است و خبرهای وزیربهداشت در مورد تزریق واکسن‌هایی است که به تازگی وارد کشور شده است. ۲۰:۳۰ همچنین در بیان خبر رفتار ناعادلانه دنیا در توزیع واکسن کرونا نمکی را با عبارت «مرد شماره یک وزارت بهداشت» خطاب کرد تا ابراز ارادتشان را کامل کرده باشند. گفتنی است رسانه‌های حاکمیت این روزها در اختلافات میان رئیس جمهوری و نمکی، به طور تمام قد از وزیرکشور حمایت می‌کنند. و البته می‌دانیم اگر تعریف و تمجیدهای شدید نمکی که به صورت علنی بیان میشود نبود، ۲۰:۳۰ به او هم مانند دیگر وزرای دولت ۱۰ ثانیه هم وقت نمی‌داد چه برسد به اینکه با لحنی حماسی او را «مرد شماره یک» بخواند.
> ۲۳۵ نماینده افکار عمومی را بُهت زده کردند


با گشت وگذاری در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و نیز رسانه‌های کشور به آسانی می‌توان فهمید که اقدام «مجلس انقلابی» در حمایت تمام قد از «سعید نمکی» افکار عمومی را آن چنان بُهت زده کرده که ترجیح داده‌اند از کنار این موضوع عبور کنند. خبرهای عجیب و غریبی که از احتمال استیضاح نمکی درج شده بود تنها این مسئله را به ذهن خطور می‌کرد که برای فشار بیشتر بر دولت با به راه انداختن یک استیضاح نمایشی و سپس حمایت تمام قد به دولت حالی کنند یکی از وزرای او چون با او سر سازگاری ندارد در جمع نمایندگان عمدتاً اصولگرای مجلس جایگاه ویژه‌ای دارد.
> اختلاف نه خوانش‌ها متفاوت است!
ربیعی که بیشتر از سخنگو بودن نقش عادی نشان دادن بحران‌ها را بر عهده گرفته (!) در پاسخ به سوالی درباره مواضع اخیر وزیر بهداشت می‌گوید: «جنس ویروس کرونا و این بیماری، آنچنان پیچیده است که به طور طبیعی در مسیر مبارزه با آن، نظرهای علمی و اجرایی متفاوتی مطرح می‌شود. به همین خاطر و با توجه به اینکه کرونا، یک مشکل کلان و در سطح ملی است، دولت یک ستادی برای کنترل و مقابله با کرونا تعریف و تعیین کرد تا همه تصمیمات نهایی در آن ستاد اتخاذ بشود.» علی ربیعی افزوده: «من هم اخیرا نشستی با آقای نمکی داشتم و بیش از یک ساعت هم طول کشید برای همین می‌توانم به شما بگویم که بسیاری از خوانش‌ها از آن صحبت‌ها نادرست است.» این حرف‌های ربیعی بدان معنا است که اختلافاتی که بین روحانی و سعید نمکی دیده می‌شود و جامعه را نگران و ملتهب کرده صرفاً ناشی از تفاوت خوانش است و احتمالاً حمایت ۲۳۵ نماینده‌ی مجلس یازدهم از سعید نمکی نیز در راستای اصلاح این تفاوت خوانش و در ادامه‌ی حمایت‌های مجلس از دولت دوازدهم باید
تلقی شود.
> زمستان می‌رود و...
روزگار سخت کرونایی در هر صورت تمام می‌شود، دولت روحانی نیز تا چند ماه دیگر کلید پاستور را تحویل رئیس جمهور سیزدهم خواهد داد اما آینده ثابت خواهد کرد سعید نمکی برای باقی ماندن در صندلی وزارت و نیز نیم نگاهی به کابینه‌ی دولت سیزدهم داشتن به چه کارهایی که دست نزد. نه استیضاح نمکی را باور کردیم و نه حمایت ۲۳۵ نماینده را نجات‌بخش وزیر بهداشت می‌دانیم زیرا مردم طی ماه‌هایی که سعید نمکی وزیر بهداشت بوده، انواع بی‌درایتی‌ها و سوء مدیریت‌ها را به تماشا نشسته‌اند و به این آسانی‌ها فراموش نمی‌کنند. تاریخ تقابل مجالس و دولت‌ها حکایتی عجیب دارد و آن این که چه بسا وزرایی که توسط مجالس یازده‌گانه استیضاح و برکنار شدند اما برای همیشه در نزد افکار عمومی عزیز باقی ماندند و چه بسا وزرایی که توسط برخی مجالس تایید و تشویق شدند اما هرگز مقبول جامعه و افکار عمومی قرار نگرفتند. کارنامه‌ی وزرا را باید در جامعه بررسی کرد واگرنه مجلسی که با مشارکت بسیار پایین شکل گرفته، حمایتش بیشتر به استیضاح از سوی افکار عمومی شبیه است تا پذیرش از سوی عامه‌ی مردم!