دنیای شگفت‌انگیز زیرآب

دنیای زیرآب و اتفاقاتی که آن‌جا می‌افتد، همیشه برای انسان‌ها مرموز بوده است. شاید به همین دلیل است که مسابقه عکاسی زیرآب در چند سال اخیر، مورد توجه افراد بیشتری قرار گرفته است و تعداد شرکت‌کنندگان آن هر سال افزایش می‌یابد. عکاسی از زیرآب یک مسابقه جهانی سالانه است که ساختمان اصلی برگزاری آن در انگلیس قرار دارد. شرکت‌کنندگان از سراسر جهان باید آثار خود را که شامل عکس‌هایی از زیر سطح اقیانوس‌ها، دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و حتی استخرهای مصنوعی است، ارسال کنند تا با دیگر آثار به رقابت بپردازند. در مسابقات امسال، عکاس انگلیسی با ثبت تصویری از یک قورباغه در نزدیک سطح آب، برنده جایزه و نفر اول این جشنواره شد. در پرونده امروز زندگی‌سلام، عکس‌های برگزیده این جشنواره را که همه‌شان از دنیای زیر آب هستند، خواهید دید.
وقتی قورباغه می‌خوابد «مارک کیکلند»، عکاس انگلیسی با گرفتن این عکس خیره‌کننده موفق شد برنده این دوره از مسابقات سالانه عکاسی زیرآب شود. او این عکس را از دریاچه «مالز کلاسگو» در اسکاتلند از یک قورباغه گرفته و این نام را برایش انتخاب کرده است: «وقتی قورباغه می‌خوابد»                 پنجره سقفی برای کوسه‌ها گویی سه‌نما در این عکس ادغام شده‌اند: «دو کوسه در زیر دریا، درحالی که بالاتر از سطح آب، مرغان دریایی در زیرآسمان خوش‌رنگ شامگاه در حال پروازند. «رنه کاپوزولا» این عکس را از دریای «پلی‌نزیای» فرانسه گرفته و در توضیح آن نوشته: «پنجره سقفی کوسه‌ها»               اتاق‌خواب آبزیان عکس گرفته شده توسط «کانته مانکی» آمریکایی، رقابت تنگاتنگی برای برنده شدن به عنوان نفر اول با عکسی که از قورباغه‌ای در زیرآب گرفته شده بود، داشت. این عکس که در توضیح آن نوشته شده: «اتاق‌خواب آبزیان»، از خلیج مکزیک گرفته شده است.             بال‌بال زدن ماهی این عکس که توسط «استیون کوواکز» گرفته شده، نژادی کمیاب از ماهی‌های لارو است که تصاویر بسیار کمی از آن‌ها توسط عکاسان شکار شده است. او این عکس را در دریای نزدیک به روستای پالم بیچ در فلوریدا ثبت کرده است و در توضیح آن نوشته: «بال‌بال زدن ماهی!»  
 
 


 
مشاجره آبزیان عکسی جالب از دو ماهی که انگار در زیر آب با یکدیگر سر یک مسئله به تفاهم نرسیده و شروع به جروبحث کرده‌اند، از دیگر آثار برتر این جشنواره سالانه است. «ژانگ جینگ‌گونگ» از چین با ثبت این عکس از رودخانه مینابه در ژاپن، نوشته است: «مشاجره آبزیان».             صبحانه قو این تصویر که در زمان طلوع‌خورشید گرفته شده و عکاس ساعت ها برای ثبت آن منتظر بوده، توسط «ایان وید» انگلیسی در پارک سنت‌جورج در یک استخر مصنوعی گرفته شده است. او درباره این عکس نوشته: «صبحانه قو؛ طلوع خورشید، غذا خوردن بی‌صدای قو در زیر آب»  
 
 
ترس در چشمان ماهی‌ها ماهی مارلین راه‌راه برای شکار به دل ماهی‌ها زده و عکاس موفق شده تصویری از واکنش ماهی‌ها به این ماجرا را ثبت کند. «کریم ایلیا» که این عکس را در خلیج مکزیک گرفته، درباره آن نوشته است: «شاید این تنها عکسی در دنیا باشد که ترس را در چشمان ماهی‌ها به تصویر کشیده»         کشتی غول‌پیکر اما خسته  این عکس خیره‌کننده که عظمت کشتی غرق‌شده نسبت به یک غواص را نشان می‌دهد، جزو آثار برگزیده این دوره عکاسی از زیرآب قرار گرفته است. «توبیاس فریدریش» آلمانی این تصویر را در جزایر بیمینی ثبت کرده و درباره‌اش نوشته است: «کشتی غول‌پیکر اما خسته»           تفریحات یک هشت‌پا بعضی‌ها تصور می‌کنند فقط ماهی‌ها، کوسه‌ها، دلفین‌ها و ... در زیر آب زندگی می‌کنند اما الکس تاترسال به خلیج کیمریج در انگلیس رفته و این تصویر را از یک هشت‌پا گرفته تا نشان دهد که دنیای زیر آب، فقط مال ماهی ها نیست. او در توضیح این عکس نوشته: «تفریحات یک هشت‌پا»  
 
 
 
گرفتار شدن آب نبات زرد ناراحت‌کننده ترین عکس برگزیده جشنواره امسال هم از گیر افتادن یک ماهی در توری است که متاسفانه توسط انسان‌ها به داخل دریا راه یافته و برای یک ماهی دردسرساز شده است. پاسکوال واسالوی ایتالیایی در توضیح این عکس نوشته است: «گرفتار شدن آب نبات زرد»         منابع این پرونده: theguardian.com، insider.com