وزير بهداشت گفت خوانش‌ها از صحبت‌های من نادرست است

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسش «شرق»: وزير بهداشت گفت خوانش‌ها از صحبت‌های من نادرست است شرق: سخنگوی دولت، روز گذشته در نشست خبری هفتگی خود که به‌ صورت مجازی برگزار ‌شد، در پاسخ به پرسش خبرنگار «شرق» درباره چرایی اختلاف نظر رئیس‌جمهور و وزیر بهداشت درخصوص مدیریت مقابله با کرونا گفت: «جنس ویروس کرونا و این بیماری، آن‌چنان پیچیده است که به‌طور طبیعی در مسیر مبارزه با آن، نظرهای علمی و اجرائی متفاوتی مطرح می‌شود. با توجه به اینکه کرونا، بعد بهداشتی و سلامت است در آنجا دیدگاه‌های مختلف مطرح می‌شود. برای همین یک مشکل کلان و در سطح ملی است و ابعاد اجتماعی آن هنوز از عمق جامعه بیرون نیامده و مورد بحث و بررسی قرار نگرفته است. دولت ستادی برای کنترل و مقابله با کرونا تعریف و تعیین کرد تا همه تصمیمات نهایی در ‌آن ستاد اتخاذ شود و با توجه به نظر رهبری، فرمانده این ستاد رئیس‌جمهوری است». در دو هفته گذشته چندین ‌بار سعید نمکی و حسن روحانی اختلافات خود درباره مدیریت مقابله با کرونا را علنی کرده بودند. وزیر بهداشت طعنه زده بود که ما برای فداشدن و روی مین رفتن آمده‌ایم نه برای ارتقای درجه و پست؛ سیاست‌باز نیستیم، بلدیم اما اهلش نیستیم و رئیس‌جمهور هم گفته بود البته تردد‌ها و دورهمی‌ها در تکثیر کرونا مؤثر است، ولی به‌هرحال الان وقت شعار نیست و وقت عمل است. رئیس دفتر روحانی نیز در حمایت از رئیس‌جمهور گفته بود درست نیست دستگاهی فکر کند همه کارها را او کرده است. علی ربیعی روز گذشته با اشاره به نشست اخیر خود با وزیر بهداشت، گفت: «هفته قبل نشستی با دکتر نمکی داشتم که بیش از یک ساعت طول کشید، برای همین می‌توانم به شما بگویم بسیاری از خوانش‌ها از آن صحبت‌ها نادرست است. تصمیمات در ستاد ملی گرفته می‌شود و با اعتماد به ستاد ملی از این شرایط عبور می‌کنیم؛ تحریم‌ها را هم پشت‌ سر می‌گذاریم و امیدواریم در سه ماه باقی‌مانده شرایط خوبی داشته باشیم و از این پیک‌ها هم بگذریم».
‌تصمیم‌گیری  در ستاد مقابله با کرونا اجماعی است
او همچنین در پاسخ به اینکه چرا تصمیمات سخت‌گیرانه‌تری در زمینه کرونا مانند قرنطینه اتخاذ نمی‌شود، افزود: «قرنطینه مفهوم وسیعی دارد و در دنیا هم با الگوهای متفاوت اجرا می‌شود. با این وصف و با هر نوع الگو این اپیدمی موج‌های جدیدی در جهان ایجاد کرده است که حتی بدتر از ایران است. قرنطینه‌شدن فردی که نشانه‌ها و علائم بیماری در او تأیید شده یا گمان می‌رود که در معرض ویروس قرار گرفته است، اصولی است، اما قرنطینه جمعی اگر منظور تعطیلی همه‌جا ‌باشد، باید همه شرایط اجتماعی و اقتصادی در نظر گرفته شود. درحال‌حاضر و با شرایط فعلی، راهکار مؤثرتر، استفاده از قرنطینه فردی در موارد ابتلا یا مشکوک به ابتلا است، به این منظور هم‌زمان محدودیت‌هایی که ما در سه حالت رنگ‌بندی در نظر گرفتیم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط همگان است». ربیعی با تشریح فرایند تصمیم‌گیری در ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا گفت: «همه موضوعات ابتدا در کمیته‌های تخصصی ستاد مطرح و پس از رأی اکثریت در جلسه مشترک کمیته‌ها بررسی و پس از تصویب در ستاد ملی کرونا به عنوان دستور قابل طرح است. تصمیم‌گیری در ستاد ملی کرونا اجماعی است و نه براساس رأی‌گیری. یعنی اگر موضوعی یک مخالف هم داشته باشد، رئیس‌جمهوری تصمیم‌گیری درباره آن موضوع را به جلسه دیگر و پس از انجام کار تخصصی بیشتر ارجاع می‌دهد». او گفت: «هیچ موضوعی به‌ صورت غیرکارشناسی و یک‌دفعه وارد دستور ستاد ملی کرونا نمی‌شود، اگر مسئله‌ای هم در جلسه به‌ صورت آنی بیان شود، رئیس‌جمهور آن را به کمیته‌ها ارجاع می‌دهد تا بعد از کار کارشناسی در ستاد ملی کرونا درباره آن تصمیم‌گیری شود. همه دستگاه‌های عضو ستاد ملی کرونا اگر بر مسئله‌ای اصرار دارند باید توان اقناعی کارشناسی خود را در کمیته‌های تخصصی بالا ببرند و تاکنون اگر هم ستاد ملی کرونا تصمیمی گرفته بدون مجادله و با موافقت همه دستگاه‌ها و اعضا بوده است».
‌ فشار به دولت برای نخریدن واکسن خارجی نادرست است


سخنگوی دولت همچنین درباره آخرین وضعیت تولید واکسن ایرانی، عنوان کرد: «اینکه گفته می‌شود شرکت‌های تولید واکسن دولت را تحت فشار گذاشتند تا واکسن خارجی خریداری نکند، حرفی کاملا نادرست است و اگر چنین هم بود دولت هرگز تبعیت نمی‌کرد».
او افزود: «مجموعه دولت، ستاد ملی کرونا و شخص رئیس‌جمهوری از ابتدا به خرید واکسن خارجی آن هم به ‌طور انبوه معتقد بود. ما جزء اولین کشورهایی بودیم که برای خرید واکسن از کواکس، ثبت‌نام کردیم، منابع ارزی‌اش هم تهیه شد اما در مرحله انتقال پول، به ‌خاطر محدودیت‌ها و تحریم‌های بانکی، با مشکل مواجه شدیم و نوبت‌مان را از دست دادیم وگرنه امروز ۱۶ میلیون دوز واکسن از طریق کواکس وارد کشور شده بود. البته با رایرنی‌های فراوان و تلاش وزارت خارجه‌مان، این مشکل بالاخره رفع شد و تحویل واکسن‌ها آغاز شده است و به زودی همه آن واکسن‌ها وارد می‌شود.
‌بخشی از  پول کشور در عراق به خرید واکسن اختصاص یافت
او ادامه داد: «بخشی از وزارت خارجه، به ‌طور مشخص در راستای دیپلماسی سلامت فعال شده است و اعلام شد که بخش خصوصی هم می‌تواند با ارز نیمایی واکسن وارد کند. طبق اعلام مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو تاکنون سه شرکت از بخش خصوصی مجوز واردات واکسن کرونا را از سازمان غذا و دارو دریافت کردند و قرار شده واکسن وارد کنند. علاوه بر این، بخشی از پول‌های‌مان در عراق به خرید واکسن اختصاص یافته و انتظار داریم دولت عراق اهتمام بیشتری برای انتقال بقیه پول ایران داشته باشد. امیدواریم که بهانه مجوز اُفک هم برداشته شده باشد. این روزها سفرای ما در کشورهای روسیه، هند، سوئیس، چین و کره جنوبی فعال هستند». ربیعی گفت: «سفیرمان در روسیه خبر داده قرارداد خرید ۶۰ میلیون دوز واکسن اسپوتنیک-‌وی نهایی شده و از خرداد وارد کشور می‌شود. تولید واکسن مشترک با کوبا هم شروع شده و به‌زودی فاز سوم آزمایش انجام می‌شود».
‌ اختلافات داخلی باعث شد نتوانیم از برجام استفاده کنیم
سخنگوی دولت همچنین درباره آخرین وضعیت مذاکرات وین و چگونگی رفع تحریم‌ها و اجرای تعهدات، افزود: «دولت در راه احیای برجام هیچ انگیزه انتخاباتی جز رفع تحریم‌ها و مشاهده اثر مثبت آن بر زندگی مردم که می‌تواند پیش‌درآمدی برای مشارکت حداکثری در انتخابات و تحقق خواست مقام معظم رهبری باشد، ندارد. کسانی که غیر از این زاویه، شائبه‌ انگیزه انتخاباتی دولت در مذاکرات احیای برجام را به میان می‌کشند، همان‌هایی هستند که سال‌هاست در انتظار نابودی برجام و به بهای مشقت زندگی مردم کوشیده‌اند که از این نمد، کلاهی سیاسی نصیب خود کنند و حالا که مذاکرات احیای برجام آغاز شده، قیاس به خود می‌گیرند و تصور می‌کنند که لابد دولت هم باید مثل آنها نیت سیاسی و انتخاباتی از این مذاکرات داشته باشد. از نظر دولت، مسئله احیای برجام یک مسئله ملی است و نباید ابزار انتخاباتی قرار بگیرد. دولت برخلاف عده‌ای، هیچ‌ وقت از جیب مردم و منافع ملی برای منافع جناحی و انتخاباتی هزینه نکرده و نخواهد کرد». او افزود: «برجام باعث تقویت اعتماد‌به‌نفس ملی و اعتقاد به توانایی داخلی در احقاق حقوق مردم و مشخص‌شدن این واقعیت شد که هم می‌توان احقاق حقوق از جامعه جهانی کرد و هم حق خود را برای برخورداری از فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز داشت. سرنوشت برجام به ما یاد داد که هرچند در امنیت‌زدایی ایران موفق شدیم و افقی از امکانات تازه به رویمان گشوده شد اما به‌ خاطر اختلافات داخلی نتوانستیم چنان‌که شایسته بود از آن استفاده کنیم». ربیعی با تأکید بر اینکه برجام درس‌های زیادی به ما یاد داد، مهم‌ترین عبرتی را که از سرنوشت برجام گرفتیم، این موضوع عنوان کرد که تصور نمی‌کردیم یک جناح خاص، رقابتی سالم را تا مرز عداوتی مسموم پیش ببرد و گاهی هم‌صدا با بدخواهان ایران عمل کند.