كل تخت‌هاي مراقبت ويژه پايتخت پر شد

گروه اجتماعي
معاون درمان ستاد كرونا استان تهران با اشاره به بالا بودن حجم مراجعات كرونايي به بيمارستان‌ها گفت: «حدود ۱۰۰ بيمارستان در تهران درگير بيماري كوويد‌۱۹ هستند و متاسفانه تمام تخت‌هاي ‌آي‌سي‌يو در تهران پر شده‌اند.»
نادر توكلي در گفت‌وگو با ايسنا، درباره وضعيت كرونا در پايتخت گفت: «حدود ۸۵۰۰ بيمار در بيمارستان‌هاي تهران بستري هستند، بيماران غيراورژانسي پذيرش نمي‌شوند و جراحي‌هاي غيرضروري به‌ طور كامل متوقف شده است. تمام تخت‌هاي بيمارستاني دراختيار بيماران كرونايي و خدمات اورژانس و فوريت‌هاي پزشكي است. بيمارستان‌ها به‌ شدت درگيرند و حجم مراجعات به‌شدت بالاست. در يكي، دو روز اخير، مراجعات سرپايي هم به مراكز بهداشتي دو برابر شده و با اين افزايش، بايد به فاصله يك هفته، منتظر تداوم موج بستري باشيم. بنابراين، پيش‌بيني ما اين است كه حداقل تا دو هفته ديگر آمار تهران رو به افزايش باشد. البته طبق معاينات پزشكان، دوسوم از بيماران، بدحال نيستند و با دستورالعملي كه به بيمارستان‌ها ابلاغ كرديم، بيماراني كه به درمان‌هاي تزريقي نياز داشته و حال عمومي خوبي هم دارند، ترخيص مي‌شوند و روزانه به بيمارستان مراجعه كرده و داروها را به صورت سرپايي دريافت مي‌كنند. اين اقدام كمك زيادي كرده كه بتوانيم گردش ۲۰۰۰ تخت را با اين دستورالعمل تسريع كنيم.»
توكلي با هشدار درباره شرايط ارايه خدمات درماني در پايتخت گفت: «كادر درمان در تمام بيمارستان‌هاي دولتي، خصوصي و عمومي غيردولتي درگيرند و حدود ۱۰۰ بيمارستان در تهران محل پذيرش مبتلايان كروناست، ضمن آنكه بيمارستان‌هايي در پايتخت، كل ظرفيت بستري را با مبتلايان كرونا 
پر كرده‌اند. عملا بيمارستاني هم داريم كه تا صددرصدش بيمار مبتلا به كوويد‌۱۹ بستري شده است. در عين حال از ۲۰ هزار تخت بيمارستاني استان تهران تقريبا ۱۰ هزار تخت را به كوويد‌۱۹ اختصاص داده‌ايم و متاسفانه تمام تخت‌هاي مراقبت ويژه در شهر تهران پر شده است و بنابراين، براي هر بستري جديد نيازمند مراقبت‌هاي ويژه، بايد تخت‌هاي عادي را به ‌طور موقت به تخت‌هاي ICU تبديل كنيم.»  به دنبال هشدارهاي نگران‌كننده اين مسوول حوزه سلامت، رييس سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهرداري تهران هم از ايجاد ۲ سردخانه ديگر در بهشت زهراي تهران گفت: «به نظر مي‌رسد در هفته پيش رو شرايط بدتر مي‌شود و اگر اين‌گونه پيش برود، ممكن است ظرفيت سردخانه‌ها هم كفايت نكند. البته در حال حاضر متوفي در سردخانه بيمارستان‌ها نمي‌ماند و با تمهيدات پيش‌بيني شده سريعا به بهشت زهرا منتقل مي‌شود. البته ممكن است در شرايطي كه تعداد متوفيان زياد شود، نتوانند تدفين را همان روز انجام دهند و به روز بعد منتقل شود. تا پايان اين هفته بايد منتظر ماند و مشخص مي‌شود، آيا آمار بالا مي‌رود يا اينكه پيك بيماري به يك ثبات نسبي مي‌رسد. در صورت بدتر شدن شرايط كرونايي، ظرفيت سردخانه‌ها احتمالا ديگر براي متوفيان كافي نيست.»
رضا كرمي محمدي در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا گفت: «تعداد فوتي‌ها رو به گسترش است و تقريبا يك‌سوم فوتي‌هايي كه روزانه اعلام مي‌شود، متعلق به تهران و حومه است و اين هيچ خوب نيست.»