بازار بدون رقيب انحصار را افزايش مي‌دهد

آرمان ‌ملی- محمد سیاح: یکی از مشکلات جدی در حوزه مدیریتی اقتصاد ایران این است که بسیاری از مسئولان مدیران صنایع یا کارخانجاتی هستند که زیرنظر همان سازمان، اتحادیه، انجمن یا هر اسم دیگری، فعالیت می‌کند. این بدین معناست که آن مدیر کارخانه‌ که امروز به مسئولیتی رسیده می‌تواند با صدور بخشنامه و دستورالعمل و نوشتن مقررات و دادن شعارهای ظاهرا حامی تولید داخلی کار خودش را راحت‌تر پیش ببرد! به‌زبان ساده‌تر تا زمانی‌که افراد ذینفع اقتصادی بر مسند مدیریت اقتصادی تکیه می‌زنند نباید انتظار بهبودی داشته باشیم کمااین‌که در بازار خودرو می‌بینیم که بسیاری از مدیران قطعه‌ساز بزرگ یا خودروسازی در انجمن‌ها و اتحادیه‌ها و حتی شورای رقابت عضویت دارند و نظر می‌دهند و تصمیم می‌گیرند که چطور این بازار را انحصاری نگه دارند تا نکند که سودشان کم شود! در بــازار لــوازم خانگــی هم اوضاع بهتر از خودرو نیست. انحصار کامل برای تولید و عرضه کالاهای لوازم خانگی باعث شده تا شرکت‌هایی نظیر سامسونگ و ال‌جی یا دوو که سال‌ها در ایران فعال بودند و لوازم با کیفیت و باقیمت مناسب را در اختیار مصرف‌کننده ایرانی قرار می‌دادند امروز برای ورودشان خط‌و‌نشان کشیده شود. 
 بازار را انحصاری کنید و آمار بدهید
رئیس انجمن لوازم خانگی در جایی گفته است که سامسونگ و ال‌جی در زمان تحریم ایران را تنها گذاشتند و از ایران رفتند و حالا دلیلی برای بازگشت آنها وجود ندارد و اگر هم قرار باشد برگردند این بازگشت تحت شرایط خاصی خواهد بود! حال سوال اینجاست در زمان تحریم‌ها کدام شرکت‌های خارجی در ایران ماندند که اینها بمانند؟ چه اقداماتی برای مراقبت از سرمایه‌گذاری این شرکت‌ها یا سایر شرکت‌های سرمایه‌گذار در ایران کردید که سرمایه‌ آنها در امنیت بماند و از ایران نروند؟ شما چه کردید؟ برخی از فعالان بازار لوازم خانگی می‌گویند از زمانیکه برندهای خارجی از ایران خارج شده‌اند مردم ایران اعتماد بیشتری به کالاهای داخلی پیدا کرده‌اند و بیشتر می‌خرند! این حرف بیشتر احمقانه است چراکه وقتی کالای مورد نیاز مردم در بازار نباشد مردم چاره‌ای جز خرید کالایی دیگر ندارند! همان بلایی که خودروسازی 40سال است که با همکاری دولت برسر مردم آورده است! کیفیت پراید و قیمت بنز! ازاین‌رو ارائه آمارها درباره استقبال مردم از لوازم داخلی در شرایط انحصار و قبضه کردن اقتصاد بدون رقیب و واردات توسط تولیدکنندگان بزرگ داخلی اتفاق عجیبی نیست و بالاخره مردم مجبور هستند در این شرایط خرید خود را انجام دهند. 
 افزایش قیمت رکودی!
در بــازارهای اصلــی لوازم‌خانگی پایتخت از جمله سه‌راه «امین‌حضور» و خیابان جمهوری حاکی از تعطیلی بیشتر واحدهای صنفی، مغازه‌ها و فروشگاه‌هاست. تعطیلی که از ۲۹اسفندماه پارسال آغاز شده است. پس از عید نوروز، زمانی که صاحبان این واحدها خواستند فعالیت خود در سال جدید را آغاز کنند، با دور تازه تعطیلی‌های کرونایی مواجه شدند. در این میان، اندک فروشگاه‌ها و مغازه‌هایی که عمدتا باید چک‌های خود را پاس کنند باز هستند. این افراد از نبود هماهنگی در زمینه تعطیلی‌ها، همچنین باز بودن بانک‌ها گلایه داشتند و می‌گفتند: انتظار می‌رفت دولت بانک‌ها را نیز تعطیل کند. به گفته آنان، کسبه باید چک‌های کارخانه‌داران و تولیدکنندگان را پاس کنند و خود این تولیدکنندگان نیز باید به خرید مواد اولیه، موتور و سایر ملزومات و تجهیزات بپردازند، بر این اساس دولت باید یا همه کسب‌وکارها و بانک‌ها را تعطیل می‌کرد یا اینکه برای پاس شدن چک‌ها فرصت دیگری در نظر می‌گرفت. در این زمینه، اکبر پازوکی، دبیر انجمن صنفی توزیع‌کنندگان لوازم‌خانگی تهران باتاییدبر مشکلات یادشده، به ایرنا گفت: «کسبه علاوه بر این مسائل، باید مالیات و عوارض شهرداری نیز پرداخت کنند، این درحالی است که سال گذشته دریافت این موارد فقط دو ماه به تاخیر افتاد و بخشیده نشد. کسبه حدود ۱۲۵ روز از ۳۶۵ روز سال را به مناسبت‌های مختلف تعطیلند و شوک ناشی از تعطیلات این‌چنینی، ضرر و زیان زیادی به آنان وارد می‌کند.‌ انتظار می‌رفت پاس شدن چک‌های مربوط به کسبه دست‌کم به بعد از تعطیلی‌ها منتقل شود تا شاهد ناهماهنگی در تعطیلی اصناف نباشیم.» او ادامه داد: «این درحالی است که تولیدکنندگان لوازم‌خانگی در حال تولید انواع و اقسام محصولات هستند، اما به دلیل باز نبودن بازارها به ناچار اجناس را در انبارها دپو می‌کنند. زیان تولید نکردن و خاموشی دستگاه‌ها و خطوط تولید، به مراتب بیشتر از تولید و دپو کردن است، بنابراین به تولید ادامه می‌دهند. رکود حاکم بر بازار در حالی است که عمده شرکت‌ها قیمت محصولات خود را تا ۱۰ درصد افزایش داده‌اند و حتی برخی از آنها فهرست قیمتی ارائه کرده‌اند.» پیشتر مدیرکل دفتر صنایع برق و فلزی و لوازم‌خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفته بود «تولید لوازم‌خانگی مجموعه‌های صنعتی داخلی کشور سال گذشته بیش از ۷۱درصد رشد یافت. برخلاف انتظارها شاهد فعالیت قابل تقدیر تولیدکنندگان لوازم‌خانگی در سال گذشته بودیم، همچنین براساس برنامه‌های وزارت صنعت در سال ۱۴۰۰، صادرات لوازم ‌خانگی و افزایش کیفیت و خدمات تولیدکنندگان داخلی به‌صورت جدی پیگیری خواهد شد.» به گفته مسئولان، پارسال در مجموع ۱۴میلیون دستگاه انواع لوازم خانگی کوچک، متوسط و بزرگ در کشور تولید شد. بررسی آمارهای منتشره وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از تولید یک میلیون و ۱۱۹هزار و ۳۰۰دستگاه ماشین لباسشویی در سال ۹۹ و رشد ۵۱.۲ درصدی آن در هم‌سنجی با سال ۹۸ است. همچنین به‌گفته محمدرضا شهیدی، دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری کشور «سال گذشته با تولید یک میلیون و ۲۰۰هزار دستگاه تلویزیون توسط کارخانجات داخلی، رشد ۴۰درصدی در مقایسه با سال ۹۸ ثبت شد.»
سایر اخبار این روزنامه