گزارش واکسن به ملت هشدار صریح به منتقدان برجام

گروه سیاسی/ رئیس جمهوری خیال مخالفان را راحت کرد که دولت چه در تلاش‌ها برای حل و فصل پرونده هسته‌ای و رفع تحریم‌ها و چه در تهیه واکسن و معیشت مردم و تولید هیچ نگاه انتخاباتی ندارد. او البته این هشدار را هم به آنها داد که مردم اگر ببینند فرد یا جریانی برای رفع تحریم‌ها سنگ‌اندازی می‌کند و مانع رفع تحریم‌ها می‌شود به او رأی نمی‌دهند.
حسن روحانی در جلسه دیروز هیأت دولت با تبریک ایام روزهای ارتش و سپاه، توضیحات مبسوطی درباره اقدامات و برنامه‌های دولت در مدت باقی مانده از عمر خود در حوزه اقتصاد، کرونا و تهیه واکسن و احیای برجام داد.
سخنان روحانی درست چند ساعت بعد از پخش مستندی در شبکه 3 سیما با عنوان «پایان بازی» بود که همچون دیگر مستندهای سیاسی صداو‌سیما محور اساسی آن هجمه به دولت و مشخصاً وزارت خارجه درباره برجام بود. رئیس جمهوری با اشاره به همین دست اقدامات گفت: بعضی‌ها فیلم درست کردند که برای پارسال و سال قبل‌تر است که روی دست‌شان باد کرده و پخش می‌کنند، اینها برای قدیم است، عیبی ندارد پخش می‌کنند، برای اینکه ماهیت خودشان را افشا می‌کنند. امروز همه می‌دانند راه‌حل برای معضل برنامه هسته‌ای ایران، اجرای توافق هسته‌ای است. برای همه روشن است، برای 1+4 برای 1+5 برای اروپا و منطقه، برای همه روشن است. باید این توافق بخوبی اجرا بشود.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، وی افزود: ما اجرای عین سند برجام را می‌خواهیم، نه یک کلمه زیاد، نه یک کلمه کم، دنبال زیاده‌خواهی نیستیم که بخواهیم زیاده‌خواهی کنیم، البته طلب‌هایی داریم و بعداً مطرح می‌کنیم. در 4 سال صدها میلیارد دلار به ما خسارت وارد شده است، آن سر جای خودش، الان فعلاً این بحث را نمی‌خواهیم مطرح کنیم. عین برجام باید پیاده شود، نه کم و نه زیاد. برجام پلاس، برجام میناس را نمی‌خواهیم، عین برجام را می‌خواهیم.


به گفته رئیس جمهوری این مهم هم 3 اقدام یا گام دارد؛ گام اول برداشتن کامل تحریم‌ها که امریکایی‌ها باید این گام را بردارند. گام دوم راستی‌آزمایی است، ما برنامه‌ریزی‌اش را انجام دادیم و در یک زمان کوتاهی می‌توانیم این راستی‌آزمایی را اعلام کنیم که تحریم برداشته شده است، گام سوم هم بازگشت در زمینه هسته‌ای به کل توافق هسته‌ای و برجام است که دقیقاً آن را اجرا و عمل می‌کنیم.
شفاف‌سازی درباره واکسن
بخش دیگر سخنان روحانی به کرونا و تهیه واکسن اختصاص داشت. او با تشریح جرئیات برنامه‌ریزی‌ها برای تهیه واکسن از ابتدا و مشکلات موجود بر سر راه افزود: یک واکسن‌هایی بود که در مرحله سوم به بعضی از کشورها فروختند یعنی آزمایش را در آن کشور ثالث انجام دادند کشورهای متعددی هستند اگر لازم باشد توضیح می‌دهم. گفتند ما نظارت می‌کنیم اینجا فاز سوم را در این کشور با واکسیناسیون عمومی شروع کنیم این را در ستاد ملی کرونا بحث کردیم، مورد قبول واقع نشد که توسط مردم خود ما اینها آزمایش بشوند، گفتیم این آزمایش‌ها باید گذرانده شود بعد بیاید.
رئیس جمهوری ادامه داد: 16 میلیون و 800 هزار دوز واکسن را از کواکس خریداری کردیم، رفتیم پول را پرداخت کنیم، نشد. امروز، فردا این کشور، آن کشور و این حساب و آن حساب، شد. می‌خواهم مردم جنایت امریکا را بخوبی لمس کنند و آنهایی که متأسفانه در این کشور در این 4 سالی که در جنگ کامل اقتصادی تحمیلی علیه ملت ایران بودیم، هیچ وقت نیامدند علیه امریکا حرف بزنند. هیچ وقت نگفتند امریکا این کار را کرده است.
وی افزود: گفتند امریکا تحریم کرده، تحریم مهم نیست. اصل، مدیریت است که باید قوی باشد. قوی باشید نترسید. دست خالی قوی باشیم؟ قوی هستیم. ولی چه کار کنیم. ما همان دولتی هستیم که دولت یازدهم را اداره کردیم ما همان‌ها هستیم که کشور را از رشد اقتصادی منفی به رشد اقتصادی مثبت، به بالاترین رشد اقتصادی در همه جهان در سال 95 رساندیم. ما همان شناگر ماهری بودیم که در مسابقه هم بردیم، حالا دست و پای ما را بسته‌اند و می‌گویند در مسابقه شرکت کنید، پا بزنید و نترسید. ما نمی‌ترسیم، نمی‌خواهد شعار دهید، ما بهتر از شما بلدیم اگر لازم باشد شعار بدهیم. یک کلمه علیه امریکا نمی‌گویند. حالا به ظاهر هم خودشان را خیلی سوپر انقلابی دو آتشه می‌دانند، فقط فحش به دولت، فقط توهین به دولت، فقط دروغ علیه دولت. وی گفت: آنهایی که می‌گویند چرا در تأمین واکسن تأخیر شد، می‌دانند اگر تحریم نبود، سهمیه واکسن کواکسی که خریده بودیم، در اسفند وارد می‌شد و الان میلیون‌ها نفر واکسن را تزریق کرده بودند. از هر حسابی خواستیم پول جابه‌جا کنیم، نتوانستیم.
روحانی گفت: یک سند ملی واکسیناسیون درست کردیم و بر مبنای آن پیش می‌رویم. ان‌شاءالله شرایط ما در ماه اردیبهشت بهتر خواهد بود، ماه خرداد وضع بهتری خواهیم داشت و ان‌شاءالله واکسن بیشتری وارد می‌شود. در واکسن داخلی هم همه توان‌مان را بکار گرفتیم برای کمک به واکسن داخلی که هر چه سریع‌تر بتوانند ان‌شاءالله به ثمر برسانند. امیدواریم در تابستان شاهد استفاده از واکسن داخلی هم باشیم، غیر از واکسن خارجی ان‌شاءالله واکسن داخلی ما وارد بازار شود. رئیس جمهوری توضیح دو نکته را ضروری دانست اول اینکه؛ اگر کسی در استفاده از این واکسن تخلف کند، برخلاف مقرراتی که در ستاد ملی کرونا تصویب شده عمل کند، باید به اشد مجازات برسد. متأسفانه 2، 3 مورد گزارش شد، بررسی کردیم، دیدیم درست است. به چند نفر از شهرداری فلان شهر، چند عضو شورای شهر فلان جا، 2، 3 نقطه بود. اینها عده‌ای هستند که تخلف کردند و از واکسن استفاده کردند. با آنها باید اشد برخورد بشود. پرونده اینها باید تکمیل شود و به قوه قضائیه داده شود. روحانی در توضیح نکته دوم هم افزود: واکسیناسیون برای کل ملت ایران به صورت رایگان انجام خواهد شد و ما سه‌شنبه در ستاد اقتصادی دولت تصمیم گرفتیم بانک مرکزی علیرغم همه فشارهایی که دارد، 100 میلیون دلار را ویژه واکسن کنار بگذارد. به گفته روحانی بخش خصوصی هم با ارز 4200 تومان می‌تواند واکسن بخرد و این واکسن را باید در اختیار وزارت بهداشت و درمان قرار بدهد برای واکسیناسیون عمومی.
دولت هیچ نگاهی به نتیجه انتخابات ندارد
بخش پایانی سخنان روحانی هم خطاب به مخالفان دولت بود که ما در برنامه هسته‌ای، در برنامه واکسن، در برنامه مقابله با کرونا، در معیشت مردم، در تولید هیچ نظری به انتخابات نداریم. اینها وظیفه ماست. می‌خواهم این را بگویم حتی اگر انتخابات در 1400 نبود، مثلاً در 1401 بود، باز همه اینها را با همین قدرت انجام می‌دادیم. البته اگر مردم ما خوشحال شوند، اگر احساس کنند شرایط زندگی‌شان بهتر شده، موفقیت بهتری مردم و دولت به دست آوردند، با نشاط بیشتری در انتخابات شرکت می‌کنند. ما انتخابات پرشور می‌خواهیم برای انتخابات پرشور البته مؤثر است. وظیفه ماست و طبق این وظیفه یک ثانیه هم وقت تلف نمی‌کنیم، حرف این و آن را هم گوش نمی‌کنیم، آن جناح، این جناح، آن یکی، از این چیزها اینقدر بگویید تا خسته شوید، هیچ تأثیری به حال ما ندارد. رئیس جمهور ادامه داد: یک چارچوبی مقام معظم رهبری تعیین کردند، در آن چارچوب حرکت می‌کنیم، یک ثانیه هم وقت تلف نمی‌کنیم. البته عجله هم نداریم، کار را پیش می‌بریم. هر زمانی می‌خواهد به نتیجه برسد اهلاً و سهلاً، یک ساعت زودتر به نتیجه برسد به نفع مردم ماست و این خواست مردم ماست. مردم ما این را می‌خواهند و اگر کسی می‌خواهد در انتخابات شرکت کند، می‌خواهد سنگ بیندازد و مانع رفع تحریم شود، بداند مردم به او رأی نمی‌دهند. اگر کسی این کار را می‌کند و فکر می‌کند در انتخابات پیروز می‌شود، اشتباه می‌کند.
اهمیت اقتصاد دیجیتال
رئیس جمهوری همچنین به ضرورت و اهمیت دیجیتال شدن اقتصاد اشاره کرد و گفت: دیگر اقتصاد، کسب و کار و حتی اشتغال به شکل قبلی نمی‌تواند مدنظر باشد. یک دنیایی به نام دنیای الکترونیکی داریم امروز در این دنیای الکترونیک تحولات بزرگی را شاهد هستیم. یک زمانی بود که در فضای مجازی، بحث فرهنگی مطرح بود یا برخی وقت‌ها بحث‌های سیاسی و نقل و انتقال خبر مطرح بود، امروز در فضای مجازی زندگی مردم، کسب و کار مردم، شغل مردم، غذای مردم، خرید مردم و فعالیت مردم حاکم است، بنابراین یک تحول بزرگ ایجاد شده است حتی در این دوران کرونا آموزش و پرورش، آموزش عالی و اینها هم در این فضا است اگر نبود چه کار می‌کردیم و چه وضعی پیش می‌آمد یعنی کاری که باز دولت یازدهم در پهنای باند انجام داد آن هم نه اینکه پهنای باند دو برابر، سه برابر قبل شود پهنای باند 32 برابر شد و تحول بزرگی ایجاد شد و امروز بسیاری از مشاغل ما در همین فضا هستند. دولت الکترونیک، اقتصاد دیجیتال و فعالیت‌ها از طریق الکترونیکی جزو مسائل پساکروناست که این هم الحمدلله حتی قبل از آن، شروع کردیم و امروز آثار آن را می‌بینیم.
12 برابر شدن قیمت گندم در دولت اعتدال
روحانی با اشاره به اقدامات سازنده و مهم دولت در بخش کشاورزی گفت: دیروز تصمیم گرفتیم برای اینکه کشاورزان عزیزمان را به‌خاطر فشارهای زندگی و تورمی که الان وجود دارد، تشویق کنیم، علاوه بر 4 هزار تومانی که برای قیمت گندم تعیین شده، هزار تومان هم به عنوان جایزه آنهایی که سریع‌تر این گندم را در اختیار دولت قرار می‌دهند، اضافه کردیم که عملاً 5 هزار تومان می‌شود یعنی نسبت به آغاز سال 92 که قیمت گندم 400 تومان بود بیش از 12 برابر شده است. امروز کشاورز می‌تواند با یک نشاط بهتری فعالیت کند البته دست آنها را می‌بوسیم کار عظیم و بزرگی انجام می‌دهند.
وی ادامه داد: دولت توجه ویژه‌ای به مسأله امنیت غذایی و دنیای پس از کرونا کرده است، البته غیر از بحث جایزه هزار تومانی برای گندم، دیروز تصمیمات خوبی هم گرفتیم برای کالاهایی که در گمرک است اکنون 3 میلیون تن کالا در گمرک است که بخش بزرگی از آن کالای اساسی است و این چیز عجیبی است.
مثلاً یکی از این کالاها و نهاده‌هایی که داریم ذرت است که بیش از یک میلیون و 200 هزار تن است. بنابراین اینها در گمرک است. اینها را آزاد کنیم تا به داخل کشور بیاید. کشتی‌هایی که پهلو گرفته باید بتوانند تخلیه کنند. دیروز بحث خوبی با بانک مرکزی شد که چه کار کنیم این کالاها آزاد شود همچنین برای کل سال خریدهایی که باید انجام بگیرد را بررسی کردیم. اینجا بحث دولت دوازدهم و سیزدهم نیست باید برای سال 1400 فکر کنیم تا پایان سال برای نیازمندی‌هایی که از نظر کالاهای اساسی مورد نظر همه است.