بازی‌های بی‌پایان صدا و سیما با برجام

گروه سیاسی/ به موازات ارسال پالس‌های مثبت از وین و اعلام رضایت طرف‌های مذاکره بین ایران و 1+4 در مسیر احیای برجام، دو جبهه داخلی و خارجی هم با نگرانی زیاد هجمه‌ها یا سنگ‌اندازی‌های خود در این مسیر را تشدید می‌کنند.
مواضع صداو سیما علیه برجام در شرایطی است که برخی جریان های سیاسی در داخل هم با توجه به انتخابات ریاست جمهوری پیش رو در 28 خرداد، رویدادها و تحولات مربوط به احیای برجام و مذاکرات وین را با نگرانی دنبال می کنند. آنها بر خلاف ادعاها و شعارهایی که درباره اقتصاد و مشکلات معیشتی مردم سر می دهند و همه آن را به حساب دولت می گذارند، روی خوشی نسبت به گره گشایی و توافق احتمالی در وین نشان نمی دهند. با این حال نکته قابل تأمل اینکه چرا این مخالفت های سیاسی و جناحی از تریبون رسمی نظام جمهوری اسلامی برجسته می شود در حالی که تیم مذاکره کننده هم با کسب شرایط و مجوزهای لازم به نمایندگی از نظام در حال گفت وگو با طرف های خارجی هستند.
در روزهای گذشته علاوه بر شبکه‌های مختلف صداو‌سیما که مدیریت افکار عمومی در راستای منافع انتخاباتی جناح مخالف دولت در داخل را عهده‌دار شده، شبکه انگلیسی زبان آن یعنی پرس تی‌وی رسالت خود را ابهام‌آفرینی و اتهام‌زنی به تیم مذاکره‌کننده در خارج از مرزها قرار داده است.
این شبکه در هفته گذشته بارها به نقل از منابع به اصطلاح آگاه و نزدیک به تیم مذاکره‌کننده در وین، به انتشار خبرها و ادعاهایی مبادرت کرده که بارها هم از سوی وزارت خارجه و سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت خارجه تکذیب شده است. با وجود این اصرار این رسانه بدون در نظر گرفتن ملاحظات ملی برای شبهه‌آفرینی و انتشار خبرهای نادرست از مذاکرات وین باعث واکنش‌های متعددی شده است. چنانکه عراقچی سه‌شنبه شب و بعد از پایان دور جدید مذاکرات در وین و در واکنش به انتشار خبری نادرست و ادعایی از محتوای مذاکرات در پرس تی‌وی به نقل از منابع خبری وین یک‌بار دیگر آن را تکذیب کرد. رئیس تیم مذاکره کننده ایران در وین در پیامی توئیتری نوشت: «نمی‌دانم «منبع مطلع» پرس تی‌وی در وین کیست، اما هر که هست اصلاً مطلع نیست.» پیش از این سخنگوی وزارت خارجه هم در واکنش به همین دست خبرسازی‌های جعلی تأکید کرده بود که اخبار مربوط به مذاکرات باید تنها از وزارت خارجه و منابع رسمی دنبال شود.


با این حال اوج رفتار صداو‌سیما از مذاکرات وین سه‌شنبه شب نمایان شد. آنجا که بعد از اتمام بازی تیم فوتبال پرسپولیس در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا، بدون اعلام قبلی مستند بدون شناسنامه‌ای با عنوان «پایان بازی» پخش کرد که البته نکته جدیدی نداشت و به سیاق همان خط‌ مشی سابق برخی ادعاهای اثبات نشده را به تیم مذاکره کننده و وزارت خارجه نسبت داد. در واکنش به همین مستند بود که اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری در توئیتی نوشت: «‏حمله به تیم مذاکره کننده و دکتر ظریف در شرایطی که در حال مذاکراتی تا این حد حساس هستیم، مثال شلیک به پای خود است. رقابت انتخاباتی به هر قیمتی سیاست نیست. به ‎مصالح ملی ایران فکر کنید و صبور باشید.» حسام‌الدین آشنا، مشاور فرهنگی رئیس جمهوری هم در رشته توئیتی به برنامه جدید صدا و سیما علیه دولت و تیم مذاکره کننده هسته‌ای واکنش نشان داد و نوشت: «اعتدال بی‌طرفی در نبرد حق و باطل نیست چرا که حق عین عدل است و باطل چیزی جر افراط و تفریط نسبت به حق نیست. جوجه‌های نفوذی را آخر بازی می‌شمارند. لطفاً منبع مطلع را مطلع بفرمایید.»
خبرگزاری ایرنا هم در گزارشی به همین موضوع اشاره کرده و نوشته: «آیا باورتان می‌شود، جریانی لانه کرده در رسانه ملی، چنین وقیحانه در حال خنجر زدن از پشت به تیم مذاکرات در وین است و از دریچه تنگ نگاه سیاسی - محفلی خود، تلاش دارد مذاکراتی را که با اجازه و تأیید رهبری نظام در حال انجام است و شواهد نشان می‌دهد بزودی نتایج روشن و ارزشمندی برای مردم و کشور خواهد داشت، هدف بگیرد!؟
آیا باورتان می‌شود، شبکه سه سیما که مخاطبانی عمدتاً جوان دارد، با هدف انتقام‌ از رفتار مردم و جوانان در دو انتخابات گذشته ریاست جمهوری، شادی آن روزها را به تمسخر بگیرد و ناامیدی و یأس را آن‌هم در آستانه انتخابات و در جهت کاهش مشارکت مردمی به جامعه و جوانان پمپاژ کند!؟... گویی، همپای مخالفت صهیونیست‌ها و تلاش سنگین آنان برای شکست مذاکرات احیای برجام، و در هیاهوی «نفوذ» دشمن در حساس‌ترین مراکز کشور، جریانی در دل صداوسیما لانه کرده و با تکرار ادعاهای پوچ و مزورانه، این‌گونه در تلویزیون جمهوری اسلامی جولان می‌دهد.»
سایت عصر ایران هم در یادداشتی در همین باره با تیتر «وقتی مذاکره کنندگان هسته‌ای هم در مدار صداو‌سیما نیستند» نوشته: «وحشت اما به خاطر از دست رفتن رؤیای جریانی است که آرزوی رسیدن به ریاست جمهوری در سر دارد و فکر می‌کند به ریاست قوه مجریه نزدیک‌تر از هر زمانی است. در زمان مذاکرات هسته‌ای در زمان سعید جلیلی و حتی علی لاریجانی در دولت احمدی‌نژاد هیچگاه شاهد پخش مستندهایی از این جنس نبودیم. هرچه بود، حمایت بود و حمایت.»
با این همه آنچه مشهود است آن‌که به قول رئیس جمهوری در جلسه دیروز هیأت دولت این مستندهای باد کرده در دست سازندگان چیز جدیدی نیست. اما اینکه آیا آورده انتخاباتی هم برای جناح وصل شده به صداو‌سیما خواهد داشت؟ به نظر می‌رسد توپخانه صداو‌سیما اگر چه سرو صدای زیاد دارد اما حالا دیگر باروتی ندارد. هرچند به بازی های بی پایان خود علیه دولت و برجام ادامه دهد.