محمدرضا ستاری مهندسی انحصار در صنعت خودرو

روز یکشنبه حجت الله فیروزی سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس اعلام کرد که طرح مجلس برای عرضه خودرو در بورس کالا در این کمیسیون به تصویب رسیده است. طرحی که تابستان گذشته و در میان نابسامانی های ایجاد شده در بازار خودرو از سوی اعضای کمیسیون صنایع مجلس ارائه و قرار شد که طی آن خودروهای پرتیراژ به منظور کشف قیمت و بسته شدن راه واسطه گری در بورس کالا عرضه شوند. هر چند از آن زمان تاکنون بسیاری از کارشناسان در مورد ابهامات این طرح صحبت کرده اند، اما اعضای کمیسیون صنایع مجلس معتقدند که در این طرح منافع مصرف کننده در نظر گرفته شده و خریدار ظرف کمتر از سه سال اگر قصد فروش خودرو را داشته باشد، مشمول مالیات سنگین خواهد شد.
در راستای این طرح، دولت و وزارت صمت نیز از طرح های مختلف خود برای ساماندهی به صنعت خودرو رونمایی کرده اند. از موضوع امتحان شده نزدیک کردن قیمت ها به حاشیه بازار، تا بسته جهش تولید و ترزیق نقدینگی به خودروسازان در قالب اوراق گام. حتی سال گذشته علیرضا رزم حسینی اعلام کرد که طرح مجلس به واسطه غیر منطقی بودن آن از دستور کار خارج شده است؛ اما در پاسخ به وی، روح الله ایزدخواه رئیس کارگروه خودروی مجلس به صراحت گفت که این صحبت نظر شخصی وزیر صمت بوده و مجلس مصمم به اجرای طرح عرضه خودرو در بورس است.
در این میان هر چند با رفع ایراد شورای نگهبان و تصویب کمیسیون صنایع، طرح عرضه خودرو در بورس کالا یک قدم به اجرا نزدیک تر شده است، اما بررسی شواهد موجود در صنعت و بازار خودرو نشان می دهد که با وجود ارائه طرح های مختلف، همچنان آشفتگی ها تداوم خواهد داشت. به عنوان نمونه در پاییز سال گذشته نمایندگان و شورای رقابت بر سر قیمت گذاری دچار اختلاف بودند و اعضای کمیسیون صنایع تاکید داشتند که وظیفه شورا نظارت است نه قیمت گذاری. اما روز یکشنبه فیروزی سخنگوی کمیسیون صنایع گفت که در شرایطی که بازار با عدم تعادل در عرضه و تقاضا مواجه باشد، اگر انواع خودرو بنا بر تشخیص شورای رقابت تولیدشان بیشتر از عرضه باشد، خودروسازان ملزم به عرضه آنها در بورس کالاها شده و قیمت پایه نیز توسط شورای رقابت تعیین می‌شود.
این موضوع یعنی یکی از اصلی‌ترین مشکلات صنعت خودرو یعنی قیمت‌گذاری دستور همچنان به قوت خود باقی است و شواهد هم نشان می‌دهد در شرایطی که دولت به هیچ عنوان حاضر نیست از تصدی‌گری در صنعت خودرو کوتاه بیاید، اکنون پای سایر نهادها نیز به نظارت و تنظیم‌گری در صنعت و بازار خودرو باز شده است.


درنتیجه در چنین وضعیتی که حتی بدبین ترین تحلیل گر بازار پیش بینی نمی کرد قیمت پراید به 120 و قیمت 206 به نزدیک 200 میلیون تومان برسد، اصرار وزارت صمت مبنی بر افزایش 50 درصدی تولید تا خرداد ماه امسال و نیز عدم تعادل در عرضه و تقاضای خودرو، نتیجه ای جز تداوم نابسامانی ها نخواهد داشت.
زیرا در حالی که سه خودروساز بزرگ کشور 43 هزار میلیارد تومان زیان انباشته داشته و نزدیک به 36 هزار میلیارد تومان نیز به قطعه سازان بدهکار هستند، مشخص نیست که دولت با کدام منطق اقتصادی قرار است تولید یک کالای زیان ده را 50 درصد افزایش داده و طرح نمایندگان مجلس نیز چگونه می تواند رانت 100 هزار میلیارد تومانی در بازار خودرو را از میان بردارد؟ به همین دلیل است که ناظران معتقدند این اقدامات به جای آنکه منجر به عبور از چالش های صنعت خودرو شود، بیشتر شبیه به مهندسی رانت بوده و به پیچیده تر شدن وضعیت آن دامن خواهد زد.
سایر اخبار این روزنامه
چرا نمایش خیابانی چندان که باید مورد توجه قرار نمی‌گیرد؟ بی‌مهری به تئاتر خیابانی محمدرضا ستاری مهندسی انحصار در صنعت خودرو ماهیت مذاکرات ایران و عربستان چیست؟ ریاض – تهران در مسیر تغییر معادلات منطقه افشای رازِ 400 ساله میدان نقش جهان و دلیل جهت‌گیری آن به سخن آمدنِ صفویه چرا احیای برجام با هجمه تندروهای داخلی و خارجی روبه‌رو شد؟ پایان بازی حمله کنندگان به مذاکره چرا لیست دریافت‌کنندگان واکسن کرونا اعلام نمی‌شود؟ یک واکسن کرونا و این همه جنجال «ابتکار» در گفت‌وگو با یک کارشناس ارتباط نرخ ارز با قیمت در سایر بازارهای دیگر را بررسی کرد جاده ناهموار قیمت خودرو رئیس قوه قضائیه: ارتش ولایی است روحانی در جلسه هیئت دولت: واکسن برای کل ملت رایگان است نماینده وزیر بهداشت: درخواست‌های متعددی از برخی کشورها برای واکسن ایرانی کرونا دریافت شده است بزرگترین خیانت تاریخ فوتبال با خنجر زهرآگین انگلیسی‌ها کودتا ۴۸ ساعته شکست خورد اتحادیه اروپا: روی موفقیت مذاکرات برجام متمرکز هستیم