«ابتکار» در گفت‌وگو با یک کارشناس ارتباط نرخ ارز با قیمت در سایر بازارهای دیگر را بررسی کرد جاده ناهموار قیمت خودرو


کیمیا نجفی
کاهش قیمت دلار به دلیل مخابره شدن سیگنال‌های مثبت از مذاکرات ایران و آمریکا مسئله‌ای است که این‌روزها بر سر زبان افتاده است. اما تنها بازار ارز نیست که روزهای بهار را با کاهش قیمت سپری می‌کند و علاوه بر کاهش نرخ ارز شروع ریزش قیمت‌ها در بازار خودرو نیز نظرها را به خود جلب کرده و بررسی‌ها نشان می‌دهد که بازار خودرو طی چند روز اخیر نسبتا در مسیر کاهشی قرار گرفته است.
به گفته برخی از فعالان و کارشناسان، بازار خودرو این روزها تحت تاثیر کاهش نرخ ارز قرار گرفته و شاهد ریزش قیمت‌ها است به گونه‌ای که در بین خودروهای گروه پژو اکثر خودروهای این گروه کاهش قیمت داشته‌اند. البته با وجود شروع کاهش قیمت‌ها در برخی از مدل‌های خودرو کماکان بازار شاهد افزایش قیمت‌ها است که از میان آنها می‌توان به پراید ۱۵۱ اشاره کرد که شاهد افزایش یک میلیون تومانی بوده است. با توجه به روند افزایش نرخ برخی از خودروها و کاهش قیمت برخی دیگر در بازار خودرو این پرسش مطرح می‌شود که آیا کاهش نرخ ارز می‌تواند در آینده‌ای نزدیک سبب تغییر قیمت‌ها شده و استارت ریزش قیمت تمام خودروها را بزند یا خیر؟ فربد زاوه، کارشناس بازار خودرو در خصوص ارتباط نرخ ارز با قیمت‌ها در بازار خودرو به «ابتکار» می‌گوید: تغییر تورم در یک کشور سبب تغییر قیمت کالاها در بازارهای اقتصادی می‌شود. بنابراین تغییر هزینه‌ها به شرط ثابت بودن سایر عوامل سیاست‌های پولی منجربه افزایش و یا کاهش نرخ در حوزه‌های مختلف خواهد شد. ما باید توجه داشته باشیم که ارز خود یک کالا بوده و نمی‌توان گفت که دلار عامل تعیین‌کننده قیمت در بازارهای دیگر است چراکه تورم، نقش قیمت‌گذاری در اقتصاد را دارد.
این کارشناس خودرو با اشاره به این مسئله که تورم پیش از هر چیزی خود را در نرخ دلار نشان می‌دهد، می‌افزاید: البته باید اشاره کرد که تورم پیش از هر چیزی خود را در نرخ دلار نشان می‌دهد و ارز یک کالای پایه بوده و می‌تواند هزینه تمام شده برخی از کالاهای دیگر را تغییر دهد اما نمی‌توان گفت که نرخ ارز سبب گرانی است.


ارز سنبل گرانی در کشور
زاوه در بخش دیگری از گفت‌وگو با بیان اینکه دلار در کشور سنبل گرانی است، ادامه می‌دهد: همانطور که اشاره کردم تورم خود را در نرخ ارز نشان می‌دهد و ما می‌توانیم این کالا را به عنوان سنبل گرانی بدانیم. به عبارتی دیگر در تمام دوره‌ها که گرانی رخ می‌داد ما شاهد اثر آن در نرخ دلار بودیم بنابراین می‌توان گفت که تورم ابتدا در بازار ارز نمایان می‌شود و بعد به سرعت تاثیر خود را بر بازار طلا و سکه گذاشته و پس از آن کم کم خود را در بازار مسکن و خودرو به نمایش می‌گذارد.
دلار تاثیر گسترده‌ای بر کالاهای وارداتی دارد
وی با اشاره به وابستگی کالاهای وارداتی به نرخ دلار می‌افزاید: به همین دلیل این تصور ایجاد می‌شود که بالا رفتن نرخ ارز باعث گرانی و پایین آمدن آن سبب ارزانی خواهد شد. اما باید بدانیم که این تحلیل درستی از عملکرد بازارها نیست، دلار اگر بخواهد تاثیر گسترده‌ای داشته باشد در قدم اول کالاهای وارداتی را تحت تاثیر قرار می‌دهد چراکه تنها کالاهای وارداتی کاملا وابسته به دلار بوده و بر مبنای آن مورد معامله قرار می‌گیرند.
این کارشناس بازار خودرو می‌گوید: باید بدانیم هرچه تولید داخل افزایش یابد تاثیرپذیری مستقیم آن از نرخ دلار کمتر می‌شود و آن‌چیزی که تاثیرپذیری‌ها را بالا نگه می‌دارد مسئله تورم عمومی ناشی از سیاست‌های پولی کشور است.
وی ادامه می‌دهد: در زمان احمدی‌نژاد ما در کشور تورم داشتیم اما چون نفت می‌فروختیم می‌توانستیم نرخ ارز را کنترل کنیم. در آن شرایط گرانی رخ می‌داد اما دلار گران نمی‌شد. به‌گونه‌ای که به جز کالاهای وارداتی تمام کالاها گران بود در آن شرایط هرچه سهم تولید داخل بیشتر می‌شد ما گرانی داشتیم و هر چه سهم واردات بیشتر می‌شد گرانی کنترل می‌شد. اکنون شرایط نیز به همین شکل است و اگر صحبت از گرانی و یا ارزانی خوردو می‌شود باید به سهم تولید داخل و کالاهای وارداتی توجه کنیم.
اگر سیاست‌های مالی دولت اصلاح شود ما شاهد ثبات در قیمت‌ها خواهیم بود
زاوه در ادامه گفت‌وگو به بررسی تاثیرپذیری خودروهای داخلی و وارداتی از نرخ دلار می‌پردازد و در این‌باره می‌گوید: در حوزه خودروهای داخلی چون وابستگی کمتری به دلار دارند خیلی از نرخ ارز متاثر نمی‌شوند و برای تغییر بیشتر به سیاست‌های کلان پولی کشور توجه می‌کنند. به این صورت که اگر دولت در سیاست‌های کلان پولی و مالی‌اش اصلاحاتی انجام بدهد ما شاهد کاهش قیمت و ثبات در بازار خودروهای داخلی خواهیم بود.
وی می‌افزاید: اما اگر سیاست‌ها اصلاح نشود حتی اگر به دلیل جو روانی کاهش جزئی رخ دهد پس از مدتی باز شاهد برگشت قیمت‌ها خواهیم بود.
احتمال بازگشت قیمت‌ها
این کارشناس خودرو در بخش دیگری از صحبت‌هایش به قیمت خودروهای چینی اشاره می‌کند و در این خصوص می‌گوید: نرخ ارز در بلندمدت شاید بتواند سبب کاهش قیمت در خودروهای چینی شود که آنهم فعلا با دلار 45 هزار تومان فروخته می‌شود و اگر قرار بود که به دلار احترام بگذارند قیمت‌ها به این شکل نبود پس قطعا به خاطر ارزانی دلار تغییری را لحاظ نمی‌کنند.
زاوه با بیان اینکه سیاست‌های مالی دولت انبساطی و بی‌انضباط است و این مسئله مانع از کاهش قیمت می‌شود ادامه می‌دهد: در مجموع می‌توان گفت که به واسطه سیاست‌های پولی بانک مرکزی و سیاست‌های مالی دولت که به شدت بی انضباط است در کوتاه‌مدت شاید کاهش‌های جزئی در قیمت خودروها رخ دهد اما در بلندمدت بعید می‌دانم شاهد تعدیل منفی قیمت‌ها باشیم.
این کارشناس خودرو در پایان از احتمال برگشت قیمت‌ها در چندماه آینده می‌گوید: اکنون ممکن است به دلیل برخی از اخبار و به وجود آمدن جو روانی شاهد تغییرات قیمتی در بازار باشیم اما احتمالا پس از چند ماه قیمت‌ها بازمی‌گردد و ما دوباره شاهد قیمت‌های فعلی در بازار خواهیم بود.
سایر اخبار این روزنامه
چرا نمایش خیابانی چندان که باید مورد توجه قرار نمی‌گیرد؟ بی‌مهری به تئاتر خیابانی محمدرضا ستاری مهندسی انحصار در صنعت خودرو ماهیت مذاکرات ایران و عربستان چیست؟ ریاض – تهران در مسیر تغییر معادلات منطقه افشای رازِ 400 ساله میدان نقش جهان و دلیل جهت‌گیری آن به سخن آمدنِ صفویه چرا احیای برجام با هجمه تندروهای داخلی و خارجی روبه‌رو شد؟ پایان بازی حمله کنندگان به مذاکره چرا لیست دریافت‌کنندگان واکسن کرونا اعلام نمی‌شود؟ یک واکسن کرونا و این همه جنجال «ابتکار» در گفت‌وگو با یک کارشناس ارتباط نرخ ارز با قیمت در سایر بازارهای دیگر را بررسی کرد جاده ناهموار قیمت خودرو رئیس قوه قضائیه: ارتش ولایی است روحانی در جلسه هیئت دولت: واکسن برای کل ملت رایگان است نماینده وزیر بهداشت: درخواست‌های متعددی از برخی کشورها برای واکسن ایرانی کرونا دریافت شده است بزرگترین خیانت تاریخ فوتبال با خنجر زهرآگین انگلیسی‌ها کودتا ۴۸ ساعته شکست خورد اتحادیه اروپا: روی موفقیت مذاکرات برجام متمرکز هستیم