رشد اقتصادی جهانی در گرو واکسیناسیون کشورهای عقب افتاده

آفتاب یزد: در روزهای کرونایی آن چه بیش از هر خبری ممکن بود اهالی جهان را خوشحال کند، خبر کشف واکسن این ویروس مرموز بود. شرکت‌های داروسازی جهان با سرعتی چشمگیر به دنبال ساختن واکسن برآمدند. هر یک کوشیدند تا در این امر از دیگران پیش گیرند. انسان نیز امیدوارانه اخبار شرکت‌های مختلف را پیگیری می‌کرد تا این که در اواخر سال 2020 این رویا به تحقق پیوست و چند شرکت با فاصله‌ی زمانی کوتاه به واکسن کرونا دست یافتند. از آن زمان به بعد کشورهای مختلف دوزهایی از واکسن را پیش‌خرید کردند و هر کدام وعده‌ای در رابطه با شروع واکسیناسیون به شهروندانشان دادند.
امروز پس از گذشت چند ما از نخستین تزریق واکسن در جهان، بسیاری از کشورها به درصدی از واکسیناسیون سراسری رسیده‌اند. بعضی بخش بزرگی از مسیر را پیموده‌اند و بعضی همچنان اول راهند! بسیاری از کشورها واکسیناسیون را از مرحله‌ی کادر درمانی و افراد سالمند و دارای بیماری زمینه‌ای گذرانده‌اند و در حال تزریق به افراد میان‌سال و حتی جوان هستند.
>واکسیناسیون 70 درصدی
بر پایه‌ی آماری که بیستم آوریل امسال در سایت استاتیستا منتشر شد، بریتانیا با واکسینه کردن 63.7 درصد جمعیت خود، بالاترین نرخ تزیق در اروپا را دارد. پس از بریتانیا، مالت با 62.03، مجارستان با 48.84، صربستان با 45.1 و ایسلند با 29.35 در رده‌های بعدی قرار دارند. کشورهای رومانی، کرواسی، لتونی، روسیه و بلغارستان نیز به ترتیب با نرخ واکسیناسیون 22، 16.89، 11.31، 11.13 و 9.29 در پایین‌ترین رده‌ی جدول قرار دارند. واکسیناسیون در حالی در اروپا در جریان است که به گزارش رویترز، «تیری برتون رئیس اجرایی کارگروه واکسیناسیون اتحادیه‌ی اروپا گفت که دست کم 12 کشور از 27 کشور اتحادیه‌ی اروپا با اطمینان اعلام کرده‌اند که می‌توانند 70 درصد جمعیت بزرگسال خود را تا میانه‌ی ژوئیه‌ی امسال واکسینه کنند.»


>امارات یکی از ده کشور
در این سوی کره‌ی خاکی، در منطقه‌ی خاورمیانه نیز واکسیناسیون در جریان است. به گزارش ایرنا، «براساس داده‌های وزارت بهداشت ترکیه، تا صبح دوشنبه ۲۹ فروردین مجموع کسانی که دوز اول یا دوز دوم را دریافت کرده‌اند از ۲۰ میلیون نفر فراتر رفته است. کشور قطر نیز از زمان تولید واکسن‌های کرونا برای تامین آن و اجرای واکسیناسیون شهروندان خود وارد عمل شد و براساس آمارهای رسمی، بیش از یک میلیون و دویست هزار نفر از مردم این کشور ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفری، اولین دوز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند. وزارت بهداشت عربستان یکشنبه این هفته اعلام کرد که در چارچوب طرح واکسیناسیون سراسری، شهروندان این کشور تاکنون بیش از هفت میلیون دوز واکسن کرونا دریافت کرده‌اند. این واکسیناسیون در بیش از ۵۸۰ هزار مرکز واکسیناسیون در سراسر این کشور برگزار می‌شود و در چارچوب این طرح، شهروندان سعودی و اتباع خارجی مقیم این کشور واکسینه می‌شوند. کشور امارات نیز تاکنون بیش از ۹ میلیون دوز واکسن کرونا در اختیار شهروندان خود قرار داده و آنها را واکسینه کرده است. وزارت بهداشت امارات اعلام کرده است که میانگین توزیع واکسن ۹۴.۹۱ دوز به ازای هر یکصد نفر در این کشور است. خبرگزاری بلومبرگ ژانویه سال جاری میلادی امارات را جزء ده کشور اول در زمینه تعداد واکسیناسیون علیه کرونا رده‌بندی کرد. در گزارش هفتگی وزارت بهداشت عمان آمده است: مجموع دریافت‌کنندگان واکسن کرونا به ۱۹۸ هزار و ۵۶۳ نفر رسیده است. سلطان‌نشین عمان برنامه واکسیناسیون علیه کرونا را اواخر دسامبر گذشته با واکسن فایزر- بیو ان تک آغاز کرد و سپس اجازه استفاده اضطراری از واکسن استرازنیکا را داد. آمارهای جهانی نشان می‌دهد که بحرین جایگاه دوم را در بین کشورهای عرب پس از امارات و جایگاه ششم را در بین کشورهای جهان در سرعت واکسیناسیون علیه ویروس کرونا - براساس شمار دوزها برای هر یکصد شهروند - دارد. براساس آمار اعلام شده، بحرین تا روز ۱۴ آوریل جاری ۳۳.۹۷ درصد شهروندان و اتباع خارجی مقیم این کشور را واکسینه کرده است.»
>همه دست به کار شده‌اند
اما واکسیناسیون تنها مختص کشورهایی که شرایط اجتماعی و اقتصادی خوبی دارند، نیست. کشور جنگ‌زده‌ی یمن نیز به نوبه‌ی خود واکسیناسیون را آغاز کرده است. به گزارش ایرنا, «دولت متواری و مستعفی یمن به ریاست عبدربه منصور هادی نیز از روز سه شنبه برنامه واکسیناسیون را شروع می‌کند و وزیر بهداشت دولت او اعلام کرد که این برنامه ۱۲ روز طول می‌کشد و در جریان آن، ۱۷۰۴ نفر در قالب ۴۲۶ تیم، کار واکسیناسیون ۳۱۷ هزار و ۳۶۳ نفر از پرسنل پزشکی و سالخوردگان و افراد دارای بیماری زمینه‌ای را در ۱۳۳ بخش در ۱۳ استان یمن انجام خواهند داد. وزارت بهداشت کویت نیز در چارچوب واکسیناسیون اعلام کرده است که دوزهای واکسن کرونا اعم از دوز اول یا دوم را در اختیار همه مراکز واکسیناسیون این کشور براساس برنامه از پیش مشخص شده قرار داده است. اردن نیز کار واکسیناسیون شهروندان خود را آغاز کرده است و دومین محموله واکسن کرونا به میزان ۱۶۴ هزار و ۴۰۰ دوز واکسن استرازنیکا یکشنبه شب این هفته در چارچوب برنامه کواکس وارد شهر امان پایتخت این کشور شد. براساس گزارش‌ها، ۲۱۲ هزار و ۸۴۵ لبنانی تاکنون واکسن دریافت کرده‌اند که در بین آن‌ها ۱۱۰ هزار و ۷۳۱ نفر هر دو دوز را دریافت کرده‌اند. شمار کسانی که واکسن کرونا را از زمان آغاز واکسیناسیون تا ۱۴ آوریل جاری در عراق دریافت کرده اند، ۱۸۳ هزار و ۹۱۸ نفر از جمعیت بیش از ۴۰ میلیونی عراق است. عراق
۱۳ آوریل شاهد آغاز واکسیناسیون با واکسن فایزر بود و قراردادی برای خرید یک میلیون و ۵۰۰ هزار دوز آن را امضا کرده و در طول چند روز اخیر ۵۰ هزار دوز را دریافت کرده که در بیمارستانها توزیع شده است. پیش از این نیز واکسیناسیون با واکسن استرازنیکا و سینوفارم چینی شروع شد که در مراکز بهداشتی سراسر عراق توزیع شده است.»
>رونق کسب و کارها و گردش سرمایه
همان‌گونه که از داده‌های این گزارش برمی‌آید کشورهای جهان در مراحل مختلفی از واکسیناسیون قرار دارند. محمدصادق جنان‌صفت روزنامه‌نگار اقتصادی درباره‌ی تاثیر اقتصادی واکسیناسیون 70 درصدی در برخی کشورها به آفتاب یزد می‌گوید: «وقتی واکسیناسیون با چنین نرخی انجام شود به لحاظ فنی و کارشناسی بخش عمده‌ای از خطراتی که جان شهروندان را تهدید می‌کند از بین می‌رود و کسب‌وکارها باز می‌شوند. این بازگشایی به ویژه اگر در داد و ستد و بخش خدمات شهری باشد، باعث رونق بازار می‌شود. خرید و فروش و گردش پول و سرمایه اتفاق می‌افتد و رکود از بین می‌رود. بدین ترتیب دولت از سویی می‌تواند مالیات بیشتری بگیرد و از سوی دیگر مجبور به پرداخت هزینه‌های بیکاری و تعطیلی مشاغل نشود. شهروندان هم امید بیشتری پیدا می‌کنند. این‌ها تغییرات و تحولات اقتصادی است که می‌تواند در یک کشور واکسینه شده روی دهد.»
>کشورهای با اقتصاد بزرگ اثرگذارترند
این روزنامه‌نگار اقتصادی در ادامه افزود: «واکسیناسیون در سطح بین‌المللی و بین کشورها نیز بسیار از نظر اقتصادی راه‌گشا است. داد وستد بین کشورها را بالا می‌برد. رفت و آمدها بیشتر می‌شود. پروازها با خیال آسوده انجام می‌شود. صنعت گردشگری که بسیار در اقتصاد موثر است، دوباره رونق می‌گیرد. گردش کالا و پول از سر گرفته می‌شود. بازار کالاهای مختلف رشد می‌کند. بازار نفت و سایر انرژی‌ها مثبت خواهد شد. البته این نکته را باید بیفزایم که واکسیناسیون 70 درصدی کشورهای اروپایی به تنهایی شرط رونق اقتصادی نیست. در صورتی این واکسیناسیون می‌تواند باعث رونق اقتصادی اتحادیه‌ی اروپا شود که کشورهایی که اقتصاد بزرگتری دارند در این فهرست باشند.»
>کندی واکسیناسیون در بعضی کشورها
جنان‌صفت درباره‌ی این که واکسیناسیون کند و دیرهنگام در برخی از کشورها چه تاثیری روی اقتصاد جهانی خواهد گذاشت و آیا این امر منجر به کندی رشد اقتصادی کشورهایی که واکسیناسیون 70 درصد به بالا انجام داده‌اند نیز می‌شود یا نه، می‌گوید: «تجارت و گردشگری امری جهانی است. واکسیناسیون کند در بعضی از کشورها، می‌تواند سرعت رشد اقتصادی جهانی را کم کند. اگر کشورهایی در جهان نتوانند هم‌پای کشورهایی که واکسیناسیون گسترده انجام داده‌اند، پیش روند، احتمالا اثر منفی روی جهان خواهند گذاشت. اما باید در نظر داشت داد و ستد کشورهای اروپایی و به ویژه غول‌های اقتصادی اروپایی بیشتر با کشورهای آمریکا و چین صورت می‌گیرد که این کشورها نیز واکسیناسیون گسترده‌ای داشته‌اند. وقتی داد و ستد بیشتر بین کشورهایی که واکسیناسیون وسیع انجام داده‌اند باشد، پس تاثیر واکسینه نشدن مردم کشورهای دیگر کم خواهد بود. به نظر می‌رسد کشورهایی که در واکسیناسیون سریع ناکام ماندند، بیشتر از این که به اقتصاد جهان آسیب برسانند، خود آسیب می‌بینند.»بر پایه‌ این گزارش، واکسیناسیون کرونا و رهایی از بند این بیماری، می‌تواند منجر به رونق و شکوفایی اقتصادی دوباره‌ی کشورها شود. هر کشوری که در این مسیر تندتر و برنامه‌ریزی‌شده‌تر گام بردارد، روزهای درخشان اقتصادی و اجتماعی را زودتر خواهد دید. در واقع هر کشوری با هر سطحی از قدرت اقتصادی باید به فکر نجات خود باشد تا روزی نرسد که بازگشایی دروازه‌های داد و ستد را در حالی ببیند که خود همچنان پشت دیوارهای کرونا محبوس است.
سایر اخبار این روزنامه
پاسخ رئیس صندوق بازنشستگی استان یزد به اعتراض بازنشستگان فرهنگی سرمایه‌ام مرده! سیاه‌ترین روز بهشت زهرا (س) سوء‌استفاده از سهمیه واکسن پاکبانان به اردکان یزد رسید نحوه آموزش عمومی به پیش از کرونا باز می‌گردد؟ شلیک به خودی در وین چه می‌کنیم؟! نگرانی معاون مطبوعاتی از عدم تامین کاغذ روزنامه‌ها رشد اقتصادی جهانی در گرو واکسیناسیون کشورهای عقب افتاده ببخشید، نوبت ما کِی می‌رسد؟ بازار آشفته یا آشفته بازار آیین ایستادن کنار قربانی آیا باید از سیف الاسلام قذافی حمایت کرد؟ توضیح گروه کارخانجات شیشه اردکان در مورد یک یادداشت حمله «گاز انبری» دولت و مجلس به روزنامه‌ها آقای رئیس جمهور! از قیمت ماهی و میگو خبر دارید؟ هزینه دورزدن تحریم‌ها بیش از 400 میلیارد دلار ادعایی! از شیخ حسین انصاری راد رسیدیم به احسان ارکانی فروردین تورم‌زده دربرابر رقبا سرافرازیم در برابر مردم شرمنده تعمیق همگرایی منطقه‌ای میان ایران و روسیه کرونا و بی‌اعتنایی به مرگ افسردگی ناشی از کرونا توضیحات روابط عمومی مجلس درباره یک قانون