از شیخ حسین انصاری راد رسیدیم به احسان ارکانی


احسان ارکانی نماینده حوزه انتخابیه نیشابور، فیروزه و زبرخان از استان خراسان رضوی در صفحه‌ی توئیتر خود پیشنهاد داده؛ درصورت لغو نشدن تحریم‌ها، اموال و دارایی‌های روحانی، ظریف و عراقچی به عنوان وثیقه، توقیف و به نفع ملت به فروش برسد. در همین رابطه نعمت احمدی به آفتاب یزد گفت از قول من خطاب به محمدباقرقالیباف بگویید به هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان تکلیف کند حتماً با این نماینده که گفتارش در شان و تراز
یک نماینده‌ی مجلس نبوده و مصداق بارز تشویش اذهان عمومی و حمله به آبروی نظام است برخورد شود زیرا نه جایگاه نمایندگی را می‌شناسد و
نه قانون را واگرنه هرگز چنین حرف موهنی را مکتوب ارائه نمی‌داد!
آفتاب یزد - رضا بردستانی: مصاحبه با نعمت احمدی، از آن جایی که از حافظه‌ی تاریخی، حقوقی و سیاسی قابل تاملی برخوردار است علاوه بر یافته‌های حقوقی، آموختنی‌های دیگری نیز دارد. فی المثل در رابطه با توئیت «احسان ارکانی» نماینده مجلس به آفتاب یزد می‌گوید: «به جای صدها کلمه پرسش و پاسخ این «بیت» مشهور را بنویس، اهل معنا متوجه می‌شوند


در مجلس چه خبر است: «من از بیگانگان هرگز ننالم، که با من هرچه کرد آن آشنا کرد!»
این کارشناس برجسته‌ی مسائل حقوقی ادامه می‌دهد: به این توئیت نماینده‌ی مجلس هزاران پاسخ می‌توان داد اما بگذارید به این بهانه یادی کنیم از «شیخ حسین انصاری راد». منظور نعمت احمدی، حسین انصاری‌راد نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی ایران؛ دوره‌های اول، پنجم و ششم است. نامبرده در دوران چهارساله مجلس ششم ریاست کمیسیون اصل نود را برعهده داشت. موضوع کاندیداتوری وی مورد استقبال تمامی طیف‌های جریان اصلاح‌طلب قرار گرفته و با ۲۰۶/۶۷۳ رای از حوزه انتخابیه نیشابور به عنوان نماینده برگزیده شد. ۲۱ سال بعد اما احسان ارکانی با نزدیک به ۷۴ هزار رای راهی مجلس یازدهم و دست بر قضا کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شد.
نعمت احمدی می‌گوید: وقتی از شیخ حسین انصاری راد به احسان ارکانی می‌رسیم اگر نام آن فاجعه نیست پس چیست؟ وی ادامه می‌دهد: دوران ریاست انصاری راد بر کمیسیون اصل ۹۰ مجلس از طلایی‌ترین دوران این کمیسیون بود به گونه‌ای که این کمیسیون به تنهایی پشت و پناه تمامی ظلم دیدگان شده بود و اما ۲۱ سال بعد نماینده‌ای روی صندلی وی می‌نشیند که حائز حداقل‌های نمایندگی مجلس نیز نیست!
> احسان ارکانی چه نوشت و چرا؟
ارکانی، نماینده مجلس در صفحه توئیتر خود نوشت: پیشنهاد می‌شود در مذاکرات وین، تمام اموال، املاک، دارایی‌ها و منازل حسن روحانی، جواد ظریف، عراقچی و سایر مذاکره‌کنندگان، درصورت لغو نشدن تحریم‌ها بعنوان وثیقه، توقیف و به نفع ملت به فروش برسد.
به زعم بسیاری از کاربران فضای مجازی، این نماینده‌ی مجلس درک درستی از موقعیت خود به عنوان عضوی از اعضای قوه‌ی مقننه نداشته و پیشنهادی را مطرح کرده که علاوه بر حاشیه‌سازی، این سوال را ایجاد می‌کند که خدای ناکرده لابد خبرهایی از رئیس جمهوری، وزیر امور خارجه و معاون وی دارد که خواسته به ضمانت چنین کاری انجام شود.
برخی دیگر از کاربران این گونه پیشنهادات را اولاً احساسی، ثانیاً عجولانه و ثالثاً برخاسته از نگاه و بینش خاص سیاسی و صرفاً به منظور حمله به دولت برای دیده شدن معنا کرده اند. برخی از کاربران نیز با طعنه و کنایه خواستار آن شده‌اند که اموال تمامی مسئولان نظام جمهوری اسلامی طی ۴۳ سال گذشته ضبط و مصادره شود زیرا هر کسی در دوران مسئولیت خود اشتباهاتی به عمد یا سهو داشته ‌است. بخشی از کاربران نیز با طرح سوالاتی نظیر: «اموال این سه نفر مگر چه اندازه است؟»، «پشت پرده‌ی مجلس و دولت چه خبر‌ها که نیست»، «می‌خواسته اموال مخفی این‌ها را فاش کند» و نظائر آن، با نگاهی طنازانه به موضوع نگریسته اند.
> قانون تصویب کنید آقای نماینده!
نعمت احمدی در ادامه‌ی گفت و شنود خود به آفتاب یزد می‌گوید: وقتی نماینده‌ای توجیه نشده باشد که مجلس شورای اسلامی، شرح وظایفش چیست و برای چه اساساً تشکیل شده و نمایندگان چه وظایف و محدوده‌هایی دارند چنین پیشنهادات شاذ و گاه
«آبرو بَر» از آن بیرون می‌آید.
وی اظهار می‌دارد: بهتر بود این نماینده که احتمالا نگاه قهری و بگیر و ببند را به هر نوع نگاه دیگری ترجیح می‌دهد این پیشنهاد را به جای توئیتر به هیئت رئیسه‌ی مجلس تحویل می‌داد تا قانونی به دنبال توقیف اموال مسئولان باشد.
احمدی خاطرنشان می‌کند: از منظر حقوقی؛ اولاً نماینده‌ی یک دستگاه یا یک قوه نمی‌تواند تکلیف برای قوه‌ی قضائیه تعیین و معلوم کند.
در ثانی، چگونه می‌توان حکم به توقیف اموال کسانی داد که قصور و تقصیر آنان مشخص نیست و ثالثاً وقتی در قانون چنین پیش‌بینی‌ای صورت نپذیرفته، مگر می‌شود بدون قانون مجازات تعیین کرد؟!
> نظام پای میز مذاکره است نه عراقچی و ظریف
نعمت احمدی در بخش دیگری از مصاحبه‌ی خود اعلام می‌کند: حاصل جمع قهر مردم از صندوق‌های رای و نوع خاصی از تایید صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان چنین نتیجه‌ای در بردارد که یک نماینده مرتکب چنین خبط و خطای عجیب و غریبی شود و با یک توئیت آبروی یک کشور در جهان را به دلیل سیاست بازی به سخره بگیرد اما سهم قهر مردم از صندوق‌های رای قطعاً از هر پارامتر دیگری که بتواند به امثال احسان ارکانی‌ها منتهی شود بیشتر است.
این کارشناس مسائل حقوقی تاکید می‌کند: برخی از روی ندانستن مرتکب برخی اشتباهات می‌شوند از جمله با مداقه در متن توئیت این نماینده متوجه می‌شویم او هرگز معنای منافع و مصالح ملی را نمی‌داند، سواد سیاست خارجه ندارد و اصول حکمرانی را نمی‌شناسد واگرنه می‌دانست پشت میز مذاکرات، ظریف و عراقچی ننشسته‌اند که مستحق چنین پرخاش‌ها و توهین‌هایی باشند بلکه اینان به نمایندگی نه دولت که به نمایندگی از نظام آن جا نشسته‌اند و قطعاً بدون هماهنگی با بزرگان کوچکترین تصمیمی اتخاذ نمی‌کنند.
وی می‌افزاید: مگر یادمان رفته ظریف، جان کری را با عصای زیر بغل و پای شکسته در محل مذاکرات رها کرد و به تهران آمد تا تعیین تکلیف حضوری کند بعد برگشت و قرارداد نهایی را امضا کرد پس نگوییم حرفی که هم شان مجلس دچار خدشه شود هم به مسئولان نظام بی‌حرمتی!
> توئیتی که مصداق بارز تشویش اذهان عمومی است
نعمت احمدی به آفتاب یزد گفت از قول من خطاب به محمدباقرقالیباف بگویید: به هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان تکلیف کند حتماً با این نماینده که گفتارش در شان و تراز یک نماینده‌ی مجلس نبوده، مصداق بارز تشویش اذهان عمومی و حمله به آبروی نظام است برخورد شود زیرا نه جایگاه نمایندگی را می‌شناسد و نه قانون را واگرنه هرگز چنین حرف موهنی را مکتوب ارائه نمی‌داد!
سایر اخبار این روزنامه
پاسخ رئیس صندوق بازنشستگی استان یزد به اعتراض بازنشستگان فرهنگی سرمایه‌ام مرده! سیاه‌ترین روز بهشت زهرا (س) سوء‌استفاده از سهمیه واکسن پاکبانان به اردکان یزد رسید نحوه آموزش عمومی به پیش از کرونا باز می‌گردد؟ شلیک به خودی در وین چه می‌کنیم؟! نگرانی معاون مطبوعاتی از عدم تامین کاغذ روزنامه‌ها رشد اقتصادی جهانی در گرو واکسیناسیون کشورهای عقب افتاده ببخشید، نوبت ما کِی می‌رسد؟ بازار آشفته یا آشفته بازار آیین ایستادن کنار قربانی آیا باید از سیف الاسلام قذافی حمایت کرد؟ توضیح گروه کارخانجات شیشه اردکان در مورد یک یادداشت حمله «گاز انبری» دولت و مجلس به روزنامه‌ها آقای رئیس جمهور! از قیمت ماهی و میگو خبر دارید؟ هزینه دورزدن تحریم‌ها بیش از 400 میلیارد دلار ادعایی! از شیخ حسین انصاری راد رسیدیم به احسان ارکانی فروردین تورم‌زده دربرابر رقبا سرافرازیم در برابر مردم شرمنده تعمیق همگرایی منطقه‌ای میان ایران و روسیه کرونا و بی‌اعتنایی به مرگ افسردگی ناشی از کرونا توضیحات روابط عمومی مجلس درباره یک قانون