جای خالی ایران در جام جهانی احساس خواهد شد

محمد محمدی سدهی / فوتبال ساحلی ایران سال‌هاست که در مسابقات مهم می‌درخشد. از کسب مقام سومی در جام جهانی 2017 تا کسب قهرمانی‌های با اقتدار در آسیا. روز چهارشنبه با اعلام کنفدراسیون فوتبال آسیا بازی‌های مقدماتی جام جهانی و لیگ قهرمانان آسیا به‌صورت متمرکز برگزار و بجز این بازی‌ها، سایر مسابقات قاره کهن لغو شد. همچنین AFC اعلام کرد تیم‌های ژاپن، عمان و امارات سه سهمیه قاره آسیا برای حضور در جام جهانی فوتبال ساحلی ۲۰۲۱ به میزبانی روسیه خواهند بود. این سه تیم بر اساس بررسی عملکرد 8 تیم برتر قاره آسیا در سه دوره مسابقات قهرمانی این قاره انتخاب شده‌اند و ایران جایی در جام جهانی فوتبال ساحلی نخواهد داشت.
سعید پیرامون، بازیکن ملی‌پوش فوتبال ساحلی ایران در خصوص این اتفاق به خبرنگار«ایران» گفت: «متأسفانه این اتفاق افتاد و این خبر بدی برای فوتبال ساحلی ایران بود. تیم ایران یکی از قدرت‌های فوتبال ساحلی جهان است و قطعاً جای خالی تیم ما در این مسابقات احساس خواهد شد. تیم ما سال‌هاست که در مسابقات مختلف شرکت می‌کند و روی سکو می‌ایستد و قطعاً این پایان راه فوتبال ساحلی نخواهد بود. با تصمیم ای‌اف‌سی مسابقات آسیایی به‌ خاطر کرونا برگزار نمی‌شود و به این دلیل تیم‌های ژاپن، عمان و امارات به جام جهانی خواهند رفت.»
او صحبت‌های خود را این گونه ادامه داد: «اگر مبنا رنکینگ بود قطعاً ما به جام جهانی اعزام می‌شدیم چرا که در رنکینگ جایگاه خوبی داریم و جزو تیم‌های قدرتمند به حساب می‌آییم. ما در دوره قبل مسابقات آسیایی در تایلند در حالی که مقابل تیم ژاپن 2-0 جلو بودیم 3-2 از این تیم شکست خوردیم و پس از آن هم شکست ناباورانه‌ای مقابل عمان داشتیم و از دور مسابقات کنار رفتیم. ما در رنکینگ فیفا در جایگاه دوم قرار داشتیم اما هم اکنون هفتم دنیا هستیم و از این نظر با نزول جایگاه‌مان روبه‌رو شدیم.»
پیرامون در ادامه با اشاره به نزول فوتبال ساحلی ایران حتی در قاره آسیا اظهار داشت: «علاوه بر این در آسیا هم اول بودیم اما در حال حاضر پس از ژاپن در جایگاه دوم ایستادیم. متأسفانه کرونا تمامی برنامه‌های ما را برهم زد و باعث شد جایگاه خودمان را در رنکینگ از دست بدهیم. حقیقتاً بدشانسی باعث شد این اتفاقات بد برای فوتبال ساحلی ایران بیفتد؛ اتفاقاتی که شاید به هیچ وجه فکرش را نمی‌کردیم اما این‌گونه شد.»


در این میان کشورهای مختلف با وجود همه‌گیری کرونا اردوهای‌شان را برگزار کردند اما اینکه چرا اردوهای ما برگزار نشد پاسخی بود که پیرامون این گونه داد: «در این مورد بهتر است که صحبتی نداشته باشم و سکوت کنم. سال گذشته اردوهای تیم ملی با وجود تعطیلی یک ساله برای حضور در مسابقات آسیایی و بین قاره‌ای برگزار شد اما به‌دلیل لغو مسابقات این اردوها هم لغو شد. متأسفانه در این دو سال شاهد اتفاقات خوبی در فوتبال ساحلی نبودیم.»
بازیکن ملی پوش تیم صنعت فرش حداد اصفهان بیان داشت: «لیگ فوتبال ساحلی برگزار شد و تیم ما در جایگاه سوم قرار گرفت. از نظر من لیگ کیفیت بالایی داشت و تیم‌های خوبی در این دوره از مسابقات حضور داشتند و به نتایج خوبی هم دست یافتند. اما به هر حال اتفاقات خوبی در فوتبال ساحلی نیفتاد و امیدوارم که هرچه زودتر کرونا تمام شود و همه چیز به روال عادی برگردد. ایران جایگاه ویژه‌ای در فوتبال ساحلی دنیا دارد و بازیکنان خوبی در این رشته فعالیت می‌کنند.»
پیرامون در خصوص جوانگرایی تیم ملی این‌گونه صحبت کرد: «بازیکنان جوان خوبی در تیم ملی داریم که در کنار بازیکنان باتجربه بازی می‌کنند. البته تعداد این بازیکنان کم نیست و جا دارد که یکی دو بازیکن باتجربه دیگر از تیم ملی کنار بروند و ترکیب تیم ملی جوان شود. البته در این مسیر نمی‌توان به یکباره بازیکنان باتجربه را از تیم ملی بیرون بکشیم و باید آرام آرام تیم‌مان را جوان کنیم. امیدوارم این جوانگرایی بیشتر از سال‌های گذشته باشد.»
او در خصوص تغییرات مدیریتی در فدراسیون فوتبال اظهار داشت: «امیدوارم که این تغییرات به سود فوتبال ساحلی کشورمان و در کل به سود فوتبال‌مان باشد و بتوانیم با یک برنامه‌ریزی خوب به جایگاه اصلی‌مان دستیابیم. کادر فنی خوبی داریم و بازیکنان ما در کنار این کادر فنی در تیم ملی بازی و این قهرمانی‌ها را کسب می‌کنند. امیدواریم که تیم ملی به جایگاه اصلی خود بازگردد.»