تحریف و تقطیع سخنان روحانی

گروه اقتصادی- روز پنجشنبه، رئیس جممهوری در افتتاح طرح‌های کشاورزی موضوعی را مطرح کرد که متاسفانه جملات آن تقطیع شد و گفته های رئیس جمهوری به طور ناقص در برخی از رسانه های داخلی منتشر شد که دست مایه رسانه های اپوزیسیون خارجی هم قرار گرفت. آقای روحانی در این مراسم گفته بود که«اگر ما بتوانیم با قیمت مناسب و به اندازه مناسب آبزیان را در اختیار مردم قرار دهیم ، مسلما اگر تا عادت مردم از گوشت قرمز و مرغ به سمت آبزیان حرکت کند، تحول بزرگی است.» روحانی همچنین در ادامه  شرطی را مطرح کرد که لازمه این تحول محسوب می شود . او گفت : «شرطش این است که هم بتوانیم به اندازه کافی وارد بازار کنیم و هم به قیمت مناسب در اختیار مردم قرار دهیم که مردم توان استفاده از آن را داشته باشند.»
این بیان متأسفانه در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های دیگر «تقطیع شده» و به صورت «مخالف» برداشت شد بدون آنکه شرط لازمه تغییر را که تولید انبوه تر و قیمت مناسب است را مدنظر قرار دهند.
بگذریم از اینکه محتوا و متن سخنان روحانی شرط و شروط‌هایی را داشته که در متن بالا بسیار گویا است و لازم به توضیح دوباره نیست اما بهتر است در این خصوص به ظرفیت بلااستفاده و بالقوه ایران در تولید محصولات آبزی بپردازیم و متوجه شویم که بهره‌برداری از این ظرفیت می‌تواند نه تنها تولید را بالاتر ببرد بلکه قیمت‌ها را هم به تناسب پایین بیاورد. در اصل این یک فرمول اقتصادی است که هر چقدر عرضه کم باشد و تقاضا بالا، قیمت‌ها بالا می‌رود و برای آنکه قیمت‌ها پایین بیاید باید یا عرضه را زیاد کرد یا تقاضا را پایین آورد. درخصوص ظرفیت ایران در تولید محصولات آبزی، آخرین آمار حاکی از آن است که در سال گذشته میزان تولید آبزیان در ایران به یک میلیون و ۳۷۰ هزار تن رسید و قرار است امسال از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن عبور کند. همچنین مصرف سرانه آبزیان در ایران در حال حاضر 17 کیلو گرم است که با میانگین جهانی که حدود ۲۲ کیلوگرم به ازای هر نفر در سال است، هنوز فاصله داریم و تقریباً حدود 70 درصد سرانه جهانی است. با فرض جمعیت ثابت برای آنکه به میانگین مصرف جهانی برسیم باید تولید کشور هم دو برابر شود یعنی به حدود 2.5میلیون تن در سال برسد. این یعنی آنکه نه تنها به ظرفیت تولید حدود 30 درصد اضافه شود بلکه از پتانسیل‌های کشور هم استفاده شود. از سوی دیگر قیمت نسبتاً بالای محصولات آبزی با تولید انبوه‌تر و عرضه بیشتر کاهش می‌یابد. این موضوع نه خلاف عقل است و نه ضد دانش. یک امر ساده و طبیعی است. حال بگذریم از آنکه ایام انتخابات ریاست جمهوری است و گوش مخالفان به این حرف‌های منطقی شنوا نیست و همه چیز را از دیده انکار نگاه می‌کنند.
به قول سعدی که اتفاقاً ماه اردیبهشت ماه اوست: کسی که به دیده انکار نگاه کند/ نشان صورت یوسف دهد، به ناخوبی/ و گر به چشم ارادت نگه کنی در دیو / فرشته‌ات نماید به چشم، کروبی