روحانی 1400: علت مشکل مرغ و تخم‌مرغ هم تحریم است روحانی 1392: نباید ناکارآمدی‌ها را به پای تحریم نوشت

گروه سیاسی-گرچه هدف رئیس‌جمهور از این‌گونه اظهارات خلاف امنیت ملی و بزرگنمایی نقش تحریم، سلب مسئولیت از دولت بابت بی‌تدبیری‌ها و سوءمدیریت‌هاست، اما کاش لااقل مشاوران رئیس‌جمهور صحبت‌های او در سال ۹۲ و در زمان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری مبنی بر نقش عمده سوءمدیریت‌ها در مشکلات کشور را به او یادآوری می‌کردند تا دوباره در مظان خلاف‌گویی و اتخاذ مواضع متناقض قرار نگیرد.
حجت‌الاسلام روحانی در آیین افتتاح طرح‌های ملی جهاد کشاورزی که روز پنجشنبه (2 اردیبهشت) و به‌صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، پس از استماع گزارشی در خصوص افتتاح یک مرکز پرورش میگو گفت: به نظر من، بخش پرورش ماهی و میگو بخش مهمی است و برای اینکه بتوانیم غذا و پروتئین موردنیاز مردم را تأمین کنیم باید بیشتر به سمت آبزیان حرکت کنیم. اگر بتوانیم این‌ها را به قیمت و اندازه مناسب در اختیار مردم قرار دهیم تا عادت مردم از گوشت قرمز و مرغ به سمت آبزیان حرکت کند، تحول بزرگی است. آبزیان یک محصول ارزآور و صادراتی برای ما هستند.
تحریم‌ها در تولید مرغ اثرگذار هستند!
وی در ادامه این مراسم گفت: ما در بحث کره به خودکفایی رسیدیم و می‌توانیم جزو صادرکنندگان این محصول باشیم. در زمینه مرغ نیازهایی که به خارج از کشور داریم در حال کم شدن است و می‌توانیم به خودکفایی کامل برسیم.


رئیس‌جمهور تأکید کرد: «عده‌ای می‌گفتند تحریم چه ربطی به مرغ دارد. ما کامل به مردم توضیح دادیم که می‌خواستند در این زمینه اخلال ایجاد شود و اصلاً مرغ در کشور تولید نشود. نهاده‌هایی هم که ما وارد می‌کنیم از طریق ارز و سیستم بانکی است و خرید و واردات این نهاده‌ها با مشکلات فراوانی همراه بود و مردم باید بدانند تحریم‌های ظالمانه و ضد انسانی ترامپ که تا امروز هم ادامه دارد، در همه‌جا تأثیرگذار بوده است. مردم باید بدانند تحریم حتی برای تولید مرغ و تخم‌مرغ و پرورش دام چه تأثیراتی می‌گذارد. تحریم ممکن است در واکسن، کود و بذر و خیلی چیزها تأثیر بگذارد.»
رئیس‌جمهوری در حالی در روزهای پایانی عمر دولت خود به فکر تغییر ذائقه مردم افتاده و به‌جای تلاش برای ساماندهی بازار مرغ آن‌ها را به مصرف گوشت آبزیان حواله می‌کند که ظاهراً از قیمت بازار آبزیان هم بی‌اطلاع است.
نکته قابل‌تأمل اینکه دبیر کانون سراسری مرغداران گوشتی ایران ضمن رد ادعای رئیس‌جمهور مبنی بر اثرات تحریم بر بازار مرغ و تخم‌مرغ، مشکلات دو وزارتخانه صمت و جهاد کشاورزی با یکدیگر را عامل اصلی افسارگسیختگی قیمت مرغ عنوان کرده است نه تحریم.
پرویز فروغی، در مصاحبه با رادیو در مورد موانع پیش روی تولید و عرضه نهاده‌های دامی، وجود دو متولی (وزارت صمت و جهاد کشاورزی) را از مهم‌ترین مشکلات این حوزه دانست و گفته است که متأسفانه این دو متولی خودشان هم با هم مشکل دارند و تولیدکننده بین این دو گرفتار شده و نمی‌داند که مشکلاتش را باید به کدام نهاد منعکس کند.
 وی معتقد است که رد پای تحریم‌ها در مشکل نهاده‌های دامی و افزایش قیمت مرغ خیلی پررنگ نبوده و بیشتر از همه، سوءمدیریت تأثیرگذار بوده است.
از سوی دیگر آبان‌ماه سال گذشته بود که معاون بازرسی و نظارت وزارت صمت استان تهران خبر داد که متأسفانه بیش از 90 درصد نهاده‌های دامی در مرغداری‌های استان تهران تبدیل به مرغ برای توزیع در شبکه‌های رسمی نشده است، موضوعی که به‌خوبی نشان می‌دهد مشکلات بازار مرغ پیش از تحریم ناشی از سوءمدیریت و ناتوانی دولت در توزیع و نظارت نهاده‌های دامی بوده است.
سانسور اظهارات روحانی درباره مرغ
 در سایت ریاست‌جمهوری!
نکته قابل‌تأمل اینکه این اظهارات رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه اگر «عادت مردم از گوشت قرمز و مرغ به سمت آبزیان حرکت کند، تحول بزرگی است» از رسانه ملی پخش شد و تقریباً همه خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری به‌صورت کامل آن را منتشر کردند، در اقدامی عجیب از سوی پایگاه اطلاع‌رسانی سایت ریاست‌جمهوری حذف شد.
اگرچه معاون دفتر رئیس‌جمهور پس از انتقادهای گسترده در شبکه‌های اجتماعی به این اظهارات، رسانه‌ها را به تقطیع و تحریف سخنان رئیس‌جمهور متهم کرد اما مشخص نیست چرا سایت ریاست‌جمهوری اقدام به سانسور و حذف این بخش از سخنان روحانی از خروجی خود کرده است؟
سهم 70 درصدی مدیریت
در مشکلات کشور غلط است!
رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود در مراسم افتتاح طرح‌ها وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد: عده‌ای درصد درست می‌کنند و می‌گویند ۳۰ درصد مشکلات برای تحریم است و ۷۰ درصد برای مدیریت است که کاملاً غلط و نادرست است. آنها نمی‌دانند که تحریم در چه جاهایی تأثیرگذار است و چه مشکلاتی ایجاد می‌کند و نمی‌دانند کل تولید در بخش کشاورزی و صنعت، اگر مواد اولیه‌اش تأمین نشود و به‌موقع وارد نشود، تولید متوقف شده و تمام اینها روی صادرات و واردات ما تأثیرگذار است.
وی اضافه کرد: به این بهانه، از وزارت امور خارجه و دستگاه‌های مرتبط با آن که این روزها تلاش کردند که تحریم را بشکنند تشکر می‌کنم.
روحانی در حالی با بزرگنمایی نقش تحریم تلاش دارد سهم سوءمدیریت دولت خود در اوضاع امروز کشور انکار کند که در دوران رقابت‌های انتخاباتی سال 92، در اوج جنگ اقتصادی و تحریم‌های ظالمانه که حتی از پشتوانه سازمان ملل برخوردار بود، به قاب تلویزیون آمده و گفته بود: «ریشه همه مشکلات به مدیریت و کارآمدی دولت وقت بازمی‌گردد» و خواستار شدیدترین برخورد شده و اظهار کرد: «مسببین وضع اقتصادی موجود باید دادگاهی شوند، خیلی‌ها باید به دادگاه بروند که چرا کاری نکردند؛ اگر دولتی با تدبیر کار می‌کرد، مشکل حل‌وفصل می‌شد.»، البته این مواضع تنها به دوران انتخابات محدود نمی‌شد و پیش از آن هم شاهد اظهاراتی از این ‌دست بودیم.
وی ۲۲ فروردین ۹۲ در زمان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به مشکلات آن روز کشور گفته بود: «مدیریت اقتصادی کشور به‌جای آنکه در این شرایط حساس با تکیه‌ بر قدرت مقاومت و ابتکار مردم عزیز و سرفراز ایران پیام رشد پایدار به جهان بدهد، متأسفانه پیام ضعف به تحریم‌کنندگان می‌دهد... همه ضعف‌ها و ناکارآمدی‌ها را نمی‌توان پای تحریم نوشت.»
روحانی در 7 اردیبهشت 1392 نیز با اشاره به اوضاع اقتصادی کشور گفته بود: «آیا اموری چون افزایش نقدینگی در جامعه و ۷ برابر شدن آن و تبدیل ۶۸ هزار میلیارد تومان نقدینگی جامعه در عرض ۷ سال به ۴۵۰ هزار میلیارد تومان ربطی به تحریم‌ها داشت؟ یا به مدیریت ضعیف مسئولان امر برمی‌گردد؟ رشد اقتصادی ایران در شرایط امروز یا صفر و یا زیر صفر است درحالی‌که ما هیچ‌گاه چنین شرایطی را نداشتیم و ازاین‌رو به نظر می‌رسد مشکل از مدیریت داخلی است؛ البته بخشی از مشکلات به تحریم‌های بین‌المللی برمی‌گردد، اما این موضوع هم به مدیریت داخلی کشور برمی‌گردد، چراکه یک مدیریت خوب می‌توانست جلوی تحریم‌ها را گرفته یا حداقل این تحریم‌ها را تقلیل کند.»
رئیس‌جمهور همچنین در 23 اردیبهشت 1392 در مورد اینکه تورم و تحریم تا چه حد با هم در ارتباطند، گفت: «یکی از دلایل تورم کاهش تولید است. هرچند تورم و تحریم با هم در ارتباطند اما اگر تحریم هم نمی‌بود ما تورم را داشتیم. الان دولت نقدینگی را به 7 برابر افزایش داده است. وقتی نقدینگی زیاد باشد، گرانی هم خواهد بود. این کاهش ارزش پول ملی هم به معنای تورم جدید است».
آقای روحانی
 چه کسی مخالف رفع تحریم است؟!
رئیس‌جمهور در ادامه سخنان خود در آیین افتتاح طرح‌های وزارت جهاد کشاورزی همچنین گفت: اصلاً نمی‌توانم بفهمم و درک و هضم کنم که یکی عضو ملت ایران باشد و مسلمان و ایرانی باشد و ادعا کند در میان مردم است و برای مردم کار می‌کند اما مخالف برداشته شدن تحریم و از آن ناراحت باشد.
روحانی افزود: تحریم یک ظلم عظیم و بزرگ برای ملت ایران است و ما آن لحظه‌ای که ببینیم طرف مقابل برای اجرای قانون و مقررات آماده باشد یک لحظه صبر نمی‌کنیم؛ حالا مخالفین هرقدر زور و بلندگو داشته باشند و هرچه می‌خواهند بگویند.
وی تأکید کرد: ما زمانی که ببینیم می‌توانیم حق مردم ایران را بگیریم، من به ‌عنوان رئیس‌جمهور یک ‌لحظه صبر نمی‌کنم و معطل نمی‌مانم و همان زمان این کار را انجام خواهم داد و هر که می‌خواهد ناراحت باشد به ما ربطی ندارد.
رئیس‌جمهور در حالی باز هم با نیش و کنایه به منتقدان به‌دنبال سرپوش گذاشتن بر بی‌عملی در برابر بدعهدی دشمن است که آمریکایی‌ها با وقاحت تمام می‌گویند نمی‌پذیریم که ایران برداشته شدن تحریم‌ها را راستی‌آزمایی کند و سپس به تعهدات هسته‌ای‌اش بازگردد!
ایران یک‌بار همه تعهداتش را یکجا انجام داد و پس از راستی‌آزمایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نوبت به رفع تحریم‌ها توسط آمریکا رسید که به قول جناب آقای صالحی دبه درآورد و آقای روحانی نیز در سخنرانی شهریور ۹۵ خود در سازمان ملل متحد زبان به اعتراف و اعتراض گشود که «تعلل ایالات ‌متحده در اجرای تعهدات قانونی‌اش در ماه‌های گذشته اشتباهی راهبردی است که باید فوراً جبران شود».
آمریکا اما بدعهدی‌هایش را جبران نکرد و پس از روی کار آمدن ترامپ، پس ‌از اینکه آقای روحانی به خانم موگرینی تضمین داد در صورت خروج آمریکا از برجام، ایران در این توافق خواهد ماند، واشنگتن با خیال راحت برجام را ترک کرد.
اینک به نقطه سر خط رسیده‌ایم. ایران همچنان به بسیاری از تعهدات برجامی خود پایبند است، تنها چیزی که از برجام نصیبش شده، ولخرجی‌های ده‌ها میلیارد دلاری با توهم رفع شدن تحریم‌ها و پول‌هایی است که بابت فروش نفت در بانک‌های خریداران بلوکه‌شده است؛ و البته حفره‌های امنیتی به بزرگی فجایعی که در نطنز شاهدش بودیم.
امروز جمهوری اسلامی ایران یک شرط منطقی دارد و آن این است که نمی‌خواهیم یک‌بار دیگر تعهداتمان را تمام و کمال انجام دهیم و ۹ ماه بعد رئیس‌جمهورمان در سازمان ملل سخنرانی کند و از تعلل آمریکا از انجام تعهداتش شکایت به بی‌خاصیت‌ترین مجمع عالم ببرد! آمریکا باید تحریم‌ها را بردارد و ایران پس از راستی‌آزمایی و مشاهده اثر این رفع تحریم‌ها به انجام تعهداتش بازگردد. ایران یک بار ثابت کرده است که در انجام تعهداتش صادق است و آمریکا نیز ثابت کرده است که به تصریح آقای روحانی اهل تعلل است.
باید گفت مخالف اصلی رفع تحریم‌ها کسی است که از سیاست راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها کوتاه بیاید. آقای روحانی اگر دغدغه رفع تحریم‌ها را دارد، باید با توجه به سابقه برجام، محکم بر سر سیاست راستی‌آزمایی که حرف قطعی نظام است بایستد.
سایر اخبار این روزنامه
ضرب شست‌های پی‌در‌پی مقاومت دیروز تأسیسات تومر، امروز دیمونا گاو بالدار و 7 دروغ شاخدار (یادداشت روز) اخبار ویژه جولان کرونا این‌بار در هند 332 هزار نفر طی 24 ساعت مبتلا شدند مشکل نهاده‌ها و گرانی مرغ ربطی به تحریم ندارد کاخ سفید: اینکه آمریکا تحریم‌ها را لغو کند و ایران راستی‌آزمایی کند را نمی‌پذیریم روحانی 1400: علت مشکل مرغ و تخم‌مرغ هم تحریم است روحانی 1392: نباید ناکارآمدی‌ها را به پای تحریم نوشت به زودی بخشی از اسناد غیرمحرمانه مذاکراتی برجام منتشر خواهد شد پرواز و تصویربرداری پهپادهای ایران برفراز ناو هواپیمابر آمریکا در خلیج‌فارس آیت‌الله خاتمی: مشکلات امروز نتیجه مذاکره با غرب است اگر رئیس‌جمهور تدارکاتچی است، این ترافیک کاندیدا برای چیست؟! جواب اسناد و ادله را با شلوغ‌بازی می‌دهند!(اخبار ادبی و هنری) روحانی 1400: علت مشکل مرغ و تخم‌مرغ هم تحریم است روحانی 1392: نباید ناکارآمدی‌ها را به پای تحریم نوشت روحانی 1400: علت مشکل مرغ و تخم‌مرغ هم تحریم است روحانی 1392: نباید ناکارآمدی‌ها را به پای تحریم نوشت