محمدعلی وکیلی نقش کلاب هاوس در انتخابات ۱۴۰۰

زمان زیادی به انتخابات ریاست جمهوری نمانده است. گروه‌های سیاسی هنوز نتوانسته‌اند یخ فضای پر رخوت کنونی را بشکنند. با این حال، پلتفرم جدیدی به نام کلاب هاوس، شوکی به فضای سیاسی وارد کرده است. در این پلتفرم مردم می‌توانند با یکدیگر گفت‌وگوی آزاد انجام دهند و امکانات گفت‌وگو نسبت به پلتفرم‌های گذشته بیشتر شده است. این پلتفرم، مردم‌محور است و به نوعی نمی‌توان نامش را گونه‌ای تریبون گذاشت، بلکه کارکرد آن، محمل گسترده گفت‌وگو است. کلاب هاوس توانسته در این مدت اندک، اقبال مردم را برانگیزد و درصد قابل توجهی از مردم به آن اقبال نشان داده‌اند. در سایه و باوجود بی‌برنامگی و بی‌تحرکی سیاستمداران، مردم در این پلتفرم توانستند مقداری یخ فضای سیاسی را بشکنند. در واقع انگار مردم خود دست‌به‌کار شده‌اند و تکانی به حوزه عمومی داده‌اند. پیش‌تر نوشتم که نشانه‌ها حکایت از این می‌کند که ملت چشمش به سیاست است اما بخاری از سیاستمداران برنمی‌خیزد. یعنی مردم همچنان به دنبال نسخه نجات‌بخش هستند اما در حوزه عمومی چنین نسخه‌ای عرضه نمی‌شود. ملت اقبالی به حرکات موجود نشان نمی‌دهند و به برنامه‌های ارائه شده دل نبسته‌اند اما همچنان چشمشان به سیاست است تا نسخه‌ای از آن دربیاید. معتقدم کلاب هاوس نیز چون مخاطب‌محور است، و به نوعی امکان‌های گفت‌وگوی عمومی در آن توسعه یافته است، توانسته اقبال مردم را برانگیزد. حرف جذابی از سیاستمداران در این پلتفرم عرضه نشده؛ لذا علت اقبال مردم همان توسعه امکان گفت‌وگوی مردم است.
این گفت‌وگو البته می‌تواند به سیاستمداران و سیاست‌گذاران کمک کند چراکه به ایضاح حرف مردم کمک می‌کند و می‌تواند بازتاب بی‌واسطه‌ای از مطالبات و مطلوبات کنونی ملت باشد. کلاب هاوس صدای ملت را بلندتر کرده اما بیش و مهمتر از سایر پلتفرم‌ها، با توسعه دیالوگ، سخن ملت را نیز تنقیح می‌کند. در واقع از رهگذر گفت‌وگوی جدی در این پلتفرم (نسبت به نوع امکان گفت‌وگوهای سایر پلتفرم‌ها)، حرف ملت دقیق‌تر و تراش‌خورده‌تر عرضه می‌شود. بازگشت وضوح و دقت به حوزه عمومی می‌تواند این حوزه را از آشفتگی و بی‌قاعدگی پیشین نجات دهد و به طور کلی به تلطیف فضای سیاسی کشور نیز کمک کند. هر پلتفرمی (چه در مقام امکان‌های تکنولوژیک و چه در مقام امکان‌های زبانی) که بتواند امکان گفت‌وگو را کماً و کیفاً توسعه دهد، می‌تواند به بهداشت حوزه عمومی و سلامت و لطافت سیاست‌ورزی کمک کند. امروز ما به هر عاملی که امکان گفت‌وگو را ارتقا دهد باید روی خوش نشان دهیم.
سایر اخبار این روزنامه
«ابتکار» میزان تاثیر کاهش نرخ ارز بر بازار مسکن را بررسی کرد مسکن در انتظار ارزانی محمدعلی وکیلی نقش کلاب هاوس در انتخابات ۱۴۰۰ کدام فیلم می‌تواند جایزه اسکار را با خود به خانه ببرد؟ سرنوشت آدمک طلایی رئیس انستیتو پاستور ایران اعلام کرد پایان خرداد، ورود به فاز واکسیناسیون عمومی همه حواس‌ها متوجه سوء‌استفاده از واکسن است در سایه وخامت اقتصادی و کرونا وزارت امور خارجه نسبت به اوج تخریب‌ها علیه تیم هسته‌ای واکنش نشان داد دستگاه دیپلماسی علیه دروغ‌های شاخدار انتخابات ریاست جمهوری 1400 با تعدد نامزدها روبه‌رو است بازار داغ کاندیداتوری محمد باقر قالیباف: سپاه پاسداران از زمان تاسیس قوی ترین پشتیبان مردم بوده است روحانی: مخالفان هرچه هم زور داشته باشند، یک لحظه برای رفع تحریم صبر نمی کنیم واکنش معاون سپاه به انفجار در نزدیکی تاسیسات اتمی اسرائیل شرارتشان‌ به خودشان برگشت‌ نیکزاد: مسئولینی که بدون نوبت واکسن کرونا تزریق کرده اند، عزل شوند