کدام فیلم می‌تواند جایزه اسکار را با خود به خانه ببرد؟ سرنوشت آدمک طلایی

گروه فرهنگ و هنر – دیگر چیزی به برگزاری نود و سومین دوره جوایز اسکار باقی نمانده است. بعد از چندین بار تعویق سرانجام 25 آوریل اسکار 2021 برگزار می‌شود. اما کدام فیلم‌ها می‌توانند آدمک طلایی را با خود به خانه ببرند؟
هر سال حدود بهمن ماه مهم‌ترین جایزه سینمایی جهان اهدا می‌شود اما امسال به دلیل شیوع کرونا و عدم امکان گردهمایی چگونگی و تاریخ برگزاری این رخداد جهانی در هاله‌ای از ابهام قرار داشت. نود و سومین مراسم اهدای جوایز اسکار قرار بود در تاریخ ۲۸ فوریه ۲۰۲۱ (۱۰ اسفند ۹۹) برگزار شود در نهایت به ۲۵ آوریل ۲۰۲۱ (۱۲ فروردین ۱۴۰۰) موکول شد و به همین دلیل تاریخ نهایی پذیرش آثار حاضر در جوایز اسکار هم تا ۲۸ فوریه (۱۲ بهمن ‌ماه ۱۳۹۹) تمدید شده بود. بخشی از مراسم اسکار که در سالن یونیون استیشن لس آنجلس برگزار خواهد شد مشابه یک تولید تلویزیونی در نظر گرفته می‌شود و بنابراین افراد ملزم به استفاده از ماسک در مقابل دوبین نیستند، با این وجود زمانی که افراد مقابل دوربین نیستند باید از ماسک استفاده کنند. آکادمی اسکار همچنان اعلام کرد شمار شرکت‌کنندگان در مراسم اسکار محدود به ۱۷۰ نفر خواهد بود که به صورت چرخشی در مراسم حضور می‌یابند. شرکت‌کنندگان در مراسم امسال جوایز آکادمی حداقل باید سه بار پیش از حضور در این مراسم تست کرونا بدهند و در هنگام شرکت در مراسم هم تب‌سنجی از افراد الزامی است. همچنین یک فرش قرمز مختصر با حضور سه عکاس و شماری محدود از نمایندگان خبری برای مصاحبه برگزار می‌شود و نمایندگان خبری بین‌المللی برای پوشش مراسم اسکار نیز از کشورهای کانادا، ژاپن، انگلیس، آلمان، فرانسه، برزیل، اسپانیا، مکزیک و استرالیا خواهند بود.
مانند هر سال فیلم‌های بسیاری برای دریافت جایزه اسکار کنار یکدیگر به رقابت پرداختند و سرانجام فهرست نهایی نامزدهای این رخداد بین‌المللی در 25 اسفند ماه اعلام شد. فیلم‌های «پدر»، «یهودا و مسیح سیاه»، «منک»، «میناری»، «سرزمین آوارگان»، «زن جوان امیدوار»، «صدای فلز» و «دادگاه هفت شیکاگویی» به عنوان نامزدهای نهایی بهترین فیلم انتخاب شدند. اما کدام یک از این فیلم‌ها شانس بیشتری برای دریافت بزرگ‌ترین جایزه سینمایی جهان را دارند؟
در حال حاضر به‌نظر می‌رسد فیلم «سرزمین آوارگان» استودیو SearchlighPictures بیشترین شانس را برای بردن جایزه بهترین فیلم سال دارد. این فیلم پاییز گذشته در جشنواره مجازی بین‌المللی فیلم تورنتو به نمایش درآمد و از آن زمان مورد توجه منتقدان قرار گرفته است. کارگردان این فیلم، تصویر انسانی عمیقی از یک زن را ترسیم کرده که زندگی جاده‌‍‌ای را در پیش گرفته است و از چیزهای کوچک لذت می‌برد؛ او همدلی قابل توجهی به مردمی می‌دهد که جامعه اغلب آن‌ها را کنار گذاشته یا به کل آنان را نادیده می‌گیرد. این فیلم یک اثر طبیعت‌گرای درخشان است که هیچگاه موضوعیت خود را از دست نمی‌دهد.


اما اگر این اثر تنها یک رقیب جدی داشته باشد، آن فیلم «منک» ساخته دیوید فینچر است. این فیلم ورای هر بحث دیگری درباره ماجرا و محتوای خود در وهله اول به خود هالیوود و سینماگران غربی و بعد هم به همه ما می‌گوید که سینمای آمریکا برای حیات و جریان داشتن خون در رگ‌هایش به چنین فیلم‌هایی درسال نیاز دارد و نه به فیلم‌های دست چندمی و سطحی این روزها که در سینمای آنجا زیاده شده است. «منک» یک فیلم بسیار هوشمندانه و دقیق و البته متکی بر جریان اصیل و قصه‌گوی فیلمسازی در هالیوود است. سینمای قصه‌گو ولی با فیلمنامه‌ای کمی پیچیده که بدون داشتن تعقیب و گریز و جنایت و خشونت که از عناصر اصلی سینمای فینچر است، با کنش و واکنش میان کاراکترها و اتفاقات ریز و درشت فیلم، گره‌های جذابی را در یک درام هیجان انگیز درباره یک فیلمنامه‌نویس زمین خورده می‌سازد. فینچر تاکنون جایزه اسکار نبرده و هیچکدام از فیلم‌هایش هم موفق به کسب جایزه بهترین فیلم سال نشدند. اما این فیلم به نوعی باعث شده فکر کنیم که شاید بهترین شانس او برای بردن جایزه آکادمی اسکار 2021 باشد.
«یهودا و مسیح سیاه» تقریبا با یک تیم نه چندان معروف سروشکل گرفت. بودجه ۲۶ میلیون دلاری فیلم نیز حکایت از مستقل بودن آن داشت. انتشار این فیلم اول بار در ۱ فوریه ۲۰۲۱ (جشنواره ساندنس) و از ۱۲ فوریه ۲۰۲۱ (ایالات متحده آمریکا) انجام گرفت که با توجه به نعطیلی سینماها بر اثر پاندمی فیلم در گیشه توفیقی نیافت و تنها ۴ میلیون دلار درآمد داشت. مهمترین چهره فیلم دنیل کالویااست که پیش از این با فیلم برو بیرون در اسکار ۲۰۱۸ به عنوان بازیگر حضور داشت. داستان فیلم در مورد حزب پلنگ سیاه و خیانت به فرد همپتون (با بازیگری دنیل کالویا) رئیس بخش ایلینوی حزب پلنگ سیاه توسط خبرچین اداره تحقیقات فدرال ویلیام اونیل (با بازیگری کیت استنفیلد) در دهه ۱۹۶۰ شیکاگو است. حزب پلنگ سیاه یک سازمان سوسیالیست آمریکایی بود که برای حقوق سیاه پوستان در آمریکا کار می‌کرد. حزب پلنگ سیاه یکی از بحث برانگیزترین گروه‌های سیاسی در دهه ۶۰ میلادی بود و توجه زیادی به برنامه‌های اجتماعی، دوره‌های دفاع از خود داشت.
فیلم «دادگاه شیکاگو هفت» یا «دادگاه هفت شیکاگویی»، فیلمی تاریخی و یک درام حقوقی به نویسندگی و کارگردانی آرون سورکین محصول سال ۲۰۲۰ آمریکا است. این فیلم روایتی واقعی از دادگاه هفت نفر از لیدر های جنبش مخالفت جنگ ایالات متحده علیه ویتنام می باشد که به اتهام عبور از مرز های ایالتی به قصد شورش تحت محاکمه قرار گرفتند. در این فیلم بازیگرانی چون ساشا بارون کوهن، ادی ردمین، یحیی عبدالمتین دوم، جرمی استرانگ، جوزف گوردون لویت، توماس میدلتیچ، فرانک لانگلا، ویلیام هرت، مایکل کیتون و مارک رایلنس به ایفای نقش پرداخته‌اند.
از لی آیزاک چونگ تا به حال هیچ فیلم مشهوری ندیده بودیم اما او ناگهان فیلمی ساخت که بخت اسکار پیدا کرده و در فهرست نامزدهای اسکار قرار گرفت. «میناری»، نوعی سبزی خوراکی کره‌ای است. فیلم «میناری»، نگاهی شاعرانه به دوران کودکی این فیلمساز کر‌ه‌ای/آمریکایی انداخته و حکایت زندگی یک خانواده‌ مهاجر کره‌ای را تعریف کرده که در تلاشند تا خود را با شرایط زندگی در شهرک کوچکی در آرکانزاس وفق دهند. در این فیلم در دهه ۱۹۸۰، جیکوب (استیون پوئن) به این نتیجه می‌رسد که اگر از کالیفرنیا به آرکانزاس بروند، شانس بیشتری برای موفقیت دارند. جیکوب و همسرش مونیکا، ده سالی در آنجا به کار تشخیص جنسیت مرغ و خروس‌ها در یک مرغداری مشغول بوده‌اند. حالا جیکوب یک مرغداری وسط آمریکا پیدا کرده که به مهارت‌های او نیاز دارد. از آن مهم‌تر، زمین در آرکانزاس خیلی ارزان‌تر است و به او اجازه می‌دهد رویای خود را عملی کند.
فیلم درام و دلهره‌آور «زن جوان امیدوار» توانست امتیازات خوبی از منتقدان بگیرد. این فیلم یکی از جدیدترین آثار درام، دلهره‌آور، کمدی و جنایی شرکت فوکس فیچرز است که توسط بازیگر، تهیه‌کننده، نویسنده و کارگردان بااستعدادی به امرالد فنل ساخته شده و در لیست بهترین فیلم‌های کمدی 2020 زومجی نیز جای گرفته است.
«صدای فلز» فیلمی به کارگردانی داریوس مردر مهمترین فیلم سال ۲۰۱۹ است، فیلمی در ستایش انسان و حواس او. داستان فیلم درباره درامری است که شنوایی خود را از دست می‌دهد و فقدان این حواس بهانه‌ای می‌شود تا او بیشتر به خود رجوع کند. فرم فیلم به خوبی این فقدان را به نمایش گذاشته است. بازی با صداها و تداعی ناشنوایی به صورت سوت و صدای خفه محیط و گفت‌و‌گو‌ها میزان هم‌ذات‌پنداری بالایی در مخاطب با شخصیت فیلم ایجاد می‌کند.
«پدر» اولین تجربه‌ فیلمسازی رمان‌نویس و نمایش‌نامه‌نویس فرانسوی «فلوریان زلر» است که آن را بر اساس نمایشنامه‌ خودش ساخته است. در شروع فیلم، «ان» در لندن به خانه‌ دنج، بزرگ و مرتب خود می‌رود و با پدرش «آنتونی» 80 ساله که نیازمند مراقب است، خوش و بش می‌کند. حافظه‌ او روز به روز ضعیف‌تر می‌شود اما او همچنان روحیه‌ محکم و مبارز خود را حفظ کرده است. کیفیتی را که از «آنتونی هاپکینز» انتظار داریم کاملاً برآورده می‌شود. نقش‌آفرینی زوج اصلی فیلم یعنی «هاپکینز» و «کلمن» درخشان و تکان‌دهنده است. «پدر» کاری می‌کند که کمتر فیلمی درباره‌ زوال روانی در کهنسالی توانسته است به این شکل و به این کاملی انجام دهد. این فیلم ما را درون ذهن کسی قرار می‌دهد که دارد توان ذهنی‌اش را از دست می‌دهد و این کار را با آشکار کردن تجربه‌های منطقی و یکپارچه انجام می‌دهد.
برای اینکه ببینیم کدام فیلم می‌تواند جایزه بهترین فیلم را از آن خود کند، تنها یک روز دیگر باید منتظر ماند. سوتیتر: فیلم‌های «پدر»، «یهودا و مسیح سیاه»، «منک»، «میناری»، «سرزمین آوارگان»، «زن جوان امیدوار»، «صدای فلز» و «دادگاه هفت شیکاگویی» به عنوان نامزدهای نهایی بهترین فیلم انتخاب شدند
سایر اخبار این روزنامه
«ابتکار» میزان تاثیر کاهش نرخ ارز بر بازار مسکن را بررسی کرد مسکن در انتظار ارزانی محمدعلی وکیلی نقش کلاب هاوس در انتخابات ۱۴۰۰ کدام فیلم می‌تواند جایزه اسکار را با خود به خانه ببرد؟ سرنوشت آدمک طلایی رئیس انستیتو پاستور ایران اعلام کرد پایان خرداد، ورود به فاز واکسیناسیون عمومی همه حواس‌ها متوجه سوء‌استفاده از واکسن است در سایه وخامت اقتصادی و کرونا وزارت امور خارجه نسبت به اوج تخریب‌ها علیه تیم هسته‌ای واکنش نشان داد دستگاه دیپلماسی علیه دروغ‌های شاخدار انتخابات ریاست جمهوری 1400 با تعدد نامزدها روبه‌رو است بازار داغ کاندیداتوری محمد باقر قالیباف: سپاه پاسداران از زمان تاسیس قوی ترین پشتیبان مردم بوده است روحانی: مخالفان هرچه هم زور داشته باشند، یک لحظه برای رفع تحریم صبر نمی کنیم واکنش معاون سپاه به انفجار در نزدیکی تاسیسات اتمی اسرائیل شرارتشان‌ به خودشان برگشت‌ نیکزاد: مسئولینی که بدون نوبت واکسن کرونا تزریق کرده اند، عزل شوند