۱۸ استان شرایط مساعدی ندارند

شهروند آنلاین: رئیس‌جمهوری با بیان اینکه ۱۸ استان شرایط مساعدی در برابر کرونا ندارند، تأکید کرد: «از قرارگاه می‌خواهیم تیم‌های نظارت ویژه تشکیل دهند و نظارت را چه در اصناف و چه در ادارات تشدید کنند.»

 حجت‌الاسلام والمسلمین «حسن روحانی» در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: «بیشتر استان‌های ما در مسیر پیک این بیماری هستند و به پیک نهایی آن نرسیدند. ۱۸ استان به‌طور ویژه نام برده شد که شرایط‌شان مساعد نیست و هفت استان از این استان‌ها، شرایط‌شان بدتر است.»

اوی ادامه داد: «۱۲ استان شرایطی دارند که اگر مراقبت کنند، وضعیت بهتری خواهند داشت. سایر استان‌ها از نظر ابتلا، بستری‌ها و فوتی‌ها شرایط نگران‌کننده‌ای دارند و باید در این شرایط مراقبت کنیم.»

رئیس‌جمهوری با تأکید بر اینکه راهی نداریم در این هفته و هفته آینده تمام توان خود را به کار گیریم، اظهار داشت: «متولیان نظارت باید نظارت خود را تشدید کنند؛ چه در مناطق قرمز و چه در مناطق نارنجی. از قرارگاه می‌خواهیم تیم‌های نظارت ویژه تشکیل دهند و نظارت را چه در اصناف و چه در ادارات تشدید کنند و الا نمی‌توانیم از موج چهارم خلاصی یابیم.»



سرجمع رعایت پروتکل‌های بهداشتی زیر ۶۰ درصد است

روحانی با بیان اینکه مردم هم باید مراقبت را بالا ببرند، تصریح کرد: «امروز گزارش داده شد که مردم هم مراقبت نمی‌کنند و سرجمع رعایت پروتکل‌های بهداشتی زیر ۶۰ درصد است، در حالی که رعایت پروتکل‌ها باید بالای ۸۰ و ۹۰درصد برسد تا از این موج عبور کنیم.»

رئیس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه یکی از اولویت‌های بزرگ دولت در این مقطع واکسن است، گفت: «به رئیس کل بانک مرکزی دستور دادم که اولویت اول برای تأمین ارز واکسن است. هیچ اولویتی بالاتر از آن نیست و حتی در جلسه قبل دولت به او دستور دادم با هر مشکلی هست، ۱۰۰میلیون دلار پول آن را کنار بگذارد، اما برای جا‌به‌جاکردن این پول‌ها با مشکلات بزرگی مواجه هستیم.»

روحانی یادآور شد: «واکسن خریداری کردیم و می‌کنیم و پول آن را هم تأمین می‌کنیم. وزارت خارجه و بانک مرکزی،‌ وزیرانی که در کمیسیون مشترک برخی کشورها هستند، همه شبانه‌روز تلاش می‌کنند که اگر ۲۴ساعت یکی از این تلاش‌ها را روی کاغذ بیاوریم تا مردم ببینند که پول واکسن فلان کشور شرقی است یا غربی یا هر کجا که هست می‌خواهیم پرداخت کنیم و جا‌به‌جا کنیم، واقعا تحریم یک جنایت بزرگ است که در تاریخ ایران رخ داده است.»

 عده‌ای به دلیل باندبازی همه مشکلات را روی دوش دولت می‌اندازند

رئیس‌جمهوری گفت: «متأسفانه عده‌ای روی باندبازی‌های سیاسی برای اینکه همه مشکلات را به دوش دولت بیندازند، حاضر نیستند مسأله را بفهمند. حاضر نیستند بفهمند برای اینکه واکسن وارد کنیم، حداقل یک‌ونیم میلیارد دلار پول می‌خواهیم. جابه‌جایی و تأمین پول و خرید آنها از کشورهای مختلف آسان نیست، البته الان بخش خصوصی هم آزاد شده که زیر نظر وزارت بهداشت واکسن وارد کند و حتی اگر وزارت بهداشت نیازهایی دارد، باز بخش خصوصی تأمین کند، این کار آسان و ساده نیست. حمل‌ونقل و جابه‌جایی، نظارت، ‌امنیت واکسن‌ها همه مطرح است.»

روحانی ادامه داد:‌ «متأسفانه از روز اول تا امروز ما گرفتار تحریم بودیم. همین امروز هم که داریم پول را جا‌به‌جا می‌کنیم، گرفتار تحریم هستیم. از کشوری می‌خواهیم به کشور دیگری پول جا‌به‌جا کنیم، مشکل داریم. حتی در انتقال پول از عراق به سوریه چقدر دردسر داریم تا یک مورد جابه‌جایی انجام شود.»

رئیس‌جمهوری در عین حال گفت: «خرید واکسن یک اولویت است و پول واکسن را ما تأمین خواهیم کرد. واکسن را به اندازه کافی وارد می‌کنیم و شرایط ما در واکسیناسیون حتما از اواخر ماه اردیبهشت شرایط بهتری خواهد بود.»

او اضافه کرد: «از وزارت بهداشت و درمان که بار سنگینی بر دوش آنهاست، می‌خواهم که در بخش واکسن به خوبی برای مردم توضیح دهند که چند دوز واکسن وارد شده است، ‌کجاها این واکسیناسیون انجام گرفته و به چه افرادی تزریق شده است و همه اطلاعات لازم در اختیار آنها گذاشته شود.»