کرونای هندی در کمین

فریبا خان احمدی
کرونا در حالی در جهان تغییر چهره داده و نظام سلامت برخی کشورها از جمله هند و انگلیس را در آستانه فروپاشی قرار داده است که خبرها از گردش بالای واریانت جدید ویروس کرونا در سراسر دنیا حکایت دارد. در ایران هم به گفته رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا کشور در دو هفته آینده وضعیت بسیار حساسی در پیش دارد علاوه بر این و در کنار اوضاع نامطلوب کرونایی بخصوص در 25 استان کشور، مسئولان ستاد ملی مقابله با کرونا از یک جهش بزرگ سخن می‌گویند که می‌تواند با سرعت بیشتری نسبت به ویروس بریتانیایی منتقل و حتی در قاره‌های دیگر منتشر شود. در چنین شرایطی رئیس جمهوری هم به تمامی دست اندرکاران حوزه مبارزه با کرونا دستور داده باید به‌طور جدی مراقبت کنیم تا ویروس جهش یافته هندی به کشور وارد نشود و گرفتاری جدیدی برای مردم ایجاد نکند.
ازطرفی دغدغه ورود ویروس هندی به کشور در حالی مطرح می‌شود که همین حالا هم کمر بیمارستان‌ها زیر بار مراجعین خم شده و نمودارهای مبتلایان  و مرگ و میر نیز روزهای سیاه کرونایی را ترسیم می‌کنند. هم اکنون منحنی ابتلا و مرگ و میر کرونا از مسیر سینوسی خارج شده و روی خط عمود قرار گرفته است به‌طوری که روند مبتلایان با سرعت 7 برابر بیشتر از موج قبلی پیشروی می‌کند، فوتی‌ها 4 برابر و بستری‌ها نیز دو تا سه برابر رشد داشته و تعداد شهرهای قرمز نیز نسبت به روزهای پایانی سال گذشته بیش از 10 برابر افزایش داشته است. دیروز نیزبا فوت 374 بیمار دیگر مجموع قربانیان کرونا در کشور از 69 هزار نفر گذشت و رقم مبتلایان نیز با شناسایی
 18 هزار و 230 بیمار جدید به دو میلیون و 377 هزار و 39 نفر رسید. نمودارهای ورود و خروج و بستری بیماران کرونایی در بیمارستان‌ها نشان می‌دهد که با اپیدمی ممتدی روبه‌رو هستیم و روند همه‌گیری ادامه دارد و هر روز با شرایط جدیدی مواجه می‌شویم.


ویروس مسری با تلفات زیاد
براساس آنچه سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا تأکید کرده است جدی گرفتن ویروس جهش یافته انگلیسی مهم است. اما به گفته او؛ ویروس جهش یافته هندی بشدت مسری‌تر است که میزان تلفات بالایی دارد و گفته می‌شود حتی از ویروس‌های جهش یافته دیگر شدیدتر است. استان‌هایی که در مرز شرقی کشور در همسایگی افغانستان و پاکستان قرار دارند باید مراعات کنند و توصیه شد استانداران تمهیدات لازم را بیندیشند. در همین زمینه و بعد از درخواست وزارت بهداشت برای جلوگیری از پروازهای هند همچنین فرمانده قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا در نامه‌ای به وزیر راه و شهرسازی هرگونه تردد مستقیم یا غیر مستقیم مسافر و کالا با این کشور را تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام کرد. رحمانی فضلی همچنین در ابلاغیه‌ها و مکاتبات دیگری با استانداران استان‌های مرزی شرق کشور و همچنین ستاد کل نیروهای مسلح، دیگر تدابیر و اقدامات لازم برای تحقق ممنوعیت انتقال مسافر از مبدأ اولیه یا ثانویه کشور هندوستان را خواستار شد.
2426 هندی قربانی در 24 ساعت گذشته
از سوی دیگر رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی در این باره می‌گوید که ویروس در کشورهای انگلیس و ژاپن و پاکستان چرخیده و قطع به یقین نمی‌توان گفت واریانت هندی وارد ایران نشده است. اگرچه هنوز مشخص نیست که این نوع جهش یافته تا چه اندازه خطرناک است اما تا همین جا به نگرانی‌های زیادی دامن زده است. در هند رکورد در 24 ساعت 2426 نفر قربانی جدید ناشی از این ویروس ثبت شده و رکورد بی‌سابقه موارد ابتلا به کرونا ویروس موجب کمبود شدید تخت‌های بستری و ذخایر اکسیژنی شده است. البته برخی خبرها حکایت از فراگیر شدن ویروس جهش یافته هندی در کشورهای اروپایی دارد. مقامات بهداشتی بروکسل از شناسایی نوع هندی ویروس جهش یافته کرونا در ۲۰ دانشجوی هندی که اواسط ماه جاری میلادی وارد بلژیک شده‌اند، خبر داده‌اند. این در حالی است که بنابر اعلام سازمان جهانی بهداشت، این نوع ویروس کرونا به‌دلیل «جهش مضاعف» آن به مراتب از دیگر گونه‌ها مسری‌تر است. همزمان با قرار گرفتن هند در فهرست کشورهای پرخطر کرونایی، آمارهای رسمی انگلیس نیز نشان می‌دهد که شمار مبتلایان به گونه هندی کرونا فقط در عرض یک هفته گذشته ۷۵ درصد در انگلیس افزایش داشته است.بی اثر شدن واکسن‌ها با ویروس هندی
علیرضا ناجی رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه شهید بهشتی به «ایران» می‌گوید که گونه هندی کرونا از قدرت انتقال‌پذیری بالاتری برخوردار است و می‌تواند واکسن‌های موجود را بی‌اثر کند.به‌گفته وی؛ هنوز مشخص نیست واریانت جدید ویروس یعنی B1.617 تا چه اندازه باعث افزایش شمار مبتلایان و سرعت شیوع شده است با این حال وجود نشانه‌هایی این فرضیه را تقویت می‌کند. برای مثال در کشور هند این گونه جهش یافته باعث افزایش صعودی شمار تازه مبتلایان شده است.وی در ادامه می‌گوید: در واریانت هندی ویروس کرونا دو تا موتاسیون در قسمت اسپایک ویروس رخ داده است به‌نظر می‌رسد این واریانت‌ها انتقال ویروس را زیاد می‌کند البته نگرانی ما مقاومت به واکسن است. در حال حاضر کووید19 در هندوستان بسیار شیوع پیدا کرده و واریانت غالب شده است البته جهش هندی در همه دنیا افزایش پیدا کرده و موارد متعددی از انگلستان و ژاپن گزارش شده است.
ناجی می‌گوید: به‌نظر می‌رسد واریانت هندی با شدت بسیار بالایی منتقل می‌شود و برای همین هم در انگلیس و هند لجام گسیخته می‌چرخد البته ما همین شک و تردید را در مورد ایران هم داریم گرچه ویروس غالب در ایران در پیک چهارم واریانت بریتیش است اما اگر بررسی‌های درستی روی ژنتیک پروتئین اسپایک ویروس انجام دهیم شاید ببینیم موتاسیون‌های دیگری هم به غیر از موتاسیون بریتیش داریم.این ویروس شناس می‌افزاید: ما می‌بینیم موارد متعددی که واکسن کرونا هم تزریق کرده‌اند مجدداً بیماری را گرفتند حتی افرادی که خارج از کشور واکسن مدرنا تزریق کرده‌اند باز مبتلا به بیماری شدند که البته خفیف روبه متوسط بوده است. ما انتظار ایمنی در برابر واریانت هندی از واکسن‌های کرونا را نداریم این زنگ خطر جدی است و اثر واکسیناسیون را از بین می‌برد. باید هر چه سریع‌تر در محورهایی که می‌تواند موجب کاهش گردش ویروس شود حرکت کنیم اگر زود اقدام نکنیم فرصت را از دست خواهیم داد.
 ویروس در پاکستان چرخیده است
ناجی با بیان اینکه چنانچه واریانت هندی گستردگی بیشتری پیدا کند مجبور به واکسیناسیون جدید خواهیم بود، عنوان می‌کند: فکر می‌کنم با تمام این ضعف‌ها که دنیا در برابر کووید19 از خودش نشان داده شاید دو سال دیگر با این ویروس کلنجار برویم.
او با بیان اینکه هنوز گزارش‌های رسمی از ورود ویروس هندی به کشور نداریم، عنوان می‌کند: کشورهای همسایه واریانت هندی را شناسایی می‌کنند ویروس در پاکستان نیز چرخیده است با این حال ما بویژه به پاکستان رفت و آمد زمینی داریم و از راهی که فکرش را نمی‌کنیم گزیده می‌شویم. از طرفی مراکزی که در کشور برای پایش ژنتیکی ویروس انتخاب شده‌اند بیشتر در خدمت پژوهش‌های خودشان هستند تا در خدمت بهداشت در حالی‌که محققان باید روی این زمینه متمرکز شوند.
لغو طرح ترافیک در تهران
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اعلام اینکه ۲۵ استان در وضعیت بسیار بد کرونا قرار دارند، از لغو طرح ترافیک تهران از فردا خبر داد و در عین حال نسبت به ویروس هندی کرونا نیز هشدار داد. وضعیت کرونا در کشور اینگونه گزارش می‌شود 25 استان اصلاً در وضعیت خوبی نیستند و روند بیماری در 18 استان کشور همچنان صعودی است و هفت استان شامل تهران، خراسان رضوی، خراسان شمالی، گلستان، لرستان و همدان بیشترین روند صعودی را تجربه می‌کنند. علیرضا رئیسی با اشاره به ادامه دار شدن تعطیلی‌ها در این هفته، عنوان کرد: از امروز لغو طرح ترافیک در تهران آغاز می‌شود و برای ادامه لغو طرح ترافیک هم متعاقباً تصمیم‌گیری می‌شود. همچنین به‌منظور تسهیل رفت و آمد شب‌های قدر طرح ممنوعیت تردد از 10 شب تا ۳ صبح صرفاً در شب‌های قدر برداشته خواهد شد.

برش
روحانی: وضعیت قرمز است

«حسن روحانی» صبح دیروز  در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: بیشتر استان‌های ما در مسیر پیک این بیماری هستند و هنوز به پیک نهایی آن نرسیده‌اند. ۱۸ استان به طور ویژه نام برده شد که شرایط‌شان مساعد نیست و هفت استان از این استان‌ها، شرایط‌شان بدتر است همچنین  ۱۲ استان شرایطی دارند که اگر مراقبت کنند، وضعیت بهتری خواهند داشت. سایر استان‌ها از نظر ابتلا، بستری‌ها و فوتی‌ها شرایط نگران‌کننده‌ای دارند و باید در این شرایط مراقبت کنیم.
به گزارش ایرنا،  روحانی  با تأکید بر اینکه راهی نداریم در این هفته و هفته آینده تمام توان خود را به کار گیریم، اظهار داشت: متولیان نظارت باید نظارت خود را تشدید کنند؛ چه در مناطق قرمز و چه در مناطق نارنجی. از قرارگاه می‌خواهیم تیم‌های نظارت ویژه تشکیل دهند و  نظارت را چه در اصناف و چه در ادارات تشدید کنند و الا نمی‌توانیم از موج چهارم خلاصی یابیم.وی با بیان اینکه مردم هم باید مراقبت را بالا ببرند، تصریح کرد: امروز گزارش داده شد که مردم هم مراقبت نمی‌کنند و سرجمع رعایت پروتکل‌های بهداشتی زیر ۶۰ درصد است در حالی که رعایت پروتکل‌ها باید بالای ۸۰ و ۹۰ درصد برسد تا از این موج عبور کنیم.روحانی خاطرنشان کرد: هم دولت و هم مردم وظایفی دارند که دوشادوش هم باید این وظایف را اجرا کنند. دولت وظیفه تأمین مایحتاج عمومی مردم را دارد و متأسفانه در هفته‌های گذشته دیدید که وقتی حتی یک مورد از مایحتاج عمومی مردم دچار مشکل شده بود، مردم چه سختی‌هایی کشیدند و چه صف‌هایی تشکیل شد که هم برای شیوع کرونا تشدیدکننده بود و هم خودِ مردم را دچار مشکل کرده بود.
رئیس جمهوری با اشاره به کاهش شدید بارش‌ها در سال‌جاری و همزمان افزایش مصرف برق اضافه کرد: در شرایط خشکسالی مردم عزیز باید مراعات کنند و البته دولت هم باید همه توان خود را به کار گیرد. اگر یک روز برق، آب، تلفن یا اینترنت قطع شود چه مشکلاتی برای مردم ایجاد می‌شود؟ از همه وزرا و کارگزارانی که نگذاشتند یک روز در این زمینه برای مردم مشکل حادی پیش بیاید و مردم در این شرایط سخت بیماری مشکلات مضاعفی داشته باشند، تشکر می‌کنم.روحانی تأمین امکانات بهداشتی و درمانی را از دیگر وظایف برعهده دولت عنوان کرد و  گفت: لازم می‌دانم نکاتی را برای مردم توضیح دهم چون متأسفانه مسائل به طور روشن برای مردم توضیح داده نمی‌شود و عده‌ای هم هستند که از هر فرصتی می‌خواهند، سوء استفاده کنند. وی ادامه داد: برای اینکه بتوانیم از یک واکسن از سبد کواکس که مرجع ما هست،  استفاده کنیم،  ۱۷۸ میلیون دلار پول می‌خواهد. پول داریم، اما جابه جایی آن مشکل است. اینکه ما می‌گوییم تحریم روی همه زندگی مردم تأثیر می‌گذارد بعضی‌ها باور نمی‌کنند و خبر ندارند که اداره کشور چگونه است. نمی‌دانند که در این کشور برای اینکه مرغ را پرورش دهیم و گوشت آن در اختیار مردم قرار گیرد، چه مراحلی را طی می‌کند. عمدتاً نگهداری و آب آن داخلی است اما تمام نهاده‌های آن مثل کنجاله و جو و ذرت و بخش بزرگی از واکسن‌ها از خارج وارد می‌شود. حتی مرغ اجداد همه از خارج وارد می‌شود که آنها در تحریم برای ما مشکل ایجاد کردند. دکتر روحانی اولویت اول دولت در این مقطع را  تأمین و خرید واکسن دانست و تأکید کرد: به رئیس کل بانک مرکزی دستور دادم و گفتم اولویت اول تأمین ارز را به خرید واکسن اختصاص دهند. هیچ اولویتی بالاتر از این نیست. همه در حال تلاش شبانه روزی برای تأمین واکسن هستند و اگر امکان روی کاغذ آوردن این تلاش‌های شبانه روزی مقدور بود، مردم می‌دیدند که چه زحماتی کشیده می‌شود.
رئیس جمهوری با بیان اینکه تحریم یک جنایت بزرگ است که در تاریخ ایران اتفاق افتاده، اظهار داشت: متأسفانه یک عده در باندبازی‌های خودشان تلاش می کنند همه تقصیرها را به گردن دولت بیندازند و حاضر نیستند بفهمند که تحریم چه مشکلاتی برای اداره کشور ایجاد کرده است.دکتر روحانی تصریح کرد: با وجود همه این مشکلات تأمین واکسن اولویت اصلی و اول دولت است و به امید خدا با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شده، از اواخر اردیبهشت ماه شرایط واکسیناسیون تغییر کرده و وضعیت بهتر خواهد شد. وزارت بهداشت نیز باید سامانه‌ای را راه‌اندازی کند که تمام اطلاعات واکسیناسیون روی آن در دسترس همگانی باشد.روحانی همچنین با ابراز نگرانی از شیوع نوع جدید و جهش یافته ویروس کرونا در هند، اظهار داشت: باید به طور جدی مراقبت کنیم تا ویروس جهش یافته هندی به کشور وارد نشده و گرفتاری جدیدی برای مردم ایجاد نکند.رئیس جمهوری همچنین تأکید کرد که بهتر است در شرایط قرمز کرونایی، یک خط قرمزی هم برای حاشیه‌سازی داشته باشیم و مدتی حاشیه‌سازی را کنار بگذاریم تا با همیاری و همکاری یکدیگر بتوانیم از وضعیت دشوار فعلی عبور کنیم.