ریاست‌جمهوری زنان و موانع پیش‌رو

آرمان ملی- هر چند عده‌ای با تکیه با قانون اساسی و تفسیر مطلوب خود از کلمه رجل سیاسی از حضور زنان در انتخابات جلوگیری می‌کنند اما اگر به این نکته باور داشته باشیم که زنان توانایی حضور و فعالیت در همه عرصه‌ها را هم‌پای مردان دارند  و می‌توانند شایستگی‌های خود را نشان دهند آن زمان است که با تعبیر درست از رجل سیاسی امکان حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری فراهم می‌شود. کاندیداتوری مرحومه اعظم طالقانی در 2 دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری نشان از این داشت که زنان نیز می‌توانند در این عرصه حضور یابند و نباید آنها را از این حق محروم کرد؛ حقی که شاید برخی مسئولان بر زبان جاری کنند اما در مقام عمل آن را اجرا نمی‌کنند. 
  ظرفیت‌های بالای زنان 
زنان به عنوان قشری که نیمی از جامعه را تشکیل می‌دهند در 4 دهه گذشته پس از انقلاب توانسته‌اند توانایی‌های خود را به خوبی نشان دهند و در عرصه‌های مختلف هم‌پای مردان به فعالیت‌های مختلف بپردازند. هر چند هنوز برخی نظرات بسته پیرامون اینکه زنان باید صرفا در خانه بمانند و در فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی مشارکت نداشته باشند، وجود دارد و برخی جریانات نیز آن را نمایندگی می‌کنند. اما امروز قاطبه جامعه به این درک رسیده که نمی‌توان زنان را از حقوق‌حقه خود در ساحت‌های مختلف سیاسی، اجتماعی‌، آموزشی، ورزشی و ... محروم ساخت. از همین‌رو است که طی سال‌های اخیر شاهد درخشش بانوان در عرصه‌های بین‌المللی بوده‌ایم و در عرصه‌‌‌های مدیریتی نیز رشد و پیشرفت چشمگیر زنان را به عینه دیده‌ایم. از مدیر‌کلی برخی از وزارتخانه‌ها و استانداری‌ها گرفته تا نمایندگی مجلس و معاونت رئیس‌جمهور تلاش‌هایی بوده  که زنان در سال‌های اخیر از خود نشان داده‌اند تا بگویند ظرفیتی کمتر از مردان در عرصه‌های مدیریتی و اجرایی ندارند  و اگر نگاه جنسیتی از این حوزه برداشته شود شاید زنان عملکرد بهتری از مردان در برخی عرصه‌ها داشته باشند.  هر چند در دوره‌ای نیز شاهد وزیر زن بوده‌ایم اما در دوره‌های بعدی با فشارهای وارده تداوم نیافته است. در این راستا بسیار مطرح می‌شود زنان که قابلیت‌های مختلف مدیریتی و اجرایی بالایی دارند چرا نباید بتوانند در انتخابات ریاست‌جمهوری کاندیدا شوند و پستی مثل ریاست‌جمهوری را تجربه کنند. در حالی که در کشورهای مختلف این مساله امری عادی تلقی می‌شود. اما در کشورمان به خاطر برخی قرائت‌ها حضور زنان در برخی پست‌ها با مقاومت‌هایی روبه‌رو می‌شود. به‌خصوص اینکه مخالفان نیز هر زمان صحبت از ریاست‌جمهوری زنان به میدان آمده بحث کهنه رجل سیاسی را مطرح کرده‌اند  و با قرائت خود‌خواسته از آن، پای زنان را از حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری بریده‌اند. در حالی که بالاخره باید این حق برای زنان نیز پدید آید و آنها بتوانند با مردان به رقابت بپردازند.
  موضع زنان در برنامه‌های کاندیداها


یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب در خصوص آخرین فعالیت‌های مجمع زنان اصلاح‌طلب، اظهار کرد: مجمع زنان اصلاح‌طلب به عنوان یکی از احزاب جبهه اصلاحات به تناسب فضای سیاسی کشور، که فعالیت دوران انتخابات را اقتضا می‌کند، جلسات خود را افزایش داده است و موضوع انتخابات یکی از دستور‌جلسات ثابت مجمع طی یک ماه اخیر بوده است. زهرا شجاعی گفت: علاوه‌بر این مجمع در رابطه با انتخابات ریاست‌جمهوری که ما معتقدیم باید سد ورود زنان به انتخابات ریاست‌جمهوری، شکسته شود و ما در مرحله ثبت‌نام باقی نمانیم، یکی از موضوعات مورد بررسی است که درباره آن بحث و گفت‌وگو انجام شده و گام‌هایی که ما را به نقطه نهایی می‌رساند، ‌بررسی شده و موارد قانونی مانند تفسیر اصل ۱۱۵قانون اساسی یا افکار عمومی و شناسایی نیروها نیز مورد بحث و گفت‌و‌گو قرار گرفته است اما تاکنون به کاندیدای اجماعی درباره زنان نرسیده‌ایم گرچه می‌دانیم موانع دیگری غیر از شناسایی کاندیدا وجود دارد. دبیر کل مجمع زنان اصلاح‌طلب درخصوص انتخابات شوراها نیز بیان کرد: درباره انتخابات شوراها نیز مجمع زنان اصلاح‌طلب کمیته ویژه‌‎ای را تشکیل داده تا با حضور اعضای مجمع، که عضو شورا هستند و برخی دیگر از صاحب‌نظران در حوزه‌های انتخاباتی شوراها، ثبت‌نام خانم‌ها را در این زمینه رصد کنند. شجاعی بیان کرد: مجمع زنان اصلاح‌طلب در چارچوب فعالیت‌های ائتلاف احزاب زنان اصلاح‌طلب (صدف) برخی از این موضوعات را مورد بررسی قرار داده است و تلاش ما بر این است که از کاندیداهای ریاست‌جمهوری بخواهیم موضع خود را در ارتباط با بحث زنان در برنامه‌های آتی خود مطرح کنند و تأکید ما بر انتخاب معاون اولی از بین ‌خانم‌ها و بهره‌مندی از نیروی مدیریتی زنان در سطوح بالا و استانداری‌ها و معاونت‌های ریاست‌جمهوری است.
  انتخاب زن، یک فرآیند تدریجی
 دبیر‌کل مجمع زنان اصلاح‌طلب عنوان کرد: ما به تأیید صلاحیت بانوان توسط شورای نگهبان خوش‌بین نیستیم اما معتقدیم عدم‌خوش‌بینی ما نباید مانع از فعالیت‌مان شود. انتخاب یک زن به عنوان رئیس‌جمهور یک فرآیند تدریجی است که نیازمند برداشتن گام‌های مصمم و با برنامه طی زمانی طولانی است. بنابراین اولین گام که ثبت‌نام است توسط مرحومه خانم طالقانی برداشته و این سد شکسته شده است. وی اظهار کرد: گام دوم، تفسیر رسمی شورای نگهبان از کلمه رجال است. گرچه برخی از صاحب‌نظران حقوقی از جمله خانم جنیدی معتقدند نیاز به تفسیر ندارد و طبق استنادات حقوقی گفتند که انتخاب این کلمه به دلیل حذف شرط ذکوریت بوده است. بنابراین ذکر کلمه رجال به دلیل گسترش دایره انتخاب اشخاص بوده است. شجاعی تصریح کرد: حضور زنان در این مرحله و بررسی صلاحیت زنان در شورای نگهبان باید به عنوان مطالبه‌ای عمومی مطرح شود. 
سایر اخبار این روزنامه
مردم به خودتان رحم کنید اقتصاد ایران؛ گروگان سیاست ؟ بحران کرونا و بهایی که مردم می‌پردازند واکسن، تاریخ و سیاست افکار عمومی هر تصمیمی را برنمی‌تابد سيماي واقعي كاسبان تحريم «مخالفت با برجام» و «بی ثباتی چند سال اخير» ١٠٠ ميليارد زيان زد رفتار كبك پاسخ مردم نيست جرات مناظره نداريد؛ جسارت توهين، آري! گرفتن حق مردم برخی را ناراحت می کند كرونا از استان هاي محروم قرباني مي‌گيرد فرار مسئولان به جزیره توهمات ِ احمدی‌نژاد؟ گويا نظامي‌ها پاستور را رهـا نمي‌كنند دولت واحد نداريم؛ متاسفانه چند دولت داريم وقت « انتخابات» ياد «حجاب اختياری» افتاديد؟ اعتراضات تک‌نفره را بشنویم دو هفته حساسي پيش رو داريم ریاست‌جمهوری زنان و موانع پیش‌رو ویروس ترسناک‌ «هندی» پشت مرزهای ایران بازی سیاسی با مشکلات معیشتی مردم تناقض‌ درحرف و عمل سكوت در برابر افشاگري‌هاي سياسي! مثلث کابل، وین و بغداد: فصل تازه خاورمیانه سوءاستفاده کرونایی از قدرت عمومی