آسیب‌های اجتماعی نتیجه فقر فرهنگی است

امان الله قرائی مقدم‪-‬ آزار و اذیت یک کودک آنهم به دلیل تعصبش نسبت به یک تیم فوتبالی اتفاقی است که نیاز به واکاوی دارد و نمی‌توان به سادگی از کنار آن گذشت. البته بارها شاهد این رویدادهای
تلخ در جامعه بودیم که حتی برخوردهای قانونی هم جلودار آن نشده است. از همین رو است که متاسفانه این قبیل افراد در جامعه زیاد شده اند. اما باید گفت که بی‌شک این رفتارها نتیجه فقر فرهنگی است که گریبان جامعه را گرفته است و از آنجایی که قانون هم در همین فرهنگ است، مثلا می‌گوید بچه در اختیار پدر و مادر به خصوص پدرش است از همین رو اگر برخوردی هم صورت می‌گیرد به واسطه این فرهنگ بازدارنده نیست.
هرچه سطح فکری و فرهنگی افراد جامعه پایین‌تر باشد سبب رشد چنین افرادی در جامعه می‌گردد که به بهانه‌های الکی شخصی را مورد اذیت و آزار قرار می‌دهد. مجری قانون هم همانطور که عنوان شد در اجرای قانون هم تحت تاثیر این فرهنگ قرار می‌گیرد و آنچنان که باید با افراد آزار‌دهنده برخورد نمی‌کند.
علاوه بر این موضوع، در کتاب‌های درسی، سخنرانی‌ها، گفتگوها و اصولا آموزش و پرورش متاسفانه فرزندان را منفعل پرورش می‌دهیم در واقع کودکان را مستقل و خودباور تربیت نمی‌کنیم و آن‌ها را سلطه‌پذیر بار می‌آوریم که بعضا نتیجه آن می‌شود که آن‌ها در بزرگسالی یا با انواع آسیب‌های اجتماعی دست و پنجه نرم می‌کنند یا این چنین دیگران را آزار می‌دهند.


در نتیجه تا زمانی که سطح تفکر و فرهنگ و حتی باورها و اعتقادات مردم پایین باشد اینگونه کودک‌آزاری‌ها وجود خواهد داشت. در کل این رفتارها را در نتیجه فقر فرهنگی می‌دانم که هرچه می‌کشیم از همین موضوع
نشات می‌گیرد.