تقطیع‌شده است نظر واقعی ظریف نیست

واکنش وزارت خارجه به فایل صوتی جنجالی وزیر خارجه تقطیع‌شده است نظر واقعی ظریف نیست شرق: در پی انتشار محتویات یک فایل صوتی ضبط‌شده از وزیر خارجه ایران، سخنگوی وزارت خارجه، صحبت‌های محمدجواد ظریف در این فایل را تقطیع‌شده و ناقص خواند و آن را روایت کامل نظرات وی در این‌باره ندانست. 
در صحبت‌های منتشرشده ظریف در این‌باره مواضعی بی‌سابقه از او درباره عملکرد سردار سلیمانی، سپاه پاسداران و نیز عملکرد روسیه در صحنه سیاست خارجی ایران نقل می‌شود. سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به انتشار این فایل گفت: «دوستیِ دیرینه و قرابت‌های محمدجواد ظریف با شهید سردار سلیمانی بر کسی پوشیده نیست». 
سعید خطیب‌زاده عصر یک‌شنبه در پاسخ به سؤال خبرنگاران درباره فایل صوتی که وی آن را مخدوش‌شده خواند، گفت: «فایل صوتی منتشرشده از دکتر ظریف یک فایل تقطیع‌شده و گزینشی از یک گفت‌وگوی داخلی هفت‌ساعته است که به‌هیچ‌وجه منعکس‌کننده میزان احترام، تعاریف مفصل و تقدیرهایی که ایشان در ادامه گفت‌وگو به تفصیل از تدبیر، خرد، رشادت و نقش منحصربه‌فرد سردار سلیمانی در توفیقات منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران دارند، نیست». وی با بیان این ‌نکته که «دوستی دیرینه و قرابت‌های دکتر ظریف با سردار سلیمانی بر کسی پوشیده نیست»، افزود: این گفت‌وگو صرفا برای ثبت در حافظه سازمانی دولت ضبط شده بود و قرار به انتشار آن نبوده است و معلوم نیست توسط چه افرادی و با چه اهداف و نیاتی به صورت گزینشی در فضای مجازی منتشر شده است. 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان با بیان اینکه متأسفانه با توجه به افزایش بی‌اخلاقی‌های سیاسی که این روزها به صورت فزاینده شاهد آن هستیم، یادآورشد: «باید منتظر تقطیع و پخش بخش‌های گزینشی دیگری از این گفت‌وگو و یا موارد مشابه هم باشیم». خطیب‌زاده تأکید کرد: در صورت موافقت نهادهای ذی‌ربط کل گفت‌وگوی هفت‌ساعته منتشر خواهد شد».