فقط دو درصد مردم دنیا کامل واکسینه شده‌اند

آفتاب یزد - نجمه حمزه نیا: ویروس‌های کرونا گروه بزرگی از ویروس‌ها هستند که می‌توانند حیوانات و انسان‌ها را آلوده کنند و باعث بروز ناراحتی‌های تنفسی شوند؛ این ناراحتی‌ها ممکن است به اندازه سرماخوردگی خفیف یا به اندازه ذات الریه شدید باشند. همه‌گیری کووید-۱۹ یکی از بزرگترین رخدادهای کنونی محسوب می‌شود که بر اقتصاد، سلامت و رفتار افراد تاثیر بسزایی داشته است. بر اساس نتایج تحقیقات علمی تنها راه مقابله با کروناویروس جدید، عامل این بیماری، واکسن است لذا با توجه به اینکه در هفته جهانی واکسیناسیون قرار داریم با توجه به اهمیت موضوع آفتاب یزد درباره واکسن‌های مختلف کرونا و درمان مبتلایان با دکتر رامتین دبستانی، پزشک عمومی و دکتر ویدا مرزبان گفتگو کرده است.
در ابتدا دکتر دبستانی در اینباره می‌گوید: یک سال و چند ماهی است که ویروس کرونا به ایران آمده و به طور ناخواسته در حال شیوع است. نگاهی به سطح جامعه و چهره‌های مردم گویای ترس و اضطراب از این ویروس است. در این شرایط شاید طبیعی باشد که اولویت‌ها در ذهن بسیاری از افراد، خانواده وخود فرد باشد، اما در این میان افراد متعهد و فداکاری هستند که اولویت‌شان مردم و رسیدگی به مبتلایان به کرونا است.
وی بیان کرد: درمان بیماری‌ها وابستگی زیادی به تعامل بین پزشک و بیمار دارد و نتیجه همکاری بیمار با پزشک، درمانی سریع و موفق است. این امر هنگامی محقق می‌شود که پزشک از توانایی برقراری ارتباط با بیمار برخوردار باشد.
این پزشک عمومی خاطرنشان کرد: تحقیقات زیادی نشان داده‌اند که ناتوانی کادر درمانی به خصوص پزشکان و پرستاران در ایجاد رابطه مناسب با بیماران نه تنها هزینه‌های زیادی ایجاد می‌کند بلکه موجب می‌شود که بیماران از فرآیند درمان نیز ناراضی باشند، به دستورالعمل‌های درمانی پزشک معالج عمل نکنند، تصمیم به تعویض پزشک داشته باشند و به طور کلی نسبت به درمان و سازمان‌های بهداشتی و درمانی نگرش منفی پیدا کنند.


وی ابراز کرد: در میان هیاهوی شیوع ویروس کرونا و نگرانی مردم، مشاهده تلاش خستگی‌ناپذیر کادر درمان کشور برای مداوای مبتلایان به این بیماری، جلوه‌های زیبایی از ایثار را به نمایش گذاشته است. خط مقدم مقابله با کرونا که این روزها فداکارانه در حال خدمت‌رسانی هستند کادر بهداشت و درمان کشور است.
دکتر دبستانی اظهار کرد: مجاهدت این افراد در حالی است که کرونا فعالیت برخی از مشاغل و مدارس و... را تعطیل یا محدود کرده، اما همین شرایط شیفت‌های کاری کادر بهداشت و درمان را افزایش داده است و برخی از آن‌ها روزهاست که مجال بازگشت به منزل را پیدا نکرده‌اند. این پزشک عمومی ابراز کرد: بهتر است بدانیم که خانواده ویروس کرونا شامل انواع متعددی است. ویروسی که عفونت کرونا را به وجود می‌آورد «۲، SARS-CoV-» نام دارد. اما ویروس‌های دیگری از خانواده کرونا هم ممکن است در ما باعث ایجاد سرماخوردگی با علائم خفیف تا متوسط شده باشند یا بشوند که ما چندان نگران آن‌ها نیستیم. وی مطرح کرد: بروز علائم عفونت کرونا بین دو تا ۱۴ روز پس از انتقال ویروس کرونا آغاز می‌شوند، خفیف تا شدید هستند و حتی ممکن است به مرگ منتهی شوند. علائم شایع عفونت کرونا عبارتند از: بروز تب. سرفه. مشکلات تنفسی. خستگی. سردرد. فقدان ناگهانی حس بویایی و یا چشایی. گلودرد. آبریزش و گرفتگی بینی. تهوع و استفراغ و اسهال و درد سرتاسری بدن.
دکتر دبستانی می‌گوید: علایم بیماری کرونا در افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای وافراد مسن تر و کسانی که مشکلات پزشکی دیگری دارند (مانند آسم، دیابت، بیماری قلبی، فشار خون بالا)، به احتمال زیاد سخت‌تر خواهد بود.
این پزشک عمومی افزود: شست و شوی مرتب و صحیح دست‌ها با آب و صابون و شوینده‌های الکلی مناسب و استفاده صحیح از ماسک‌های تایید شده و حفظ فاصله اجتماعی تعریف شده بین افراد از جمله راه‌های مناسب پیشگیری از ابتلا به این ویروس می‌باشد. وی ابراز کرد: رئیس سازمان جهانی بهداشت واکسن را مهمترین راه مقابله با کرونا می‌داند و گفته است که واکسن برای برگرداندن ورق همه‌گیری کرونا بزرگترین امید است. «اما برای محافظت از مردم دنیا، باید مطمئن شویم که افراد در معرض خطر، همه جا و نه فقط در کشورهایی که پول واکسن را دارند، مصون شوند».
دکتر دبستانی بیان کرد که ما می‌دانیم که برای برگرداندن دنیا به حالت عادی واکسن کرونا نقش اساسی دارد اما موانع بسیار، راه بعضی کشورها را بسیار طولانی‌تر می‌کند. به عنوان مثال، بعضی کشورها و بلوک‌های سیاسی به محض در دسترس قرار گرفتن واکسن شروع برای خرید آن به رقابت برخاستند. مسائل دیگر مثل اکراه در زدن واکسن، دشواری‌های تولید و مشکلات توزیع و عرضه هم مانع راه رسیدن به ایمنی جمعی (گله‌ای) جهانی هستند که هدف نهایی مبارزه با کرونا است.
این پزشک عمومی توضیح داد: رساندن واکسن کووید به مردم، وابسته به فرآیندهای پیچیده، حضور شرکت‌های چند ملیتی، گذر از مقررات سختگیرانه بعضی کشورها و عوامل دیگری است که سبب می‌شوند محاسبه زمان دسترسی مردم به واکسن چندان راحت نباشد. وی اضافه کرد: مدیر برآوردهای جهانی در واحد اطلاعات اکونومیست، تحقیقات جامعی در این زمینه انجام داده است. در این تحقیقات ظرفیت جهانی تولید واکسن و زیربنای بخش بهداشت و درمان کشورها برای پیشبرد برنامه واکسیناسیون، همچنین جمعیت و وضعیت مالی کشورها در نظر گرفته شده است.
دکتر دبستانی افزود: بیشتر یافته‌های این تحقیق، همان داستان قدیمی شکاف بین فقیر و غنی را آشکار می‌سازد. بریتانیا و ایالات متحده آمریکا که از توانایی مالی برای سرمایه‌گذاری در زمینه تهیه واکسن برخوردار هستند، دسترسی خوبی به واکسن دارند، در حالی که بعضی از کشورهای ثروتمند دیگر مانند اعضای اتحادیه اروپا یا کانادا، در جایگاه بعدی قرار گرفته‌اند وبیشتر کشورها با درآمد پایین هنوز برنامه واکسیناسیون علیه کووید را آغاز نکرده اند، هر چند میزان پیشرفت کار در بعضی از آن‌ها به ویژه در خاورمیانه خوب بوده است. این پزشک عمومی مطرح کرد: انواع واکسن کرونا که در جهان استفاده می‌شود شامل واکسن‌های فایزر و استرازنکا و مدرنا و اسپوتنیک وی و سینوفارم و سینوواک و جانسن و اپیواک کرونا و کوواکسین (بهارات بیوتک) می‌باشند که به تازگی با ورود واکسن‌های اسپوتنک و استرازنکا و سینوفارم به ایران واکسیناسیون کادر درمان و اعضای نظام پزشکی ایران در تمام استان‌ها و همچنین گروه‌های پرخطر مثل بیماران خاص و تعداد دیگری از هموطنان‌مان آغاز شده است و امیدواریم هر چه سریع‌تر تمام مردم جهان علیه این ویروس واکسینه شوند. وی ادامه داد: همچنین چندین نوع واکسن هم در کشورمان مراحل کارآزمایی‌شان را سپری میکنند و ان‌شاءالله تولید این واکسنها هم در تسریع واکسیناسیون نتیجه بخش باشد.
دکتر دبستانی اظهار داشت: برنامه ایمنی‌سازی کرونا در بسیاری از کشورها آغاز شده است ولی بین عرضه و تقاضا تناسب وجود ندارد. طبق آمارهای رسمی، در حال حاضر در ۱۳۸ کشور بیش از هفتصد‌میلیون دوز واکسن کرونا تزریق شده است اما با در نظر گرفتن
جمعیت جهان که اندکی کمتر از ۷.۸ میلیارد نفر است، یعنی فقط حدود دو درصد جمعیت دنیا هر دو نوبت واکسن را تزریق کرده‌اند. با همین سرعت بیش از سه سال طول می‌کشد تا همه در کل دنیا واکسینه شوند، با توجه به اینکه تقریبا تمام واکسن‌های فعلی دونوبتی هستند. این پزشک عمومی ابراز داشت: به گزارش واحد اطلاعات نشریه اکونومیست، تا اواسط سال ۲۰۲۲ بیشتر افراد بالغ در اقتصادهای پیشرفته واکسینه خواهند شد. برای کشورهای با درآمد متوسط تا اواخر ۲۰۲۲ یا حتی اوایل ۲۰۲۴ طول خواهد کشید. اما فقیرترین ملت‌‎های دنیا باید تا سال ۲۰۲۴ منتظر ایمنی‌سازی گسترده بمانند، البته اصلا اگر چنین اتفاقی بیفتد.
وی تشریح کرد: در دنیا کارآیی و ایمنی بیش از ۲۰۰ واکسن در حال بررسی است و اگر این واکسن‌ها تایید و تولید انبوه شوند، می‌توانند آمار واکسیناسیون کرونا در دنیا را تصاعدی بالا ببرند. با وجود تلاش بی‌سابقه در طراحی، تولید و گرفتن مجوز برای این واکسن‌ها در مدتی کوتاه، شروع واکسیناسیون در جهان با دشواری‌های باورنکردنی و موانع مختلف روبرو است.
دکتر دبستانی ادامه داد: بسیاری از کشورهای دارای درآمد متوسط و اکثر کشورهای کم‌درآمد به ائتلاف واکسن سازمان بهداشت جهانی (کواکس) متکی‌اند که هدف آن تامین شش میلیارد دوز واکسن برای کشورهای فقیر است که دو میلیارد آن در سال ۲۰۲۱ داده می‌شود. این پزشک عمومی توضیح داد که انتظار می‌رفت سویه‌های جدید کرونا پیدا شوند، تمام ویروس‌ها برای شیوع خود را تکثیر می‌کنند و در این راه جهش پیدا می‌کنند. بیشتر این جهش‌ها تقریبا کم اهمیت هستند ولی گاهی جهشی اتفاق می‌افتد که به شیوع ویروس کمک می‌کند، مثل سویه‌هایی که ابتدا در بریتانیا، برزیل و آفریقای جنوبی شناسایی شدند.
وی ادامه داد: با این حال متخصصان فکر می‌کنند واکسن‌های موجود حداقل در کوتاه‌مدت موثرند البته این نگرانی وجود دارد که اگر به کرونا اجازه شیوع بی‌مهار در دنیا داده شود، می‌تواند به حدی جهش کند که واکسن‌ها و درمان‌های کنونی دیگر موثر نباشند و حتی افراد واکسینه در معرض ابتلای مجدد قرار بگیرند.
دکتر دبستانی می‌گوید: کارشناسان می‌گویند حتی در بدترین حالت، واکسن را می‌توان در عرض چند هفته یا چند ماه برای مطابقت با جهش‌های ویروس از نو طراحی و اصلاح کرد. در این صورت شاید هر سال برای سویه‌های جدید به واکسن جدید ویروس کرونا نیاز باشد، درست مثل آنفلوآنزای فصلی.
این پزشک عمومی مطرح کرد: اکراه و امتناع در زدن واکسن کرونا می‌تواند تاثیر بسزایی بر مصونیت جمعیت دنیا داشته باشد. در بعضی کشورهای ثروتمند، با وجود دسترسی به واکسن، تعداد کسانی که می‌خواهند واکسن بزنند رو به نزول است. نظرسنجی‌ها در فرانسه و ژاپن نشان می‌دهند حدود نیمی از جمعیت نمی‌خواهند واکسینه شوند. وی اضافه کرد: احتمال ایجاد لخته خون پس از تزریق واکسن آکسفورد/استرازنکا سبب شد بعضی کشورها با وجود همه‌گیری وسیع کووید ۱۹، مثل آلمان و ایتالیا، چند روز تزریق این واکسن را متوقف کنند و اکنون در برخی کشورها در زدن این واکسن اکراه و امتناعی ایجاد شده هر چند نهادهای مرجع مثل سازمان بهداشت جهانی و آژانس دارویی اروپا همچنان تاکید می‌کنند که فواید تزریق این واکسن به مراتب بیشتر از مضرات آن است و حتی در صورت اثبات رابطه این واکسن با لخته شدن خون، این عارضه در درصد بسیار کمی از جمعیت ایجاد می‌شود.
دکتر دبستانی افزود: این تردید در جهان توسعه‌یافته‌تر می‌تواند در کشورهای فقیرتر هم تکرار شود بخصوص اگر روند واکسیناسیون‌شان کند باشد. برخی کشورها، بخصوص آن‌هایی که جمعیت جوانی دارند ممکن است انگیزه واکسیناسیون را از دست بدهند بویژه اگر شیوع بیماری گسترده باشد و بخش بزرگی از جمعیت مصون شده باشد یا اگر هزینه‌ها بالا باشد.
این پزشک عمومی عنوان کرد: واکسیناسیون جهانی کرونا احتمالا تا اواخر ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ ادامه خواهد داشت و این احتمال را زیاد می‌کند که بعضی کشورهای در حال توسعه تصمیم بگیرند جمعیت خود را واکسینه نکنند. این باعث طولانی شدن روند بهبود اقتصاد جهان می‌شود و احتمال ظهور سویه‌های جدید ویروس کرونا را زیاد می‌کند. این سویه‌ها ممکن است به واکسن‌های فعلی مقاوم باشند و ما را برگردانند سر جای اول". وی اضافه کرد: اگر جمعیتی واکسینه می‌شود درصد کمی باشد، تاثیر بسزا بر رسیدن به ایمنی جمعی خواهد داشت که به عقیده متخصصان بهترین راه برای خاتمه همه‌گیری جهانی است.
دکتر دبستانی بیان کرد: وقتی درصد زیادی از جمعیت واکسینه شود می‌توان به ایمنی جمعی رسید چون وقتی درصد کسانی که بیماری را منتقل می‌کنند کم باشد، بقیه هم در امان می‌مانند. این برای هر بیماری عفونی متفاوت است. مثلا برای سرخک باید ۹۵درصد افراد واکسینه شوند و برای فلج اطفال ۸۰ درصد.
این پزشک عمومی اظهارکرد: کرونا یک بیماری جدید است و آستانه دستیابی به ایمنی جمعی برای آن شناخته نیست ولی همه‌گیرشناسان آن را حدود ۷۰ درصد تخمین می‌زنند. البته حال که همه‌گیری وارد سال دوم شده، کارشناسان به آرامی این عدد را بالاتر می‌برند. آنتونی فائوچی مشاور پزشکی ارشد دولت آمریکا قبول دارد که به مرور برآورد خود را بالا برده و اکنون اعتقاد دارد این عدد باید بین ۷۰ تا ۹۰ درصد باشد. وی خاطرنشان کرد: احتمال کرونای پایدار و فصلی واقعی است لذا توصیه می‌شود که به عنوان اولین قدم در مدیریت این بیماری، تلاش برای واکسیناسیون جهانی بیشتر شود. حتی اگر کرونا یک بیماری پایدار و فصلی باشد هم واکسیناسیون هنوز نقش مهمی دارد.
دکتر دبستانی گفت: با توجه به اینکه مدتی که ویروس کووید ۱۹ شناسایی شده، پیشرفت در طراحی و ساخت واکسن بی‌سابقه بوده است. شناخت از این ویروس جدید بیشتر شده و دانشمندان زیادی در دنیا فعالانه در کار آزمایش و بهینه‌سازی واکسن هستند. به همین دلیل معتقدم می‌توانیم خوشبین باشیم که با این تلاش‌ها، ایمنی مستقیم و غیرمستقیم کافی حاصل شود، درست است که ویروس ریشه‌کن نمی‌شود اما زندگی می‌تواند به حال عادی برگردد.
> عفونت ریه مهمترین علائم ابتلا به کرونا است
در ادامه نیز دکتر مرزبان در اینباره می‌گوید: به دلیل اینکه یکی از اجزاء اصلی گروه درمانی مبارزه با کرونا، فیزیوتراپیست‌ها هستند، در این زمان با از خود گذشتگی در تماس مستقیم با بیماران مبتلا به کرونا بودند و در جهت درمان‌شان کوشیدند و تعدادی هم خود مبتلا شدند و تعدادی هم متاسفانه فوت کردند. وی ادامه داد: لازم می‌دانم به نوبه خودم از تمام تلاش‌های همکارانم تشکر کنم و از مردم عزیز کشورم هم درخواست دارم که به دلیل حفظ سلامت‌شان از حضور در تجمعات خودداری و حتما در صورت لزوم جهت بیرون رفتن برای کارهای ضروری از ماسک و دستکش استفاده کنند تا هر چه زودتر میزان شیوع این ویروس و تلفات جانی‌اش به حداقل برسد.
این فیزیوتراپیست مطرح کرد: نقش مهم فیزیوتراپی در درمان بیماری کرونا در یکی از جدیدترین مقالات در ماه مارچ و با شیوع کرونا در جهان توسط متخصصان در ایتالیا به چاپ رسیده است که به اهمیت نقش فیزیوتراپی تنفسی و فیزیوتراپی قفسه سینه در بیماران مبتلا به کووید ۱۹ اشاره شده است.
وی بیان کرد: فیزیوتراپیست‌ها به عنوان عضوی از تیم چندگانه درمان در بخش مراقبت ویژه نقش موثری در کاهش عوارض تنفسی و جلوگیری از ضعف ناشی از بستری در بخش مراقبت ویژه ایفا می‌کند. از آنجا که یکی از مهمترین ارگان‌هایی که به دنبال بیماری کووید ۱۹ درگیری می‌شود، سیستم تنفسی است، بنابراین نقش فیزیوتراپیست‌ها به خصوص در زمینه فیزیوتراپی تنفسی در کنار دیگر متخصصین سلامت نقش مهمی در درمان و مراقبت این دسته از بیماران و غلبه بر علائم تنفسی بیماران مبتلا به کووید ۱۹ قابل اهمیت است.
دکتر مرزبان می‌گوید: برای درمان و بهبود عملکرد تنفسی مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ علاوه بر درمان طبی، انجام تکنیک‌های بازتوانی و فیزیوتراپی ریوی بسیار ضروری است. همچنین این اقدامات به عنوان آموزش‌های خودمراقبتی و ورزش‌های تنفسی برای بیماران قرنطینه در منزل توصیه می‌شود.
این عضو انجمن فیزیوتراپی ایران ابرازکرد: با توجه به اینکه مطالعات زیادی در مورد اثربخشی توانبخشی ریوی در بیماری‌هایِ مختلف درگیر‌کننده ریه انجام شده است. توانبخشی ریوی تکنیک‌های متعدد و مختلفی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به تمرین‌های تنفسی و فیزیوتراپی قفسه سینه اشاره کرد که کمک به پاکسازی راه‌های هوایی، ایجاد الگوی تنفسی عمیق، افزایش اشباع اکسیژن شریانی و بهبود حجم‌های ریوی و افزایش حجم بازدم ارادی در ثانیه اول و ظرفیت حیاتی اجباری می‌گردد.
وی خاطرنشان کرد که: عفونت ریه یکی از مهمترین علائم ابتلا به بیماری کرونا محسوب می‌شود که شامل چهار نوع است. نوع خفیف که علائم قابل توجهی از آن در رادیوگرافی ریه دیده نمی‌شود، نوع متوسط که بیمار طی آن دچار تب و علائم تنفسی شده و عفونت ریه در عکس قابل مشاهده است، نوع شدید که بیمار به سختی نفس می‌کشد و نوع شدید بحرانی که بیمار قادر به نفس کشیدن نیست و به دستگاه تنفس مصنوعی نیاز دارد؛ در مرحله شدید بحرانی، عملکرد سایر اندام‌های بدن نیز با مشکل رو به رو می‌شود.
این عضو انجمن فیزیوتراپی ایران عنوان کرد: متخصصان معتقد هستند که فیزیوتراپی تنفسی می‌تواند تا پیش از بروز مرحله حاد تنفسی، به بهبود عملکرد ریه‌ها و کاهش علائم بیماری کمک کند. این روش درمانی شامل تمرینات بدنی، تمرینات عضلات تنفسی، تمرین پاکسازی ریه، تمرینات انگیزشی، تنفس عمیق و آرام و تنفس دیافراگمی می‌شود. وی ادامه داد: علاوه بر تمرینات تنفسی، ورزش‌های کل بدن مانند حرکت مچ دست و پا، بالا آوردن اندام‌های تحتانی، انقباض عضلات باسن، شکم و ران نیز می‌تواند در بهبود سلامت بیماران مبتلا به کرونا کمک کند.
دکتر مرزبان اظهار داشت: فیزیوتراپیست با حفظ اصول بهداشتی و ایمنی، پوشش و تهویه مناسب، حرکات درمانی را برای بیمار اجرا می‌کند تا بیمار بتواند آن‌ها را به درستی انجام دهد.
این فیزیوتراپیست توضیح داد: فیزیوتراپی تنفسی عضلاتی را که در تنفس نقش دارند، تقویت کرده و با تخلیه ترشحات ریوی به تسهیل تنفس بیمارمبتلا به کووید ۱۹ کمک می‌کند. با استفاده از این روش درمانی، ظرفیت اکسیژن ریه‌ها افزایش یافته و فرد روند بهبود را سریع‌تر طی می‌کند، به طوری که به دستگاه تنفس مصنوعی نیاز پیدا نمی‌کند. وی اظهار داشت: متخصصان معتقد هستند که با انجام دادن بعضی تمرینات تنفسی می‌توان عملکرد سیستم تنفسی بدن را ارتقاء داد تا در صورت ابتلا به بیماری کرونا فرد با مشکل تنفسی حاد مواجه نشود.
دکتر مرزبان افزود: به دلیل افزایش هزینه‌های بستری، کاهش خطر عفونت‌های بیمارستانی، کاهش تعداد بستری، برنامه‌های توانبخشی ریوی جهت توانمندسازی و نیز بهبود خود مراقبتی بیماران کووید ۱۹ بیش از پیش تاکید شده است بنابراین نقش اصلی فیزیوتراپیست‌ها برای شروع برنامه‌های توانبخشی ریوی بیماران در زمان بستری و تاکید بر ادامه و پیگیری آن در منزل بیش از پیش آشکار می‌گردد.
این عضو انجمن فیزیوتراپی ایران تشریح کرد: فیزیوتراپی قفسه سینه نوعی، فیزیوتراپی است که به پاکسازی ترشحات راه‌های تنفسی از جمله مخاط کمک می‌کند و به این ترتیب جریان یافتن هوا در شش‌ها را بهتر نماید. انجام فیزیوتراپی قفسه سینه ممکن است نامطلوب و ناخوشایند و زمان بر باشد.
وی ادامه داد: فیزیوتراپی قفسه سینه شامل یکسری از تکنیک‌هایی است که توسط فیزیوتراپیست تنفسی انجام می‌شود. فیزیوتراپی تنفسی به عنوان یک مداخله درمانی است که شامل اصلاح الگوی تنفسی، تقویت عضلات سیستم تنفسی، تخلیه ترشحات داخل ریه و مجاری تنفسی، همچنین تحریک رفلکس سرفه و آموزش روش‌های تنفسی و تمرینات تنفسی است.
دکتر مرزبان اضافه کرد: برای بهتر شدن وضعیت تنفسی و اکسیژن‌رسانی به بدن بایستی این مداخله به روش‌هایی از قبیل تخلیه وضعیتی یا برونشی که در طی این روش با قرار دادن بیمار در وضعیت‌های خاص، از نیروی جاذبه جهت به حرکت درآوردن ترشحات ریوی و هدایت آن‌ها به سمت راه‌های هوایی مرکزی استفاده می‌شود، پرکاشن و ویبریشن که در وضعیت‌های تخلیه وضعیتی با هدف جداسازی ترشحات از دیواره راه‌های هوایی انجام می‌شود، تنفس لب غنچه‌ای که یک ورزش تنفسی ساده و راحت برای کاهش علائم تنگی نفس است و باعث می‌شود تنفس موثرتر و فرکانس نفس کشیدن کمتر شود و همچنین الگوی تنفسی را بهتر می‌کند و همچنین باعث می‌شود راه‌های هوایی در زمان طولانی‌تری باز بمانند و بازدم طولانی‌تری داشته باشند، تنفس دیافراگماتیک که این نوع نفس کشیدن وضعیت تنفسی را بهتر و عضله دیافراگم را تقویت می‌نماید. این عضو انجمن فیزیوتراپی ایران عنوان کرد: دیافراگم عضله‌ای است که به صورت یک صفحه درزیر قفسه سینه قرار گرفته و سینه را از شکم جدا می‌کند. این عضله در نفس کشیدن نقش مهمی دارد. وی می‌گوید: برخی بیماران بهبودیافته مبتلا به کووید ۱۹ و ترخیص‌شده به دلیل کاهش تحرک ممکن است دچار ضعف عضلات و خشکی‌های مفصلی موقت شوند که این عوامل باعث ضعف عملکرد عضلات بدن در هنگام راه رفتن می‌شود و در این زمینه نیز فیزیوتراپی می‌تواند این بیماران بهبودیافته را به زندگی عادی بازگرداند.
دکتر مرزبان توضیح داد: به دلیل توصیه متخصصان مبنی برعدم تجمعات و قرنطینه بودن اکثر افراد سالم در منزل جهت جلوگیری از شیوع کرونا و کاهش تحرکشان ممکن است دچار عوارض متعدد ناشی ازعدم تحرک شوند که در این مورد هم فیزیوتراپی با تجویز ورزش‌های مفید به افراد جامعه نقش مهمی دربهبود سلامت افراد سالم در دوران قرنطینه کرونایی می‌کند. این فیزیوتراپیست متذکر شد: به طور کلی رشته فیزیوتراپی یکی ازرشته‌های علوم پزشکی وتوانبخشی است که در درمان و پیشگیری و بازتوانی بسیاری از بیماری‌های مختلف ارتوپدی، رماتیسمی، مغز و اعصاب، تنفسی، قلب و عروق، اطفال و حتی برخی از بیماری‌های پوستی و زنان و زایمان و بیماران خاص نقش موثری ایفا می‌کند. وی اظهار کرد: روش‌های فیزیوتراپی شامل استفاده از دستگاه‌های الکتروتراپی از قبیل امواج مادون قرمز و ماوراء بنفش، تحریکات الکتریکی پوستی، امواج مافوق صوت، میدان‌های الکتریکی و مغناطیسی، لیزر و مگنت و دستگاه‌های سرمادرمانی مثل کرایوتراپی و... است.
دکتر مرزبان افزود: درمان با دست (منوال تراپی)، ماساژ و برنامه تمرینی شامل تمرینات قدرتی، کششی، دامنه حرکتی، تعادلی و آموزش اصلاح سبک زندگی وارائه نحوه انجام فعالیت‌های روزمره زندگی به فرد از دیگر روش‌های فیزیوتراپی به شمار می‌رود. همچنین آب درمانی (هیدروتراپی) و تمرینات داخل آب هم جزو روش‌های درمان فیزیوتراپی به شمار می‌آید.
این عضو انجمن فیزیوتراپی ایران بیان کرد: فیزیوتراپی بربازگشت بیماران به نقش‌های اجرایی در خانه، محل کار و جامعه متمرکز می‌شود. متخصص فیزیوتراپی بیمار را در نخستین مراجعه کاملا معاینه می‌کند تا ناحیه‌های قدرت وضعف را تعیین کند و سپس بر مبنای نتایج به دست آمده، شرایط بیمار و اهداف وی برنامه تمرینی خاصی را به منظور انجام در کلینیک و خانه تهیه می‌کند. زمانی که تشخیص بیماری و نیاز بیمار به فیزیوتراپی تایید می‌شود، بهترین گزینه این است که فیزیوتراپی بی‌درنگ شروع شود تا بیمار را در مبارزه با چالش‌های ملایم یاری کند وسرعت پیشرفت علایم ونشانه‌های بیماری را کاهش دهد. وی ابراز کرد: برنامه درمانی پیشنهادی فیزیوتراپیست به بیمار کمک می‌کند تا حرکات بدن را هماهنگ و حرکت‌ها را برای کاهش گرفتگی عضلات کنترل و عضله‌ها را تقویت کند، برنامه درمانی پیشنهادی همچنین سبب می‌شود خشکی و سفتی مفصل را با متحرک نگه داشتن مفاصل کاهش دهد، مشکلات تعادل را رفع و به افزایش کیفیت زندگی فرد و نقش اجتماعی و افزایش استقلال فرد در جامعه کمک کند.
دکتر مرزبان بیان کرد: بر طبق آمارهای جهانی، کاهش فعالیت فیزیکی و بی‌تحرکی، چهارمین علت پیشرو و عامل خطر و باعث شش درصد از مرگ ومیرهای جهانی است. انجام فعالیت فیزیکی مداوم، باعث کاهش خطر مشکلاتی از قبیل سکته‌های مغزی، مشکلات قلبی و عروقی، دیابت نوع ۲، فشارخون، سرطان کولون و سینه و بسیاری مشکلات دیگر می‌شود.
این عضو انجمن فیزیوتراپی ایران توضیح داد: طبق تقسیم‌بندی سازمان بهداشت جهانی، هر فرد بزرگسال لازم است که معادل حداقل ۱۵۰ دقیقه فعالیت فیزیکی متوسط مثل پیاده روی سریع یا دوچرخه سواری یا ۷۵ دقیقه فعالیت فیزیکی شدید مثل شنای سرعتی یا دویدن به علاوه دو روز تمرینات قدرتی در هفته داشته باشند که تعیین نوع فعالیت مناسب هر فرد، بر عهده فیزیوتراپیست است. وی عنوان کرد: تمام افراد جامعه برای داشتن زندگی سالم و افزایش طول عمرشان و با توجه به شعار کنفدراسیون جهانی فیزیوتراپی مبنی بر داشتن فعالیت فیزیکی برای زندگی، به منظور آگاهی از میزان شدت هر تمرین و فعالیت فیزیکی مناسب خودشان می‌توانند برای مشاوره و تعیین برنامه درمانی خود به فیزیوتراپیست‌ها که در این امر آموزش‌های لازم را دیده‌اند مراجعه کنند. یعنی فعالیت فیزیکی مداوم و منظم و جلوگیری از بی‌تحرکی و اصلاح سبک زندگی و عادت‌های اشتباه راه داشتن بدنی سالم می‌باشد وایرانیان می‌توانند با مشارکت عمومی و فعال بودن در این حوزه، جامعه‌ای سالم را برای زندگی بهتر تشکیل دهند.
دکتر مرزبان خاطرنشان کرد: بیماران باید تا بهبودی کامل درمان فیزیوتراپی را ادامه دهند و توصیه‌های فیزیوتراپی را جدی بگیرند. با تکمیل برنامه درمانی خود تا مرحله آخر، احتمال بازگشت آسیب کاهش می‌یابد و همچنین بیماران باید دقت کنند تا در برنامه درمانی و تمرینی خود نکات مهمی‌که فیزیوتراپیست‌ها توصیه کرده‌اند، طبق اصول آموزش داده شده، انجام دهند تا نتیجه موفقیت‌آمیز و بهبودی کامل کسب شود مثلا اگر لازم هست که یکسری تمرینات خاص علاوه بر کلینیک در خانه هم انجام شود باید حتما بیمار این تمرینات را انجام دهد و بعد از اتمام جلسات فیزیوتراپی هم این روند را ادامه دهد و اگر بیماری بعد از اتمام یک دوره فیزیوتراپی تمرینات را انجام ندهد و عادت‌های اشتباه گذشته را تکرار کند و سبک زندگی گذشته را تکرار کند امکان عود و بازگشت مجدد مشکل و مراجعه مجددش به فیزیوتراپی می‌باشد. بنابراین همه چیز به خود فرد بیمار و اینکه به توصیه‌های فیزیوتراپیست عمل کند،
بستگی دارد.
این عضو انجمن فیزیوتراپی ایران بیان کرد: امروزه با توسعه شهرنشینی، ماشینی‌شدن و تغییر سبک زندگی، اهمیت خدمات فیزیوتراپی بیش از گذشته احساس می‌شود. چاقی و کم‌تحرکی، قرارگیری در وضعیت‌های نامناسب بدنی و پشت‌میزنشینی‌های مکرر در استفاده از کامپیوتر و موبایل همگی در افزایش شیوع انواع بیماری‌ها و اختلالات ساختار اسکلتی بدن انسان مثل کمردرد و گردن درد و... نقش دارند. بدون تردید در چنین شرایطی، رشته فیزیوتراپی نیاز و ضرورت انکارناپذیر سلامت جامعه امروزی است.
وی ابراز داشت: توصیه ما به تمام افراد جامعه این است که با توجه به نقش مهم ورزش و فعالیت بدنی در سلامت خود از بی‌تحرکی پرهیز کنند و یک برنامه ورزشی منظم را جزو زندگی روزانه خود کنند و نکته مهم این است که حتماً قبل از شروع هر فعالیت بدنی و ورزشی، تحت ارزیابی یک فیزیوتراپیست مجرب قرار گیرید که با توجه به شرایط جسمی‌مخصوص شما، برنامه تمرینی و ورزشی و درمانی طراحی و اجرا کند و به شما آموزش دهد چون بدن هر فرد و توانایی‌های بدنی و شرایط جسمی‌هر فرد با دیگری متفاوت است و فیزیوتراپیست به جهت آشنایی با این موارد می‌تواند به شما کمک کند که زندگی سالمی را در طول عمرتان داشته باشید.
دکتر مرزبان در پایان گفت: در صورتی که به هر دلیل نیاز به فیزیوتراپی پیدا کردید باید بدانید که امکان دارد جلسات طولانی مدتی تا رسیدن به بهبودی کامل نیاز داشته باشید و راه درمان شما ادامه تمام جلسات فیزیوتراپی به صورت منظم تا انت‌ها می‌باشد. امید است تمام مردم عزیز کشورمان با توجه به نقش مهم فیزیوتراپی در سلامت خود، این نکات را رعایت کرده تا خطر ازکارافتادگی در آنان کاهش یابد. در این صورت، می‌توانیم در آینده از جامعه‌ای با تمام افراد سالم برخوردار باشیم.