همه چیز درباره ویروس هندی

بابک قرائی مقدم‪-‬ این روزها شرایط وحشتناکی (به لحاظ آمار بالای مرگ و میر بر اثر کرونا) در هند حاکم است به طوری که می‌گویند سیستم درمانی اش در آستانه فروپاشی است. اما این شرایط هند نگرانی بزرگی را هم برای خودشان و هم برای جامعه جهانی به وجود آورده است به خصوص برای کشورهایی که مجاور هند قرار دارند. نکته دیگر آنکه در پی این ماجرا نوع هندی ویروس کرونا هم شناخته شد که جهش دوگانه دارد یعنی آنکه هم شدت انتقال بیماری در آن بسیار است و همین که باعث شده آنتی بادی های مربوط به بیماری را دور بزند و افرادی را که قبلاً به کرونا مبتلا شده اند یا کسانی که در برابر این بیماری واکسینه شده‌اند دوباره بیمار کند.
البته معلوم نیست که همه این شدت بیماری کرونا که در هند شاهد هستیم مربوط به نوع جهش یافته کرونا باشد. به این دلیل که اوایل سال میلادی هند وضعیت خوبی داشت و توانسته بود بیماری را کنترل کند. اما بعد به دلایل اتفاقاتی چون انتخابات این کشور و ساده انگاری مسئولان و مردم شیوع کرونا به شدت بالا رفت .
در این میان آنچه که باید مسئولان امر و مردم به آن توجه کنند اینکه از آنجا که سیستم سلامتی کشور هند رو به نابودی است، ویروس هندی کرونا یک اخطار جدی برای ما محسوب می‌شود به خصوص آنکه هم اکنون با پیک چهارم کرونا مواجه هستیم. یعنی آنکه اگر آن رفتارهای ساده انگارانه هم از طرف نهادهای دولتی و هم از سوی مردم ادامه پیدا بکند ممکن است شاهد یک فاجعه انسانی در کشورمان باشیم. البته خوشبختانه پروازها به این کشور را متوقف کرده اند اما ما صدها کیلومتر مرز زمینی با پاکستان داریم که ویروس هندی کرونا در آنجا شیوع پیدا کرده است از همین رو نگرانی زیادی برای سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی وجود دارد. به این جهت که میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در سیستان و بلوچستان پایین است و از سوی دیگر به دلیل قرابت مردم این شهر با پاکستان ممکن است همان اتفاقی که در خوزستان به سبب کرونای انگلیسی افتاد ، در این شهر هم رخ دهد. در خصوص خراسان رضوی هم بدان جهت نگرانیم که این شهر زائران زیادی را به خاطر حرم امام رضا(ع) می پذیرد. بنابراین اگر مسئولان امر این موضوع را جدی نگیرند با توجه به نکات گفته شده قطعاً شاهد گسترش این ویروس هندی در کشور خواهیم بود.