آقای ظریف! گاندوها اطرافتان را پُرکرده‌اند


مواضع اختلافی و بعضا خلاف واقع ظریف که در بخشهایی از آن متعرض شهید حاج قاسم سلیمانی شده بود با اعتراضات گسترده کاربران فضای مجازی مواجه شد. اما در این میان، یکی از پرتکرار‌ترین مطالبات، اعتراض به نفوذ و شیوه ارسال این فایل محرمانه به شبکه سعودی اینترنشنال بود. مخاطبان از دستگاه‌های امنیتی خواستار رسیدگی فوری و افشای هویت عوامل نفوذ شدند. به گزارش فارس، فایل صوتی افشاشده مربوط به پروژه تجربه‌نگاری دولت با مدیریت حسام‌الدین آشنا بوده است که با مبلغ حدود ۳ میلیارد تومان به برخی مشاوران دولت سپرده شده بود.
ردپای محکومان امنیتی
در مصاحبه ظریف
 علاوه بر حسام‌الدین آشنا که مدیر این پروژه بوده است، نام ۵ چهره مشهور که به این فایل دسترسی داشتند مطرح شده است که برخی از آنها سابقه محکومیت امنیتی هم دارند. همان زمان نیز با توجه به سوابق منفی برخی از این افراد، دستگاه‌های امنیتی به ظریف با واسطه رئیس دفتر رئيس‌جمهور تذکر داده بودند که مورد توجه قرار نگرفته بود. گفتنی است این چندمین مورد نفوذ در ارکان مختلف دولت فعلی بوده است که بارها نسبت به آن تذکر داده شده و حتی  موضوع برخی سریال‌ها از جمله گاندو قرار گرفته بود که همواره با انکار و واکنش منفی دولتمردان مواجه می‌شد. با این حال ظریف در بخشی از همین فایل صوتی نیز با انتقاد از بازداشت«دری اصفهانی» جاسوس هسته‌ای عضو تیم مذاکره‌کننده، از وی تمجید کرده است.


همکار سفارت انگلیس!
نکته قابل توجه در این میان، حضور یکی از محکومین فتنه 88 به‌عنوان مصاحبه‌کننده در گفت‌و‌گوی مذکور است.  حسين رسام کارمند سفارت انگليس که در فتنه 88 دستگیر شد، در دادگاه متهمین فتنه، سعید لیلاز را به همراه عطريانفر و شمس‌الواعظين از رابطين اين سفارت براي خبرگيري در 5 سال گذشته معرفي کرده بود. رسام در تاريخ 19مرداد 89 در دادگاه و در تشريح ارتباط‌گيري با گروه‌ها و‌ اشخاص، استخدام افراد ايراني براي کسب خبر را يادآور شد و گفت: من در طول 5 سال اخير، 130نفر و طي يک سال اخير هم 50 نفر را جذب سفارت کرده و از طريق قرارهاي ملاقات که با آنها در رستوران‌ها و کافي‌شاپ‌ها مي‌گذاشتم، اطلاعات مورد نياز را کسب مي‌کردم. کساني چون عطريانفر، ليلاز و شمس‌الواعظين مرتبطين مهم من بودند. ما همچنين از طريق بخش صدور ويزا اقدام به جمع‌آوري اطلاعات و ارتباط‌گيري با افراد مستعد مي‌کرديم.
فرافکنی آشنا
حسام‌الدین آشنا که این پروژه توسط مجموعه تحت مدیریت او انجام شده، به‌جای عذرخواهی و پاسخگویی به افکارعمومی با فرافکنی در توئیتی نوشت: «ان‌شاءالله این سوءنیت و کید احتمالی، به خودشان برگردد». گفته می‌شود که این مصاحبه، زیر نظر مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری و به مدیریت حسام‌الدین آشنا رئیس این مرکز و شبکه زیر نظر وی انجام‌گرفته و مصاحبه با ظریف، یکی از گفت‌وگوهای انجام‌شده است، لذا فرد و نهادی که مسئول و متهم ردیف اول محسوب می‌شود، شخص آشنا و افراد حاضر در این پروژه هستند.
گاندوها اطرافتان را پرکرده‌اند
 سیدنظام‌الدین موسوی نماینده مجلس در توییتر نوشت:جناب آقای ظریف!همین که فایل صوتی محرمانه جنابعالی از شبکه تلویزیونی وابسته به آل‌سعود سر در می‌آورد، یعنی در جریان قرار ندادن شما پیرامون حمله موشکی به عین‌الاسد و سفر بشار اسد به تهران کار بسیار دقیق و درست و هشیارانه‌ای بوده است. گاندوها اطرافتان را پر کرده‌اند آقای وزیر!
تدبیر حاج‌قاسم
معابر دیپلماسی را باز می‌کرد
محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در واکنش به اظهارات وزیر امور خارجه نوشت: «تدبیر و شجاعت حاج قاسم میدان‌ها را فتح و معابر دیپلماسی را باز می‌کرد؛ چیزی جز سیاست‌بازی یا ساده‌لوحی نمی‌تواند این حقیقت روشن را کتمان کند».
او همچنین عنوان کرده است: «حالا که حاج‌قاسم نیست، نخواهیم گذاشت با فرصت‌طلبی برای رسیدن به مقاصد سیاسی خود به او جفا کنند و نقش تاریخی شهید سلیمانی را وارونه جلوه دهند».
تئوری توطئه!
زهرا رکن‌آبادی، دختر شهید رکن‌آبادی- از شهدای فاجعه منا- طی توییتی نوشت: آقای ظریف در فایل صوتی که از شبکه سعودی پخش شد در جواب آقای لیلاز که دلیل فاجعه منا را حذف شهید رکن‌آبادی عنوان کردند گفتید: «تا می‌توان قضایا را با دلایل انسانی توضیح داد نیاز به تئوری توطئه نیست». با دلایل انسانی چطور می‌توان توضیح داد چرا مغز و قلب پدرم از بدنش خارج و هیچگاه به ما تحویل نشد.
زهره الهیان عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز درباره فایل صوتی منتشر شده از محمدجواد ظریف اظهار داشت: اظهارات اخیر آقای ظریف در ارتباط با سیاست خارجی و دیپلماسی و همچنین شرایط منطقه و نقش سردار سلیمانی نشان از این مهم دارد که شخصی چون آقای ظریف به‌عنوان وزیر امور خارجه متوجه این موضوع نشده است که باید دیپلماسی در خدمت امنیت کشور و منافع ملی باشد و دیپلماسی سیاسی به خودی خود ارزشی ندارد مگر اینکه در خدمت منافع ملی و امنیت ملی قرار گیرد.
رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: آقای ظریف در مصاحبه‌ای که فایلش منتشرشده مطالبی را مطرح می‌کند که گویا فراموش کرده وزیر خارجه کشوری مثل جمهوری اسلامی ایران است.
حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس با‌ اشاره به فایل منتشرشده از مصاحبه محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه گفت: آقای ظریف باید راجع به مطالبی که در این مصاحبه مطرح کرده توضیحات لازم را بدهد.
وی افزود: آقای ظریف در این مصاحبه مطالبی را مطرح می‌کند که گویا نمی‌داند وزیر خارجه کشوری مثل جمهوری اسلامی ایران است و مسائلی را به چالش می‌کشد که جزو خطوط قرمز جمهوری اسلامی است که وی در آن سمت وزارت امور خارجه را دارد.رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس اظهار داشت: آقای ظریف پس از ۴۰ سال در حوزه دیپلماسی در جمهوری اسلامی ایران گویا هنوز متوجه خطوط قرمز نظام و خط‌مشی نظام در حوزه سیاست خارجی نیست.
پژمان‌فر خاطرنشان کرد: این قبیل افراد باید بدانند که جمهوری اسلامی ایران خط‌مشی‌اش مبارزه با استکبار و در رأس آنها آمریکای جهان‌خوار است و کار به‌گونه‌ای نیست که ما بخواهیم کشورمان را مثل کشورهای دیگر ازجمله کشورهای غربی اداره کنیم.
واکنش ابطحی به انتشار فایل صوتی
محمدعلی ابطحی در واکنش به انتشار یک فایل صوتی از ظریف، در توئیتی نوشت: «انتشار فایل صحبت خصوصی ظریف‌کاری مثل دزدیدن اسناد هسته‌ای توسط اسرائیل است.
واکنش نماینده تبریز در مجلس
روح‌الله متفکر آزاد نماینده تبریز و عضو هیئت‌رئیسه مجلس نیز با انتشار توئیتی گفته است «پیام آقای ظریف کاملاًً روشن است؛ یا اجازه بدهید مذاکرات جدید را انجام بدهم، با هر نتیجه‌ای، یا کاندیدای ریاست‌جمهوری خواهم شد، ظاهراً ایشان گمان کرده که کاندیداتوری‌اش واهمه‌برانگیز است. به‌نظرم خسارت کاندیداتوری‌شان از خسارت عبور از منافع مردم کمتر است».
واکنش یک نماینده اصلاح‌طلب
جلیل رحیم جهان‌آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در توییتی در واکنش به انتشار فایل صوتی مصاحبه ظریف نوشت: ظریف بارها به‌صراحت گفته است که کاندیدای ریاست‌جمهوری نیست، پس انتشار فایل مصاحبه بسیار مهم وی ربطی به انتخابات ندارد و با هدف ضربه ‌زدن به مذاکرات وین و استیضاح رئیس دستگاه دیپلماسی و تکمیل‌کننده تخریب‌های اخیر در نطنز و سایر آسیب‌ها به منافع ملی ماست هشیار باشیم!
واکنش نماینده خمینی‌شهر در مجلس
حجت‌الاسلام محمدتقی نقدعلی نماینده خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس با‌ اشاره به فایل صوتی منتشرشده از محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان اظهار داشت: مکتب حاج‌قاسم سلیمانی و مظلومیت این شهید بزرگوار منحصر به زمان حیاتش نبوده است بلکه بعد از شهادت او، همه زحمات و تلاش‌های این سردار بزرگ اسلام برای حفظ امنیت را زیر سؤال بردند درحالی‌که حاج قاسم در حال جمع‌ کردن سوءمدیریت‌های آقایان و مقامات اجرایی فعلی و دولت حسن روحانی بود؛ این شهید بزرگوار اجازه نداد دیپلماسی ذلت، امنیت و تمامیت کشور را مورد تهدید قرار دهد.
وی افزود: دولت به‌جای اینکه از زحمات سردار سلیمانی و هم‌رزمانش تقدیر و تشکر کند و درزمانی که این شهید بزرگوار در بین ما نیستند که بخواهد کاندیدای ریاست‌جمهوری شود به او اهانت می‌کنند؛ دولتی‌ها اگر بنای تشکر ندارند بهتر است سکوت اختیار کنند و در دل قدردان زحمات ایشان باشند که اجازه ندادند دیپلماسی ذلت کار را به ناامنی و از دست رفتن تمامیت ارضی برسانند.
سایر اخبار این روزنامه