کارنامه 100 روزه بایدن در کاخ سفید

بنفشه غلامی، زهره صفاری/ «جو بایدن» روز 20 ژانویه (اول بهمن 1399) کار خود را در حالی آغاز کرد که خوشبینی بسیاری نسبت به ریاست جمهوری او در سطح جهان وجود داشت. او که با شعار «امریکا بازگشت» به میدان آمد، اکنون در آستانه یکصدمین روز کاری خود در کاخ سفید قرار گرفته است. از همین رو سایت مجله «فارن پالیسی» به سراغ 25 نفر از کارشناسان امریکایی رفته و از آنها خواسته است، در 9 زمینه تحلیل و نظر خود از این 100 روز را بیان کنند. در اینجا خلاصه ای از نظرات 15 نفر از آنان را می خوانید:

متحدان: بازگشت به دوران رهبری
جان ایکنبری؛ دانشگاه پریستون


«بایدن» توانست اصول اساسی سیاست خارجی امریکا از زمان جنگ جهانی دوم را زنده کند. این کشور منافع خود را در راستای نظم بین‌المللی پیش برد چراکه همکاری با متحدان و مؤسسات بین‌المللی، نفوذ امریکا را مؤثرتر، طولانی‌تر و قانونی‌تر می‌کند. به نظر می‌رسد تاکنون تیم جدید در اجرای این قوانین قابل قبول عمل کرده است. (امتیاز A)

اقتصاد: تمایل شدید به تجارت
شانون اونیل، شورای روابط خارجی
تیم «بایدن» با حرکتی آرام زنجیره تأمین جهانی را بازنگری کرد. گرچه تأثیر معکوس آن بر تجارت می‌تواند نگران کننده باشد. از طرفی صادرات، مشاغل سطح متوسط را ایجاد می‌کند و امریکا قراردادهای تجارت آزاد بیشتری را نیاز دارد و باید پیش از اینکه ملت‌ها قوانین را به سلیقه خودشان تغییر دهند، دست به کار شود. (امتیاز B)
محمد العریان؛ دانشگاه کمبریج
طرح تاریخی احیای اقتصادی «بایدن»، به‌عنوان موتوری برای حرکت در اقتصاد جهانی، رشد امریکا را تسریع کرد. تیم او توانست با ارتقای نوآوری‌ها، مقاومت در برابر تهدیدات فزاینده بی‌ثباتی اقتصادی و بازگشت به مؤسسات چند جانبه‌گرا بسرعت امریکا را به سطوح بالا برساند. (امتیاز -A)

دموکراسی؛ همکاری با اروپا
ناتان لاو؛  زندانی سیاسی سابق در
هنگ کنگ
«بایدن» با اولویت قرار دادن متحدان دموکرات و فشار بر پکن به‌دلیل نقض حقوق بشر، شروع خوبی در این زمینه داشت. امیدوارم این روند بر سیاست چین ادامه دار باشد و به خودمختاری هنگ کنگ ختم شود. اما تیم «بایدن» می‌تواند برای ایجاد جامعه متمدن در سراسر جهان کار بیشتری انجام دهد و عقب‌ماندگی دموکراتیک جهانی را با برنامه و اقداماتی شفاف برطرف کند. (امتیاز -B)
کلوبگیل زوابگو؛  دانشگاه ویلیام و ماری
دولت «بایدن» در داخل و خارج امریکا با اقداماتی مانند دستورات اجرایی برای تقویت تساوی نژادی، بازگشت به شورای حقوق بشر سازمان ملل و موضع‌گیری سرسختانه در برابر کشورهای متخاصم گام‌های مؤثری برای ارتقای مسائل حقوق بشری برداشته است. «بایدن» همچنین تحریم‌های دوران ترامپ علیه کارکنان دادگاه کیفری بین‌المللی را لغو کرده اما همچون سلفش، پیگیری قانونی اقدامات امریکا در افغانستان در قالب جرایم جنگی را نمی‌پذیرد. (امتیاز +B)

چین؛ حرکت سریع
توشیهیرو ناکایاما،  دانشگاه کیو
دولت «بایدن» سیاست خصمانه «ترامپ» در برابر چین را با کمی نرمش ادامه داد و از متحدان واشنگتن و همکاری با آسیا با آغوشی باز استقبال کرد. اما هر چه سیاست‌ها پیچیده‌تر می‌شوند، قوانین اجرایی نیز شکل پیچیده تری می‌گیرند. بنابراین نمی‌توان به‌طور شفاف هدف نهایی را بیان کرد. (امتیاز +B)
راجا موهان؛ دانشگاه ملی سنگاپور
ضرورت تداوم سیاست دولت «ترامپ» در قبال چین ضمانتی برای آن دسته از شرکای آسیایی امریکا است که در معرض تهدید پکن هستند. اینکه بایدن بتواند میان مشارکت و منازعه تعادل برقرار کند کافی نیست. اما ادغام استراتژی چین با اقتصاد داخلی و بازنگری تکنولوژیک می‌تواند باعث رضایت امریکایی‌ها شود. با وجود چالش‌های پیش رو، تیم او مسیر را تا نیمه‌های راه خوب رفته‌اند. (امتیاز -A)

خاورمیانه ، بی هزینه و بی دستاورد
استفن کوک،  شورای روابط خارجی
هر چند روزهای ابتدایی کار «بایدن» است اما  او تا این مرحله به تعهد خود عمل کرد. او در حال بررسی و کار روی بازگشت به برجام و توافق دیگری با ایران است، در حال ریل گذاری مجدد در روابط با عربستان است و امیدوار است بتواند به جنگ یمن پایان دهد و در حال برداشتن قدم های با احتیاطی در مسأله اسرائیل و فلسطین است. اما باید مراقب باشد به بیراهه نرود. (امتیاز B+)
دنیس راس ، انستیتو واشنگتن
برای  سیاست خاور نزدیک
«بایدن» در مورد ایران به اصول خود برای پیروی از قوانین و عدم امتیازدهی یکجانبه پایبند است. اما در مورد عربستان منافع حاصل از چنین روابطی را از نظر دور نداشته است. در مورد اسرائیل و فلسطین هم تیم او بدرستی متوجه شده که الان زمان کار خیلی بزرگی دراین خصوص نیست و باید همچنان به دنبال راه حل دو دولتی و عادی سازی روابط اسرائیل با اعراب باشد. (امتیاز A-)

روسیه ، بازدارندگی و مذاکره
  کنستانزه استلزنمولر،  مؤسسه بروکینگز
در این مدت بایدنی داشتیم که پوتین را «قاتل» خوانده و وزیر خارجه اش اروپایی ها را با تحریم هایی که درمورد خط لوله روسیه اعمال کرده، تهدید کرده است.حال آنکه آنچه ما در خصوص روسیه نیاز داریم، یک استراتژی منسجم ترانس آتلانتیکی است که بتواند خطرات و تهدیدهای روسیه علیه اوراسیا و غرب آن را خنثی کند. (امتیاز C)
آنجلا استنت ، دانشگاه جورج تاون
«بایــــــدن» در مـــــــورد موضوعات مهمی که منافع ملی امریکا را برآورده می کند، مثل کنترل تسلیحات و شرایط اقلیمی با روسیه همکاری خواهد کرد. اما به سمت برخی اقداماتی که می تواند باعث وخامت روابط شود، نمی رود. هرچند که در لفاظی ها تا کنون در بهترین حالت روابط او با روسیه می تواند روابطی توأم با همکاری و رقابت باشد. (امتیاز A-)

کرونا ،جبران زمان از دست رفته
آشیش جها ، دانشگاه براون
«بایـــدن» با نــــــوع پاسخگویی‌اش به کرونا در داخل امریکا کار بزرگی انجام می دهد اما می تواند اقدامات جهانی را نیز در کنار اقدامات داخلی لحاظ کند. تعامل با سازمان جهانی بهداشت و کوواکس خیلی خوب است اما همه ما نیازمند اقدامی تهاجمی تر در مبارزه با پاندمی کرونا در سراسر جهان هستیم. از جمله می توان فشار بیشتری بر برزیل وارد آورد تا کنترل بهتری بر شیوع کرونا داشته باشد و در افزایش تولید جهانی واکسن کرونا کوشا باشیم. (امتیاز A-)

مهاجرت ، توان ایستادگی و مبارزه
ویوک واژوا ، دانشکده حقوق هاروارد
«بایدن» بخاطر انسانیت و دلسوزی نسبت به کسانی که فاقد مدارک مهاجرتی لازم هستند و بخاطر فرار از شرایط کشور خود به سمت امریکا آمده اند، امتیاز A+ می‌گیرد. اما برنامه مهاجرتی او مثل کوهی از درخواست های متعدد است که تقریباً هیچ شانسی برای عبور از سنای امریکا ندارد. بایدن نمی تواند با طرح یا همه چیز یا هیچ چیز به جایی برسد. (امتیاز C+)

شرایط اقلیمی ، عمل نه، وعده های بزرگ
کانی هدگارد ، کمیسیونر سابق اتحادیه اروپا در مسائل اقلیمی
بازگشت به توافق آب و هوایی پاریس، انتصاب افراد قدرتمند در این حوزه و سفر جان کری به بروکسل در این خصوص باعث بالا رفتن انتظارات از دولت «بایدن» در زمینه تغییرات جوی و گرم شدن کره زمین شده است. او برای دریافت امتیاز A باید سیاست های مشخص تری برای دستیابی به هدف کاهش گازهای گلخانه‌ای و تولید کربن تا سال 2050 امریکا داشته باشد. (امتیاز B)
جولیان بریو نویزکت
 مؤسسه اطلاعات برای پیشرفت
«بایدن» به سرعت بحران شرایط اقلیمی را اولویت اصلی  دولت خود اعلام کرد. در حالی که این مسأله با آب و تاب جهانی زیادی جشن گرفته شده است، آزمون بزرگ او در این راه یعنی همکاری های جهانی و رقابت های دیپلماتیک و حتی منازعات داخلی بر سر آن، باقی مانده است. با این حال فعلاً موفقیت خوبی دربرگزاری نشستی که درهمین خصوص برگزار شد، داشته است.  (امتیاز A-)