رکورد مرگ کرونایی؛ 496 نفر روز گذشته جان باختند

گروه اجتماعی / تازه‌ترین رکورد قربانیان کرونا پس از 16 ماه شیوع اپیدمی در کشور شکسته شد. آخرین بار 26 آبان ماه بود که با فوت 486 نفر بیشترین میزان فوتی‌های کرونا در یک روز در ایران ثبت شد اما با آغاز موج چهارم کرونا بهار سیاه کرونایی عنوان رکورددارترین مرگ و میر کرونا را در کشور به خودش اختصاص داده است در این میان در دومین ماه از اولین فصل سال روزهای پر مرگ و میری رقم خورده است تنها در 6 روز گذشته دو هزار و 537 نفر قربانی ویروس کرونا شده‌اند. دیروز نیز با جان باختن 496 بیمار کرونایی عدد مرگ و میر با خیز تندی در آستانه ورود به مرز 500 فوتی قرار گرفت و مجموع جانباختگان این بیماری از 70 هزار نفر گذشت. همچنین آمار بستری نیز در موج چهارم با افزایش 4 برابری همراه است. در 24 ساعت منتهی به روز گذشته 21 هزار و 26 بیمار جدید در کشور شناسایی شد که سه هزار و 734 نفرشان راهی بیمارستان‌ها شدند. این در حالی است که اوضاع 5 هزار و 244 بیمار که در بخش مراقبت‌های ویژه بستری‌اند وخیم گزارش می‌شود.این عدد و رقم‌ها در حالی ثبت و در لیست روزانه فوتی‌ها و مبتلایان کرونا گزارش می‌شوند که هنوز موج چهارم کرونا به میانه نرسیده و ‌توفنده‌تر از قبل می‌تازد. بالاترین نرخ ابتلا به بیماری نیز مربوط به تهران و هفت استان دیگر است. تنها در تهران مجموع بیماران بستری 8 هزار و 549 بیمار است که یک چهارم از این تعداد در آی سی یو‌ها بستری هستند. به‌طوریکه گزارش‌های ستاد کرونای تهران نیز بر این مسأله تأکید دارند که بار بیماری کووید۱۹ کماکان در تهران در اوج قرار دارد، افزایش بیماران سرپایی در هفته‌های گذشته نشان از این دارد که تعداد بستری‌ها حداقل تا دو هفته آینده بالا خواهد بود و تا دو هفته بعدش هم مرگ و میر بالا است. همچنین به گفته سخنگوی وزارت بهداشت؛ در موج چهارم آمار مرگ و میر در بین مردان بیش از زنان است. با این اوضاع؛ اگر رفتارهای پر خطر ادامه یابد و سطح رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیز روند کاهشی به خود بگیرد، آمار مرگ و میرها به‌طور معمول دو هفته پس از پیک خود را نشان می‌دهد و پیش‌بینی می‌شود بعد از پیک در مرگ و میرها افزایش داشته باشیم.
علی‌رغم اینکه تهران و 301 شهرستان قرمز در یک ماه اخیر به معنای واقعی خیز چهارم کرونا را بسیار شدید و با تلفات بالا تجربه کرده‌اند و مطابق آنچه فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران می‌گوید؛ ایران در 10 روز اخیر سهمگین‌ترین امواج کرونا را تجربه کرد با وجود این، این شرایط کماکان ادامه دار است. بنا به گفته علیرضا زالی؛ پیش‌بینی می‌شود این شرایط در تهران حداقل 10 تا 14 روز آینده تغییر شگرفی نداشته باشد. حجم بالای مراجعان سرپایی، بدحال بودن بیماران، تغییر در الگوی مراجعان بیماری، بالا رفتن سطح مراجعه بستری، وخامت حال بیماران، اشباع سریع تخت‌ها، افزایش تخت‌های مراقبت ویژه و تغییر در افزایش تعداد مرگ و میر شهروندان تهرانی از آثاری است که در روزهای اخیر بشدت تن بر آتش زده و صحنه‌های تلخ و سهمگینی را در مراکز درمانی تهران رقم زده است.
در این میان و با وجود شتاب توزیع و انجام واکسیناسیون کرونا و آغاز فاز سوم کارآزمایی‌های بالینی واکسن‌های تولید داخل هر لحظه خطر ورود ویروس هندی نیز به کشور وجود دارد مسئولان نظام سلامت کشور بر این باور‌ند پیش از آنکه موتاسیون‌های ویروس کرونا تلفات زیادی را به‌وجود بیاورد باید واکسیناسیون کرونا سرعت بگیرد. آنها راه حل این مسأله را واردات واکسن و قوت گرفتن خط تولید واکسن‌های داخلی می‌دانند. وزیر بهداشت مدعی است واکسن داخلی کرونا از آخر اردیبهشت وارد سبد واکسیناسیون می‌شود. با وجود این تاکنون نزدیک به دو میلیون واکسن وارد کشور شده و تا ظهر روز گذشته 652 هزار و 903 نفر دوز اول واکسن کرونا و 171 هزار و 210 نفر نیز دوز دوم واکسن را تزریق کرده‌اند و بدین ترتیب مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به 824 هزار و 113 دوز رسیده است.
از طرفی این روزها واکسیناسیون کرونا در کشور در حالی وارد فاز دوم شده است که بازار شایعات از جمله ثبت‌نام واکسیناسیون کرونا نیز حسابی داغ است. در همین زمینه معاون کل وزارت بهداشت با حضور در برنامه تلویزیونی مجدداً درباره واکسیناسیون افراد بالای 80 سال توضیح داد. ایرج حریرچی اعلام کرد که واکسیناسیون بالای 80 سال از امروز در کشور آغاز شده و این افراد نیازی به ثبت‌نام ندارند و با آنها تماس گرفته می‌شود. وی تأکید کرد که مردم به آدرس‌های جعلی ثبت‌نام برای واکسن مراجعه نکنند. واکسیناسیون در مراکز بهداشت صورت نمی‌گیرد و محل‌هایی مخصوص این کار تجهیز شده‌اند. حریرچی همچنین تأکید کرد افراد بالای 70 و 75 سال در سامانه سلامت که بزودی توسط وزارت بهداشت اعلام می‌شود ثبت‌نام کنند.


دیروز کارآزمایی بالینی فاز سوم واکسن مشترک کرونای نوترکیب «کنژوکه» انستیتو پاستور ایران و انستیتو فینلای کوبا در دانشگاه علم پزشکی اصفهان آغاز شد. این واکسن که از مراحل قبلی با موفقیت گذر کرده، در حال تکمیل مراحل کارآزمایی بالینی است. کارآزمایی بالینی فاز سوم واکسن مشترک کوبا و ایران روی ۲۰ هزار داوطلب در هشت استان انجام می‌شود که سهم شهر اصفهان سه هزار داوطلب است. همچنین قرار است در هفت استان کشور و هشت دانشگاه علوم پزشکی شامل مازندران، بابل، اصفهان، یزد، کرمان، هرمزگان، همدان و زنجان مورد مطالعه قرار ‌گیرد و مجموعاً در کل این هفت استان، ۲۴ هزار داوطلب وارد مطالعه می‌شوند که از هر دانشگاه علوم پزشکی، بالغ بر ۳۰۰۰ نفر پذیرش خواهند شد. علاوه بر این در کوبا نیز ۴۴ هزار نفر در فاز سوم کارآزمایی بالینی این واکسن شرکت می‌کنند. واکسن ایرانی – کوبایی قطعات مختلف ویروس کرونا روی یک قطعه نصب شده و بنا به گفته رئیس انستیتو پاستور این ویژگی ایمنی زایی را بسیار مؤثر‌تر می‌کند و با چندین جهش ویروس مقابله می‌شود. علاوه بر این واکسن انستیتو پاستور اولین واکسنی است که دوز بوستر (یادآور) دارد و افرادی که قبلاً واکسن گرفته‌اند یادآوری واکسن می‌تواند چندین برابر سیستم ایمنی را تحریک کند. به گفته بیگلری؛ اکنون فایزر و شرکت‌های دیگر تولید کننده واکسن شروع به تولید دوز یادآور واکسن کرده‌اند. این دومین همکاری ایران و انستیتو فینلای کوبا است که مشترکاً واکسن تولید می‌کنند؛ پیش از این ایران و کوبا واکسن هپاتیت را با همکاری هم تولید کرده‌اند. از طرفی بنا به گفته رئیس انستیتو پاستور ایران؛ کمتر ایرانی را می‌توان پیدا کرد که واکسنی از انستیتو پاستور نگرفته باشد واکسن کرونا نیز بعد از مجوز تولید وزارت بهداشت وارد فاز واکسیناسیون عمومی می‌شود.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که در این مراسم حضور داشت واکسن انستیتو پاستور را یکی از مؤثرترین واکسن‌های کرونا در جهان معرفی کرد و گفت: واردات واکسن قطره‌چکانی است، ۸۵ درصد واکسن را هفت کشور مصرف می‌کنند و اگر سفره‌شان سرریز شد، به بقیه هم می‌دهند.
سعید نمکی با بیان اینکه با موتاسیون‌های داخل سرزمینی ویروس کرونا مواجه خواهیم شد، افزود: اعتقاد من این بود که کووید19 حداقل سه سال آینده، ما را گرفتار می‌کند و حداقل شش ماه یکبار باید واکسن بزنیم، اعتقادم بر این بود که برای موتاسیون‌ها خودمان باید طراحی کنیم. ما موتاسیون‌های درون سرزمینی خواهیم داشت که متفاوت است با موتاسیون‌های آفریقایی و برزیلی و انگلیسی و.... ما در درون این سرزمین با گستردگی اقلیم و‌نژاد و ژنتیک مختلف موتاسیون‌های درون سرزمینی خواهیم داشت و باید مؤسساتی داشته باشیم که بتواند برای این موتاسیون گام به گام قدم‌های تند بردارد. این کار زیرساخت می‌خواهد. وی با بیان اینکه قطار تولید واکسن کرونا در کشور راه افتاد و ترمزی برای آن نیست، عنوان کرد: بعد از اردیبهشت تحولی در تولید داخلی واکسن کرونا خواهیم داشت.
گفتنی است؛ اولین تزریق واکسن ایرانی - کوبایی کرونا نیز به دکتر محمد مهدی گویا- رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت انجام شد و دومین تزریق هم به دکتر علیرضا بیگلری- رئیس انستیتو پاستور ایران انجام شد.