برگزیدگان بزرگ‌ترین رخداد سینمایی جهان شناخته شدند اسکار غیرمنتظره‌ها

گروه فرهنگ و هنر – سرانجام بزرگ‌ترین رخداد جهانی سینمایی پس از چیزی حدود 2 ماه تاخیر برگزار شد و برندگان شناخته شدند. اسکار 2021 اصلا به شبیه به سال‌های قبل نبود، ماسک هم مهمان ناخوانده این دوره از بزرگترین جایزه سینمایی جهان بود. اما در این مراسم چه اتفاقاتی رخ داد؟
هر سال حدود بهمن ماه مهم‌ترین جایزه سینمایی جهان اهدا می‌شود اما امسال به دلیل شیوع کرونا و عدم امکان گردهمایی چگونگی و تاریخ برگزاری این رخداد جهانی در هاله‌ای از ابهام قرار داشت. نود و سومین مراسم اهدای جوایز اسکار قرار بود در تاریخ ۲۸ فوریه ۲۰۲۱ (۱۰ اسفند ۹۹) برگزار شود اما به دلیل شرایط خاص حاکم بر جهان، در نهایت به ۲۵ آوریل ۲۰۲۱ (۱۲ فروردین ۱۴۰۰) موکول شد و به همین دلیل تاریخ نهایی پذیرش آثار حاضر در جوایز اسکار هم تا ۲۸ فوریه (۱۲ بهمن ‌ماه ۱۳۹۹) تمدید شده بود. تا سرانجام روز گذشته برندگان آدمک طلایی به دنیا معرفی شدند.
امسال اسکار به دلیل شرایط کرونایی یکی از بی رمق ترین سالهای خود و تحت تدابیر بهداشتی با حضور تعدادی محدود برگزار شد و برترین های سینما در سال ۲۰۲۰ اعلام شدند. امسال باز هم برنده‌ اسکار بهترین فیلم و بهترین کارگردانی یک فیلمساز آسیایی بود.
نامزدهای بهترین کارگردانی را بونگ جون هو از سئول اعلام کرد و تقریبا همه می‌دانستند که جایزه‌ این بخش به کلوئی ژائو می‌رسد. برخلاف همیشه امسال جایزه‌ی کارگردانی زودتر اهدا شد و به انتهای مراسم نکشید. این جایزه احتمال بردن جایزه‌ بهترین فیلم را برای «سرزمین آواره‌ها» افزایش داد. کلویی ژائو با این جایزه تاریخ‌ساز شد و تبدیل به اولین زن رنگین پوستی شد که جایزه‌ اسکار بهترین کارگردانی را به خانه می‌برد. این فیلم که قبل از اسکار ۱۴۰ جایزه گرفته بود و مسیر موفقیتش با جشنواره‌ ونیز شروع شد. در نهایت هم توانست اسکار بهترین فیلم را از آن خودش کند.


اما شگفتی خوشایند اسکار این بود که آنتونی هاپکینز بزرگ برای فیلم «پدر» جایزه‌ گرفت. البته هاپکینز در سالن حضور نداشت و واکین فینیکس اسم او را خواند. در حالی که شانس مرحوم چدویک بوزمن هم برای دریافت این جایزه زیاد بود. آنتونی هاپکینز در نقش یک بیمار مبتلا به آلزایمر کلاس بازیگری را در فیلم «پدر» ارتقا داد. او پیش از این جایزه اسکار نقش اول مرد را برای فیلم «سکوت بره ها» در سال ۱۹۹۱ دریافت کرده بود. بازیگر فیلم «پدر» پس از بردن این جایزه کلیپی را از خانه‌اش منتشر کرد و در آن با لبخندی بر لب و با چهره‌ای که واضح بود، غافلگیر شده از اعضای آکادمی تشکر کرد، او همینطور به چادویک بوزمن بازیگر فقید فیلم «بلک باتم ما رینی» که در این بخش، رقیب جدی هاپکینز به شمار می‌آمد، ادای احترامی پر احساس کرد. هاپکینز در این کلیپ گفت: «اینجا من در خانه ام در ولز هستم، در ۸۳ سالگی توقع این جایزه را نداشتم، واقعا انتظار این جایزه را نداشتم، از آکادمی سپاسگزار هستم».
اسکار در بخش بازیگری کاملا غافلگیرکننده ظاهر شد. در حالی که گلدن گلوب و اتحادیه‌ بازیگران جوایزشان را به آندرا دی و کری مولیگان داده بودند اسکار در چرخشی جایزه‌اش را به فرانسیس مک‌دورمند برای فیلم «سرزمین آواره‌ها» داد که نقش زن کارگری را بازی می‌کند که تصمیم می‌گیرد در ون خود زندگی کند و به خانه‌به‌دوش‌ها بپیوندد.
برد پیت، برنده‌ جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد سال گذشته، جایزه‌ این بخش را داد. این بخش یکی از جایزه‌های غیرقابل پیش‌بینی بود و البته نادیده گرفتن کامل فیلم «منک» فینچر که حداقل آماندا سیفرید می‌توانست در این بخش جایزه ببرد. به نظر می‌رسد سیاست اسکار در تحویل گرفتن نژادهای مختلف سرسختانه دنبال می‌شود البته یوه جونگ یون در نقش مادربزرگ در فیلم «میناری» حضور جذاب دوست‌داشتنی داشت. او گفت که از کره آمده و همیشه اسکار را به عنوان یک مراسم جذاب در تلویزیون می‌دیده اما فکر نمی‌کرده روزی اینجا باشد. او آن‌قدر حضور دوست‌داشتنی روی صحنه داشت که همه‌ نامزدهای دیگر از برنده‌ شدنش خوشحال شدند. او به رقبایش گفت: «من از شما خوش‌شانس‌تر بوده‌ام. چطور ممکن است من در این رقابت باشم و برنده بشوم؟ چطور ممکن است من در مقابل گلن کلوز برنده شوم؟ من خیلی از بازی‌های او را دیده‌ام. فقط شانسم بهتر بوده است. شاید هم این مهمان‌نوازی آمریکایی‌ها نسبت به یک بازیگر کره‌ای باشد.»
در بخش بهترین بازیگر نقش مکمل مرد، دانیل کالویا برای فیلم «یهودا و مسیح سیاه» توانست جایزه را از آن خودش کند. کالویا ابتدا از خدا و بعد از مادرش تشکر کرد. کالویا از شخصیت همپتون تعریف کرد. مسئول بلک پنتر در شیکاگو که کالویا نقشش را در فیلم بازی می‌کند. کالویا گفت: «چه مردی. چه مردی. ما خوشبختیم در زمانه‌ای زندگی کردیم که او حضور داشت. مردی که هزاران کودک را غذا داد و آموزش آن‌ها را برعهده گرفت.» کالویا از اتحاد جامعه‌ سیاه‌‌پوستان گفت و اینکه چطور پدر و مادرش به او یاد داده‌اند که عشق بورزد.
توماس وینتربرگ از دانمارک توانست برنده جایزه بهترین فیلم بین‌المللی شود. او گفت از وقتی پنج ساله بوده همه جا با خودش تمرین می‌کرده که اگر روزی اسکار ببرد روی سن چه خواهد گفت. او توضیح داد که این فیلم درباره از دست دادن کنترل در زندگی است همان‌طور که زمانی خود او هم کنترل زندگی‌اش را از دست داده بوده و اینکه این فیلمی درباره‌ جشن گرفتن زندگی است. وینتربرگ گفت این فیلم را به خاطر دخترش که فوت کرده ساخته است. دختر وینتربرگ عاشق ایده این فیلم بوده و در حین فیلمبرداری از دنیا می‌رود.
اما فیلم «پدر» توانست یک جایزه مهم دیگر را نیز از آن خود کند و بهترین فیلمنامه اقتباسی را داشته باشد. فلورین زلر نمایشنامه‌نویس فرانسوی این فیلمنامه را از روی نمایشنامه‌ای که خودش سال‌ها پیش نوشته بود، اقتباس کرد. نمایشنامه‌ای که از روی آن احراهایی هم روی صحنه رفته بود. زلر و همپتون هیچ‌کدام در سالن حضور نداشتند. یکی از رقبای این بخش رامین بحرانی فیلمنامه‌نویس و فیلمساز ایرانی‌الاصل بود که فیلمنامه‌ «ببر سفید» را نوشته بود. جالب اینکه گفته شد بیشتر نامزدهای این بخش متولد یک کشور و بزرگ شده در کشور دیگری هستند. مثل کلویی ژائو که در چین به دنیا آمده اما در آمریکا بزرگ شده یا همکار زلر که انگلیسی است ولی در قاهره دوران نوجوانی‌اش را گذرانده است.
اما جایزه بهترین فیلمنامه اورجینال با یک غافل‌گیری همراه بود. در حالی که نام آرون سورکین نیز بین نامزدهای این بخش دیده می‌شد، امرالد فنل توانست برای فیلم «زن جوان خوش آتیه» او را شکست دهد. این اولین نامزدی امرالد فنل در اسکار بود که بلافاصله به بردن اسکار هم منجر شد. او که مشخص بود کاملا هیجان‌زده شده از عوامل فیلمش تشکر کرد.
در بخش بهترین انیمیشن همان‌طور که خیلی‌ها پیش‌بینی می‌کردند، «روح» برگزیده شد. البته سال گذشته به خاطر کرونا رقابت زیادی هم میان انیمیشن‌ها نبود چون انیمیشن‌ها در حقیقت فیلم‌های بیگ پروداکشنی هستند که سرمایه‌ سینما هستند و در دوران رکود سینما و کرونا خیلی از انیمیشن‌ها راضی به اکران نشدند. طبیعی بود که این انیمیشن که اصلا درباره‌ موسیقی جز است جایزه‌ بخش بهترین موسیقی متن را نیز از آن خود کند. «روح» درست مثل گلدن گلوب با دو جایزه‌ بهترین انیمیشن و بهترین موسیقی متن به خانه رفت.
اما سه فیلم «دادگاه شیکاگو ۷»، «منک» و «تنت» آن‌طور که باید در این اسکار دیده نشدند تا نادیده گرفتن کریستوفر نولان و دیوید فینچر ادامه پیدا کند.
اما مراسم امسال چه حواشی‌ای داشت؟ امسال آکادمی اسکار با رویگردانی از سنت همیشگی خود، نام برنده اسکار بهترین فیلم را پیش از بهترین بازیگران زن و مرد اعلام کرد. هر سال، اسکار بهترین فیلم آخرین جایزه‌ای بود که اهدا می‌شد. وقتی هم نام آنتونی هاپکینز به عنوان آخرین برنده اعلام شد، او در سالن حضور نداشت و به این ترتیب مراسم اسکار به ناگهانی‌ترین شکل ممکن به پایان رسید. هاپکینز که در کمال شگفتی اسکار بهترین بازیگر مرد را برای «پدر» برد، با 83 سال پیرترین برنده تاریخ اسکار است. رکورد مسن‌ترین برنده جایزه اسکار شاخه نقش اول مرد نیز پیش از این در اختیار هنری فوندا با ۷۷ سال سن در فیلم «دریاچه طلایی» بود.
پیش از این اعلام شده بود که مراسم اسکار ۲۰۲۱ در کشور چین پخش نمی‌شود، با این حال عده زیادی از مردم سخنان ژائو ۳۹ ساله را هنگام دریافت جایزه از طریق پلتفرم مجازی چینی Weibo مشاهده کردند. البته ساعتی پس از دریافت جوایز، کلیپ‌های مربوط به جایزه بهترین فیلم ژائو از فضای مجازی کشور چین حذف شد به طوری که برخی از کاربرها اعتراض خود را بابت این موضوع به نماینده کنسول آمریکا در چین رساندند.
در میان نامزدهای اسکار ۲۰۲۱ نیز زنان، رنگین‌پوستان و آسیایی‌ها برخلاف اغلب دوره‌های پیشین حضور پررنگ‌تری داشتند و و برای نخستین‌بار در تاریخ این جوایز، همزمان دو کارگردان زن در بخش بهترین کارگردانی حضور دارند؛ «کلویی ژائو» برای فیلم «سرزمین آواره‌ها» و «امرالد فنل» برای فیلم «زن جوان خوش‌آتیه». پیش‌تر تنها پنج سینماگر زن در این بخش نامزد شده بودند و «کاترین بیگلو» تنها زنی است که جایزه اسکار بهترین کارگردانی را در ۲۰۱۰ با «هرت لاکر» کسب کرد.
در چهار بخش بازیگری نیز ۹ نامزد رنگین‌پوست حضور داشتند و برای نخستین‌بار دو بازیگر آسیایی در میان پنج نامزد بخش بهترین بازیگر مرد بخت خود را برای کسب مجسمه طلایی اسکار محک زدند.
اما اسکار امسال نشان داد که کهنسالی مانعی برای هیچ کاری نیست و حتی با سنی بالای 60 و 70 هم می‌توان هنوز درخشید و بهترین جوایز جهان را از آن خود کرد.
سایر اخبار این روزنامه
انتشار فایل محرمانه وزیر امور خارجه پس لرزه‌های زیادی به همراه داشت زلزله ظریف جلال خوش‌چهره تنش زدایی در بغداد سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر محرمانه بودن فایل صوتی ظریف: عرصه میدان و دیپلماسی دو بازوی عمل ایران هستند دامنه بحران مهار نشد برگزیدگان بزرگ‌ترین رخداد سینمایی جهان شناخته شدند اسکار غیرمنتظره‌ها وزیر بهداشت: با شبکه مخوفی در حوزه واکسن روبه‌رو هستیم ارز دولتی به هدف خود رسید؟ چهارمین سال دلار ۴۲۰۰ تومانی زیر سایه مخالفت ها «ابتکار» وضعیت بازار مسکن طی سال جاری را بررسی می‌کند بازار مسکن در مسیر رکود یا سقوط؟ رئیس قوه قضائیه لغو تحریم‌ها نباید دستاویز دعواهای سیاسی گردد فرمانده کل سپاه: ایران به هر اقدام شرورانه صهیونیست‌ها واکنشی قوی‌تر نشان خواهد داد فاجعه در راه است؟ اعلام آمادگی جهان برای کمک به هند روحانی: به وظیفه خود درباره انتخابات عمل کنیم حداد عادل: جریانی «راهبرد چراغ سبز» به دشمن را آغاز کرده