فاجعه در راه است؟ اعلام آمادگی جهان برای کمک به هند

وزارت بهداشت هند روز دوشنبه اعلام کرد در یک روز بیش از ۳۵۲ هزار نفر در این کشور به کرونا مبتلا شده و بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ نفر دیگر جان خود را از دست داده‌اند.
به گزارش ایرنا، این بالاترین آمار ابتلای روزانه به کرونا در هند از آغاز بحران کرونا تاکنون است. هند همچنین بالاترین آمار ابتلای روزانه به کرونا در جهان را به خود اختصاص داده است.
با اضافه شدن ۲ هزار و ۸۱۴ نفر دیگر به قربانیان کرونا در هند، جان باختگان این بیماری در پرجمعیت‌ترین کشور جنوب آسیا به مرز ۲۰۰ هزار نفر نزدیک شده است.
براساس گزارش وزارت بهداشت هند، روند ابتلا به کرونا در ایالت‌های دهلی، ماهاراشترا، کارناتاکا، اوتار پرادش، چتیزگر، مادیا پرادش، کرالا، گجرات، تامیل نادو، راجستان، بیهار و بنگال غربی صعودی است و ایالت مهارشترا همچنان بیشترین موارد ابتلای روزانه به کرونا را در هند به ثبت می‌رساند.


ادامه کمبود اکسیژن در بیمارستان‌های هند
در حالی که موج جدید کرونا در هند نظام سلامت این کشور را به مرز سقوط کشانده است، کمبود اکسیژن در بیمارستان‌ها همچنان ادامه دارد و هشت بیمار کرونایی در ایالت‌های اندرا پرادش و هاریانا به دلیل نبود اکسیژن جان خود را از دست دادند.
نشریه هندی فایننشال اکسپرس نوشت: تاکنون بیش از ۴۰ بیمار در هند به دلیل کمبود اکسیژن جان خود را از دست داده‌اند.
نارندرا مودی، نخست وزیر هند روز گذشته با حضور در تلویزیون با اذعان به اینکه هند و یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفر از جمعیت آن، «یک بار دیگر، یک نبرد بزرگ» را در پیش دارند، از هموطنان خود خواست تا برای جلوگیری از قرنطینه جدید اقدامات بیشتری در برابر ویروس کرونا انجام دهند.
وی افزود: «شرایط از چند هفته قبل تحت کنترل بود اما موج دوم مانند طوفان آمد.
بیمارستان‌ها در شهرهای مختلف هند در مورد نبود اکسیژن کافی اخطار داده‌اند و به دلیل تکمیل ظرفیت از پذیرش بیمار‌های بیشتر خودداری می‌کنند.
در همین حال نشریه ایندین اکسپرس گزارش داد که پزشکان هندی در مورد احتکار سیلندرهای اکسیژن و داروهای حیاتی اخطار داده و اعلام کردند این اقدامات فشار بر بیمارستانها را افزایش می‌دهد.
در هفته‌ای که گذشت نرخ مرگ و میر در این کشور ۸۹ درصد افزایش یافت و آمار کل ابتلا به کرونا در هند به بیش از ۱۷ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر رسید.
ایالت‌های هند اقدامات محدود کننده گوناگونی را اعمال کرده‌اند. دهلی نو به مدت دو هفته قرنطینه شده است. تمام فروشگاه‌های غیرضروری در مهاراشترا تعطیل شده‌اند و قرار است ایالت اوتار پرادش که ۲۰۰ میلیون سکنه دارد آخر هفته قرنطینه شود.
واکسیناسیون در هند
هند تاکنون حدود ۱۴۲میلیون واکسن کرونا به افراد تزریق کرده است. پیش از این سالمندان، کادر درمان و پزشکی و همچنین نیروی پلیس و نظامی که در خط مقدم مقابله با کرونا قرار داشته‌اند واکسن کرونا دریافت می‌کردند اما دولت هند اعلام کرده است که از یکم ماه مه می‌خواهد همه افراد بالای ۱۸ سال را واکسینه کند.
لایو مینت در این خصوص نوشت: دولت قصد دارد وظیفه واکسینه افراد بالای ۱۸ سال را بر عهده بیمارستان‌های خصوصی قرار دهد. همه افراد باید برای دریافت واکسن در وب سایت دولتی به نام کووین ثبت نام کنند.
به این ترتیب هند در میان اولین کشورهایی در جهان است که اجازه می‌دهد تمام بزرگسالان از واکسن کرونا استفاده کنند. هند به تولید کنندگان واکسن در این کشور اجازه داده است تا ۵۰ درصد از تولید خود را در اختیار بیمارستان‌ها و نیم دیگر را در بازار آزاد به فروش برسانند.
اعلام آمادگی جهان برای کمک به هند
به گزارش روز گذشته ایرنا، سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نامه‌ای به وزیر بهداشت هند با تاکید بر اینکه مدیریت پاندمی کووید۱۹ جز با همدلی و همکاری همه کشورها میسر نیست، آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای ارایه کمک‌های فنی، کارشناسی و تجهیزاتی به این کشور برای مهار کرونا اعلام کرد.
در همین حال به گزارش شبکه خبری ایندیا تودی کشور آلمان برای کمک به هند اعلام آمادگی کرده است.
آنگلا مرکل صدراعظم این کشور در بیانیه‌ای گفت: کشور آلمان در حال آماده‌سازی کمک اضطراری به هند است.
وزارت دفاع آلمان نیز اعلام کرده به دنبال ارسال دستگاه‌های تولید کننده اکسیژن و سایر تجهیزات پزشکی به هند می‌باشد.
از سوی دیگر اورسولا وون درلین رئیس کمیته اروپا اعلام کرد که وی بسیار نگران وضعیت کرونا در هند می‌باشد و اتحادیه اروپا در حال جمع آوری منابع لازم برای پاسخ سریع به درخواست کمک هند است.
وزارت خارجه آمریکا روز گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد: آمریکا به سرعت مواد اولیه لازم برای ساخت واکسن به همراه سایر داروها، دستگاه‌های تنفسی و لباس‌های محافظتی را به هند ارسال خواهد کرد.
مدتی است که هند خواهان موافقت آمریکا با صادرات مواد اولیه ساخت واکسن کرونا شده است، اما مقامات آمریکایی پیش از این اعلام کرده بودند که آمریکا نیازهای خود را در اولویت قرار خواهد داد.
پاکستان که در همسایگی هند قرار دارد و از جمله رقبای این کشور است نیز برای کمک به هند در مقابله با کرونا اعلام آمادگی کرده است.
وزارت خارجه این کشور در ساعات پایانی روز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد برای همدردی با مردم هند و با توجه به موج جدید کرونا در این کشور، پاکستان آماده ارسال کمک‌های پزشکی از جمله دستگاه‌های تنفسی به این کشور است.
انگلیس نیز از آمادگی برای ارسال بیش از ۶۰۰ تجهیزات پزشکی از جمله دستگاه‌های تنفسی و سیلندرهای اکسیژن به هند خبر داده است.
فرانسه و روسیه هم برای کمک به هند اعلام آمادگی کرده‌اند.
نوع جهش یافته کرونا در هند
گونه جهش یافته ویروس کرونا در هند با نام بی. ۱. ۶۱۷ شناخته شده است. مقامات بریتانیا اوایل این هفته اعلام کردند که ۱۰۳ مورد از این گونه را که همه موارد مرتبط با سفر بودند در این کشور شناسایی کرده‌اند.
وقتی ویروسی از یک ویروس دیگر تکثیر می‌شود، اغلب تغییراتی پیدا می‌کند که به این تغییرات جهش گفته می‌شود. سازمان جهانی بهداشت می‌گوید که وقتی ویروسی «یک یا چند جهش جدید» داشته باشد گونه جدید ایجاد می‌شود. تغییرات در ویروس کرونا غیرعادی نیست. ویروس‌ها با مبتلا کردن افراد بیشتر، دچار جهش می‌شوند.
طبق گزارش هندوستان تایمز گونه هندی ویروس کرونا «دو جهش» داشته است یعنی این جهش‌ها روی دو نوع جهش‌یافته که از قبل وجود داشت رخ داده است.
این نوع جدید با جهش مضاعف، تاکنون در کشورهای بریتانیا، آمریکا، رژیم صهیونیستی، استرالیا، نیوزیلند، آلمان و چند کشور دیگر شناسایی شده است.
محققان هندی در تلاشند تا به دو سوال اصلی درباره اینگونه جهش‌یافته از نوع مضاعف پاسخ دهند. یکی از سوال‌ها این است که آیا کشنده‌تر یا مسری‌تر از انواع دیگر است و آیا واکسن‌های موجود مقابل آن موثر است؟
دولت هند هفته گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد که انتقال بیشتر این گونه هنوز مشخص نشده است.
با این حال طبق گفته آنوراگ آگراوال، مدیر موسسه دولتی ژنومیک شورای تحقیقات علمی و صنعتی، شیوع این گونه در ایالت مهاراشترا ۶۰ درصد است. وی تصریح کرد که این گونه در حدود ۱۰ ایالت هند ثبت شده است.
سایر اخبار این روزنامه
انتشار فایل محرمانه وزیر امور خارجه پس لرزه‌های زیادی به همراه داشت زلزله ظریف جلال خوش‌چهره تنش زدایی در بغداد سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر محرمانه بودن فایل صوتی ظریف: عرصه میدان و دیپلماسی دو بازوی عمل ایران هستند دامنه بحران مهار نشد برگزیدگان بزرگ‌ترین رخداد سینمایی جهان شناخته شدند اسکار غیرمنتظره‌ها وزیر بهداشت: با شبکه مخوفی در حوزه واکسن روبه‌رو هستیم ارز دولتی به هدف خود رسید؟ چهارمین سال دلار ۴۲۰۰ تومانی زیر سایه مخالفت ها «ابتکار» وضعیت بازار مسکن طی سال جاری را بررسی می‌کند بازار مسکن در مسیر رکود یا سقوط؟ رئیس قوه قضائیه لغو تحریم‌ها نباید دستاویز دعواهای سیاسی گردد فرمانده کل سپاه: ایران به هر اقدام شرورانه صهیونیست‌ها واکنشی قوی‌تر نشان خواهد داد فاجعه در راه است؟ اعلام آمادگی جهان برای کمک به هند روحانی: به وظیفه خود درباره انتخابات عمل کنیم حداد عادل: جریانی «راهبرد چراغ سبز» به دشمن را آغاز کرده