‌مصاحبه ظریف را دزدیده‌اند

سخنگوی دولت: ‌مصاحبه ظریف را دزدیده‌اند شرق: انتشار فایل صوتی گفت‌وگو با وزیر خارجه، مهم‌ترین و داغ‌ترین اتفاق این روزهای کشور است و حتی اخبار کرونا را تحت تأثیر قرار داده است؛ تا جایی که سخنگوی دولت نیز روز گذشته در نشست هفتگی خود که به‌صورت مجازی برگزار شد، به حواشی آن پرداخت و گفت بیشترین لطمه در این زمینه و موارد پیش‌آمده، شامل دولت شده است. علی ربیعی عنوان کرد: «این فایل صوتی در تلویزیون پترودلاری و طرفدار رنج و تحریم مردم منتشر شده است. همین امر نشانه توطئه‌آمیزبودن ربایش و پخش گزینشی این مصاحبه است. رئیس‌جمهور به وزارت اطلاعات دستور دادند که عوامل این توطئه را شناسایی کنند. ربایش این اسناد، توطئه‌ای علیه دولت، نظام و نهادهای سرافراز و توطئه‌ای علیه منافع ملی ماست. ما منتظر خواهیم بود که آقای ظریف به ایران برگردند و توضیحات لازم درباره سوءبرداشت‌ها را ارائه دهند. برش‌های گزینشی از یک گفت‌وگوی بسیار طولانی با جهت‌گیری‌های شیطنت‌آمیز منتشر شد». او افزود: «این گفت‌وگو بخشی از برنامه‌ای به نام «آن‌‌سوی دولت» و با موضوع گزارش و روایت خدمات، اقدامات، چالش‌ها و دستاوردهای دولت‌های یازدهم و دوازدهم بوده است که زیر نظر مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری مصاحبه‌هایی با وزرا و معاونان رئیس‌جمهور در چارچوب تاریخ شفاهی هشت‌ساله دولت انجام گرفته است. بنا بود که فایل کامل نسخه صوتی و تصویری گفت‌وگوها در دفتر هیئت دولت و با درجه طبقه‌بندی آرشیو شوند و یک نسخه گزیده از هر گفت‌وگو با توافق مصاحبه‌شونده‌ها در یک نهاد ملی مطالعاتی آرشیو و سپس منتشر و در دسترس عموم قرار گیرد». سخنگوی دولت گفت: «فایل گفت‌وگوی آقای ظریف به‌دلایل کاملا روشن که البته همه ابعاد آن هنوز روشن نیست؛ ولی بعد توطئه‌آمیزبودن آن روشن است، توسط افرادی که هویت آنها در دست بررسی است، به سرقت رفت و منتشر شد».
فایل با هدف عملیات روانی پخش شد
او درباره اینکه آیا کل این تاریخ شفاهی و همه گفت‌وگوها به سرقت رفته است یا نه، عنوان کرد: «این فایل خام بدون ویرایش طوری خارج شد که از روال مدنظر به شکل تفکیک‌شده و کاملا با هدف عملیات روانی پخش شده بود؛ اگرچه سلسله‌وار پخش شد؛ اما القائاتی با مصاحبه‌هایی در کنار هم قرار گرفته و خبرهایی تولید می‌کنند و خبرسازی می‌کنند تا گسترش پیدا کند که البته این اقدامات در حال پیگیری اطلاعاتی است». ربیعی با اشاره به تأکید رئیس‌جمهوری در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی دولت بر پیگیری موضوع به‌سرقت‌رفتن فایل صوتی دکتر ظریف گفت: با نگاه‌کردن به نوع خوانش محتواها درمی‌یابیم این شیطنت‌ها به‌طور گزینشی انجام شد. وقتی کل متن خوانده می‌شود، بدون سوگیری مسئله خاصی به چشم نمی‌خورد و این نکاتی است که بارها آقای ظریف بیان کردند و نشان‌دهنده دشواری‌ها و چالش‌های تصمیم‌گیری در شرایط جهان پرتلاطم علیه ما و تهدیدهای گسترده ما است». سخنگوی دولت افزود: «کسی نمی‌تواند در عمق علاقه و دوستی ظریف به همه سربازان وطن و تبعیت از رهبری شک کند. اتفاقا در همین فایل و فایل‌های بعدی که منتشر خواهد شد، دوستی با سردار شهید و تبعیت از رهبری در سخنان ظریف کاملا موج می‌زند. افرادی با مقاصد مختلف این فایل‌ها را ربودند. این اتفاق توطئه‌آمیز روی داده که پیگیری می‌شود؛ ضمن اینکه تکلیف رسانه‌های فارسی‌زبان خارجی به‌ویژه رسانه‌های معاند و وابسته به دلارهای نفتی و رسانه جاسوسی در این میان کاملا معلوم است که اختلاف، تفرقه‌افکنی و ناامیدی مردم در این مقطع زمانی را دنبال می‌کنند». او با اشاره به تحلیل محتوای انجام‌شده نسبت به فایل منتشر‌شده، گفت: «بخشی از این مطالب را تحلیل محتوا کردیم، علاوه‌بر پخش صوت در کنار آن القائاتی ایجاد می‌کنند که کانون این القائات تخریب سیاست خارجی و تلاش سیاست خارجی کشور ما است و القای به‌سرانجام‌نرسیدن به برجام کاملا مشخص است و علاوه‌بر‌آن حمله به دیپلماسی موفق که با همکاری نیروی قدس و وزارت خارجه حاصل شده است».
قرار بر انتشار محدود مصاحبه ظریف بود
سخنگوی دولت افزود: «هدف از مصاحبه این بود که مسائل مهم مانند سیاست‌های اقتصادی مالی تا سیاست‌های رفاهی و اجتماعی با همه پیچیدگی‌هایش و حتی مجموعه‌ای از حوادث تلخ مانند سانچی و پلاسکو یا حوادث شیرین مانند چگونگی مقاومت در دوران تحریم، محور این گفت‌وگوها قرار داشت. بخشی هم مربوط به موفقیت‌های وزارت خارجه و موانع و چالش‌های پیش‌روی آن بود. قطعا حوزه دفاعی و خارجی از اهمیت خاصی برخوردار است. قرار بود بخشی از مصاحبه‌ها فقط در قالب انتقال تجارب انتشار محدود داشته باشد و بخشی هم قرار بود پخش شود و پخش خواهد شد. با دستور ریاست‌جمهوری، نهادهای مسئول در حال بررسی چگونگی انتشار و انتخاب گزینشی آن برای پخش هستند».