بازی صوتی ظریف

بازی صوتی ظریف حجت‌الاسلام نیما ارزانی به بهانه انتشار مصاحبه محرمانه اسفند ۱۳۹۹ دکتر ظریف، وزیر امور خارجه دولت دوازدهم، با سعید لیلاز درباره اقدامات هشت‌ساله در وزارتخانه تحت امر ایشان، مطالبی مطرح شد که نیاز است شفاف‌تر و رساتر به آن پرداخته شود. ابتدا جا دارد از تلاش‌های ایشان و تیم مذاکره‌کننده تشکر كرد؛ چراکه دستگاه حاکمیت کشور این عزیزان را طبق فرمایش مقام معظم رهبری از فرزندان این آب و خاک می‌داند و نیت قاطبه این عزیزان نیز به‌طور جد خدمت به این کشور است؛ بنابراین نسبت‌های ناروا دادن جز ایجاد یأس، ناامیدی و انشقاق، خیر دیگری ندارد. اما ای‌ کاش جناب آقای دکتر ظریف مباحثی را که درباره شهید سلیمانی ایراد کردند، در زمان حیات ایشان نقل می‌کردند تا شهید بزرگوار، حق دفاع و پاسخ به ملت را می‌داشتند و به‌طور‌کلی مطرح‌شدن این‌گونه قضایای کاملا محرمانه کشور و نسبت آن به شخصی که در قید حیات نیست، اولا توجیه و پایمال‌کردن زحمات خود ایشان در وزارتخانه است و ثانیا کم‌لطفی در حق آن شهید عزیز. بر این اساس لازم است ایشان زوایای آن قسمت از مصاحبه را مجدد واکاوی و بیان کند. باید اذعان کنم در ملاقات‌هایی که بنده از نزدیک با ایشان در تهران و رامسر داشته‌ام، به صداقت دکتر ظریف شکی ندارم؛ اما نقل این‌گونه مطالب حتی برای ضبط مستندی که در تاریخ شفاهی ثبت خواهد شد، باید مستدل و دقیق‌تر باشد. ضمن اینکه نیاز است در تهیه این‌گونه اسناد دولتی، نظارت امنیتی ویژه‌ای برای حفظ کیان و صیانت از منافع ملی کشور و امانت در بیان مطالب حق رعایت شود. هرچند پاره‌ای از مسائلی که دکتر ظریف مطرح کردند، برای اهل علم و تحقیق پوشیده نبوده، اما نقاط تاریک و جزئیات حاشیه‌ای آن نیازمند رعایت برخی ملاحظات آداب، صبر و حوصله و دقت‌نظر بیشتری بود که متأسفانه در این فایل صوتی رعایت نشد‌. آقای دکتر ظریف در صحبت‌های قبلی خویش هم اعتراضاتی به نهادهای نظامی کشور داشته‌اند، اما این‌ بار به‌گونه‌ای مطرح کردند که گویا این کشور در سیطره و حاکمیت نهاد نظامی خاصی اداره می‌شود و اعضای محترم هیئت دولت بی‌مورد در حال گرفتن حقوق و مزایا هستند. مع‌الوصف بهتر بود دولت را هم به آنها واگذار می‌کردید تا دوستان دوران بازنشستگی را به‌جای وزارت با خیال راحت به استراحت می‌پرداختند‌.
متأسفانه در کشور ما با توجه به فراگیر‌شدن فضای مجازی، نسبت‌دادن غیر‌دقیق مطالب به افراد یا نهاد خاصی در مصاحبه و یادداشت‌ها حقیقتا کار دشواری نیست، اما برای اثبات آن ضمیری آگاه و باطنی حقیقت‌جو می‌طلبد. مواردی که جناب دکتر تحت عنوان میدان از آن یاد می‌کند، بدون شک نیاز است ابتدا از سوی خود ایشان تبیین شود و درثانی در نهاد حاکمیتی اگر گاهی دیپلماسی را فدای میدان می‌کنیم، این امر می‌تواند برای دیپلمات‌های ما نقطه قوت جهت پیشبرد هرچه بهتر و قوی‌تر مذاکرات و دست بازدارنده‌ای برای طرف مقابل باشد.‌
آقای دکتر ظریف درست اشاره کردید که اگر جنگ باشد به وزیر خارجه نیازی نیست، اما باید دانست که اقتدار در کلام وزیر خارجه، به پشتوانه رأی ملت و نیروهای نظامی کارآمد آن کشور است و این امر میسر نخواهد شد مگر به وحدت کلمه؛ زیرا اگر همین میدان نبود، شما بدون شک در خیلی از مناسبات جهانی سرافکنده بودید. هر‌چند می‌دانم شما مرد صلح هستید و قائل به همین اندک هزینه هم نیستید، اما باید دانست که حفظ میدان هم تبعات خودش را دارد و این را شما که اهل مذاکره هستید، بهتر درک و لمس کرده‌اید.
این فایل صوتی حواشی زیادی در پی داشت، ولی قبل از هر واکنش بدون تأملی باید انصاف داشت و هر مطلبی را در جای خود بحث کرد و شاید ناروا نباشد که بگوییم نباید اول از هر چیزی آقای دکتر ظریف را سریعا قضاوت و متهم کرد؛ چرا‌که شرط انصاف آن است که ابتدا دو طرف جریان را ببینیم و بعد با حوصله به مسائل مطرح‌شده گوش فرادهیم و سپس آن را به مرحله قضاوت و نقد بکشانیم. شکی نیست که دشمن همواره دنبال ایجاد شکاف بین نیروهای انقلابی و دولتمردان وفادار به نظام، دیپلمات‌ها، نظامیان، حاکمیت و دولت با مردم بوده است و چه زمانی بهتر از زمان انتخابات؛ بنابراین باید خواص هوشیارتر باشند و در زمین دشمن بازی نخورند.
این فایل صوتی می‌تواند در روند مذاکرات آینده وین و ایران با روسیه و... آسیب‌رسان باشد و باید این نکته بررسی شود که کدام عامل یا عوامل نفوذی در بدنه دولت این صدا را انتشار داده تا قبل از نشر عمومی به شبکه‌های بیگانه معاند رسانده شود و شاهد خوشحالی زائدالوصفی از آنها باشیم.
این‌گونه نباشد که دشمن ما را با مصاحبه آقای دکتر ظریف مشغول و فضای عمومی کشور را مسموم کند و پروژه اصلی خودشان را که منحرف و مخدوش‌کردن دموکراسی و اصل حاکمیت در کشور است، پیش ببرند. من حقیقتا بر این باورم که دکتر ظریف در این میان قربانی یک بازی سیاسی شده است، اما مردم و خواص هوشیار باشند.