ظرفیت اقتصادی بازگشت آثار تاریخی به کشور

آفتاب یزد: موزه‌ها همواره یکی از نخستین مقاصد گردشگران خارجی و داخلی هستند. حتی چه بسیار بازدیدکنندگانی که برای گذراندن فراغت، به موزه‌ی شهرشان مراجعه می‌کنند و چه بسیار افرادی که از بازدید موزه‌ها سیر نمی‌شوند و بارها از یک موزه بازدید می‌کنند. از این رو، موزه‌ها منبع درآمد بسیار مناسبی برای یک کشور و یک شهر هستند. در دنیای امروز که گردشگری یکی از مهمترین وزنه‌های کشورها برای درآمدزایی است، توجه به موزه‌ها می‌تواند راه‌گشا باشد. در کشور ما تعداد موزه‌های عمومی و تخصصی کم نیست. از موزه‌ی ایران باستان گرفته تا موزه‌ی تجهیزات پزشکی. تنها کافی است اندکی توجه به این بخش‌های پرسود گردشگری سرازیر شود.
در این میان هر چند سال یک بار اتفاق می‌افتد که بخشی از اموال ملی ایران که در موزه‌های دیگر کشورها بود، به میهن بازگردانیده می‌شوند. چند روز پیش این اتفاق در خصوص بخشی از اشیای متعلق به ایران که در موزه‌ بریتانیا قرار داشت، افتاد. به گزارش ایسنا، «وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع از استرداد ۱۰۰ اثر موزه‌ای از موسسه ایران‌شناسی بریتانیا به موزه ملی ایران، خبر داد. علی‌اصغر مونسان در توئیتر خود خبر داد که با دیپلماسی فرهنگی، مجموعه‌ای دیگر شامل ۱۰هزار مواد فرهنگی، از جمله ۱۰۰ اثر موزه‌ای که در اختیار موسسه ایران‌شناسی بریتانیا بود، پس از نیم قرن به موزه ملی ایران بازگشت.»
>آثار فرهنگی ایران چگونه از موزه‌ بریتانیا سر درآوردند
آثار باستانی و موزه‌ای یک کشور به طرق مختلف می‌تواند سر از موزه‌ی کشوری دیگر درآورد. به گزارش ایسنا مونسان در این باره توضیح داد: «موسسه ایران‌شناسی بریتانیا در تهران در گذشته محل استقرارهای گروه‌های باستان‌شناسی و ایران‌شناسان بریتانیایی بود که برای مطالعه، بازدید، بررسی‌های میدانی و کاوش باستان‌شناسی به ایران می‌آمدند. گروه‌های بریتانیایی در دهه ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ میلادی (دهه ۴۰ و ۵۰ خورشیدی) برخی اشیا و مواد فرهنگی را برای تکمیل طراحی و عکاسی به ‌منظور آماده‌سازی برای انتشار به محل استقرار خود در موسسه ایران‌شناسی در قلهک منتقل می‌کردند. با وقوع انقلاب اسلامی بخشی از این آثار و پروژه‌ها به صورت نیمه‌کاره در آن محل باقی‌ ماند. این آثار شامل مواد فرهنگی از محوطه نوشیجان‌تپه (استان همدان)، سگزآباد (قزوین)، خوروین (البرز)، باباجان‌تپه (استان همدان)، پاسارگاد (استان فارس)، هفتوان‌تپه (استان آذربایجان‌غربی)، بقایای جانوری و قطعات شکسته سفال (بانک سفال) از محوطه‌های گوناگون ایران است.»


>بازگشت بیش از 100 اثر موزه‌ای به ایران
«وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع گفت: این آثار حاصل بررسی‌ها و کاوش‌های پژوهشگران وابسته به BIPS در دهه ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ میلادی است که در مناطق مختلف ایران پژوهش میدانی باستان‌شناسی داشتند. در بین این مجموعه بیش از ۱۰۰ اثر اشیای موزه‌ای وجود دارد که شمار مواد فرهنگی آن بیش از ۱۰هزار یافته است. یافته‌ها از جنس ابزار سنگی، سفالی، استخوانی، آجر و... است که مستندنگاری این آثار در دستور کار موزه ملی ایران قرار دارد.»
>ظرفیت درآمدزای موزه‌ها
ورود این آثار تاریخی به کشور خبر بسیار خوبی است و ما را امیدوار می‌کند که سایر آثار ملی خود را نیز بتوانیم از موزه‌های کشورهای دیگر به ایران بازگردانیم. در حال حاضر آثار تاریخی بسیاری از کشور ما در موزه‌های معروف دنیا قرار دارد. شاید روزی بتوان این سرمایه‌های ملی و فرهنگی را نیز به کشور بازگرداند. اشیا و آثاری که در موزه‌ها قرار دارند نه‌تنها یک سرمایه‌ی فرهنگی بزرگ برای کشور ما هستند بلکه منبع درآمد مناسبی نیز تلقی می‌شوند. درآمدی که می‌توان از آن برای توسعه و بازسازی موزه‌ها و رونقش بخش گردشگری استفاده کرد.
>اشیای موزه‌ای بازگردانیده شده عامل جذب بازدیدکنندگان
در دوران کرونا بازدید از موزه‌ها به شدن کاهش یافته است. این کم‌رونقی گریبان بسیار از بخش‌ها از جمله بخش فرهنگی و به تبع آن موزه‌ها را گرفته است. اما از این فرصت می‌توان برای برنامه‌ریزی‌هایی برای آینده‌ این حوزه استفاده کرد و تا در آینده شاهد تعداد بیشتر بازدیدکنندگان از هر قشر و گروهی باشیم. اشیای جدیدی که از خارج از ایران وارد موزه‌های کشور می‌شود از حیث تازگی از پتانسیل خوبی برای جذب بازدیدکننده و در پی آن جذب درآمد برخوردارند. می‌توان با تبلیغات مردم را برای بازدید از این اشیای بازگشته به میهن تشویق کرد تا هم آگاهی فرهنگی مردم نسبت به کشور بیشتر شود و هم از ظرفیت درآمدزایی موزه‌ها و اشیای موزه‌ای به خوبی استفاده
کرد.