رشد ۱۱۷ درصدی تولید خودرو


گروه صنعت و تجارت: بازار خودرو همچنان درگیر رکود است. حرکت قیمت ها اما در این بازار راکد رو به کاهش گذاشته و بررسی ها نشان می دهد که قیمت خودرو نسبت به دو هفته گذشته با کاهش مواجه شده و تقریبا مشابه قیمت های قبل از عید شده است. فعالان بازار خودرو می گویند که با کاهش قیمت ارز بازارهای مختلف مانند بازار سرمایه و خودرو آرام شده و به تدریج ریزش دارد. برای چندماه آینده پیش بینی افزایش قیمت در بازار خودرو وجود ندارد و به نظر می رسد که کاهش قیمت هم رابطه مستقیم به عرضه دارد. با کاهش نرخ ارز، تقاضای کاذب کاهش و تقاضای مصرفی در بازار میماند. اگر تقاضای کاذب وجود نداشته باشد و عرضه بیشتر شود، قیمت خودرو عقبنشینی میکند. از طرف دیگر در مورد خودروهای خارجی هم رکود کامل در بازار است و تقاضا حدودا نزدیک به صفر است. در چنین شرایطی بررسی آمارهای منتشر شده از سوی سامانه کدال حاکی از تولید ۶۴ هزار و ۱۳۸ دستگاه خودرو از سوی سه خودروساز بزرگ داخلی یعنی ایرانخودرو، سایپا و پارسخودرو در فروردینماه ۱۴۰۰ و رشد ۱۱۷.۸ درصدی آن در همسنجی با پارسال است.

بررسی آمارهای رسمی وزارت صنعت، معدن حاکی از تولید ۹۹۱ هزار و ۶۹۲ دستگاه خودرو و کمتر از برنامه در ۱۲ ماهه پارسال است. میزان تولید یاد شده مشتمل بر تولید ۹۰۳ هزار و ۳۱۴ دستگاه سواری (بیش از ۹۱ درصد کل تولیدات)، ۸۰ هزار و ۵۴۸ دستگاه وانت، پنج هزار و ۸۴۰ دستگاه کامیونت، کامیون و کشنده، ۹۴۴ دستگاه اتوبوس، ۷۸۹ دستگاه مینیبوس و میدلباس و ۲۵۷ دستگاه ون است. با توجه به تولید ۸۳۱ هزار و ۹۹۶ دستگاه انواع خودرو در سال ۹۸، رشد ۱۹.۲ درصدی در این حوزه به ثبت رسید.

آمار تولید خودروسازان کشور

ایرانخودرو به عنوان بزرگترین خودروساز کشور در سال ۹۹، فروردین ماه امسال را با قدرت آغاز کرد و موفق به تولید ۳۳ هزار و ۸۱۹ دستگاه خودرو شد. آماری که در مقایسه با فروردین ماه ۹۹ رشد ۱۱۵.۳ درصدی نشان میدهد. آبیپوشان جاده مخصوص فروردینماه پارسال ۱۵ هزار و ۷۰۴ دستگاه خودرو تولید کرده بودند. در ماهی که گذشت ایرانخودرو ۲۴ هزار و ۷۲۹ دستگاه خودرو در گروه پژو، سههزار و ۷۷۴ دستگاه در گروه سمند، سههزار و ۶۸ دستگاه دنا، یکهزار و ۵۱۶ دستگاه رانا و ۷۳۲ دستگاه هایما تولید کرد. نکته قابل توجه اما نبود «تارا» به عنوان خودروی نوبرانه این گروه در جداول آماری این ماه است. همچنین سایپا به عنوان دومین خودروساز بزرگ کشور در سال گذشته، نخستین ماه سال ۱۴۰۰ را با رشد چشمگیر ۱۹۲.۹ درصدی در تولید آغاز کرد. این آمار مشتمل بر یکهزار و ۶۴۴ دستگاه وانت پراید (سایپا ۱۵۱)، ۱۸ هزار و ۹۶۵ دستگاه تیبا و ۷۸۵ دستگاه شاهین (خودروی نوبرانه سایپا) است. فروردینماه ۹۹ نارنجیپوشان جاده مخصوص موفق به تولید تنها هفتهزار و ۳۰۴ دستگاه خودرو شده بودند. برپایه آمارهای سامانه کدال، پارسخودرو به عنوان سومین خودروساز بزرگ کشور در فروردینماه هشتهزار و ۹۲۵ دستگاه خودرو تولید کرد که در مقایسه با آمار ۶ هزار و ۴۳۷ دستگاهی این خودروساز در فروردین ۹۹، رشد ۳۸.۶ درصدی نشان میدهد. پارسخودرو در ماهی که گذشت هشتهزار و ۲۵۵ دستگاه خودرو در گروه Q۲۰۰ (کوئیک) و ۶۷۰ دستگاه در گروه S۲۰۰ (ساینا) تولید کرد.

تاکید بر ارتقای کیفیت خودروسازان

در همین حال وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: خودروسازان برای تامین نیاز داخل باید ضمن برنامهریزی برای افزایش کمی محصولات خود، بیش از پیش در مسیر ارتقای کیفی و تولید خودروی باکیفیت و در شان مردم گام بردارند. علیرضا رزمحسینی در جلسه کمیته خودرو افزود: به منظور عملیاتی شدن شعار سال جاری در صنعت خودرو، ایدرو باید با تلاش حداکثری، برنامهریزی لازم را انجام دهد. وزیر صنعت، معدن و تجارت بر لزوم داخلیسازی حداکثری قطعات خودرو تاکید کرد و گفت: شرکتهای خودروسازی باید این مهم را به عنوان یکی از مهمترین اولویتهای کاری مدنظر قرار داده و برای تحقق آن در سال جاری برنامهریزی کنند.

زیان ۳۰ هزار میلیارد تومانی خودروسازان در ۹۹

در همین حال سهیل معمارباشی، مدیر کل دفتر صنایع حمل و نقل وزارت صمت در گفتگو با ایلنا در مورد آخرین وضعیت قیمتگذاری خودرو اظهار کرد: هیچ یک از طرحها مطرح در این خصوص به نتیجه نرسیده تنها کلیات عرضه خودرو در بورس کالا در کمیسیون صنایع و معادن مجلس به تصویب رسیده است. وی افزود: روالی که فعلاً وجود دارد این است که شورای رقابت حدود سه ماه یک بار براساس نرخ تورم بخشی اعلامی از سوی بانک مرکزی، نسبت به اعلام حد تغییرات مجاز در قیمت محصولات خودروسازان باید اقدام کند. با این حال و علیرغم اعلام تورم بخشی از سوی بانک مرکزی، شورای رقابت اقدامی برای اعلام حدود مجاز تغییر قیمت محصولات خودروسازان اقدام نکرده است. معمارباشی در ادامه تصریح کرد: شورای رقابت باید تکلیف خودروسازان را مشخص کند، حتی اگر تورم بخشی نداشتهایم و یا جمعبندی بانک مرکزی این بوده که قیمت نهادهها کاهشی بوده است، شورای رقابت بر همان مبنا اعلام نظر و تکلیف این بخش را تعیین کند. متاسفانه با تعلل شورای رقابت، صنعت خودروسازی و قطعهسازی کشور ضربه دیده و هر روز ضرر و زیان بنگاه، صنعت و اقتصاد کشور در حال افزایش است.

مدیرکل دفتر صنایع حمل و نقل وزارت صمت با اشاره به شرایط پرچالش خودروسازان و قطعهسازان گفت: واقعیت این است که اگر شرایط بر همین منوال باشد خودروسازان توان ادامه کار ندارند. در سال گذشته صنایع خودروسازی و قطعهسازی کشور ۱۵۰ هزار میلیارد تومان فروش داشتند اما حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان در مجموع ضرر خودروسازان بوده است، یعنی ۱۷ تا ۱۸ هزار میلیارد تومان برای ایران خودرو و ۱۰ تا ۱۲ هزار میلیارد تومان برای سایپا زیان به وجود آمد با این شرایط خودروسازان چگونه توان ادامه کار خواهند داشت؟ وی خاطرنشان کرد: صنعت خودروسازی و زنجیره آن نماد توسعه صنعت کشورها بوده و از صنایع مهم به شمار میآیند، در کشور ما این صنعت نزدیک به ۱۷ تا ۱۸ درصد ارزش افزوده بخش صنعت کشور به خود اختصاص داده است، لذا تعلل در تصمیم گیری برای این صنعت زیان ملی را در پی دارد. در سالی که تولید ملی، مانع زدایی و پشتیبانیها نامگذاری شده، این صنعت حداقل انتظار رفع بزرگترین مانع توسعه و تداوم فعایت خود یعنی موضوع قیمت گذاری محصولات را دارد. اگر در این راستا پشتیبانی نمیکنیم حداقل موانع را برداریم. این مسئول وزارت صمت در پایان بیان کرد: حداقل رفع موانع این است که به خودروسازان اجازه داده شود تا با قیمت تمام شده و سود معقول کالای خود را بفروشند. گره پیشبرد کلیه پروژههای توسعه محصول و تطبیق با استانداردهای ملی و مصوب در اصلاح فرآیند قیمت گذاری محصولات خودروسازان با هدف فروش محصول با قیمت بهای تمام شده با احتساب حداقل سود است که این موضوع زمینه افزایش تیراژ تولید و تعدیل قیمت بازاری خودروها را ایجاد خواهد کرد.