انتشار فايل صوتي خيانت به منافع ملي بود

عکس‌:‌آرمان ملی/حجت سپهوند‌‌‌ آرمان ملی- حمید شجاعی: اظهار‌نظرات و واکنش‌های بسیاری در‌خصوص فایل منتشر شده و تقطیع شده وزیر امور خارجه صورت گرفته و هر کسی از ظن خود نسبت به این مساله واکنش نشان داده است. اما آنچه در قریب به اتفاق این واکنش‌ها دیده می‌شود، قضاوت این رخداد است. چنانکه همگان به خود اجازه می‌دهند این مساله را تحلیل، قضاوت و حکم صادر کنند. جالب اینکه هیچ‌کس به چرایی، چگونگی و اهداف منتشرکنندگان این فایل صووتی نپرداخته‌ و گویا همه منتظر بودند چنین اتفاقی بیفتد و نوک پیکان حملات خود را متوجه ظریف کنند. هر چند ظریف طی چند مدت گذشته به این حاشیه‌ها و هجمه‌ها پاسخ نداده اما روز گذشته در پستی اینستاگرامی پاسخ بسیاری از واکنش‌ها را داد و نوشت: «‌در بیان نظر کارشناسی، عافیت‌طلبی، مماشات و خودسانسوری را خیانت دانسته‌ام». باید دید حواشی پیرامون این مساله کی به پایان خواهد رسید.
   دستاویزی برای هجمه انتخاباتی 
چند روز از انتشار فایل صوتی گفت‌و‌گوی محمد‌جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان با سعید لیلاز، فعال سیاسی  و اقتصادی می‌گذرد؛ فایل صوتی‌ای که بخشی از یک گفت‌وگوی هفت ساعته در قالب پروژه‌ «تاریخ شفاهی دولت تدبیر و امید» و توسط مرکز بررسی‌های استراتژیک نهاد ریاست‌جمهوری انجام شده است. اما نکته جالب در این مدت این است که از نخستین ساعات انتشار این فایل صوتی، حجم زیادی از هجمه‌ها و تخریب‌ها علیه وزیر امور خارجه به راه افتاده است و توپخانه مخالفان دولت با دستاویز قرار دادن این اتفاق، بیش از گذشته آتش خود را بر رئیس دستگاه دیپلماسی گسترانیده است. این در حالی است که در‌خصوص این اتفاق نیز دو گروه به موضع‌گیری پرداخته‌اند. مخالفان دولت و وزیر خارجه که ظریف را خائن و وا‌داده معرفی می‌کنند و معتقد به استیضاح و حتی محاکمه وی هستند و در طرف مقابل موافقان ظریف که با انتقاد از انتشار این فایل صوتی، هدف آن را تاثیر بر انتخابات پیش‌رو‌، جلوگیری از حضور ظریف در انتخابات و تاثیر‌گذاری بر مذاکرات وین می‌دانند. همه این نگرش‌ها و سویه‌گیری‌ها در شرایطی است که دوشنبه، ربیعی سخنگوی دولت از به سرقت رفتن این فایل صوتی سخن گفته بود و رئیس‌جمهور نیز با‌ دستور به وزیر اطلاعات خواهان پیگیری این پرونده و شناسایی منتشر‌کنندگان این فایل صوتی شده بود. با این حال آنچه مسلم است اینکه گویا این مساله بهانه‌ای به دست مخالفان داده تا در اواخر عمر دولت با دوگانه «میدان- دیپلماسی» به وزیر امور خارجه بتازند و او را آماج حملات خود قرار دهند. در حالی که ظریف همواره گفته سردار شهید حاج قاسم سلیمانی از دوستان دیرین او بوده و نقش بی‌بدیل او در صلح و ثبات در منطقه را متذکر شده است. شهید سلیمانی نیز در زمان حیات ظریف را گرامی‌ می‌داشت و تلاش‌هایش را در راه  دستیابی به منفع ملی از راه دیپلماسی ارج می‌نهاد. نکته مهم اینکه ظریف و شهید سلیمانی سرداران میدان و دیپلماسی بودند و یکدیگر را تکمیل می‌کردند؛ لذا نمی‌توان با یکی دیگری را تخریب کرد. همانطور که مقاومت برای کشور مهم است، دیپلماسی نیز اهمیت دارد و به عبارتی این دو، لبه یک قیچی هستند که باید در کنار هم باشند. حال اینکه عده‌ای بخواهند این موضوع را دستاویز اهداف انتخاباتی خود کنند و به وزیر خارجه بتازند، مغایر با منافع ملی و اخلاق سیاسی است. چرا که ظریف طی این سال‌ها همواره از موضع نظام دفاع کرده‌ و هیچ‌گاه بر اساس نظرات شخصی یا جریانات سیاسی عمل نکرده است.
   واکنش ظریف


وزیر خارجه کشورمان که در عراق به سر می‌برد در صفحه اینستاگرام خود در‌باره جنجال‌های اخیر پستی منتشر کرد. محمد‌جواد ظریف نوشت: هنگام ورود به بغداد بار دیگر در شهادتگاه دوست دیرینه‌ام شهید پرافتخار سپهبد حاج قاسم سلیمانی، شهید ابومهدی المهندس و یارانشان حضور پیدا کردم و یک بار دیگر در کنار نماد زبونی و استیصال جنایتکارانه ترامپ به دلاوران این مرزوبوم افتخار کردم. ولی بسیار تاسف خوردم که چگونه یک بحث نظری محرمانه پیرامون ضرورت هم‌افزایی دیپلماسی و میدان به منظور استفاده دولتمردان بعدی از تجربیات گرانبهای ۸ سال گذشته به یک کشمکش داخلی تبدیل می‌شود و آسیب‌شناسی صادقانه و مشفقانه برخی روند‌ها به مثابه انتقاد شخصی معرفی می‌شود. ظریف در این نوشته می‌افزاید: افتخار رفاقت عمیق و همکاری با حاج قاسم بیش از دو دهه ادامه داشته و رابطه قلبی و کاری ما تا هنگام شهادت ایشان نه‌تنها کمرنگ نشد؛ بلکه همواره تعمیق یافت. نه تنها امروز و در محضر مردم بزرگ ایران، بلکه در بیش از دو دهه گذشته، در داخل یا خارج، در پشت در‌های بسته یا علنی، صلابت، انسانیت، صلح‌طلبی و شجاعت شهید سلیمانی را در جهان فریاد زده و مکرر یادآوری کرده‌ام که اگر صلحی در افغانستان و عراق برقرار شده و اگر تروریسم داعش شکست خورده است، بیش از هرچیز مرهون درایت و شجاعت سردار سلیمانی و رشادت و ایثار مردم این سرزمین‌ها بوده است. در ۴۰ سال گذشته کوشیده‌ام در تحلیل مجتهد و در اجرا مقلد باشم. در مقام کارگزار همواره تابع سیاست‌های مصوب کشور بوده و از آنها با قدرت دفاع کرده‌ام. اما در بیان نظر کارشناسی، عافیت‌طلبی، مماشات و خودسانسوری را خیانت دانسته‌ام که از مولایمان علی علیه‌السلام آموخته‌ام «إنَّ أعظَمَ الخِیانَةِ خِیانَةُ الاُمَّةِ، و أفظَعَ الغِشِّ غِشُّ الأئمَّةِ؛ همانا بزرگترین خیانت، خیانت به امت است و زشت‌ترین دغل‌کاری، دغل‌کاری نسبت به پیشوایان است.» در بخش پایانی این متن آمده است: تقلیل بحث نظری در خصوص ارتباط دو بال قدرت خارجی جمهوری اسلامی ایران، یعنی دیپلماسی و میدان، به مثابه بهانه‌ای برای دوگانه‌سازی میان نظامیان سرافراز و دیپلمات‌های غیور که هر دو برای عزت و سربلندی ایران عزیز می‌کوشند، نه‌تنها کوته‌اندیشانه بلکه در تقابل کامل با نگرش این دانشجوی روابط بین‌الملل است که میدان و دیپلماسی را مقوم و مکمل می‌داند و نکته اصلی عرایضش در نواری که نمی‌داند چگونه از آن سوی آب‌ها سردرآورده ضرورت تنظیم هوشمندانه رابطه میان این دو بال و تعیین اولویت‌ها توسط ساختار‌های قانونی و تحت اشراف عالی مقام معظم رهبری است. حراست از منافع کشور و مردم مقاوم، صبور و دلاور ایران عهدی است که تا آخرین لحظه به آن پایبندم و از مکر مکاران و سرزنش سرزنش‌کنندگان بیمی ندارم.
   باید چوب در آستین منتشر‌کننده فایل کرد
پس از انتشار فایل صوتی مصاحبه محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشور با سعید لیلاز که چند روز گذشته نخستین‌بار از رسانه ایران اینترنشنال شبکه وابسته به عربستان سعودی منتشر شد، موجی از انتقادات به چگونگی انتشار این فایل به اصطلاح محرمانه و همچنین اظهارات شخص وزیر امور خارجه در خصوص مسائل سیاسی و امنیتی کشور در جامعه شکل گرفت و همچنان بحث آن در رسانه‌ها و در میان مردم داغ است .پیرو همین ماجرا سعید لیلاز سه‌شنبه شب در یک برنامه زنده اینترنتی در اینستاگرام با موضوع انتخابات ۱۴۰۰، که به همت هسته بازاریابی سیاسی مرکز رشد دانشگاه امام صادق برگزار شد، در واکنش به سوال مجری در‌خصوص انتشار فایل صوتی مصاحبه وی با وزیر امور خارجه کشور اظهار کرد: معتقدم باید کسی که فایل صوتی را منتشر کرده، چوب در آستینش کرد. اما من عهد کردم فعلا در‌خصوص این مساله حرفی نزنم و می‌خواهم ببینم آیا دستگاه اطلاعاتی کشور می‌توانند این شخص را پیدا کنند یا مثل ماجرای نطنز بعد از اینکه پوکید می‌خواهد اسم طرف را رسانه‌ای کند.
   رایزنی برای استیضاح 
یک عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی به رایزنی با نمایندگان برای اعمال ماده ۲۳۴ یا استیضاح ظریف اشاره کرد. سید‌نظام‌الدین موسوی نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس و عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، در توئیتی نوشت: «‏مطالب مطرح شده در فایل صوتی آقای ظریف از چنان بار ضد‌امنیت ملی برخوردار است که ضرورت دارد هیات‌رئیسه محترم مجلس، سریعاً برای برگزاری نشست اضطراری پارلمان در این باره، تمهید کند. درحال رایزنی با همکاران برای اعمال ماده ۲۳۴ یا استیضاح وزیر امورخارجه هستیم.»