جنجال تصمیم «عباس» برای انتخابات فلسطین

زهره صفاری/ ساعاتی پیش از آغاز کمپین‌های انتخاباتی فلسطین برای برگزاری انتخابات پارلمانی این کشور تا یک ماه آینده، پیام «محمود عباس»، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین برای لغو انتخابات، اعتراضات گسترده‌ای را در سراسر فلسطین و سرزمین‌های اشغالی به پا کرد. به‌گزارش شبکه خبری «الجزیره»، این تصمیم ناگهانی پس از نشست دیرهنگام پنجشنبه شب «عباس» با سران جبهه «فتح» در حالی اعلام شد که با‌وجود اظهارات رئیس تشکیلات خودگردان درباره مانع تراشی اسرائیلی‌ها برای برگزاری انتخابات در قدس به‌عنوان دلیل تصمیمش، تحلیلگران فلسطینی، اختلافات داخلی جبهه فتح و نگرانی‌ها از قدرت گرفتن حماس پس از انتخابات را مهم‌ترین عامل این تغییر موضع مقامات فلسطینی اعلام کردند. «عباس» در مصاحبه تلویزیونی اش گفت: «در این شرایط سخت، تصمیم گرفتیم تاریخ انتخابات قانونی فلسطین را تا تضمین مشارکت مردم قدس در انتخابات به تعویق بیندازیم.» در انتخابات قبلی چند هزار نفر از فلسطینی‌ها در مراکز اعلام شده اسرائیل در قدس شرقی پای صندوق‌ها رفتند اما این بار آن‌طور که منابع نزدیک به دفتر تشکیلات خودگردان اعلام کرده‌اند دفتر «نتانیاهو»، برگزاری انتخابات در قدس را نپذیرفته است.
با وجود این شرایط اینکه پس از سه ماه از اعلام رسمی برگزاری انتخابات، آماده سازی‌ها و 36 لیست حزبی برای حضور در پارلمان تهیه شده است نشان از اشتیاق فلسطینی‌ها برای برگزاری انتخابات سه گانه پس از 15 سال دارد.نظرسنجی‌ها نیز از اهمیت این انتخابات برای فلسطینی‌ها حکایت دارد و بسیاری از مردم معتقدند رئیس تشکیلات خودگردان، قدس را بهانه‌ای برای حفظ بیشتر قدرت قرار داده است. «طلال عوکل»، تحلیلگر سیاسی در غزه معتقد است: «این تأخیر می‌تواند سبب ناامیدی مردم فلسطین شود چراکه آنها امیدوار به پایان این چندگانگی و تغییر اساسی در کشور بودند.» روزنامه القدس نیز به نقل از منابع نزدیک به حکومت فلسطین، فشار امریکا و کشورهای عرب به عباس را دلیل تصمیم او اعلام کرده است چراکه آنها و اسرائیل، از پیروزی احتمالی حماس در این انتخابات هراس دارند.
اعتراضات داخلی و اتهام کودتا
گرچه هنوز سرنوشت انتخابات ماه جولای ریاست جمهوری فلسطین مشخص نیست اما بلافاصله پس از اعلام تعویق انتخابات پارلمانی، معترضان در غزه و کرانه باختری که بسیاری برای نخستین بار شانس مشارکت در انتخابات را داشتند، به خیابان‌ها آمدند و به تصمیم «عباس» اعتراض کردند. همزمان جنبش حماس نیز با انتقاد از این تصمیم، آن را «کودتا» توصیف کرد. «سامی ابوالظهری»، از اعضای این جنبش به رویترز گفت: «ما این تصمیم را نمی‌پذیریم و اعلام می‌کنیم هر گونه تبعات خشونت‌آمیز آن برعهده جنبش فتح است.» این جنبش که لغو یا تعویق انتخابات را در بیانیه‌ای رد کرده است با لیستی قدرتمند آماده انتخابات ماه آینده شده بود و به باور تحلیلگران از شانس پیروزی بالایی برخوردار بود. «حازم قاسم»، سخنگوی حماس گفت: «هیچ شانسی برای بحث درباره لغو انتخابات نیست بلکه باید درباره چگونگی برگزاری انتخابات در قدس صحبت کنیم.»


در همین حال شبکه «العربیه» نیز به نقل از «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، تصمیم «عباس» را ناامید کننده خواند.